5 of 7 ...

Started by N1v3K, November 3, 2023, 17:16:11

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Gabor

Quote from: jaco on November  4, 2023, 14:20:11Ik heb het vanuit de theorie benaderd, veel YouTube videos gekeken van mensen die veel HT's gedesign en gebouwd hebben.
Dat zijn wel veelal dedicated ruimtes en daar staat dan een stoel of bank niet tegen een muur.

De meeste kanalen geven aan niet de dolby home tekeningen van de opstelling 1:1 over te nemen. Die komen niet overeen met de theater gegevens.
Het is denk ik twijfelachtig of ze voor een Atmos mix een special thuis versie maken waar ze er vanuit gaan dat iedereen front heights heeft.
Wat bedoel je precies met 'komen niet overeen met de theater gegevens'?
Atmos home heeft in principe een vaste layout waarbij speakers wel/niet in gebruik zijn. In de bioscoop hebben de speakers individuele XY coördinaten. Dat de twee niet overeen komen zou niet erg hoeven zijn. Juist als je thuis afwijkt van de tekening krijg je andere resultaten.

QuoteDan is de gedachte dat de bed kanalen 7.1 zijn. Hoe dat terug gemixed wordt naar 5.1, geen idee, waarschijnlijk de side en rear left samen op 1 kanaal, en dat ook zo voor right.

De hoogte kanalen zijn objecten en die kunnen fixed zijn op posities (slechte mixes) of dynamisch zijn (goede mixes) hoe meer kanalen hoe beter de plaatsing van objecten in de ruimte heb ik gelezen. Als je 2 kanalen hebt dan moeten alle objecten daarin geplaatst worden (links rechts pan) Heb je er 4 dan kan een object pannen tussen 4 speakers, dus voor achter en links rechts. Met 6 hoogte kanalen is het beter voor meer rijen zitplaatsen en de mogelijkheden voor preciezere plaatsing.
Je kunt ook nog wide speakers plaatsen, dan heb je ook nog object plaatsing in de verticale richting voor je.
De downmix van 7.1 naar 5.1 gaat inderdaad zo. De 'beds' zijn echter niet per definitie 7.1, maar maximaal 7.1.2 (minimaal 2.0), de hoogtekanalen zijn niet enkel voor objects maar ook voor de beds waarbij de top kanalen van de beds verdeeld worden over alle topspeakers (net zoals de side kanalen van de beds verdeeld worden over alle side speakers). Meer top speakers betekent inderdaad een exactere panning voor de objects. Heb je deze niet dan zal de renderer de andere speakers gebruiken om zo de juiste panning te handhaven. Het is dus handig om juist wel de tekening aan te houden.
Front wides zijn een geval apart, die werken juist wel enkel voor objects en niet voor beds.

Voor wat betreft 2 of 4 surround speakers, ik zou altijd voor 4 gaan, je hebt er meer baat bij als je de ruimte wat kunt vullen met geluid. De opstelling is echter in geen geval ideaal. Misschien zou ik in dit geval nog eerder voor 2 dipole surrounds kiezen en meteen 4 topspeakers er bij.

N1v3K

Bedankt nog voor je bijdrage.

Maar ik heb reeds de keuze gemaakt voor 5 luidsprekers  :)