Universal disc player advies

Started by floeper, February 2, 2020, 20:23:34

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

floeper

Hoi Allemaal,

Na lange tijd inactief te zijn geweest op dit forum, nu toch een vraagje dat hier beter past dan op het zelfbouw forum.

Een vriend van me heeft een cambridge audio CXU (universal disc speler) deze is qua mogelijkheden zeer divers en ik zou zoiets ook graag gaan kopen. Nu zijn deze nieuw niet meer te koop en ben ik ze 2e hands ook nog niet tegen gekomen.

Ik ben dus opzoek naar alternatieven voor een speler.
Hij moet in ieder geval dvd en cd goed af kunnen spelen, bij voorkeur meerdere analoge ingangen hebben en het liefst ook een netwerk verbinding.

Het voordeel van de CA is dat er goede DAC's inzitten, dit wil ik dus ook in een eventueel alternatief.

Budget heb ik nog niet vast gesteld. Zal toch eerst spullen moeten verkopen en sparen, maar wil de 2e hands markt blijven aftasten voor de alternatieven.

Kunnen jullie mij helpen?

Coen
Mijn set:
Denon PMA720ae, Panasonic TX-50DXW704, Sony UBP-x800m2, Topping E30 DAC, Thorens TD160 met Stanton element. TPA3255EVM eindversterker. Leonidas Krill XL zelfbouw speakers.

PascalP

#1
De Cambridge, en de Oppo 203 waar deze op gebaseerd is, zijn inderdaad niet meer te krijgen. (tenminste als je de UHD Blu-ray speler van Cambridge bedoelt?)
Alternatieven die wel nog nieuw te koop zijn:
Panasonic UB9004
Pioneer LX-500 en LX-800 (ook zeer moeilijk verkrijgbaar overigens...)

Hoop dat je hier iets mee kunt :)
Video: JVC DLA-N7 Cinemike Stufe Performance - HiViLux 21:9 310cm breed
Audio: Bryston SP4 processor + 4x Parasound JC1 (L/R/Rear Surrounds) - Parasound A51 (Center + Atmos) - Parasound A21 (Side Surrounds)
Speakers: 3x MK Sound S300 (LCR) - 2x MK Sound MP300 (Side Surround) - 2x MK Sound S300 (Rear Surround) - 4x MK Sound MP150 (Atmos) - 4x Ken Kreisel DXD-12012
Sources: Oppo UDP-203 Cinemike Stufe 2 - Apple TV 4K 2021 - Technics SL-1210MK2 + Ortofon Bronze + Parasound Zphono

Kjelt

Persoonlijk vind ik een cd speler een andere categorie dan video (dvd) speler.
Als dit echt de enigste twee formaten zijn die je wilt afspelen en niets nieuwers dan zou ik de 2e hands markt in de gaten houden voor de oudere top spelers van Pioneer, Denon (A serie) en evt de speler die je zelf al noemt. Dat soort spelers komen vandaag de dag voor weinig los omdat mensen toch graag HDR en BD willen spelen.
Alleen zou ik goed nagaan wat je er mee doet. Als je bv 80% audio cd luistert op een zeer goede audio set zou ik daar altijd een hele goede aparte audio cd speler voor aanschaffen.

HJ2

#3
Ik heb de Cambridge CXUHD zojuist via 'Ebay Kleinanzeigen.de' gekocht omdat de Oppo's nergens te krijgen zijn, of er exorbitante prijzen worden gevraagd. 2x nieuwprijs is geen uitzondering en tot 4x nieuwprijs heb ik ze ook wel gezien...

De CXUHD is een dus wat minder bekende Oppo kloon minus het bordje met de analoge uitgangen en wat afwijkende kleine details. Je schrijft dat de DAC's goed staan aangeschreven, maar je realiseert je dat alles over de speler naar buiten komt over HDMI dan wel SPDif, optisch of coaxiaal? Je reciever of externe DAC moet hier dus wel raad mee weten  :tounge2:

Als het lukt zou ik de Oppo blijven zoeken (tweedehands), geduld wordt beloond en onder de 1.000 Euro moet het wel een keer gaan lukken. :-)
Maar WAT een formidabele speler trouwens die CXUHD!  :wub: Als je geen analoge outputs nodig hebt is dit dus ook een fantastische allesspeler en best een hele aardige mid-range CD (transport) speler.

