Bediening HT

Started by oeli, January 12, 2020, 14:27:56

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

oeli

Wat gebruiken jullie voor de bediening van je HT inclusief verlichting?

In de woonkamer gebruik ik al jaren harmony afstand bedieningen, momenteel de elite met hub. Op zich naar tevredenheid. Maar die is al een tijdje niet ge-update door Logitech dus ik twijfel om er voor de kelder nog 1 aan te schaffen.

Iemand raadde control4 aan maar dat kun je alleen via installateurs kopen lijkt het.

Liefst wil ik met een soort scenario's kunnen werken zodat de ledstrips en spots bijv netjes dimmen voor het begin van de film, en misschien later ook automatische maskering als ik van 21:9 naar 16:9 wil schakelen. Helemaal mooi als je ook redelijk automatisch trailers kunt instarten voor een film.

Bestaat zoiets?

RalphH

#1
Voor licht:
Kodi met (nieuwe) hue plugin, dimmen tot uit bij (her)start van film en aan (oplopende lichtsterkte) bij pauze en einde.
Leuk detail, de verlichting in de millenium falcon gaat ook aan via een osram home plug op Hue :)

Geen masking. Verdere aansturing is keyboard mus op htpc. Niet de moeite genomen om dit fancier te maken.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

Teejoo

#2
Ik gebruik nog steeds de Philips Pronto remote. Al lang niet meer te krijgen maar in sommige opzichten nog steeds z'n tijd vooruit. Je kunt hem helemaal zelf aanpassen naar wens. Dat gaat met de logitechs etc allemaal niet. Alleen kun je er Hue niet mee aansturen. Eeuwig zonde dat zij zijn gestopt.

Control4 ga ik me eens in verdiepen. Ik zag dat ze Neeo hebben overgenomen?




Sjaak_Banaan

Verlichting met een eenvoudig klik-aan-klik-uit-afstandsbediening die langzaam aan en uit kan.
Voor en achter in de ruimte een aparte dimmer, af en toe is het wel prettig achter een beetje licht te hebben.

Voor de rest old-skool 6 afstandsbedieningen onder het vak in de armleuning.  :D
Klipsch KL-650-THX® Ultra2 • Klipsch RF-83 • Klipsch RB-81 II • Klipsch RS-62 II • 21" DIY sub 18Sound • dual Klipsch SPL-150  •  dual XTZ Cinema 3x12 • Marantz SR7013 • Marantz UD7007 • Sony KDL-55HX850 • JVC X5900BE • 3m DIY screen

Bouw HT in kelder

Christof_G

#4
Control4 is mooi, maar je kan daar zelf niets aan wijzigen, dit moet allemaal door de dealer gedaan worden.
Speakers: 3 x M&K Sound S150 | 2 x M&K S150T | 2  x M&K MP150 | 4 x B&W CCM663RD | 2 x A*BNB 10PP sub | 2 x JL Audio E112
Elektronica: Arcam AV860 + PA720 + PA410 | miniDSP 2x4 HD | Bluesound Node 2i
Video: JVC N7 | Vero V | Panasonic UB424

Kerre

Een Logitech Harmony elite met Hub voor de aansturing van de apparatuur. Een Homey voor de aansturing van het elektrische scherm. Dat komt nu automatisch naar beneden zodra ik de beamer start via de harmony. Kan tevens nu ook via HomeKit via mijn iPhone of tablet. Maar AB is het makkelijkste.

Philips hue lampen gaan dimmen automatisch of gaan uit (lamp bij de tv) als de beamer wordt gestart. Kunnen ook weer aangaan mits de beamer uitgezet wordt. Volgens mij kan via de homey of Kodi nog meer, dat weet ik zo snel niet.
Beeld: Epson TW7300 - Xtrem screen 106" 0.9 ALR - TV Sony 49X8505 - Apple TV 4K HDR Cinemike - AQ Cinnamon HDMI
Geluid: NAD T758v3 - GhentAudio 4ch Hypex NC122mp [5.1.4] - 2x Sonus Faber Sonetto V - 2x Sonetto I - Sonetto Center II - 4x Dali Altecos C-1 Atmos - XTZ 12.17 Edge - Gaia III - AQ Chicago
Analoog: Pro-ject RPM 1 Carbon 2M Red - Cambridge CP1 - AQ Forrest
Power: Supra Lorad MD06 Black stekkerdoos & Supra Lorad Silver SPC kabel

oeli

Quote from: RalphH on January 12, 2020, 14:38:41
Voor licht:
Kodi met (nieuwe) hue plugin, dimmen tot uit bij (her)start van film en aan (oplopende lichtsterkte) bij pauze en einde.
Leuk detail, de verlichting in de millenium falcon gaat ook aan via een osram home plug op Hue :)

Geen masking. Verdere aansturing is keyboard mus op htpc. Niet de moeite genomen om dit fancier te maken.

Speel je dan alles af via Kodi? Of kun je het ook triggeren als je bijv een blu-ray instart?

RalphH

Alles via kodi. Al is mijn optical drive kapot, dus ff fysieke geen schijfjes op dit moment.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer