Zolder als luisterruimte

Started by katwax, January 15, 2020, 11:35:11

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

katwax

Mogelijk wil ik de zolder ruimte gaan gebruiken met 2 doelen:
-bureau ruimte
-luisterruimte

Nu gaat het om een oppervlakte van 7.5x8.5, dus zou ruim genoeg moeten zijn. Het schuin van het dak start pas na +-1m.
1 velux erbij voor meer licht waarschijnlijk
Ook vraag ik mij af of ik op de balken een plafond kan plaatsen, zodat er nog een opbergruimte beschikbaar is daarboven.
Momenteel is ruimte "ruw" en is er enkel dakisolatie gespoten (pur).
Wat is nu de beste aanpak bij de opbouw van deze ruimte om te zorgen dat dit akoestisch zo goed mogelijk is en ik mijn Kii BXT System optimaal kan beluisteren.

Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

jvanhambelgium

Is nogal een lastige vraag om een eenduidig antwoordje op te geven. Met die mooie afmetingen moet je al moeite doen om het slechter te laten klinken dan menig woonkamer.

Geen optie om "opslag" nog in de zijkanten te steken ipv het plafond ? Op welke hoogte zitten de horizontale liggers nu dan ? (dus waar je een plafonnetje tegen wil hangen zodat je daarboven nog extra opslag hebt)

Hoe is orientatie van vb trap-gat tov de de ruimte ? Heb je nergens schetsje / plannetje van dat je kan posten ?
Als je de mogelijkheid hebt je fronts en zitruimte vrij op te stellen (lees : niet vlak tegen een achtermuur oid) ga je mooie resultaten behalen. Aan te vullen met de nodige absorptie op de juiste plekken om het reflectiegedrag van de ruimte wat te temperen.

Feit dat je geen rechthoekige vorm hebt maar met schuine kanten zit is ook mooi meegenomen maar maakt het minder theoretisch berekenbaar denk ik.

HT Zolder Topic : http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=107044.0
A multichannel audio system is intended to be a social experience,
shared among several listeners. It is not like stereo, an antisocial
experience, if it is to be heard properly. (Floyd E. Toole, Ph. D.)

katwax

De balken waarop ik plafond zou plaatsen zijn +- 3m vanaf de grond -> dit is maar een idee, als dit teveel afbreuk zou doen aan de akoestiek dan zal ik dit afblokken (proberen).
Zo en zo wil mijn vrouw ingemaakte kasten aan de zijkant (rechte stuk).
Trap/inkom zal aan 1 zijde zijn van de ruimte, aan de andere kant zit nu wel een raam (niet te groot).
Dus 1 zijde (moet niet tegen de muur), zou luisterruimte zijn en andere zijde bureau -> dit blijft wel open zodat ik nog van muziek kan genieten tijdens het werken (loft stijl).

Schetje is er niet, kan wel gemaakt worden, omdat bv vaste trap + inkom ook geplaats moet worden.

Ben mij momenteel nog aan het orienteren over de keuzes waarmee rekening gehouden zou moeten worden bij ontwerp van deze ruimte en of er bepaalde matrialen nodig zijn.
Ik veronderstel bv dat er met gipsplaten gewerkt zal worden, maar zijn er gipsplaten die akoestisch beter zijn of moet er iets voor/achter geplaats worden.

Weet dat het vrij algemeen is, maar heb geen idee welke informatie er nodig is en ik ga niet uitgaan van het feit dat de aannemer de nodige kennis heeft om de ruimte akoestisch correct te maken, aangezien dit toch redelijk specifiek is.
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

jvanhambelgium

Quote from: katwax on January 15, 2020, 12:26:44
De balken waarop ik plafond zou plaatsen zijn +- 3m vanaf de grond -> dit is maar een idee, als dit teveel afbreuk zou doen aan de akoestiek dan zal ik dit afblokken (proberen).
Zo en zo wil mijn vrouw ingemaakte kasten aan de zijkant (rechte stuk).
Trap/inkom zal aan 1 zijde zijn van de ruimte, aan de andere kant zit nu wel een raam (niet te groot).
Dus 1 zijde (moet niet tegen de muur), zou luisterruimte zijn en andere zijde bureau -> dit blijft wel open zodat ik nog van muziek kan genieten tijdens het werken (loft stijl).

Schetje is er niet, kan wel gemaakt worden, omdat bv vaste trap + inkom ook geplaats moet worden.

Ben mij momenteel nog aan het orienteren over de keuzes waarmee rekening gehouden zou moeten worden bij ontwerp van deze ruimte en of er bepaalde matrialen nodig zijn.
Ik veronderstel bv dat er met gipsplaten gewerkt zal worden, maar zijn er gipsplaten die akoestisch beter zijn of moet er iets voor/achter geplaats worden.

Weet dat het vrij algemeen is, maar heb geen idee welke informatie er nodig is en ik ga niet uitgaan van het feit dat de aannemer de nodige kennis heeft om de ruimte akoestisch correct te maken, aangezien dit toch redelijk specifiek is.

In theorie zijn gelijk een dubbele plafond kunnen voorzien met een plenum/ruimte die je dan gaat opvullen met absorptiemateriaal. Je hebt ook wat akoestische plafonnekes natuurlijk. Dat zijn toch al wat m² die je op die manier aanpak om het reflectiegedrag te temperen. Plafond komt dan nog wat lager, maar +- 3m is wel best hoog. Als je daar 20-30cm nog gaat verliezen is dat mischien geen ramp. Als je echt spullen nog wil opslagen kan het bijna niet anders dan zo'n constructie met vloertje natuurlijk en de boel toe maken met een toegangsluik. Volledig open laten is ook best mooi, met mischien wat zweven vertikale "baffles" voor de akoestiek...maarja...geen opslagruimte hé ;-)

De "zijkanten" , als die voorzien zijn van allemaal ingemaakte kasten valt daar niet veel mee te doen. Ik heb tussen de kastjes door nog wat paneeltjes hangen om de flutter-echo (tussen 2 paralle wanden) wat te breken maar als alles ingemaakte kast is...
HT Zolder Topic : http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=107044.0
A multichannel audio system is intended to be a social experience,
shared among several listeners. It is not like stereo, an antisocial
experience, if it is to be heard properly. (Floyd E. Toole, Ph. D.)

Harry HT

Hoi,

Misschien is leuk om sketchup free te gebruiken.

https://sketchupexpert.com/blog/gratis-sketchup-gebruiken-zonder-downloaden/

Succes met de zolder  O0

Gegroet,

Harry
De mooiste
HT & DVD links verzameld


Quote about Being There (1979) "Yes. In the garden, growth has it seasons. First comes spring and summer, but then we have fall and winter. And then we get spring and summer again."

katwax

Quote from: Harry HT on January 15, 2020, 16:28:54
Hoi,

Misschien is leuk om sketchup free te gebruiken.

https://sketchupexpert.com/blog/gratis-sketchup-gebruiken-zonder-downloaden/

Succes met de zolder  O0

Gegroet,

Harry
Zal mijn vrouw aan het werk zetten :)
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

bert stoltenborg

Doe jezelf een plezier en download Sketchup 2017.
Dat online geval is helemaal waardeloos :-).
Ik bazel maar wat.

bert stoltenborg

En hoe vaak moet ik nog zeggen dat luidsprekers in de wand horen, of er heel dicht tegenaan met dempingsmateriaal ertussen.  ;D ;D
Ik bazel maar wat.

katwax

Quote from: bert stoltenborg on January 15, 2020, 17:05:10
En hoe vaak moet ik nog zeggen dat luidsprekers in de wand horen, of er heel dicht tegenaan met dempingsmateriaal ertussen.  ;D ;D
En hoe zit dit dan voor het Kii BXT System (Cardio), in principe is het beter om ze tegen een wand te plaatsen als ik verhaal van Bruno goed heb begrepen.
Toen ik omver geblazen was door de Kii Three was dit trouwens op een zolderruimte, stonden ze wel halverwege de ruimte met een verplaatsbare wand erachter.

Een gedempte wand zou dus een optie zijn.
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

Dirk

ik durf het bijna niet te vragen, maar...wat komt er dan straks qua set in de woonkamer?  ;D
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

bert stoltenborg

Quote from: katwax on January 15, 2020, 21:05:32
En hoe zit dit dan voor het Kii BXT System (Cardio), in principe is het beter om ze tegen een wand te plaatsen als ik verhaal van Bruno goed heb begrepen.
Toen ik omver geblazen was door de Kii Three was dit trouwens op een zolderruimte, stonden ze wel halverwege de ruimte met een verplaatsbare wand erachter.

Een gedempte wand zou dus een optie zijn.

Wie is Bruno?
Maar je hebt gelijk, dit zijn natuurlijk afwijkende speakers, alleen vind ik het zo lekker om tegen audiofielen te zeggen dat luidsprekers niet een meter van de wand moeten staan omdat dat hun comfortzone verstoort  ;D ;D.
Lijkt me wel interessant om te kijken wat je met die Kii speakers moet om in een ruimte een optimaal resultaat te krijgen.
Ik bazel maar wat.

katwax

Quote from: Dynky on January 15, 2020, 22:48:15
ik durf het bijna niet te vragen, maar...wat komt er dan straks qua set in de woonkamer?  ;D
Ik heb nog een paar ML source staan, dus die zullen wel voldoen voor de woonkamer, is dan toch voornamelijk voor het kijken van film/series. Mogelijk wel een sub erbij dan, om toch beetje meer HT te gaan :)
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

katwax

Quote from: bert stoltenborg on January 15, 2020, 23:11:11
Wie is Bruno?
Maar je hebt gelijk, dit zijn natuurlijk afwijkende speakers, alleen vind ik het zo lekker om tegen audiofielen te zeggen dat luidsprekers niet een meter van de wand moeten staan omdat dat hun comfortzone verstoort  ;D ;D.
Lijkt me wel interessant om te kijken wat je met die Kii speakers moet om in een ruimte een optimaal resultaat te krijgen.
Bruno is de engineer die hoofdzakelijk de Kii heeft ontworpen, tevens ook de Hypex Ncore en Ucd, ... :)

En hoe ga ik weten wat ik met de Kii speakers moet? (Zal ook contact opnemen met Kii)
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

Kingpin

Even volgen, mooi project Bjorn :)
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

katwax

Quote from: Kingpin on January 16, 2020, 09:29:56
Even volgen, mooi project Bjorn :)
We zitten nog in de denk fase, moeten eerst kijken naar mogelijkheden en kosten.

De reden waarom is zeer simpel, ik heb mijn bureau boven af gegeven, omdat ik veel liever werk waar mijn setup staat, dat is de woonkamer. De setup staat in de woonkamer omdat ik daar het meeste tijd doorbreng/werk. Echter wordt in deze ruimte ook geleefd, dus is er vaak lawaai(dochter die wil spelen, tv die opstaat, koken, ...) dit is niet ideaal om te werken en ook niet om muziek te luisteren.
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

Kingpin

Quote from: katwax on January 16, 2020, 12:30:17
We zitten nog in de denk fase, moeten eerst kijken naar mogelijkheden en kosten.

De reden waarom is zeer simpel, ik heb mijn bureau boven af gegeven, omdat ik veel liever werk waar mijn setup staat, dat is de woonkamer. De setup staat in de woonkamer omdat ik daar het meeste tijd doorbreng/werk. Echter wordt in deze ruimte ook geleefd, dus is er vaak lawaai(dochter die wil spelen, tv die opstaat, koken, ...) dit is niet ideaal om te werken en ook niet om muziek te luisteren.
Hier hetzelfde gehad, weet wat je bedoelt ;)
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

katwax

Wegens omstandingheden is er nog niet veel gebeurt om dit verder uit te werken.
Ondertussen wel 1 "offerte" ontvangen en die persoon zou de vloer willen voorzien van een ondervloer gemaakt met Pavacoustic(12mm +osb 15mm) -> voornamelijk om te zorgen dat men verdieping eronder geen last heeft van wat er zolder gebeurt.
Iemand bekend hiermee? Heeft dit nuttige eigenschappen voor de akoestiek in de ruimte?
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

Dirk

dat lijkt me specifiek gericht op geluidsisolatie.

optimaliseren van ruimteakoestiek is wat heel anders dan geluidsisolatie...beiden vragen een totaal verschillende aanpak ;)
ik kreeg na wat je schreef van plan te zijn niet echt de indruk dat geluidsisolatie op je zolder van primair belang is, toch?
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

katwax

Quote from: Dynky on January 30, 2020, 23:58:55
dat lijkt me specifiek gericht op geluidsisolatie.

optimaliseren van ruimteakoestiek is wat heel anders dan geluidsisolatie...beiden vragen een totaal verschillende aanpak ;)
ik kreeg na wat je schreef van plan te zijn niet echt de indruk dat geluidsisolatie op je zolder van primair belang is, toch?
Ook wel natuurlijk aangezien slaapkamers eronder zijn.
Muziek luisteren als de dochter slaapt moet kunnen, maar belangrijker is natuurlijk dat het ook als bureau ruimte zal gebruikt worden (bureaustoel etc)
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

katwax

Wegens onvoorziene omstandigheden moet ik prioriteiten bijstellen en zal dit project achteruit worden geschoven. Echter geeft mij dit wel meer tijd om de nodige informatie in te winnen om te zorgen dat de ruimte zo optimaal mogelijk wordt gebouwd.
Google is your friend en heb redelijk wat tekst van Eric Desart aan het doornemen geweest, duidelijk is dat voor het laag dit best kan voorzien worden bij het bouwen van de ruimte.

De afmetingen:
-plafond onder steun balken van dak -> plaatsing van platen plafond is dan op 220cm hoog
-lengte is 690cm met aan 1 zeide een bakstenen muur (tegen buren) en andere zijde een buitenmuur (open) met daarin houtskelet die is gevuld met pur isolatie
-breedte is 620cm gaat beide schuin onder dak, waar we aan 1 zijde toch een ruimte van 120cm hebben die hol is -> deze zou ik als basstrap willen inrichten
  De andere zijde is maar zo'n 50cm ruimte kan ook gevuld worden met isolatie natuurlijk

Vandaag is de vloer mdf platen op de plafondconstructie. Hier wil ik wel voorzien dat de onderliggende ruimtes weinig last van geluid van boven hebben.
Na de teksten van Eric te hebben gelezen kan ik deze best zwaar maken en daarop dan laminaat ofzo te voorzien. Is hiervoor bv soundblock de juiste optie?

De zijwanden (onder dak/de breedte) voorzien van steenwol en daarvoor dan constructie met gipsplaten?
De andere wanden ook voorzien van isolatie en kleine spouw met daarvoor dan gipsplaten?

Die gipsplaten is voor mij niet helemaal duidelijk of die dan gewoon moeten zijn of geperforeerd of speciale voor akoestiek?
Wat ook niet duidelijk is dat Eric zegt afwerking met stof bij basstraps, maar als ik daarvoor dan gipsplaat plaats is het nut dan weg van die holle ruimte met rotswol?

Nog veel vraagtekens, maar aangezien het niet voor morgen is kan ik deze zo goed als mogelijk opgelost zien te krijgen :)
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543