Space's mancave

Started by Space, January 15, 2020, 11:47:59

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Space

Ik ben al sinds 2000 met HT aan het hobby'en. Alhoewel, als je mijn Pioneer Dolby Prologic receiver ook meerekent, dan wellicht al sinds eind jaren 90. :)

Het begon leuk te worden met een Sony dolby digital receiver, gekocht in 2000. Gekoppeld aan Technics speakers van mn oude midiset en aan plastic center/surround speakers van m'n oude Pioneer prologic receiver. Een jaar later kocht ik een B&M 300-serie set (DM-305, DM-302, CC3) en een Yamaha actieve sub. Grote sprong vooruit in audio kwaliteit. De Sony produceerde heel veel ruis in de surround speakers en verving ik dat jaar nog voor een Yamaha RX-V1000. Gigantische sprong voorwaarts in surround beleving; de panning tussen de kanalen was zoveel beter dan de Sony, de ruis was weg. In 2002 een REL Storm 3 aangeschaft en de B&W set langzaamaan vervangen voor Dynaudio Audience 72/62/122C set.

Met de Yamaha, Dynaudio, REL set heb ik heel lang gedaan. In 2012 de Yamaha vervangen voor een Pioneer SC-LX85, omdat we net een HD televisie gekocht hadden maar ik via de Yamaha alleen kon luisteren naar een door de Playstation3 gedownsamplede 5.1 track.

In 2014 kwam er meer een switch naar 'hifi'. Ik leerde iemand kennen die zich alleen met hifi bezig houdt en dat hele surround gebeuren niet zo begreep (het nut van een center speaker heb ik nog steeds niet uit kunnen leggen). Van hem heb ik twee zelfbouw-eindversterkers uit begin jaren 90 kunnen kopen van Audio&Techniek, 35W pure klasse A. Het is bizar om te horen hoe zo'n oud apparaat een moderne klasse D versterker volledig wegspeelt. Van een plat levenloos geluid naar dynamiek en van de speakers spattende hoge tonen. Dit heb ik een keer eerder ervaren bij Stassen toen men een enorme Parasound eindbak achter een receiver koppelde.

In 2016 de garage verbouwd tot man-cave. Helaas een kleine ruimte van 4.7 bij 2.9 meter waar ook nog een bureau, archiefkast, gereedschapskast geplaatst moest worden. Wel het voordeel van geen aangrenzende bebouwing dus geen zorgen meer voor overlast. Alles moest met beperkt budget gedaan worden, maar ik heb toch goed kunnen isoleren, warmte+geluid. De HT setup in de ruimte heb ik toen voorzien van een 100" doek, Benq W1070+ DLP beamer, 2 theater stoelen. De REL, Pioneer, A&T versterkers, Dynaudio's zijn allemaal vervangen in de afgelopen paar jaar.

Huidige setup (Augustus 2020):

- pre: Yamaha CX-A5000
- front eindbak: 2x WAMP1.1 (mijn eigen merk ;) ) (Wondom klasse D module op basis van TAS5613 met 500W MeanWell SMPS)
- surround eindbak: 1x WAMP3.1 (3ch-eindbak, ook weer Wondom TAS5613 met 1 gedeelde 450W MeanWell SMPS)
- front speaker: custom BNS Combo, configureerbaar als bassreflex of Daline transmissielijn
- center speaker: custom BNS Combo/Phonar
- rear surround: custom BNS Combo
- surround: BNS Combo
- sub: 2x BKElec XLS10, BOSS (6x JBL Stage 1210 + Samson SX3200 + miniDSP)
- interconnects: custom
- speaker cable (front+center): 7-strand (0,03mm per strand) pure silver met teflon omhulsel
- bluray speler: PS3

Space

Momenteel loop ik toch weer met plannen om een Buttkicker LFE aan te schaffen. Ik heb al eerder met tactile transducers gespeeld (eenvoudige exemplaren), maar die waren niet stil en de timing klopte niet met het geluid waardoor het niet natuurlijk aanvoelde.

Daarnaast heeft BEQ ook mijn aandacht getrokken, omdat ik ook ervaar dat tegenwoordig in veel films het (sub)laag op blurays wordt weggefilterd. Ik snap dit niet, de best mogelijke beeld+geluidskwaliteit is het bestaansrecht voor bluray. Voor BEQ is in ieder geval een miniDSP HD benodigd. Helaas zijn er nog maar voor een beperkt aantal films BEQ filters beschikbaar, maar zal wel snel meer worden hoop ik.

skyfox

Mooie geschiedenis zo! Wat is precies die BEQ en hoe verschilt dat van een buttkicker? Ik zou misschien in de toekomst wel eens een buttkicker willen proberen.
Versterking: Arcam AV40 | 2x Parasound HCA-2205A(T)
Bron: Cambridge Audio CXUHD | Bluesound Node 2i | Apple TV 4k 2021
Luidsprekers: Monitor Audio Gold 100  | MA Gold C150 | MA RX FX | Velodyne DD10 & DD12
Weergever:  JVC X7900 | Adea Reference Grey 100" 16:9

PascalP

#3
Quote from: skyfox on January 15, 2020, 14:05:37
Mooie geschiedenis zo! Wat is precies die BEQ en hoe verschilt dat van een buttkicker? Ik zou misschien in de toekomst wel eens een buttkicker willen proberen.

Hoe ik het begrijp een EQ file die je per film in je MiniDSP kunt inladen om het laag te herstellen wat bij sommige films weggefilterd is, hier een uitleg + lijst met films waar filters voor zijn;
https://www.avsforum.com/forum/113-subwoofers-bass-transducers/2995212-bass-eq-filtered-movies.html


Maar ben ook zeer benieuwd naar foto's van de ruimte! :)
Video: JVC DLA-N7 Cinemike Stufe Performance - HiViLux 21:9 310cm breed
Audio: Bryston SP4 processor + 4x Parasound JC1 (L/R/Rear Surrounds) - Parasound A51 (Center + Atmos) - Parasound A21 (Side Surrounds)
Speakers: 3x MK Sound S300 (LCR) - 2x MK Sound MP300 (Side Surround) - 2x MK Sound S300 (Rear Surround) - 4x MK Sound MP150 (Atmos) - 4x Ken Kreisel DXD-12012
Sources: Oppo UDP-203 Cinemike Stufe 2 - Apple TV 4K 2021 - Technics SL-1210MK2 + Ortofon Bronze + Parasound Zphono

jahtari

Nice, alweer een mancave/ht ruimte!

Foto's en aanpak zijn zeer welkom...!  :headbanging:
Jahtari's 7.2.2 HT - Powergrip YG-1. Nvidia Shield. DenonX4500H. LCR: Martin Logan Motion 4/6. Atmos: Dali Oberon On Wall. LG77C3 TV. 2x Monoprice Monolith 15 v2. Crown XLS1502 + JBL 4281F.
Stereo setup: Powergrip YG-1. Bluesound Node 2i. MiniDSP SHD Studio. Dutch & Dutch 8m. Dual subs.
Woonkamer: Kef LS60
Studeerkamer: Focal CMS 65. Focal CMS Sub

sprins

Quote from: Space on January 15, 2020, 12:05:52
Momenteel loop ik toch weer met plannen om een Buttkicker LFE aan te schaffen. Ik heb al eerder met tactile transducers gespeeld (eenvoudige exemplaren), maar die waren niet stil en de timing klopte niet met het geluid waardoor het niet natuurlijk aanvoelde.

Daarnaast heeft BEQ ook mijn aandacht getrokken

Ik heb twee buttkicker LFE (volwaardige maat) aan mijn bank geschroefd en doordat het er twee zijn met overcapaciteit hoeven ze niet zo hard te werken en storen ze ook niet kwa geluid (ik hoor niks). Ik heb wel met de DSP die tussen de AVP en de versterkers zit de timing van het sub signaal voor de buttkickers aangepast en de audissey curve van de sub eraf gehaald (inverteerde curve). Ik moet wel zeggen dat het enorm bijdraagt. Zolang je de verleiding kan weerstaan om m teveel te laten overheersen (subtiele bijdrage). Met muziek vind ik het ook leuk.

Wat is BEQ BTW?
AV7705 + Bose Panaray/Controlspace 7.1.4

morca

Misschien is de Boss wat voor je.
Dat werkt beter als buttkicker denk ik.

In dat topic kan je ook over BEQ vragen.
Of in meettopic.

De Beq is verzonnen door iemand op AVS forum.
De nieuste film worden vaak gefilterd onder 40 hz met een HPF.
Om de soundbars en subje die veeel mensen hebben te ontzien van schade aan de sub.

Maar dat willen wij subwoofer freaks niet :devil:
We kopen of bouwen niet voorniks subs die tot onder 20 hz doorlopen  ;D

skyfox

Insert tien krachttermen hier. Hoe halen die idioten het in hun botte hoofd om nota bene releases op disc te gaan filteren op lage frequenties!!! Oftewel, voor nieuwe films hebben we dan weer een extra boost van het laag nodig. Maar Audyssey kan maar 1 preset aan, dus dat is allemaal lastig. Zucht... soms vraag ik me af of ze de liefhebbersmarkt expres kapot proberen te maken. :(
Versterking: Arcam AV40 | 2x Parasound HCA-2205A(T)
Bron: Cambridge Audio CXUHD | Bluesound Node 2i | Apple TV 4k 2021
Luidsprekers: Monitor Audio Gold 100  | MA Gold C150 | MA RX FX | Velodyne DD10 & DD12
Weergever:  JVC X7900 | Adea Reference Grey 100" 16:9

morca

Quote from: skyfox on January 15, 2020, 15:57:25
Insert tien krachttermen hier. Hoe halen die idioten het in hun botte hoofd om nota bene releases op disc te gaan filteren op lage frequenties!!! Oftewel, voor nieuwe films hebben we dan weer een extra boost van het laag nodig. Maar Audyssey kan maar 1 preset aan, dus dat is allemaal lastig. Zucht... soms vraag ik me af of ze de liefhebbersmarkt expres kapot proberen te maken. :(
Tja ik word hier ook niet blij van.

Btw de BEQ file die je in de minidsp laad.
Doet een reverse filter ,van de hpf filter die ze in de studio toegepast hebben.
De BEQ maakt het dus weer zoals het hoort te zijn.

Wel van de zotte dat ze dat doen om de goedkope rommel die meeste hebben te ontzien.
Laat die mensen lekker gaan klagen bij hun merk dat er geen hpf filter op hun goedkope rommel zit  .....

denoontje

Quote from: jahtari on January 15, 2020, 14:38:20
Nice, alweer een mancave/ht ruimte!

Foto's en aanpak zijn zeer welkom...!  :headbanging:

indeed!

fluissie

#10
Quote from: morca on January 15, 2020, 16:05:52
Tja ik word hier ook niet blij van.

Btw de BEQ file die je in de minidsp laad.
Doet een reverse filter ,van de hpf filter die ze in de studio toegepast hebben.
De BEQ maakt het dus weer zoals het hoort te zijn.

Wel van de zotte dat ze dat doen om de goedkope rommel die meeste hebben te ontzien.
Laat die mensen lekker gaan klagen bij hun merk dat er geen hpf filter op hun goedkope rommel zit  .....


^^ en idd  :baaa: :devil:

Wist dit nog niet eigenlijk ...

Enne ts, welkom en idd foto's zijn ze gek op hier  :colgate:

morca

Quote from: fluissie on January 15, 2020, 18:48:55
^^ en idd  :baaa: :devil:

Wist dit nog niet eigenlijk ...

Enne ts, welkom en idd foto's zijn ze gek op hier  :colgate:
Ik wist het ook niet.
Maximus kwam ermee in het meettopic pas.

Het was me al wel opgevallen dat meerdere nieuwe films niet zo mooi infrasoon inzit.
Maar dit verbijsterdere mij...

RalphH

Je weer dat HT topics zonder foto's, binnen 2 dagen.verwijderd worden?  :D

Wat de BEQ betreft, vraag ik me nog steeds af op welke bron ze de reverse engineering baseren, heb t nog niet gevonden namelijk. Zal daar vanavond eens met denoontje over bomen.

Veel plezier met jouw kick in the butt projectje :headbanging:
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

Space

#13
Foto's volgen nog :blush:, zo spectaculair is het ook weer niet. De ruimte was dus een ongeisoleerde garage met nog niet eens een betonvloer. Ik heb deze uitgegraven, HD piepschuimplaten gelegd en er een 15cm dikke vezelversterkte cementdekvloer op laten storten. Op de enkelsteens buitenmuur heb ik een zwevende wand geplaatst middels zogenaamde veerregels. Tussen de veerregels Homatherm papierpulp isolatieplaten iets van de buitenmuur af (dus geventileerde spouw). Op de veerregels zijn OSB3 platen gemonteerd, luchtdicht afgewerkt en daartegen weer gipsplaten en spachtelputz afwerking. Tussen de draagbalken van het dak zijn ook 12cm dikke papierpulp isolatieplaten gemonteerd, daarna een membraan en alles luchtdicht afwerken. Op de draagbalken met speciale beugels (staal/rubber/staal) een zwevend regelwerk gemonteerd om daar weer gipsplaten tegenaan te schroeven. Het plafond is dus ook zwevend. Helaas heb ik de garagedeur niet vervangen voor een gemetseld stuk gevel+raampje, maar ook die heb ik weten te isoleren. De geluidsisolatie die ik hiermee verkregen heb is werkelijk spectaculair. Het is muisstil in deze ruimte. Je kunt het ook niet horen regenen. Alleen de garagedeur laat nog wel wat lage tonen door, maar daar hoor je aan het einde van de oprijlaan niets meer van. Dus lekker blazen tot in de nacht >:D .

Space

#14


Het meubel is van eikenhout, wit geolied. Ik heb deze zelf gemaakt. Deze bovenzijde is beplakt met velours folie van DCFix. De front+center speakers trouwens ook. Er zit veel ruimte boven de eindversterkers, omdat hier eerst klasse A versterkers in stonden en de hitte weg moest kunnen. Ik zou de indeling (hoogte van de plankjes) nu wel wat aan kunnen passen.

De 10" subs staan met spikes op een platform. Deze is aan de onderzijde voorzien van een speciaal foam; je drukt het makkelijk in maar komt moeizaam weer terug in vorm. Dit geeft een schokdemper werking. Het is even experimenteren met de hoeveelheid foam. Het resultaat is dat de subs vrijwel geheel ontkoppeld zijn van de vloer. De vloer is parket met daar onder zachtboard platen, dus ontkoppeling was geen overbodige luxe.

Het scherm is oprolbaar, maar deze functie gebruik ik niet. Het scherm hou ik strak middels een staalkabel en een veer op de onderste hoeken. Links en rechts velours gordijnen over een lengte van 2 meter. Ik moet eigenlijk ook iets aan het witte plafond om het contrast nog te verbeteren, maar omdat ik er ook moet werken en afentoe met elektronica hobby wil knutselen is een hele zwarte ruimte ook niet prettig.

Net rechts van het audiomeubel zie je nog een punt van een 'ventilatiebox'. Dit is voor (regelbare) ventilatie en bevat een labyrintje bekleed met dempingsmateriaal. Ik heb ook achterin de ruimte, hoog in de hoek zo'n ventilatiebox.

Maak ook nog wel een overzichtsfoto, maar dat is moeilijk omdat de ruimte zo klein is.

Space

#15

De monoblokken bestaan uit een klasse-D module van Wondom 1x300W (PBTL) op basis van een TAS5613 chip. Dit board ontwikkelen zij al jaren en wordt nog steeds verbeterd. Het is niet te vergelijken met andere modules op basis van deze chip. De voeding is een MeanWell RSP-500. Met een voedingsspanning van 29V en een speaker impedantie van 6 ohm heb ik 70W per kanaal. Deze getallen betekenen verder niets, want in de praktijk gebruik ik maar een fractie van dat vermogen natuurlijk, misschien 2 of 3W. Dan gaat het al erg hard. Daarom gebruik ik ook hele dunne 7-strands pure silver kabel voor de speakers, want we hebben het over een paar honderd mili-ampere max. Dit klinkt beter, dan de gebruikelijke tuinslang. :-)

De 3-kanaals eindbak is ook gebouwd rondom deze Wondom module, zelfde chip, maar dan geconfigureerd in 2x150W (BTL). De center speaker bevat 2 scheidingsfilters en wordt ge-biamped (zou ik nu nooit meer doen, maar de speaker terug ombouwen wordt lastig ivm hars-vulling). Vandaar 3 ingangen, 2 mono speakon uitgangen en 1 stereo speakon uitgang. De modules zijn gestapeld om de interne bekabeling zo kort mogelijk te houden, maar dat zou ik nu ook niet meer doen want de onderste is lastig te bereiken als je wat aan wilt passen.


De monoblokken hou ik continu op temperatuur, de 3-ch zet ik meestal uit. Vreemd genoeg produceert de laatste een plop bij het uitschakelen, terwijl ik bij het uitschakelen niet alleen de voeding ontkoppel maar ook de Wondom module in de reset-mode zet. Dit behoeft nog wat onderzoek. De monoblokken ploppen niet als ik de netspanning onderbreek.
Oja, die blauwe led van de aan/uit knop heb ik inmiddels voorzien van een veel grotere voorzetweerstand, want die was echt veel te fel ;-) .

Space

#16
Het hoofdstukje interlinks... Ik gebruikte tot 5 jaar geleden nog de alom geprezen Van den Hull D102 mk3 tussen mijn toenmalige receiver+eindbakken. Vanwege een ander audiomeubel had ik langere nodig en deze heb ik toen laten maken door iemand die later ook mijn speakers zou bouwen.
Deze interlink bevat 2 extreem dunne gevlochten draadjes van HF litze (12x0,003mm2). Daarna een glasmantel er omheen en MIT RCA connectoren toegepast. Hele minimalistische connectoren, van binnen opgevuld met klei.
Het verschil met de D102 was echt gigantisch. Je hoort nieuwe dingen in het mid-hoog, de gesteldheid van bv zanger, vrolijk, emotioneel of ze het er moeilijk mee hebben. Ik was tot nu toe altijd zeer skeptisch m.b.t. kabels. Ik begreep van hem ook dat alle fabriekskabels in principe informatie verliezen, vanwege o.a. afscherming en gebruikte mantels.

Met deze interlinks is het oppassen dat je b.v. geen impedantie mismatch hebt tussen voor/eind versterker, want dan kunnen ze als antennes gaan fungeren en zit je met brom of andere troep in je speakers. Ze zijn immers niet afgeschermd.
Later nog betere interlink aangeschaft:

Space

Mijn CSS 15" subwoofer met Hypex DS8.0 staat nu te koop op Marktplaats.  Jammer genoeg kan dat nog niet hier op het forum. De reden is een overstap op tactile transducers. Mijn ruimte is gewoon te klein voor <20Hz.

Space

#18
Mijn luidsprekers zijn gebouwd op basis van de BNS Combo. De midbas driver is van Audax en heeft een dubbele spreekspoel. De tweeter is een Audax HD125 maar is voorzien van een ander diafragma (34mm). Ferrofluid verwijderd. De tweeter neemt over vanaf 1200Hz. Het scheidingsfilter is 100% custom, de kastjes zijn voorzien van extra bracing en zijn 'vol'gegoten met 2 componenten hars. Speakerterminals vervangen voor betere.
De frontspeakers zijn voorzien van een transmissielijn behuizing:

Bovenop de TL behuizing staan dus de 'BNS Combo' kastjes (onderzijde uiteraard open 'gezaagd'). Zo heb ik ook identieke BNS Combo center en surround speakers (maar uiteraard in bassreflex configuratie).


Space

Deze week de Buttkicker LFE ontvangen. Eentje met heel wat draaiuren, maar wat ik begrijp zijn ze praktisch onverwoestbaar dus lekker belangrijk.
Ik heb wel plannen voor een platform, maar daar wil ik eerst langer over nadenken. Daarom monteer ik eerst rechtstreeks op de stoelen. Bij wijze van proef eerst de mini-kickers geprobeerd op een balkje:

Dat werkt goed; ondanks dat het eigenlijk op het frame voor de rugleuning zit voelde ik het meeste in de benen. Ik heb nu een veel dikkere balk gemonteerd om vanavond de grote buttkicker op te plaatsen. De biosstoelen staan op een klein houten platform met zo'n wasmachine dempingsmat er onder. Dit heb je wel minimaal nodig om te ontkoppelen van de vloer.

Wat me opvalt aan de buttkicker is dat bij zeer lage frequenties (<15Hz) het toch niet zo ingewikkeld is om deze te laten 'ratelen' (hij slaat dan maximaal uit), ondanks de 400-1500W RMS rating. De Hypex versterker levert echt nog niet maximaal vermogen. Een subsonisch filter van, zeg, 24dB/octaaf vanaf 15Hz is dan toch geen overbodige luxe.

Later foto van het eindresultaat.

Space

Ik heb de Buttkicker LFE geprobeerd op dezelfde manier als hierboven. Omdat ik nog een MDF plaat had staan en een rubberen tegel (zoals je ze ook wel ziet naast speeltoestellen) heb ik er een platform van gemaakt om te zien hoe dat voelt:

Ik vond het resultaat een stuk beter; het voelt heftiger en door de hele stoel. Verder had ik het idee dat de buttkicker zelf minder snel tegen de aanslag knalde (ten opzichte van horizontale montage). Een stukje 'Ready Player One' gekeken (die race in het begin met oa 'King Kong') en dat was echt onbeschaafd geweldadig :worship:. Van mij mag het overigens nog een tandje extra; zeker met zo'n film mag de ervaring van mij wel over-the-top zijn. Dat wordt dus sparen voor een 2e buttkicker lfe+amp.
Verder zou het een verbetering zijn om het platform zodanig groot te maken dat je er ook je voeten op kwijt kunt. Dit geeft een natuurlijker ervaring vermoed ik. Een trillende stoel, maar vaste grond onder de voeten... dat klopt niet. Aangezien ik ook plannen heb voor een extra rij stoelen (+3) ga ik hier eerst goed over nadenken. Het wordt dan misschien ook mogelijk om een BOSS te bouwen.

Sjaak_Banaan

Er staan nog 2 BK LFE's op marktplaats bij 1 verkoper, misschien is dat iets voor jou? Scheelt aanzienlijk met nieuw. ;)
Mocht je als AMP voor de Behringer gaan, dan koop er ook maar meteen een nieuwe fan bij, die is echt te luid.

Leuke ruimte!
Klipsch KL-650-THX® Ultra2 • Klipsch RF-83 • Klipsch RB-81 II • Klipsch RS-62 II • 21" DIY sub 18Sound • dual Klipsch SPL-150  •  dual XTZ Cinema 3x12 • Marantz SR7013 • Marantz UD7007 • Sony KDL-55HX850 • JVC X5900BE • 3m DIY screen

Bouw HT in kelder

Muziekliefhebbert

Leuk al dat zelfbouw.  :clapping:
NAD 368 met MDC BluOS 2i, Scan-Speak Reference Monitor SE, Sub 6 MK3 (Scan-Speak met Hypex Fa251)

katwax

Ziet er ee nzeer mooie ruimte uit :)
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

Space

Goed idee, die Behringer. Had ik al op mijn lijstje staan naast een 2e BK LFE :) . Fans vervangen heb ik ook moeten doen bij mijn zelfbouwversterkers. Die geschakelde voedingen zetten al vrij vroeg (bij handwarm) de ventilator (kort) in werking en dat zijn straaljagers die meer dan 10.000 toeren draaien. Die voedingen kunnen in principe zelfs zonder ventilator. Zitten nu fluisterstille fans in.

Ik maak nog wel een foto van de ruimte als ik een groothoeklens heb.