Gaat een nieuwe lamp pas geleidelijk meer licht geven?

Started by camilo, January 16, 2020, 13:19:54

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

camilo

Onder het motto 'liever mee dan om verlegen' heb ik onlangs de lamp van mijn TW9200, na 2700 uur op eco te hebben gedraaid, vervangen door een nieuwe originele Epson lamp. Het verbaasde me wat dat de nieuwe lamp nauwelijks meer licht gaf dan de oude.
Inmiddels heeft die nieuwe lamp er al weer zon 75 uur opzitten en ik moet me wel erg vergissen als de hoeveel licht sinds de in gebruikname niet behoorlijk is toegenomen. De vraag is: is dat normaal? Van gewone gloeilampen weet ik dat een plotselinge toename van de helderheid het einde van de lamp aankondigt. Heeft een nieuwe beamerlamp wat tijd nodig om op zijn maximum lichtopbrengst te komen of is er iets anders aan de hand?

J.A.F._Doorhof

Heb je alleen de lamp vervangen of ook de gehele unit waar hij in zit ?
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

reza

Quote from: J.A.F._Doorhof on January 17, 2020, 07:11:55
Heb je alleen de lamp vervangen of ook de gehele unit waar hij in zit ?

Maakt dat iets uit?
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

camilo

Ik heb de hele unit, origineel Epson,door ITC geleverd, vervangen.

Kjelt

Quote from: reza on January 17, 2020, 07:41:53
Maakt dat iets uit?
Dat kan wel bij sommige units zit er een glaasje tussen de lamp die wel eens heel vies kan zijn, ergo minder lichtopbrengst.

Quote from: camilo on January 16, 2020, 13:19:54
Inmiddels heeft die nieuwe lamp er al weer zon 75 uur opzitten en ik moet me wel erg vergissen als de hoeveel licht sinds de in gebruikname niet behoorlijk is toegenomen. De vraag is: is dat normaal?
Het kan, bij een HID gasontladingslamp moet de arc (de vlamboog) zich eerst settlen, dwz stabiel worden tussen de twee contacten (even in lekentaal uitgedrukt).
Maar normalitair is dat binnen een uur ofzo wel gebeurd.
Overigens is hoeveelheid licht zeer bedrieglijk, een mens kan dat objectief nauwelijks goed vaststellen en zeker niet bij bv film want er zit zo'n groot verschil in lichtopbrengst tussen verschillende films. Kijk voor de lol eens de tweede scene van Valerian and the City of a Thousand Planets, de strandscene , als je daar geen zonnebril op hebt ......... ;)
Dus om hier echt een uitspraak over te doen wil je een testpatroon met 100% wit opzetten en met een lichtmeter de reflectie van je doek meten en dat bij beide lampen zonder de meter of projector te verplaatsen.
Bij een HID lamp is einde levensduur niet te voorspellen, het aantal lumens neemt over de levensduur gestaag af en dan kan het opeens in 1x gebeurd zijn.
Zie ook het HID lamp topic voor meer informatie over levensduur.

J.A.F._Doorhof

Meestal is het verschil redelijk goed te zien bij 1500
Ga je naar 2000-2500 kan het schokkend zijn.

Er zit inderdaad verschil tussen lamp en compleet. Het glaasje maar ook het reflecterende materiaal kan doffer worden.

Je ziet niet altijd een flinke winst in helderheid. Maar het is er vaak wel
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

home@the movies

Quote from: J.A.F._Doorhof on January 17, 2020, 12:16:17
Meestal is het verschil redelijk goed te zien bij 1500
Ga je naar 2000-2500 kan het schokkend zijn.

Er zit inderdaad verschil tussen lamp en compleet. Het glaasje maar ook het reflecterende materiaal kan doffer worden.

Je ziet niet altijd een flinke winst in helderheid. Maar het is er vaak wel

Maar dat is de vraag niet, de vraag is of dezelfde nieuwe lamp na een aantal uren branden MEER licht gaat geven dan weer ze net vervangen is.
Los van de uitleg die kjelt geeft lijkt het me bijzonder sterk dat je dit zo opvallend en ook puur op het oog (gevoel) zou zien niet?

J.A.F._Doorhof

Nope
Een lamp geeft de eerste paar uur iets meer licht en gaat dan "zakken".

Dus nee ze gaan niet meer licht geven.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"