Groep knalt eruit bij inschakelen amp

Started by oeli, January 15, 2020, 22:07:59

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

oeli

Quote from: Kingpin on January 16, 2020, 21:43:09
Probeer eerst eens te luisteren of je uberhaupt een softstart hebt.

Hoe hoor ik dat?

Kingpin

Vaak met een klein klikje en een vertraging nadat je de versterker aan zet (dus uit standby).
Je kan ook voor de tijd even een muziekje opzetten dan is het beter te horen als er een tijdvertraging in zit.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

oeli

Quote from: Kingpin on January 17, 2020, 00:49:13
Vaak met een klein klikje en een vertraging nadat je de versterker aan zet (dus uit standby).
Je kan ook voor de tijd even een muziekje opzetten dan is het beter te horen als er een tijdvertraging in zit.

Ik hoor inderdaad een soort tik, en het duurt een seconde of 1 a 2 voor ie geluid doorgeeft.

Kingpin

Quote from: oeli on January 17, 2020, 20:06:52
Ik hoor inderdaad een soort tik, en het duurt een seconde of 1 a 2 voor ie geluid doorgeeft.
Dan heb je waarschijnlijk al een softstart.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Kingpin

#29
Quote from: oeli on January 16, 2020, 20:52:31
Weird. Ik probeer eens met het stand-by knopje in de aan stand. Gaat ie gewoon aan zonder eruit te klappen. Kan het zijn dat dan de softstart het wel doet en zonder stand-by niet?
In m'n vorige post vond ik het al raar als dit zo zou zijn, maar ik bedenk me nu ineens dat ik eens een grote eindbak had waarbij de zekeringen en zelfs de iets onderbemeten ntc eruit klapte bij het aanschakelen van de eindbak.
Eenmaal aan ging het altijd goed bij het in -en uitschakelen naar standby modus.

Zou je dat eens kunnen bekijken of het daar aan ligt?
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Kjelt

In dat geval kan het de transformator zijn, die willen bij inschakelen wel eens een hele grote stroompiek trekken. Maar zit er wel een lineaire voeding met  transformator in of zit er een schakelende voeding in ?

Tabcam

Als het goed is heeft de NC502MP een ingebouwde SMPS met 5W standby. Daar heb je er dan vier van. Waarom dan toch de groep so zwaar wordt belast? Is dit het enige apparaat dat dan wordt ingeschakeld? Zo nee, zou ik dat eens testen, alleen dit apparaat. En anders is het wel heel raar, zit de aarding dan wel goed? Heb je de stekker al eens omgepoold? Wie weet helpt dat?
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

Kjelt

Hangt van de opbouw van de smps en de plek van de softstart af.
Als je nu aangeeft dat hij van standby wel goed inschakelt dan zou het even de oplaadpiek van de buselcos kunnen zijn bij insteken stekker,  maar ik zou verwachten dat de softstart module daar voor zou zitten.

jossie

#33
De meeste versterkers met smps zitten wat anders in elkaar. Als er al sprake is van een soft start is dat meestal een simpele NTC.

In ieder geval de voedingen van subwoofers zitten meestal als volgt in elkaar:

Mains schakelaar >> Netfilter >> NTC >> Brug gelijkrichter >> Dikke 400V elco's = 325 Volt gelijkspanning

Vervolgens is er soms een kopie van bovenstaande na de NTC maar in piep uitvoering die een pieptrafo met eenvoudig laagspanningscircuit voedt. Dat circuit houdt in de gaten of er signaal binnen komt (of bv op de standby knop gedrukt wordt).

Zo ja >> het primare switching circuit wordt gestart en de secundaire spanningen voor de eindtrap komen  beschikbaar. Dit veroorzaakt nauwelijks een inschakelstroom dus als de eindtrap/sub met de mains schakelaar is aangezet (eerder) gebeurt er nooit iets geks.

Echter, bij het omgooien van de mains schakelaar worden in één keer de primaire buffer elco's gevuld. dat is een soort 'kortsluiting', een erg grote startstroom is het gevolg. Als je dus drie of meer van die voedingen parallel in één doos bouwt zul je ze zeker per stuk van een NTC moeten voorzien. Tegen je klanten zeggen dat ze een 20 Ampere zekering moet plaatsen is suf, en zoals Kjelt aangeeft, mag niet in Nederland.

Ontwerp deugt gewoon niet, zelfde als Velodyne subs met de eerdere DD serie, die laten de hoofdzekering ook regelmatig gaan.

Maar goed, als de zekering de startpuls heeft overleeft en de elco's gevuld zijn zal er later in de tijd waarschijnlijk geen probleem meer optreden.
Omni !

raindog

Heldere en voor mij begrijpelijke uitleg, dank daarvoor Jossie!

Zelf had ik laatst ook last van een zekeringautomaat die de helft van de tijd uit ging wanneer ik een Arcam P429 eindversterker inschakelde. Deze kun je zelf niet op standby zetten of uit standby halen, dat kan alleen met een trigger. Nu ik een trigger kabel naar de receiver heb aangesloten kan ik 'm wel vanuit standby aanzetten en dan doet het probleem zich dus niet voor. Tegelijkertijd heb ik afgelopen week ook een aparte groep aangelegd van Siemens, met een smeltzekering van 16A, maar wel van een trage soort geloof ik. Die smeltzekering blijft gelukkig ook heel als ik de eindversterker manueel inschakel (alhoewel ik dat eerlijk gezegd niet heel vaak geprobeerd heb..)
Voor mij is het probleem nu dus opgelost maar ben het met Jossie eens dat het eigenlijk een ondeugdelijk ontwerp betreft. Heb het met andere eindversterkers in ieder geval nooit aan de hand gehad, ook niet met exemplaren die veel meer stroom trokken de deze 4-kanaals Arcam.
Woonkamer: Linn Majik DSM/2 || Dynaudio Excite X18 || BK PB300SB-PR || LG 65C8
Home Theater 5.2.4: JVC N7 || Screen Excellence Enlightor Neo 115" || Arcam AVR-850 + Arcam P-429 || Sony UBP-800M2 'CM' || Apple TV 4K || Dynaudio Evoke 20 (5x) + Dynaudio P4-C65 (4x) || Rythmik F15HP 'CM' (2x)

oeli

Quote from: jossie on January 18, 2020, 18:42:15
Maar goed, als de zekering de startpuls heeft overleeft en de elco's gevuld zijn zal er later in de tijd waarschijnlijk geen probleem meer optreden.

Blijft die elco ook na weer uitschakelen gevuld? Maw bedoel je met later in de tijd dat het probleem dan helemaal weg zou kunnen zijn? Dan zal ik nog eens proberen wat ie nu doet bij de mains switch.

Tabcam

Probleem is dat elco's uiteindelijk langzaam leeg lopen. Zolang je hem op standby hebt geen probleem, maar een tijd uit en je groep valt eerst weer uit :nopompom:.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

Kjelt

#37
Die buselcos lopen bij verwijdering van de netspanning leeg.
Dus als je de stekker er uit trekt en later er weer in dan heb je weer het probleem..


Vroeger hadden alle zware machines een dubbelstart schakelaar, een draaischakelaar met drie standen, uit, opstarten en bedrijf.
Bij de stand opstarten stond er een weerstand in serie om de inschakelstroom te begrenzen.
Zoiets zou je kunnen bouwen of meteen met een relaus met vertraging automatisch overbruggen.

https://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=107205.0

jossie

Quote from: oeli on January 18, 2020, 19:08:25
Blijft die elco ook na weer uitschakelen gevuld? Maw bedoel je met later in de tijd dat het probleem dan helemaal weg zou kunnen zijn? Dan zal ik nog eens proberen wat ie nu doet bij de mains switch.

Nee, maar dat antwoord is al gegeven.

Ik bedoel dat als je de netspanning ingeschakeld laat, de elco's gevuld blijven en er mogelijk geen inschakelprobleem meer is. Veel subs zijn zo ontworpen, ik heb eigenlijk nog nooit defecte primaire elco's gezien. In standby worden ze ook niet warm en er loopt geen stroom. Ze staan 'alleen' onder spanning, blijkbaar hebben ze daar weinig last van.
Omni !