Nieuw huis, L woonkamer. Tips en tricks?

Started by Ferry, January 17, 2020, 11:44:21

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Ferry

Beste mensen,

Ik heb een vraag...

Ik sta op het punt om te gaan bieden op een mooie halfvrijstaande woning. De woonkamer heeft, zoals heel veel woningen een L vorm en ik ben een beetje bang voor de akoestiek in deze ruimte. Mijn huidige tussenwoning heeft een bijna vierkante woonkamer van 12,5m lang en 4,80m breed. Daar heb ik middels DSP (MiniDSP met Dirac2) en 2 zelfgemaakte absorptiepanelen achter de speakers een heel fijn geluid weten te bereiken.

De luidsprekers zijn overigens B&W CM10 s2 speakers en een DB4s subwoofer. E.e.a. gekalibreerd met een meetmicrofoon en aangesloten op een Rotel RC1590 pre en Rotel RB1582mkII eindversterker.

De nieuwe woning is een stuk breder met 6,85m x 10m. De installatie zou in de 'hak' van de L langs de lange muur komen te staan en onze zitplaats in de 'tenen' van de L om het maar zo te zeggen. De luisterpositie is 4 meter breed en die muur loopt 3 meter naar binnen.

Is is akoestiek gezien echt hopeloos, valt het enorm mee en hoef ik me daar geen zorgen over te maken of kan het met een aantal "redelijke" maatregelen in orde gemaakt worden? Het is een prachtig huis, maar muziek is wel echt mijn hobby en dat geluid wil ik gewoon goed hebben of op redelijke wijze goed krijgen, zonder het in een studio te veranderen.

Doordat ik 6,85m breedte heb, kunnen de speakers vrij ruim van de muur af gezet worden en ook de zitpositie kan variƫren zodat we niet met de rug tegen de muur zitten.

Ik ben heel benieuwd naar tips en adviezen van de kenners hier.
Rotel RC-1590 + RB-1582mkII - MiniDSP DRC-24 - B&W CM10 s2 + B&W DB4s

Tabcam

Geduldig afwachten zou ik zeggen. Een leeg huis is akoestisch een drama. Zelf heb ik eerst een half jaar op nieuwe meubels gewacht en daarna kreeg ik zelfs met Dirac de boel niet goed. Achteraf een combinatie van een rotte interlink en een langzaam uitvallende versterker.

Omdat het niet lekker klonk ben ik op zoek gegaan naar huiskamervriendelijke luidsprekers. Hoewel de zoektocht een goed resultaat heeft was die achteraf minder nodig doordat later bleek dat met een goede versterker en betere opstelling veel meer mogelijk dan ik zelf in eerste instantie dacht dat er nog uit te halen was.

Qua 'hak', als dat het kleinste gedeelte is, is dat iets minder ideaal, maar ja, dat is een woonkamer nooit! Wel is het fijn niet te dicht op de achterwand te zitten. Hoe je luidsprekers het best geplaatst kunnen worden is lastiger. Sommigen zeggen zo dicht mogelijk tegen de muur, anderen er juist ver vanaf. Ik zou zeggen lekker experimenteren.

Mocht je het niet lekker krijgen, kan je altijd eerst nog bij anderen gaan luisteren, anderen bij jezelf uitnodigen en eventueel een ruimtecorrectiesysteem als Dirac Live aanschaffen. Maar voorlopig zou ik afwachten wat het wordt. Succes met verhuizen!
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

Ferry

Het huis moet inderdaad wel gevuld zijn, dat komt ook vast goed :)

PS. mijn huidige DSP is inderdaad een Dirac processor. Geweldig ding!

Nu eerst maar eens zien hoe we door de biedingen heen komen, want dit huis is kandidaat om overboden te gaan worden ben ik bang.
Rotel RC-1590 + RB-1582mkII - MiniDSP DRC-24 - B&W CM10 s2 + B&W DB4s

Kerre

#3
Kijk anders maar even in mijn topic, daar vind je een voorbeeld van de situatie zoals jij die schetst en hoe ik het heb aangepakt. Akoestiek blijft inderdaad een dingetje.. :dontgetit:

Is ook een L kamer. Opzet zoals jij die voorstelt.
https://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=170146.0
Beeld: Epson TW7300 - Xtrem screen 106" 0.9 ALR - TV Sony 49X8505 - Apple TV 4K HDR Cinemike - AQ Cinnamon HDMI
Geluid: NAD T758v3 - GhentAudio 4ch Hypex NC122mp [5.1.4] - 2x Sonus Faber Sonetto V - 2x Sonetto I - Sonetto Center II - 4x Dali Altecos C-1 Atmos - XTZ 12.17 Edge - Gaia III - AQ Chicago
Analoog: Pro-ject RPM 1 Carbon 2M Red - Cambridge CP1 - AQ Forrest
Power: Supra Lorad MD06 Black stekkerdoos & Supra Lorad Silver SPC kabel

Cobraatje

Ik zou als muziek zo belangrijk is, zeker eerst de ruimte gaan beluisteren.
L ruimtes zijn zeker niet ideaal, maar kunnen ook een regelrechte ramp zijn.

Van de week nog bij iemand geweest met een L kamer en het klonk voor geen meter.
De luidsprekers die in mijn ruimte prachtig klonken, klonken daar als een paar goedkope fout getunede, geluid naar links trekkende instapmodelletjes van 5 tientjes.
Hij heeft allerlei opstellingen/diverse DSP's/luidsprekers/versterkers geprobeerd, maar niets werkt goed.

In zijn vorige huis klonk het wel goed en hij kan niet leven met hoe het nu klinkt.
Dus alles gaat de deur uit en hij gaat met een paar goedkope luidsprekers draaien totdat hij genoeg financiƫn heeft om de akoestiek te laten aanpassen.

Xander32

Hoe gek ik ook op muziek ben, hoeveel plezier ik ook uit deze hobby haal, maar ik zou echt nooit de koop van een woning daarvan af laten hangen.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Ferry

#6
Quote from: Xander32 on January 18, 2020, 07:54:13
Hoe gek ik ook op muziek ben, hoeveel plezier ik ook uit deze hobby haal, maar ik zou echt nooit de koop van een woning daarvan af laten hangen.

Dat zal ook niet gebeuren. Ik kan ook melden dat we net deze ochtend een acceptatie van ons bod op de woning hebben en wij dus de woning gekocht hebben :o

Nu gaat het dus echt gebeuren. De ruimte is flink breder dan we nu hebben (6,85m vs 4,80m). Ik kan hierdoor de opstelling ook verder van de muur af plaatsen evenals de luisterpositie vrijwel naar het midden van de woonkamer verplaatsen. Ik ben heel benieuwd.

We moeten nog even geduld hebben. Rond juni komt de woning pas vrij en we moeten onze huidige woning ook nog verkopen.

#zinin  ;D
Rotel RC-1590 + RB-1582mkII - MiniDSP DRC-24 - B&W CM10 s2 + B&W DB4s

bert stoltenborg

Je (of andere geinteresseerden) moet eens gaan googlen op SBIR (in verband met het plaatsen van de luidsprekers) en op het effect van een luisterpositie in het midden van een ruimte.  ;D
Ik bazel maar wat.

Tabcam

Van harte gefelicoteerd met de aankoop van je nieuwe huis :pompom:! Veel woongenot en luisterplezier gewenst :headbanging:.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

Kerre

Van harte gefeliciteerd. Succes met het klussen alvast, wat natuurlijk altijd bij zo'n aankoop komt kijken. Verven en zo.  :pompom:
Beeld: Epson TW7300 - Xtrem screen 106" 0.9 ALR - TV Sony 49X8505 - Apple TV 4K HDR Cinemike - AQ Cinnamon HDMI
Geluid: NAD T758v3 - GhentAudio 4ch Hypex NC122mp [5.1.4] - 2x Sonus Faber Sonetto V - 2x Sonetto I - Sonetto Center II - 4x Dali Altecos C-1 Atmos - XTZ 12.17 Edge - Gaia III - AQ Chicago
Analoog: Pro-ject RPM 1 Carbon 2M Red - Cambridge CP1 - AQ Forrest
Power: Supra Lorad MD06 Black stekkerdoos & Supra Lorad Silver SPC kabel

Xander32

Congrats, altijd spannend👍🏻

Quote from: Ferry on January 18, 2020, 14:28:41
Dat zal ook niet gebeuren. Ik kan ook melden dat we net deze ochtend een acceptatie van ons bod op de woning hebben in wij dus de woning gekocht hebben :o

Nu gaat het dus echt gebeuren. De ruimte is flink breder dan we nu hebben (6,85m vs 4,80m). Ik had hierdoor de opstelling ook veel verder van de muur af plaatsen evenals de luisterpositie vrijwel naar het midden van de woonkamer verplaatsen. Ik ben heel benieuwd.

We moeten nog even geduld hebben. Rond juni komt de woning pas vrij en we moeten onze huidige woning ook nog verkopen.

#zinin  ;D
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Menno_M

#11
Als je muren moet stuken en zo: overweeg ook de kabels weg te werken, gootjes frezen!

Kerre

Quote from: Menno_M on January 18, 2020, 18:25:49
Als je muren moet stuken en zo: overweeg ook de kabels weg te werken, gootjes frezen!

Amen, had ik ook moeten doen.... maar ja achter is goed boeren.  :nopompom:
Beeld: Epson TW7300 - Xtrem screen 106" 0.9 ALR - TV Sony 49X8505 - Apple TV 4K HDR Cinemike - AQ Cinnamon HDMI
Geluid: NAD T758v3 - GhentAudio 4ch Hypex NC122mp [5.1.4] - 2x Sonus Faber Sonetto V - 2x Sonetto I - Sonetto Center II - 4x Dali Altecos C-1 Atmos - XTZ 12.17 Edge - Gaia III - AQ Chicago
Analoog: Pro-ject RPM 1 Carbon 2M Red - Cambridge CP1 - AQ Forrest
Power: Supra Lorad MD06 Black stekkerdoos & Supra Lorad Silver SPC kabel

Ferry

#13
Jee wat een hoop reacties! Bedankt allemaal voor de berichten :)

Gaat nog wel even duren voor we er in mogen en er moet zeker het een en ander aan gebeuren om het een thuis te maken, maar het gaat allemaal goedkomen :) :headbanging:

O even een plaatje van het huis, dan kan ik laten zien hoe e.e.a. eruit ziet qua indeling. Hier zou je toch een prima geschikte kamer mee moeten kunnen maken qua muziek en akoestiek?

Rotel RC-1590 + RB-1582mkII - MiniDSP DRC-24 - B&W CM10 s2 + B&W DB4s

Ferry

#14
Quote from: bert stoltenborg on January 18, 2020, 15:19:06
Je (of andere geinteresseerden) moet eens gaan googlen op SBIR (in verband met het plaatsen van de luidsprekers) en op het effect van een luisterpositie in het midden van een ruimte.  ;D

Ben al eens wezen zoeken, maar de meeste informatie concentreert zich op de locatie van de luidsprekers. Wat zou de ideale luisterpositie zijn? 'kort' op de muur lijkt me juist niet ideaal omdat de ruimte met 6,85m best breed is wat de afstand tot de speakers vrij groot maakt...

Ook is de muur waarachter de hal zich bevind op 3,99m geplaatst, dus ik verwacht dat ik met het plaatsen van de speakers rekening moet houden dat de rechterspeaker zich niet 'achter' deze wand gaat bevinden. Ik moet een redelijke opening vrij houden, heb alleen niet echt een idee wat redelijk is. In mijn huidige woning gaat het namelijk ook aardig op de 4 meter aan, vanaf de wand tot aan de laatste speaker.
Rotel RC-1590 + RB-1582mkII - MiniDSP DRC-24 - B&W CM10 s2 + B&W DB4s

bert stoltenborg

Als je die speakers netjes tegen de wand zet en je gaat op de theoretische 38% van de voorwand zitten zit je op ongeveer 260-280 cm. Dan is de achterwand verder dan 20 msec weg van de luisterpositie. Als je dan ook nog eens de boel echt goed dempt en meettechnisch fine tuned heb je iets waar veel mensen jaloers op kunnen zijn 😀.
Ik bazel maar wat.

Ferry

Quote from: bert stoltenborg on January 22, 2020, 11:04:29
Als je die speakers netjes tegen de wand zet en je gaat op de theoretische 38% van de voorwand zitten zit je op ongeveer 260-280 cm. Dan is de achterwand verder dan 20 msec weg van de luisterpositie. Als je dan ook nog eens de boel echt goed dempt en meettechnisch fine tuned heb je iets waar veel mensen jaloers op kunnen zijn 😀.

Laten we het hopen :)

Overigens... Tegen de wand? Ik heb altijd 'geleerd' om de speaker zo ver als enigszins mogelijk van de muur vandaan te halen. Gaat dat met die 38% regel niet op?
Rotel RC-1590 + RB-1582mkII - MiniDSP DRC-24 - B&W CM10 s2 + B&W DB4s

bert stoltenborg

#17
Luidsprekers horen tegen de wand, echt.
https://www.genelec.com/monitor-placement
Ik bazel maar wat.

Ferry

#18
Quote from: bert stoltenborg on January 22, 2020, 11:40:03
Luidsprekers horen tegen de wand, echt.
https://www.genelec.com/monitor-placement

Vlak op de wand heb ik altijd begrepen, maar dan moet je ze in de wand inbouwen.

Als dat niet kan, is kort op de muur toch juist slecht omdat je daarmee ongewenste frequenties gaat boosten of juist cancellen? Ik wil het graag geloven, maar het gaat in tegen hoe ik het altijd heb geleerd.

Ik heb altijd geleerd om minimaal 4 feet (120cm) van de zijwanden weg te blijven en zo ver mogelijk van de wand achter de speakers. Dit red ik zelf ook niet, maar kort op de muren zou juist enorme reflecties geven......?
Rotel RC-1590 + RB-1582mkII - MiniDSP DRC-24 - B&W CM10 s2 + B&W DB4s

bert stoltenborg

#19
Quote from: Ferry on January 22, 2020, 13:18:13
Vlak op de wand heb ik altijd begrepen, maar dan moet je ze in de wand inbouwen.

Als dat niet kan, is kort op de muur toch juist slecht omdat je daarmee ongewenste frequenties gaat boosten of juist cancellen? Ik wil het graag geloven, maar het gaat in tegen hoe ik het altijd heb geleerd.

Ik heb altijd geleerd om minimaal 4 feet (120cm) van de zijwanden weg te blijven en zo ver mogelijk van de wand achter de speakers. Dit red ik zelf ook niet, maar kort op de muren zou juist enorme reflecties geven......?

Lees dat verhaal nu gewoon.  ;D
Inbouwen is inderdaad goed.
Tegen de wand en de ruimte tussen wand en voorzijde speakers dempen kan ook uitstekend.
120 cm van de zijwanden betekent dat je breedbandig een dip veroorzaakt rond de 70 Hz waardoor je geen laagweergave meer hebt.
Om die dip weg te dempen heb je absorptie met een dikte van .... 120 cm nodig  ::) ;D.
Daar komt een dip bij door de achterwand reflectie.
Als je speakers vrij opstelt moet je eigenlijk 250 cm van de scheidingsconstructies wegblijven, dan ligt die dip rond de 17 Hz en heb je er geen last van.

Ik zal wel weer worden gefileerd door de audiofielen die enigszins autistisch vasthouden aan de verkeerde principes die ze kennen, maar dit is hoe het is en hoe luisterruimten worden gebouwd, al vele tientallen jaren.  ;D ;D ;D
Ik bazel maar wat.