Tipje: Bij de koopjeskelder van Correct zag ik nog een Pioneer LX-500 staan voor 799,- Doe er je voordeel mee :-)
If you always do what you always did, you always get what you always got...

floeper

De meeste audio luister ik via streaming.
Ik ben niet op zoek naar de echte top end.
Mijn speakers zijn goed, maar niet zo goed dat ik alle miniscule verschillen kan horen.

Ik ben dus vooral op zoek naar een speler waar ik dus verschillende formaten mee kan afspelen met een redelijke goede kwaliteit.

De CXU had mijn aandacht i.v.m. de analoge uitgangen en volume regeling, waardoor ik deze rechtreeks op mijn tpa3255 monoblokken kan aansluiten.
Mijn set:
Denon PMA720ae, Panasonic TX-50DXW704, Sony UBP-x800m2, Topping E30 DAC, Thorens TD160 met Stanton element. TPA3255EVM eindversterker. Leonidas Krill XL zelfbouw speakers.

Mokumer45

Misschien is de Sony UBP-X800M2 of de UBP-X800 wat. Ik heb de UBP-X800 en die speelt zo een beetje alles af en hij bevalt mij prima. Ook zijn beide voor een prettige prijs te koop.
Huiskamer: AVR: Denon AVC-X4700H, Speakers: Teufel T400 Mk2, Teufel Cubycon 5.1 met bijbehorende Subw , Teufel Reflekt, 2e Subw: Sony SA-WMS535, Audio Streamer: Teufel Raumfeld Connector 2, 4K Speler: Sony UBP-X800, DAT Rec: Sony DTC-55ES, Cassette Rec: Sony TC-K630ES, DVD/Video Rec: Sony RDR-VX450, Pick-up: Dual CS-429 met Shure M97XE of Ortofon 2M Red of Audio Technica AT-VM95EN element, Phono Amp: Teufel PhonoStation 1, Media Box: UPC Pace DRC7111, div. Headphones, o.a. Sony MDR-DS6500, TV: Sony 49X8305C.
 Extra: Micro System: Sony CMT-CPX1. Slaapkamer: nog div. apparaten.

Thesqualer

#6
Ik zit hier ook mee.
Niet dat ik gek veel cd/dvd draai maar je know je hebt ze toch :P

Maar wat nou als je een versterker enorm goede DAC's heeft en ook digitaal in?
Ik heb nu de keuze een Technics sl-pg440A analoog of een Denon DVD-1710 of philips bdp-5180 via COAX aan te sluiten.

Sorry is niet om een topic te kapen  :angel:
McIntosh MA5200 Quadral Platinum M5 Harman kardon DVD49 Akai AP-001C Goldring G820 Microsoft Surface Pro 4 (streaming) LG OLED65GX Qed Silver Anniversary XT Biwire Audioquest Cinnamon USB

Still under construction

Mokumer45

Ik ben absoluut geen expert op dit gebied, maar ik weet wel, dat volgens mij een analoog audio signaal nooit door een DAC zal gaan. Een coax aansluiting is digitaal en gaat dus wel door de DAC. Maar houdt er wel rekening mee, dat coax aansluitingen geen Atmos en DTS-X kunnen verwerken. 
Huiskamer: AVR: Denon AVC-X4700H, Speakers: Teufel T400 Mk2, Teufel Cubycon 5.1 met bijbehorende Subw , Teufel Reflekt, 2e Subw: Sony SA-WMS535, Audio Streamer: Teufel Raumfeld Connector 2, 4K Speler: Sony UBP-X800, DAT Rec: Sony DTC-55ES, Cassette Rec: Sony TC-K630ES, DVD/Video Rec: Sony RDR-VX450, Pick-up: Dual CS-429 met Shure M97XE of Ortofon 2M Red of Audio Technica AT-VM95EN element, Phono Amp: Teufel PhonoStation 1, Media Box: UPC Pace DRC7111, div. Headphones, o.a. Sony MDR-DS6500, TV: Sony 49X8305C.
 Extra: Micro System: Sony CMT-CPX1. Slaapkamer: nog div. apparaten.

floeper

Voor mij maakt atmos of DTS-X niet uit, speel toch alleen maar stereo.

En dvd en cd is een digitaal signaal, en zal dus altijd door een DAC moeten, of deze nu geïntegreerd is of extern.

De cambridge audio heeft Wolfson DAC's aanboord en een line out (i.i.g. de CXU, ik weet dat zo niet voor de CXUHD)
Mijn set:
Denon PMA720ae, Panasonic TX-50DXW704, Sony UBP-x800m2, Topping E30 DAC, Thorens TD160 met Stanton element. TPA3255EVM eindversterker. Leonidas Krill XL zelfbouw speakers.