Kan Epson UH-TW 7200 beamer worden opgehangen aan 3 ipv 4 boutjes?

Started by Menno_M, January 14, 2020, 22:05:25

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Menno_M

Vraag: kan een beamer zonder grote problemen worden opgehangen aan 3 ipv 4 boutjes?

Vriend van me heeft beamer van Epson, gewicht 8,4 kg). Beamers hebben van die bevestigingsgaten/gefixeerde moeren (misschien is er een beter woord maar jullie begrijpen wat ik bedoel) om hem op te kunnen hangen aan het plafond met een beugel. Nu is er - geheel buiten zijn schuld om - een van de moeren afgebroken (het plastic er omheen) en daarmee is die moer onbruikbaar geworden.

Zijn eerste reflex was om een universele beamerbeugel aan te schaffen en hem daar aan op te hangen, want er zitten op zijn Epson meerdere "bevestigingsgaten" op andere plaatsen, dus je zou zeggen prima oplossing.

Echter heb ik recent mijn Epson opgehangen, vergelijkbaar formaat (alleen 11kg ipv 8,4 kg), met de Epson ELPMB30 Low Profile ceiling mount (zie foto). Ik ben daar erg tevreden over, hij zou deze graag ook willen ivm mooi subtiele plaatsing dichtbij plafond en geen gepiel met universele beugels.

Vraag is echter: kan dat aan 3 boutjes ipv 4? Om hem aan het plafond te kunnen hangen moest ik een deel aan het plafond bevestigen en apart een bijpassend frame op mijn beamer schroeven, die ik weer aan het plafonddeel kon hangen.

Het kwam op mij zeer solide over, dus mijn overtuiging is dat die plaat met 3 bouten vastschroeven best moet kunnen (ideaal is het natuurlijk niet). Zeker omdat er geen enorme zware kabeltrossen uit komen te hangen die de beamer nog extra "naar beneden trekken".


Iemand ervaring mee?





denoontje

Geen ervaring maar mijn ervaring is wel met epson (tw200/2000/5500) dat ie ip zijn pootjes stiller is. Wellicht plaatsen dus op een plankje of box aan het plafond als alternatief.




Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Dirk

dat hij stiller is "op z'n pootjes" is logisch, omdat je hem normaal zo plaatst wanneer 'ie op normale, zeg maar tafelhoogte staat.

Als hij tegen het plafond wordt gemonteerd (qua positie) hoort hij ondersteboven te hangen, niet in het minst omdat het optisch pad vd projector daar ook voor is geoptimaliseerd.

Dat hij minder lawaai maakt op z'n pootjes is omdat de fabrikant er dus vanuit gaat dat hij zich op dat moment lager bevindt in de ruimte, ergo daar waar het koeler is dan tegen het plafond waar hij dus normaal ondersteboven zou hangen...en daarom wordt er dus minder krachtig gekoeld binnenin de unit...en is hij bijgevolg stiller.
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

denoontje

Quote from: Dynky on January 15, 2020, 00:35:19


Als hij tegen het plafond wordt gemonteerd (qua positie) hoort hij ondersteboven te hangen, niet in het minst omdat het optisch pad vd projector daar ook voor is geoptimaliseerd.



Weet ik niet, maar met lenshift nooit problemen gehad [emoji6].
Goed beeld en stiller.

En een goede beugel kost geld....een  plankie of hushbox  minder. En makkelijker uit te richten als ie op zijn pootjes staat.





Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Dirk

 :thumbs-up: dat het voor jou goed werkt, dan heb je zoals je 't schrijft idd enkel de voordelen

maar ik wou vooral uitleggen waarom hij stiller is op z'n pootjes ;)
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

home@the movies

QuoteAls hij tegen het plafond wordt gemonteerd (qua positie) hoort hij ondersteboven te hangen, niet in het minst omdat het optisch pad vd projector daar ook voor is geoptimaliseerd.