Ferry

#20
Bert ik ga je niet fileren hoor, want als ik de speakers met een goede reden kort op de muur kan zetten is dat juist weer heel praktisch voor mij. Goede onderbouwde input, GRAAG! Echter krijg ik het fysiek niet voor elkaar om ze echt heel kort op de muur te zetten, omdat ze wat ingedraaid staan en er een voet onder staat waardoor de speaker eigenlijk altijd wel zo'n 40cm van de muur afstaat met de voorzijde. Hier kan ik denk ik niet omheen.

Ik ben wel benieuwd of hier mee lectuur over is dan alleen Genelec. Heeft het zowel betrekking op monitorspeakers als 'normale' speakers zoals mijn B&W CM10 s2.

PS. Nu we het er toch over hebben. Ik heb ook een sub (DB4s van B&W) voor het onderste stukje aan te vullen. Hoe zou je die plaatsen? Pal in het midden is geen optie overigens. Ik kan hem in principe alleen links kwijt, maar ik zou eigenlijk graag willen wegblijven uit de hoek. Hier heb ik slechte ervaringen mee.
Rotel RC-1590 + RB-1582mkII - MiniDSP DRC-24 - B&W CM10 s2 + B&W DB4s

bert stoltenborg

40 cm zit je al gauw van de wand. Als je dan demping aanbrengt zodat de speakers zijn 'ingebouwd' heb je meteen de reflecties onder controle.

Er is van alles over speaker placement te vinden, vooral veel onzin.
Maar als je die Genelec guide leest en begrijpt zie ik niet in wat daar nog aan moet worden toegevoegd  ;D.

Over de plaatsing van subs kun je ook van alles vinden.
Als het echt een probleem is kun je met meerdere subs werken en je kunt, als je durft, ook een double bass array overwegen
https://www.google.nl/search?source=hp&ei=akcoXtqGN8XzkwW_yovIDA&q=double+bass+array&oq=double+bass+array&gs_l=psy-ab.1.0.0j0i22i30l9.1325.4889..7141...0.0..0.209.1938.9j7j1......0....1..gws-wiz.......0i131j0i22i10i30.qm0TIzVeu0Q  :o

Je kunt ook wat prutsen met REW, daar zit een simulator in en je kunt er mee meten.   ;D
Ik bazel maar wat.

Tabcam

Het verhaal van Bert klopt natuurlijk voor aangepaste luisterruimtes/studio's. Zodra je de ruimte niet akoestisch kan/mag aanpassen wordt het toch anders. Je kan trouwens lezen dat ze tussen 5 en 60cm zeggen. Daar zit jouw 40cm ook bij. Als je in het lange einde zit kan je qua bank weg van de muur blijven.

Het is bij mij thuis ook een kwestie van compromissen en hoe kan ik dan het maximale eruit halen. Goede voeding doet ook enorm veel.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

Ferry

Die site van Genelec is wel een eye opener voor mij, want ik deed altijd mijn uiterste best om buiten die posities te blijven die zij juist aanraden, dichter bij de muur. Mijn speakers staat behoorlijk ver van de muur af. Ik heb ook nu enige dips in mijn laagweergave zitten die ik met Dirac en ondersteuning van de sub uitvlak, wat misschien met anders positioneren juist fysiek is op te lossen.

Bedankt!
Rotel RC-1590 + RB-1582mkII - MiniDSP DRC-24 - B&W CM10 s2 + B&W DB4s

Rob_Dingen

Quote from: bert stoltenborg on January 22, 2020, 11:40:03
Luidsprekers horen tegen de wand, echt.
https://www.genelec.com/monitor-placement
De grootste onzin die ik ooit heb gehoord.
Speakers die juist gebouwd zijn en vlak meten in een dode ruimte geven veel te veel laag als je hem tegen een wand zet.
Ook het stereo beeld word een stuk minder.
Waar Bert wel gelijk in heeft is dat het voor de akoestiek beter is en minder ellende oplevert.
Maar dat is het mijn inziens niet waard ten opzichte van de verstoorde klank balans en het inboeten van de ruimtelijkheid.
Ik heb het hier puur over een stereo opstelling geen Home Theater ruimte.
Maar goed dit is een oefening die je gratis kunt proberen en een keus kan maken wat voor jou de beste optie is.

Rob