PANASONIC OLED TOPIC

Started by ppeter, January 16, 2020, 21:44:04

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

ppeter

Omdat ik nog geen topic vond, maak ik hier eentje aan voor de Panasonic gebruikers/liefhebbers/fans.

Na twee Panasonic Plasma tv's, hebben we sinds een goede week een mooie Oled upgrade TX-55GZ1500.
Omdat we steeds zonder enige problemen hebben kunnen genieten van de kwaliteit en betrouwbaarheid van Panasonic, hebben we nu weer gekozen voor dit merk. Ondanks de grote aanhang en succes van LG en Samsung (geen Oled) en de mooie Sony en Philips, waren we een beetje aan het twijfelen. Maar de steeds positieve tests/reviews van Panasonic, hebben mij toch weer overtuigd voor de Japanner.

En wat een mooi strak toestel, met een schitterend beeld en ook geweldig geluid van de Blade speakers!
In het begin was het even wennen, van het zachte Plasma naar meer dynamisch beeld van de Oled.
En ook het maatje meer van 46 inch naar 55 inch valt in de smaak.

Maar we zijn zo happy en echt tevreden! 🤩👍
JVC DLA-N5 * iVision TabTensioned 4K Cinema Screen 230 * Panasonic OLED TX-55GZ1500 * Panasonic DMP-UB900/UHD/4K * Marantz Cinema 40 - 5.1.2 * Focal Chora 826 - Chora Center - Chora 806 + Cambridge Minx 22 ATMOS Rear High + Sub Klipsch R-112SW * Nvidia Shield TV Pro 2019 * Apple TV 4K 2022 *
 ** iPad Pro 11-inch 2020 * iPhone 12 Pro 2020 * MacBook Pro ** Apple Watch Ultra **

Malignant

Hier momenteel een LG OLED, maar mocht deze de geest geven dan word de volgende voor mij zeer waarschijnlijk ook een Pana.

Met name het uitblijven van HDR10+ bij LG vind ik zeer jammer namelijk.
In het begin de verwachting gehad dat LG lekker breed alles zou ondersteunen, maar blijkbaar toch niet helaas.
LG OLED 55C7 - Denon AVR X6300H - ATMOS 5.1.4 - 2x Focal 816W - Focal 800CC -  2x Focal 800SR - 4x Focal IC105 - SVS SB-2000 - Playstation 5 - Oppo UDP-203 JB - BlueSound Multiroom audio - Rega RP1 Elys2 - Project Tubebox Mk2 - QNAP TS-673A

quattronl

Hier sinds afgelopen november een zeer tevreden Pana TX-65GZW954 begluurder.

Ik kom van een 10 jaar oude 42" Loewe LCD.
Ik heb een natuurgetrouw beeld altijd erg belangrijk gevonden, zodoende met een Loewe begonnen (erg duur maar ook erg mooi beeld) en nu dus een Pana. Omdat ik veel films kijk en ook samen met m'n vrouw concerten (alles in minimaal BR kwaliteit) dan rechtvaardigde dat een 65" scherm wel  ;D
4k HDR (en danhelemaal de DV versies) films zijn echt een genot om naar te kijken! Wat een detail, helderheid en contrast!

Ik wilde persé én HDR10+ én Dolby Vision én OLED én natuurgetrouwe kleuren dus was een 2019 Panasonic voor mij de enige keuze.

Qua instellingen heb ik, natuurlijk, wel alle beeldverbeteraars uitgezet. Ik gebruik alleen de presets Pro1 (overdag) en Pro2 ('s avonds).
Living: Amp: Marantz SR7012 - Speakers: All Totem: Arro (front) - Dreamcatcher (4x surround) - Model One Signature (center) - BK XXLS400 - TV: Panasonic 65GZW954 OLED - Sources: Zappiti ONE 4k HDR SE - SB Touch+BOTW - Panasonic UB824 - Storage: Synology DS918+ 18Tb - Cables: RUConnected, JIB, Nordost, Furutech - Tweaks: 2x Crusade Audio Diamond 2 plate (amp+sub) - Audiogroep
Bedroom: Marantz PM6004, Totem Staff, SB Touch+BOTW

RonG

Na mijn pana Plasma en nu een Pana LCD zal er zeker een pana Oled ooit eens komen, altijd zeer tevreden ermee geweest.

Rence

Hallo,sinds een weekje ook in het bezit van een  TX-65GZW954.
Heb altijd een Panasonic plasma gehad, veel plezier van gehad maar het laatste jaar een Samsung Qled gehad.
Fijne tv hoor en het Tizen is geweldig, maar de kijkhoek was belabberd.
Na veel recensies(lovende)gelezen te hebben heb ik besloten toch maar weer een Pana te kopen.
Maar wat me nu stoort is dat vooral het zwart erg zwart is,geweldig zou je zeggen maar helaas mis je daardoor wel erg veel detail.
Ik heb contrast en achtergrond verlichting al op 100% staan en ik vind hem nog donker.
Is er misschien nog een andere optie of zal de tv niet helemaal goed zijn?
Mcintosh MA8000,MCD550,MT2
Naim ND5 XS, NAIM XP5 XS , Transparent Cable Reverence
B&W 802D2
Panasonic TX-65GZW954,Yamaha YSP5600,B&W PV1D

Lucky.L

Quote from: Rence on April 20, 2020, 13:12:49
Hallo,sinds een weekje ook in het bezit van een  TX-65GZW954.
Heb altijd een Panasonic plasma gehad, veel plezier van gehad maar het laatste jaar een Samsung Qled gehad.
Fijne tv hoor en het Tizen is geweldig, maar de kijkhoek was belabberd.
Na veel recensies(lovende)gelezen te hebben heb ik besloten toch maar weer een Pana te kopen.
Maar wat me nu stoort is dat vooral het zwart erg zwart is,geweldig zou je zeggen maar helaas mis je daardoor wel erg veel detail.
Ik heb contrast en achtergrond verlichting al op 100% staan en ik vind hem nog donker.
Is er misschien nog een andere optie of zal de tv niet helemaal goed zijn?
Heb je een erg lichte kamer?
Kef R7,Lyngdorf TDAI 3400,Canare 4S11,  Samsung 65QN85A.,Mede8er med600x3d,Panasonic DMP-UB 700 ,  Samsung HW-Q900A

Rence

Quote from: Lucky.L on April 20, 2020, 14:13:22
Heb je een erg lichte kamer?
Nee,niet echt,ook geen last van zonlicht of lampen.
Mcintosh MA8000,MCD550,MT2
Naim ND5 XS, NAIM XP5 XS , Transparent Cable Reverence
B&W 802D2
Panasonic TX-65GZW954,Yamaha YSP5600,B&W PV1D

Cobraatje

Door het hogere contrast moet je juist meer detail zien op een Oled.
Verlichting op 100 is niet normaal en moet ook niet nodig zijn.

Op welke beeldinstelling heb je de tv staan en staan alle beeld verslechterende opties uit?

Rence

Quote from: Cobraatje on April 20, 2020, 14:53:02
Door het hogere contrast moet je juist meer detail zien op een Oled.
Verlichting op 100 is niet normaal en moet ook niet nodig zijn.

Op welke beeldinstelling heb je de tv staan en staan alle beeld verslechterende opties uit?

Ik heb hem op THX Bright Room staan,Warm2, de rest is uit behalve IFC staat op midden.

Het rare is dat het beeld best wel helder is, maar juist de achtergronden zijn donker.

Verder heb ik nog een probleem, ik gebruik een soundbar,een Yamaha YSP 5600, dus ik gebruik de tv speakers niet, uiteraard aangesloten met HDMI op de ARC in/uitgang.dus ik moet geluid luidspreker kiezen op Home Cinema, maar elke keer als ik de tv opnieuw aanzet staat het geluid op TV speakers, hij onthoud de instellling niet.
Mcintosh MA8000,MCD550,MT2
Naim ND5 XS, NAIM XP5 XS , Transparent Cable Reverence
B&W 802D2
Panasonic TX-65GZW954,Yamaha YSP5600,B&W PV1D

Cobraatje

De Professionele instellingen zijn het beste.
Ik heb professioneel1 voor overdag: verlichting 60 rest standaard en alle beeldaanpassers uit.
Geavanceerde instellingen: Gamma 2.2 en Contrastregeling uit.

Als je aanpassingen aan de donkere achtergrond wilt doen:
probeer verschillende waardes van de Gamma.
Contrastregeling op aangepast zetten en dan Inst. contrastregeling kiezen.
Daar kun je via zwart versterker de donkere beeldengebieden aanpassen.

Mbt geluid kijk in het menu geluid waar je SPDIF kiezen op hebt staan. Die regelt het signaal van de dig. Audio out aansluiting.
Bij mij schakelt de tv van tv geluid naar home cinema zou gauw ik mijn versterker aanzet.
Versterker uit, dan schakelt tv weer naar tv geluid.

quattronl

#10
Quote from: Rence on April 20, 2020, 16:45:20
Ik heb hem op THX Bright Room staan,Warm2, de rest is uit behalve IFC staat op midden.

Het rare is dat het beeld best wel helder is, maar juist de achtergronden zijn donker.
Gebruik idd bij voorkeur de presets Professioneel1 (fel!) en 2 (voor 's avonds).
En idd alle beeldbewerkingsettings uit.
Staat je sensor voor omgevingslicht aan of uit?

Ik merkte wel dat na enkele weken het beeld iets lichter werd. Maar dat kan ook gewenning zijn  ;D

Quote from: Cobraatje on April 20, 2020, 17:46:57Mbt geluid kijk in het menu geluid waar je SPDIF kiezen op hebt staan. Die regelt het signaal van de dig. Audio out aansluiting.
Bij mij schakelt de tv van tv geluid naar home cinema zou gauw ik mijn versterker aanzet.
Versterker uit, dan schakelt tv weer naar tv geluid.
Heb je je amp via hdmi of spdif aangesloten?
Ik moet echt de juiste volgorde gebruiken qua aanzetten: eerst de tv en dan de receiver, anders heb ik geen geluid over de receiver.
Living: Amp: Marantz SR7012 - Speakers: All Totem: Arro (front) - Dreamcatcher (4x surround) - Model One Signature (center) - BK XXLS400 - TV: Panasonic 65GZW954 OLED - Sources: Zappiti ONE 4k HDR SE - SB Touch+BOTW - Panasonic UB824 - Storage: Synology DS918+ 18Tb - Cables: RUConnected, JIB, Nordost, Furutech - Tweaks: 2x Crusade Audio Diamond 2 plate (amp+sub) - Audiogroep
Bedroom: Marantz PM6004, Totem Staff, SB Touch+BOTW

Rence

Quote from: quattronl on April 21, 2020, 08:36:57
Gebruik idd bij voorkeur de presets Professioneel1 (fel!) en 2 (voor 's avonds).
En idd alle beeldbewerkingsettings uit.
Staat je sensor voor omgevingslicht aan of uit?

Ik merkte wel dat na enkele weken het beeld iets lichter werd. Maar dat kan ook gewenning zijn  ;D
Heb je je amp via hdmi of spdif aangesloten?
Ik moet echt de juiste volgorde gebruiken qua aanzetten: eerst de tv en dan de receiver, anders heb ik geen geluid over de receiver.

Inderdaad, dat zijn betere presets, de Gamma heb ik op 1.8 staan en is gelijk een hele verbetering ;D

De sensor voor omgevingslicht heb ik uit staan, of is het beter die aan te zetten?

En ook merk ik dat ik nu de tv een weekje heb dat het beeld wat lichter wordt, heeft misschien toch met inspelen te maken.

Ik gebruik geen amp maar een soundbar, een Yamaha YSP5600, die is met een HDMI kabel aangesloten op de tv, allebei uiteraard op de ARC uit/ingang.
Als het goed is zal men zodra je de tv aanzet ook automatisch de soundbar in geschakeld moeten worden en het geluid kunnen regelen met de ab van de tv, dit gebeurt dus regelmatig niet.
Op mijn vorige tv, een Samsung ging dit perfect >:(
Mcintosh MA8000,MCD550,MT2
Naim ND5 XS, NAIM XP5 XS , Transparent Cable Reverence
B&W 802D2
Panasonic TX-65GZW954,Yamaha YSP5600,B&W PV1D

DustinV

Quote from: Rence on April 21, 2020, 11:33:16
Inderdaad, dat zijn betere presets, de Gamma heb ik op 1.8 staan en is gelijk een hele verbetering ;D

De sensor voor omgevingslicht heb ik uit staan, of is het beter die aan te zetten?

En ook merk ik dat ik nu de tv een weekje heb dat het beeld wat lichter wordt, heeft misschien toch met inspelen te maken.

Ik gebruik geen amp maar een soundbar, een Yamaha YSP5600, die is met een HDMI kabel aangesloten op de tv, allebei uiteraard op de ARC uit/ingang.
Als het goed is zal men zodra je de tv aanzet ook automatisch de soundbar in geschakeld moeten worden en het geluid kunnen regelen met de ab van de tv, dit gebeurt dus regelmatig niet.
Op mijn vorige tv, een Samsung ging dit perfect >:(

Ik mag hopen dat je dat gamma niet in de avond gebruikt. Dan had je geen dure oled hoeven kopen zeg maar. Anders even laten kalibreren door Frank of een andere forum sponsor.

Rence

Quote from: DustinV on April 21, 2020, 12:32:54
Ik mag hopen dat je dat gamma niet in de avond gebruikt. Dan had je geen dure oled hoeven kopen zeg maar. Anders even laten kalibreren door Frank of een andere forum sponsor.

Waarom mag je dat niet in de avond kijken? is dat slecht voor de tv?
Mcintosh MA8000,MCD550,MT2
Naim ND5 XS, NAIM XP5 XS , Transparent Cable Reverence
B&W 802D2
Panasonic TX-65GZW954,Yamaha YSP5600,B&W PV1D

quattronl

#14
Quote from: Rence on April 21, 2020, 13:04:26
Waarom mag je dat niet in de avond kijken? is dat slecht voor de tv?
Tuurlijk mag het maar het zou niet nodig hoeven zijn.
De presets Pro1 en 2 zijn eigenlijk out of the box zo goed dat een extra callibratie niet nodig is (aldus enkele reviewers).

De lichtsensor helpt om het beeld beter op het omgevingslicht af te stemmen. Probeer het eens een tijdje.

Mijn stukje over HDMI etc was een reply op Cobraatje  8)
Living: Amp: Marantz SR7012 - Speakers: All Totem: Arro (front) - Dreamcatcher (4x surround) - Model One Signature (center) - BK XXLS400 - TV: Panasonic 65GZW954 OLED - Sources: Zappiti ONE 4k HDR SE - SB Touch+BOTW - Panasonic UB824 - Storage: Synology DS918+ 18Tb - Cables: RUConnected, JIB, Nordost, Furutech - Tweaks: 2x Crusade Audio Diamond 2 plate (amp+sub) - Audiogroep
Bedroom: Marantz PM6004, Totem Staff, SB Touch+BOTW

Rence

Quote from: quattronl on April 21, 2020, 14:37:27
Tuurlijk mag het maar het zou niet nodig hoeven zijn.
De presets Pro1 en 2 zijn eigenlijk out of the box zo goed dat een extra callibratie niet nodig is (aldus enkele reviewers).

De lichtsensor helpt om het beeld beter op het omgevingslicht af te stemmen. Probeer het eens een tijdje.

Mijn stukje over HDMI etc was een reply op Cobraatje  8)

Oké , ik snap het, ga ik dat even een tijdje doen.

Maar nog een vraagje, nou heb ik leggen spelen met de de Gamma waarden, ben eigenlijk vergeten wat de originele settings waren, weet iemand deze waarden van de originele settings van de Pro 1 en 2 ?
Mcintosh MA8000,MCD550,MT2
Naim ND5 XS, NAIM XP5 XS , Transparent Cable Reverence
B&W 802D2
Panasonic TX-65GZW954,Yamaha YSP5600,B&W PV1D

DustinV

Quote from: Rence on April 21, 2020, 13:04:26
Waarom mag je dat niet in de avond kijken? is dat slecht voor de tv?

Nee helemaal niet. Maar met een waarde van 1.8 is er niet veel over van het mooie zwart dat de tv kan weergeven. Misschien heb je tijden lang naar een te helder beeld gekeken.

ppeter

Quote from: Rence on April 21, 2020, 14:56:28
Oké , ik snap het, ga ik dat even een tijdje doen.

Maar nog een vraagje, nou heb ik leggen spelen met de de Gamma waarden, ben eigenlijk vergeten wat de originele settings waren, weet iemand deze waarden van de originele settings van de Pro 1 en 2 ?
Pro 1
Gamma 2.2

Pro 2
Gamma BT.1886.
JVC DLA-N5 * iVision TabTensioned 4K Cinema Screen 230 * Panasonic OLED TX-55GZ1500 * Panasonic DMP-UB900/UHD/4K * Marantz Cinema 40 - 5.1.2 * Focal Chora 826 - Chora Center - Chora 806 + Cambridge Minx 22 ATMOS Rear High + Sub Klipsch R-112SW * Nvidia Shield TV Pro 2019 * Apple TV 4K 2022 *
 ** iPad Pro 11-inch 2020 * iPhone 12 Pro 2020 * MacBook Pro ** Apple Watch Ultra **

Flash3d

Sinds een week ook eigenaar van een TX-65GZW954 en kom van een bijna 10 jaar oude 59" Samsung Plasma.
Gebruik ook de pro1 en pro2 instellingen default uit de doos en alle "beeldverbeteraars" uit.

Heb nog even getest met frame interpolatie op "minimaal" maar dit weer uitgezet, niet omdat ik mij stoorde aan het soapopera effect (dit valt wel mee op stand minimaal) maar vanwege het af en toe zien van "micro stutter". Het beeld is dan net even niet vloeiend, viel mij op bij een serie die ik via mijn Kodi speler afspeelde.
Na het uitschakelen van de frame interpolatie was het weg, betrof een serie in PAL formaat (25/50 fps), had het idee dat het hier wat meer gebeurde dan bij 24 fps materiaal.

Had via de ingebouwde YouTube speler nog even een willekeurige pixel test gedraaid (verschillende kleuren fullscreen achterelkaar) en het valt mij op dat als je tijdens zo'n test dicht op het scherm staat de kleuren/pixels lijken te dansen/bewegen, zien jullie dit ook?

Is trouwens bij normaal kijkmateriaal en afstand (4 meter) niet waarneembaar, wellicht is dit gewoon de eigenschap van OLED of een bijeffect van ABL. 

beetle99

Voor de gebruiker van de TX-65GZW954. Klopt het dat de lengte van de stroomkabel ongeveer 3 meter is?
Kan je de stroomkabel verwijderen en vervangen door een andere, of is dit net als bij mijn huidige Samsung direct in de TV gemonteerd.

Marco66

As dinsdag krijg ik ook mijn TX-65GZW954, erg benieuwd.
Reviews zijn over het algemeen erg lovend over deze oled.
Woonkamer: Marantz SC-7S1, Marantz SM-17, Bryston BDA-1 dac, Bryston BDP-2 streamer, Totem Arro.
Ht: Classe Sigma SSP MK2 & AMP5, Totem Tribe 1 LCR, Totem Mite, M&K Sound V10, JVC DLA-X7900, Panasonic DP-UB9004, Dune HD Max Vision 4K, Lumene Movie Palace 92 inch

quattronl

#21
Quote from: beetle99 on May 17, 2020, 10:31:28
Voor de gebruiker van de TX-65GZW954. Klopt het dat de lengte van de stroomkabel ongeveer 3 meter is?
Kan je de stroomkabel verwijderen en vervangen door een andere, of is dit net als bij mijn huidige Samsung direct in de TV gemonteerd.
Netsnoer is vrij lang (voordeel) en is idd niet afneembaar (nadeel).

Quote from: Flash3d on May  1, 2020, 12:12:04Had via de ingebouwde YouTube speler nog even een willekeurige pixel test gedraaid (verschillende kleuren fullscreen achterelkaar) en het valt mij op dat als je tijdens zo'n test dicht op het scherm staat de kleuren/pixels lijken te dansen/bewegen, zien jullie dit ook?
van ABL.
Heb je een link of naam van dat YT filmpje? Ben wel benieuwd wat dat bij mij doet.
Living: Amp: Marantz SR7012 - Speakers: All Totem: Arro (front) - Dreamcatcher (4x surround) - Model One Signature (center) - BK XXLS400 - TV: Panasonic 65GZW954 OLED - Sources: Zappiti ONE 4k HDR SE - SB Touch+BOTW - Panasonic UB824 - Storage: Synology DS918+ 18Tb - Cables: RUConnected, JIB, Nordost, Furutech - Tweaks: 2x Crusade Audio Diamond 2 plate (amp+sub) - Audiogroep
Bedroom: Marantz PM6004, Totem Staff, SB Touch+BOTW

ppeter

Na bijna 6 maand kunnen we onze aankoop bevestigen met één woord, Awesome!
Wat een mooi toestel, en zeker met 4K HDR is het beeld gewoon verbluffend!
Ook al een paar updates gehad, dus met de ondersteuning zit het ook snor.
Alleen spijtig dat er geen info is om welke updates het gaat?

Genieten, genieten, genieten....👌😎
JVC DLA-N5 * iVision TabTensioned 4K Cinema Screen 230 * Panasonic OLED TX-55GZ1500 * Panasonic DMP-UB900/UHD/4K * Marantz Cinema 40 - 5.1.2 * Focal Chora 826 - Chora Center - Chora 806 + Cambridge Minx 22 ATMOS Rear High + Sub Klipsch R-112SW * Nvidia Shield TV Pro 2019 * Apple TV 4K 2022 *
 ** iPad Pro 11-inch 2020 * iPhone 12 Pro 2020 * MacBook Pro ** Apple Watch Ultra **

Flash3d

Quote from: quattronl on May 18, 2020, 09:04:49
Netsnoer is vrij lang (voordeel) en is idd niet afneembaar (nadeel).
Heb je een link of naam van dat YT filmpje? Ben wel benieuwd wat dat bij mij doet.

Volgens mij heb ik deze gebruikt: https://www.youtube.com/watch?v=MJ9GJqbWK1k

DustinV

Quote from: ppeter on May 18, 2020, 17:12:46
Na bijna 6 maand kunnen we onze aankoop bevestigen met één woord, Awesome!
Wat een mooi toestel, en zeker met 4K HDR is het beeld gewoon verbluffend!
Ook al een paar updates gehad, dus met de ondersteuning zit het ook snor.
Alleen spijtig dat er geen info is om welke updates het gaat?

Genieten, genieten, genieten....👌😎

https://av.jpn.support.panasonic.com/support/global/cs/tv/download/fw/eu_2019/down_eu_uk_cis_02.html

Improved system stability. Nog niet helemaal helder maar hier kan je vaak info vinden.