Groep knalt eruit bij inschakelen amp

Started by oeli, January 15, 2020, 22:07:59

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

oeli

Ik ben bezig met de bouw van een kelder bios. Ik heb net de LCR speakers geplaatst en om te gaan meten heb ik ze alvast aangesloten.

Ik heb de amp al eens eerder aangehad toen er geen speakers aan hingen, toen gebeurde er niets. Nu met de LCR eraan springt zodra ik de amp aanzet (power button achterkant, dus nog niet op stand-by) de groep uit en zit ik in de kelder in het donker. Op wat reguliere verlichting en een switch na zit er nagenoeg niets op de groep dus overbelasting lijkt me niet aan de orde.

Hoe kom ik er nu achter of dit aan de amp ligt of aan een van de speakers of de bekabeling?

PascalP

Eerste ingeving zou zijn sluiting in de amp, maar wat voor groep zit er achter? 16A afgezekerd? Kan natuurlijk ook zijn dat hier iets mis is.
Oud huis, oude zekeringen en bekabeling, of nieuw?

Wat ik zou doen is de amp even naar de woonkamer slepen en op een andere groep aansluiten, met/zonder speakers en daar proberen.
Video: JVC DLA-N7 Cinemike Stufe Performance - HiViLux 21:9 310cm breed
Audio: Bryston SP4 processor + 4x Parasound JC1 (L/R/Rear Surrounds) - Parasound A51 (Center + Atmos) - Parasound A21 (Side Surrounds)
Speakers: 3x MK Sound S300 (LCR) - 2x MK Sound MP300 (Side Surround) - 2x MK Sound S300 (Rear Surround) - 4x MK Sound MP150 (Atmos) - 4x Ken Kreisel DXD-12012
Sources: Oppo UDP-203 Cinemike Stufe 2 - Apple TV 4K 2021 - Technics SL-1210MK2 + Ortofon Bronze + Parasound Zphono

oeli

Nieuwbouw. De amp slepen wordt een toer, hij is loeizwaar en hangt in een 19" rack. Misschien kan ik dan beter even een kabelhaspel ernaartoe leggen.

Of het 16A is weet ik niet. Ik heb dit op de tekening staan (het is groep 10):



Maar dat zegt zeker niets over de groep zelf?

NielsLu

Wat voor een voeding zit er in die amp?

Waarschijnlijk trekt de versterker teveel piekstroom bij het inschakelen. Je kunt daarvoor beter een tragere automaat in de meterkast plaatsen, dit zal het probleem hoogstwaarschijnlijk wel oplossen (ik had dit probleem ook toen in mijn Arcam kocht). Je kunt dan het beste een automaat met C-karakteristiek plaatsen ( zie onderstaande tekst)

QuoteVerschil tussen B-karakteristiek en C-karakteristiek
Elke installatieautomaat en aardlekautomaat heeft een uitschakelkarakteristiek. In dit artikel lees je wat een uitschakelkarakteristiek is en hoe het werkt.

Een installatieautomaat heeft dezelfde beschermende werking als een smeltpatroon. Deze componenten moeten de groepenkast beschermen tegen te hoge elektrische stromen. Wanneer de uitschakelkarakteristiek in werking treedt, wordt de elektrische installatie spanningsloos. Om ervoor te zorgen dat installaties bij specifieke situaties spanningsloos worden, zijn er automaten met specifieke uitschakelkarakteristieken.

Zo zijn de volgende standaard karakteristieken te onderscheiden:
B-kar
C-kar
D-kar

Daarnaast zijn er nog specifieke karakteristieken zoals:
L-kar
U-kar
K-kar
G-kar

De verschillende varianten hebben allemaal een andere uitschakelwaarde. De ligging van de magnetische drempel in het component bepaalt de uitschakelwaarde van een automaat. Hoe lager de magnetische drempel hoe sneller het component wordt uitgeschakeld. Voor de standaard installatieautomaten zijn de volgende drempels:
Curve B: Lage magnetische drempel
Curve C: Normale magnetische drempel
Curve D: hoge magnetische drempel

Deze bepaalde curves zeggen de meeste mensen niks daarom hebben we de praktische toepassingen op een rijtje gezet:

B-karakteristiek
Wordt gebruikt bij kleine start- of inschakelstromen zoals verlichting, elektrische verwaming, boilers en elektrische fornuizen. Standaard uitschakelkarakteristiek voor woonhuizen.

C-karakteristiek
Deze variant wordt gebruikt bij middelgrote inschakelstromen als bepaalde soorten verlichting, wasmachines, stofzuigers, koelkasten en diepvriezen. Ook veel toegepast in de industrie

D-karakteristiek
Wordt gebruikt bij het opstarten van machines met grote inschakelstromen zoals netspanningsstabilatoren, lasposten en motoren van werktuigmachines.
Bron:groepenkastbestellen.nl
Arcam AVR5  *  Arcam BDP100  *  Playstation 3  *  Dune HD Smart D1  *  Tannoy Saturn S8 (fronts)  *  Tannoy Saturn S6LCR (center)  *  Tannoy Arena (rears). *  diy tv meubel / Monolith plus clone met Eminence LAB12 en SVS Sledge STA1000D

oeli

Ah heb inmiddels een reactie van de bouwer van de amp (apollon) dat er een '20A circuit breaker' minimaal nodig is. Vermoedelijk heb ik dan 16A. Is dat hetzelffe als die klasse die je noemt?