Dat is volgens mij bij de Epson niet zo, het enige wat er aangepast wordt is dat het beeld geflipt wordt. Het optische pad is "geoptimaliseerd" om de projector mooi in het midden en centraal voor het scherm te plaatsen, dan zit het beeld netjes in het midden van de lens en maak je optimaal gebruik van de optiek. In principe is dat de enige "correcte" plaatsing.


Of je hem nu op zijn pootjes neerzet op een plankje bovenaan het plafond of omgekeerd, dat maakt tov elkaar geen enkel verschil uit voor het beeld.
Wat de koeling betreft heb je wel gelijk.

Maar om op de vraag van ophangen op 3 punten te antwoorden, daar zou ik me geen zorgen over maken, als je een goede beugel gebruikt zijn 3 punten meer dan voldoende.

rkonings

Quote from: Menno_M on January 14, 2020, 22:05:25
Vraag: kan een beamer zonder grote problemen worden opgehangen aan 3 ipv 4 boutjes?

Vriend van me heeft beamer van Epson, gewicht 8,4 kg). Beamers hebben van die bevestigingsgaten/gefixeerde moeren (misschien is er een beter woord maar jullie begrijpen wat ik bedoel) om hem op te kunnen hangen aan het plafond met een beugel. Nu is er - geheel buiten zijn schuld om - een van de moeren afgebroken (het plastic er omheen) en daarmee is die moer onbruikbaar geworden.

Zijn eerste reflex was om een universele beamerbeugel aan te schaffen en hem daar aan op te hangen, want er zitten op zijn Epson meerdere "bevestigingsgaten" op andere plaatsen, dus je zou zeggen prima oplossing.

Echter heb ik recent mijn Epson opgehangen, vergelijkbaar formaat (alleen 11kg ipv 8,4 kg), met de Epson ELPMB30 Low Profile ceiling mount (zie foto). Ik ben daar erg tevreden over, hij zou deze graag ook willen ivm mooi subtiele plaatsing dichtbij plafond en geen gepiel met universele beugels.

Vraag is echter: kan dat aan 3 boutjes ipv 4? Om hem aan het plafond te kunnen hangen moest ik een deel aan het plafond bevestigen en apart een bijpassend frame op mijn beamer schroeven, die ik weer aan het plafonddeel kon hangen.

Het kwam op mij zeer solide over, dus mijn overtuiging is dat die plaat met 3 bouten vastschroeven best moet kunnen (ideaal is het natuurlijk niet). Zeker omdat er geen enorme zware kabeltrossen uit komen te hangen die de beamer nog extra "naar beneden trekken".


Iemand ervaring mee?

Hangt hij dan nog wel waterpas of waterpas te krijgen?
Marantz 7013, MA Gold&Silver; Shield; Epson Tw9400

home@the movies

QuoteHangt hij dan nog wel waterpas of waterpas te krijgen?

Dat doe je toch gewoon met de beugel, er is op de 7200 bij mijn weten zelfs een bevestigingspunt in het midden vooraan, speciaal bedoelt om een 3 punts ophanging te gebruiken

Menno_M

Quote from: home@the movies on January 15, 2020, 09:27:39
Dat doe je toch gewoon met de beugel, er is op de 7200 bij mijn weten zelfs een bevestigingspunt in het midden vooraan, speciaal bedoelt om een 3 punts ophanging te gebruiken

Ah, 3 puntsbevestiging. Je zou zeggen dat het inderdaad moet kunnen. Ik ga er vanuit dat de plaat redelijk strak op de beamer te schroeven is, ook omdat de schroefpunten niet heel ver uit elkaar zijn. En eventuele waterpas/problemen zijn nog te tweaken achteraf,


Ik ga het bespreken, dank voor het meedenken!


Menno_M

Kogel is door de kerk. Officiele ceiling mount besteld, gok gewaagd dat het met 3 stevig en recht kan hangen,...   :crazy: