Deluxe Dual AK4497EQ 32bit 384 K DSD DAC, digitaal filter probleem

Started by gizmo2, January 16, 2020, 12:40:23

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

gizmo2

heb mij een tweedehands da converter aangeschaft, type Deluxe Dual AK4497 AK4497EQ AK4118 32bit 384 K DSD DAC......zie ook link.
https://nl.aliexpress.com/item/32836451540.html

nu staat er in de beschrijving dat je verschillende digitale filters kunt selecteren, helaas krijg ik het niet voor elkaar om deze filters te voorschijn te krijgen.

in de datasheet van de akm AK4497EQ dac chip staat het er wel in.
https://www.akm.com/content/dam/documents/products/audio/audio-dac/ak4497eq/ak4497eq-en-datasheet.pdf

nu is mijn vraag, weet iemand hoe dit wel voor elkaar te krijgen of heb ik toevallig een type waarbij het niet mogelijk is.

deze afstandsbediening gebruik ik.





alvast bedankt!




alles high-end verantwoord.

mijn audio setje....Showcase :thumbs-up:

Kingpin

Staat er wel: Latestest update! 6 types digitale filter selectie is toegevoegd.
Kan zijn dat het hardwarematig bij de nieuwere is toegevoegd.
Misschien met een softwareupgrade mogelijk, weet het niet, weinig over bekend van dit merk.
Je zou ze kunnen aanschrijven hoe up te daten naar laatste versie mocht je een oudere bezitten.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

gizmo2

ik heb een vermoeden dat ik toch een iets afwijkend pcb board heb, er zou ergens een jumper moeten zitten om hem daarna in software control te zetten....helaas kan ik nergens deze pinnen op het pcb board vinden om er een jumper op te zetten  :dry:

Additional user guide for running the AK4497 PCB in software control mode(i.e. used with XMOS PCB flashed with our AK4497 customized bit perfect lossless I2C volume control firmware):
1) Install jumper on AK4497 PCB PSN and ACKS socket and SET it to LOW. The DAC will start to run in software control mode.

hier nog wel iets gevonden.
https://velvetsound.akm.com/content/dam/documents/products/audio/audio-dac/ak4497eq/ak4497eq-en-evaluationmanual.pdf
alles high-end verantwoord.

mijn audio setje....Showcase :thumbs-up:

Kingpin

Denk toch dat je bij de fabrikant moet zijn en niet de chipmaker.
Misschien kijk je er overheen? Zijn meestal van de kleine jumpers, je hebt ze ook in mini versie.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

gizmo2

Lijkt me ook het beste......ga morgen maar eens contact opnemen of zij iets voor mij kunnen betekenen.


Trouwens dit dacje klinkt niet verkeerd en kan zich aardig meten met de audio gd nfb1 2015 deze geeft iets meer detail weer de AK4497EQ klinkt iets warmer dan de audio gd.

http://www.audio-gd.com/Pro/dac/NFB12015/NFB12015EN_Use.htm

Verstuurd vanaf mijn Nokia 6.1 met Tapatalk
alles high-end verantwoord.

mijn audio setje....Showcase :thumbs-up:

gizmo2

heb inmiddels contact met de fabrikant opgenomen, maar helaas niemand die reageert.....

alles high-end verantwoord.

mijn audio setje....Showcase :thumbs-up:

Kingpin

Quote from: gizmo2 on January 18, 2020, 12:37:25
heb inmiddels contact met de fabrikant opgenomen, maar helaas niemand die reageert.....
Tijdsverschil/weekend, zou nog even wachten.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

gizmo2

ik heb het pcb board nog eens goed bekeken, en wat blijkt dat het toch een ander board is als de eerste link.

en voor zover ik dan kan beoordelen heeft deze dac geen filter selectie aan boord  :(

alleen heeft mijn board geen encoder switch (gaat via de micro switch) de input stekker achter het lcd is wel aanwezig om een encoder/schakelaar te gebruiken.

en daarmee is dit mysterie ook opgelost  :)


https://www.aliexpress.com/item/32868872777.html?gps-id=pcDetail404&scm=1007.16891.96945.0&scm_id=1007.16891.96945.0&scm-url=1007.16891.96945.0&pvid=7d96c843-2215-4f94-b60b-0c42ff83033c&_t=gps-id:pcDetail404,scm-url:1007.16891.96945.0,pvid:7d96c843-2215-4f94-b60b-0c42ff83033c
alles high-end verantwoord.

mijn audio setje....Showcase :thumbs-up:

Pinda13

Ik heb de oude versie van deze gehad, wat voor kleur heeft je mobo pcb? Mijne was blauw, de nieuwe 2019 versie is idd zwart. Zowel de single akm 4497eq gehad als de dual chip versie. Een ander forummer ook en we waren beide verliefd op dit dacje. Uiterst muzikaal en speelt erg goed. Waarbij de single nog weer stuk warmer speelde dan de dual. De dual kwam met zoveel detail dat het ten koste ging van de muzikaliteit. Enfin, de filters, deze 6, zaten wel degelijk op beide varianten. Dan heb ik het dus over het oude type. Dit was simpel een druk op knop menu en lcd liet netjes zien welk filter aanstond. Of het was met up en down knop, maar 1 was voor bron en de andere voor filter. Dat al geprobeerd? 😅

Verder reageert china lastig idd want het is Chinees Nieuwjaar en alles ligt op zn gat nu.

Succes💪 en veel plezier met dit leuke dacje.
" no loss of fine detail "

gizmo2

Quote from: Pinda13 on January 24, 2020, 18:25:54
Ik heb de oude versie van deze gehad, wat voor kleur heeft je mobo pcb? Mijne was blauw, de nieuwe 2019 versie is idd zwart. Zowel de single akm 4497eq gehad als de dual chip versie. Een ander forummer ook en we waren beide verliefd op dit dacje. Uiterst muzikaal en speelt erg goed. Waarbij de single nog weer stuk warmer speelde dan de dual. De dual kwam met zoveel detail dat het ten koste ging van de muzikaliteit. Enfin, de filters, deze 6, zaten wel degelijk op beide varianten. Dan heb ik het dus over het oude type. Dit was simpel een druk op knop menu en lcd liet netjes zien welk filter aanstond. Of het was met up en down knop, maar 1 was voor bron en de andere voor filter. Dat al geprobeerd? [emoji28]

Verder reageert china lastig idd want het is Chinees Nieuwjaar en alles ligt op zn gat nu.

Succes[emoji123] en veel plezier met dit leuke dacje.
Ik heb inderdaad het zwarte PCB boardje en een dual AK4479EQ dac Chip.....als ik op menu druk op voorzijde apparaat gaat hij door de input (RCA/digitale toslink/USB) naar beneden en omhoog volume.
op de afstandsbediening ook alleen maar volume en schakelen door de input.

Deze is iets aangepast door iemand (weet niet wie) en heeft diverse elcos vervangen door papier/olie en een rits andere aanpassingen.
Hij klinkt in ieder geval warmer als mijn kali reclocker/piano 2.1 waar goede voedingen achter zitten.
Hij geeft best wel een mooi geluid voor zo'n Chinees dacje.

Heb trouwens al wel antwoord terug van de Chinees, of ik de afstandsbediening bediening er bij had en volgens hun kon je daarmee door de filters fietsen.
Heb alle combinaties al geprobeerd en zonder succes.

Voorlopig maar even zonder filters [emoji16]

Verstuurd vanaf mijn Nokia 6.1 met Tapatalk
alles high-end verantwoord.

mijn audio setje....Showcase :thumbs-up:

Pinda13

Vreemd inderdaad, het zou makkelijk te selecteren moeten zijn. Ach ja, wel mooi dacje man. Veel plezier ermee.
" no loss of fine detail "