Is dat iets wat je zelf kunt aanpassen of heb ik daar een elektricien voor nodig?

PascalP

16A is inderdaad de standaard, maar is het dan een dikke 8 kanaals van Apollon? Kan me wel voorstellen dat als die inschakelt je ff een flinke piek krijgt.
Video: JVC DLA-N7 Cinemike Stufe Performance - HiViLux 21:9 310cm breed
Audio: Bryston SP4 processor + 4x Parasound JC1 (L/R/Rear Surrounds) - Parasound A51 (Center + Atmos) - Parasound A21 (Side Surrounds)
Speakers: 3x MK Sound S300 (LCR) - 2x MK Sound MP300 (Side Surround) - 2x MK Sound S300 (Rear Surround) - 4x MK Sound MP150 (Atmos) - 4x Ken Kreisel DXD-12012
Sources: Oppo UDP-203 Cinemike Stufe 2 - Apple TV 4K 2021 - Technics SL-1210MK2 + Ortofon Bronze + Parasound Zphono

oeli

Quote from: PascalP on January 15, 2020, 22:49:19
16A is inderdaad de standaard, maar is het dan een dikke 8 kanaals van Apollon? Kan me wel voorstellen dat als die inschakelt je ff een flinke piek krijgt.

Ja idd de 8 kanaals. Maar ik kan me herinneren hem al eens aangezet te hebben zonder speakers gekoppeld, daarom vond ik het zo vreemd.

jossie

#7
Een lange haspel geeft wat extra weerstand, mogelijk schakelt hij dan niet af.

Alleen om te proberen, je zult een andere automaat moeten plaatsen.
Omni !

Kjelt

Ja maar je mag met 2,5mm2 vd draad GEEN 20A automaat gebruiken omdat worst case je bedrading smelt en je brand kunt krijgen.
Dus beter om er een softstart schakeling er voor zetten, vreemd dat ze die er niet ingebouwd hebben.

Tabcam

Ik had er zeg wel één keer per maand last van maar voorlopig lijkt het rustig. Wie weet helpt een netfilter, ben er één aan het testen :blink:??
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

Kingpin

Quote from: Kjelt on January 15, 2020, 23:23:59
Dus beter om er een softstart schakeling er voor zetten, vreemd dat ze die er niet ingebouwd hebben.
Dit dus. Idd vreemd dat deze voor een dergelijk apparaat niet standaard is ingebouwd.
Als je handig bent en geen ruimte over hebt in het apparaat zou je ook nog een NTC in de lijn kunnen opnemen.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

PascalP

Quote from: Kjelt on January 15, 2020, 23:23:59

Dus beter om er een softstart schakeling er voor zetten, vreemd dat ze die er niet ingebouwd hebben.

Dit dus, lijkt me dat 20A niet echt de standaard in EU is, vreemd dat ze dit dan ook aanraden
Video: JVC DLA-N7 Cinemike Stufe Performance - HiViLux 21:9 310cm breed
Audio: Bryston SP4 processor + 4x Parasound JC1 (L/R/Rear Surrounds) - Parasound A51 (Center + Atmos) - Parasound A21 (Side Surrounds)
Speakers: 3x MK Sound S300 (LCR) - 2x MK Sound MP300 (Side Surround) - 2x MK Sound S300 (Rear Surround) - 4x MK Sound MP150 (Atmos) - 4x Ken Kreisel DXD-12012
Sources: Oppo UDP-203 Cinemike Stufe 2 - Apple TV 4K 2021 - Technics SL-1210MK2 + Ortofon Bronze + Parasound Zphono

Tabcam

Moet je de achtkanaals ook niet eigenlijk met twee aansluitsnoeren en eigenlijk aan twee verschillende groepen aansluiten? Ik weet dat er een dikkere 4.0 kabel met Neutrikaansluiting mogelijk was maar ook dan heb je een speciale groep nodig.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

Kingpin

Quote from: PascalP on January 16, 2020, 10:41:47
Dit dus, lijkt me dat 20A niet echt de standaard in EU is, vreemd dat ze dit dan ook aanraden
Als je het 'type' plaatje op de achterkant bekijkt betwijfel ik ook of deze wel degelijk door de eu ce gekeurd is.
Anyway, het betreft een 4x NC502MP hypex oem modules, elk met hun eigen voeding.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Christof_G

Quote from: PascalP on January 16, 2020, 10:41:47
Dit dus, lijkt me dat 20A niet echt de standaard in EU is, vreemd dat ze dit dan ook aanraden

Toch wel, in België is het 20A / 2.5mm² voor stopcontacten en 16A / 1.5mm² voor verlichting.
Speakers: 3 x M&K Sound S150 | 2 x M&K S150T | 2  x M&K MP150 | 4 x B&W CCM663RD | 2 x A*BNB 10PP sub | 2 x JL Audio E112
Elektronica: Arcam AV860 + PA720 + PA410 | miniDSP 2x4 HD | Bluesound Node 2i
Video: Epson TW9400 | Vero V | Panasonic UB424

oeli

#15
Quote from: Kingpin on January 16, 2020, 11:51:54
Als je het 'type' plaatje op de achterkant bekijkt betwijfel ik ook of deze wel degelijk door de eu ce gekeurd is.
Anyway, het betreft een 4x NC502MP hypex oem modules, elk met hun eigen voeding.

Het is in feite zelfbouw door apollon ja. Er zit maar 1 netsnoer aan overigens.

Tabcam

Quote from: Kingpin on January 16, 2020, 11:51:54
Als je het 'type' plaatje op de achterkant bekijkt betwijfel ik ook of deze wel degelijk door de eu ce gekeurd is.
Anyway, het betreft een 4x NC502MP hypex oem modules, elk met hun eigen voeding.
Volgens mij zijn de elektrische onderdelen beide EU goedgekeurd door Hypex. Ik weet niet zeker maar ik kan me voorstellen dat de diverse fabrikanten dan niet meer door de EU hoepels heen hoeven te springen als het samenstelling betreft. Ik weet uberhaupt niet wat de kleinere boutiquemerken moeten doen :lookaround:!
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

Kingpin

#17
Quote from: TabCam on January 16, 2020, 15:09:20
Volgens mij zijn de elektrische onderdelen beide EU goedgekeurd door Hypex. Ik weet niet zeker maar ik kan me voorstellen dat de diverse fabrikanten dan niet meer door de EU hoepels heen hoeven te springen als het samenstelling betreft. Ik weet uberhaupt niet wat de kleinere boutiquemerken moeten doen :lookaround:!
Eh jawel ;)
Wij bouwen ook een apparaat, daar zitten ook oem CE gekeurde subassemblies in, maar als geheel moet deze wel CE gekeurd worden.
Heb al vaker meegemaakt dat oem CE gekeurd apparatuur meer stoorde toen deze eenmaal ingebouwd was (reflecties van de ruimte waardoor versterking optreed bv).

De oem Hypex module worden nu bijelkaar gebouwd en verkocht als een nieuw apparaat.
Daar moet CE op en het apparaat zal een type goedkeuring moeten krijgen voordat het verkocht mag worden en daar zul je aan een aantal voorwaarden moeten voldoen zoals wettelijke emissies, maar ook bv aangeven op het typeplaatje hoeveel het apparaat verbruikt (pfff even uit m'n hoofd, correct me if i'm wrong).

Edit, even voor je opgezocht:
Voor de meeste consumentenproducten is een keuring niet verplicht. Wel kan een fabrikant van een gekeurd product sterker staan als de veiligheid van zijn product wordt betwist.
CE-markering is wel verplicht.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

oeli

Is het vermogen zo simpel als aantal kanalen maal de rms waarde? Electrician vraagt naar het vermogen om te bepalen of het van 16A naar 20A moet of juist van B karakteristiek naar C karakteristiek.

Tabcam

Quote from: oeli on January 16, 2020, 19:37:57
Is het vermogen zo simpel als aantal kanalen maal de rms waarde? Electrician vraagt naar het vermogen om te bepalen of het van 16A naar 20A moet of juist van B karakteristiek naar C karakteristiek.
Het is niet helemaal zo eenvoudig. Mijn Arcam heeft max 1500 W maar triggert toch de B16 zekeringsautomaat. De inschakelstroom (inrush current) kan dus flink meer zijn dan de technische specificaties weergeven. Wel raar dat er geen sift starts op zitten. Heb je er wel de 12V triggers op zitten? Dan zou ik verwachten dat hij er wel op zou zitten.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

oeli

Ja er zitten 12v triggers op maar die heb ik nog niet aangesloten. Zou dat helpen?

Tabcam

Quote from: oeli on January 16, 2020, 20:05:57
Ja er zitten 12v triggers op maar die heb ik nog niet aangesloten. Zou dat helpen?
Nee, het is een indicatie dat de softstartmodule ook ingebouwd zit.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

Kjelt

Als iedere module een eigen trigger heeft dan zou je sequentieel vertraagd kunnen opstarten, dan is het probleem waarschijnlijk ook opgelost.

oeli

#23
Weird. Ik probeer eens met het stand-by knopje in de aan stand. Gaat ie gewoon aan zonder eruit te klappen. Kan het zijn dat dan de softstart het wel doet en zonder stand-by niet?

Kingpin

Quote from: oeli on January 16, 2020, 20:52:31
Weird. Ik probeer eens met het stand-by knopje in de aan stand. Gaat ie gewoon aan zonder eruit te klappen. Kan het zijn dat dan de softstart het wel doet en zonder stand-by niet?
Dat zou helemaal raar zijn. Normaal aan doen (main switch) dan zou de softstart in z'n standby moeten schieten en niet gelijk aan moeten gaan.

Probeer eerst eens te luisteren of je uberhaupt een softstart hebt.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack