Ervaring met Bluesound PowerNode 2i en HDMI ARC

Started by Joske007, January 10, 2020, 21:04:13

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Joske007

Ik zit met het idee om huidige stereo versterker te vervangen door een Bluesound PowerNode 2i met HDMI.

Nu is mijn vraag of ik voordeel heb om mijn Tv via HDMI Arc aan te sluiten op de PowerNode ipv de optische ingang.
Beide ingangen geven nochtans de mogelijkheid om het toestel automatisch aan te schakelen, van zodra er een signaal binnenkomt. Wel is het zo dat wanneer je de tv optisch aansluit het volume fixed staat en je het volume dus op de PowerNode moet regelen.

Iemand enig idee hoe dit via HDMI ARC op de PowerNode gaat en welke voordelen deze ingang nog heeft?
Showcase: Relaxed Room link!
Showcase: HT verhuisd link

BJF

Ik lees even mee, heb sinds kort een Powernode 2i. Ik heb niet de HDMI ARC gebruikt, maar direct al de optische ingang. In eerste instantie leverde dat een probleem op i.c.m. mijn Sony tv: de Bluesound schakelde continue naar deze ingang, ook al stond de tv niet aan. Kennelijk zendt mijn tv ook in stand-by een/voldoende signaal uit om de Bluesound te triggeren. Heel irritant als je bv Spotify of TuneIn luistert. Uiteraard kon ik de auto-on schakeling van de optische ingang uitzetten, maar daarmee verdween een deel van het gebruiksgemak. Zoekend op het Bluesoundforum bleek dit een bekend probleem waar geen oplossing voor is, ik vermoed omdat de oorzaak aan de Sony-kant lijkt te liggen.
Ik heb het opgelost door het geluid van mijn Ziggo Next te laten komen, optisch dus. Sindsdien werkt het als een zonnetje.

Ik regel het volume met de afstandsbediening van mijn Next; de Powernode kan namelijk een aantal commando's leren. Voor mij zijn volume + en - en Mute voldoende.
NAD M10 V2
Elac FS247

Joske007

Het probleem dat jij ervaart met je Sony Tv herken ik gelukkig niet bij mijn LG C7, dus aan de optische kant werkt deze wel probleemloos.
Alleen zit ik wel verveeld met het grote verschil in volume tussen het schakelen van optische ingang naar bv TunnelRadio of Apple Music.
Wanneer ik naar tv kijk moet ik het volume een heel stuk hoger zetten dan bij bv bij TunnelRadio, wat bij het terugschakelen best wel schrikken is.
Ik regel het volume van de PowerNode 2i met een Logitech Harmony.

Vandaar dat ik echt hoop dat dit bovenstaand probleem dmv HDMI ARC is op te lossen ?

PowerNode 2i met Hdmi


Powernode 2i zonder Hdmi
Showcase: Relaxed Room link!
Showcase: HT verhuisd link

BJF

Ik heb de HDMI-loze versie (zie ik nu pas).
Ik herken het volumeverschil wel, in de BlueOS-app schijn je een preset te kunnen aanmaken die dit deels opvangt.
Ik zou me voor kunnen stellen dat je met de Harmony een routine kunt aanmaken waarbij je het startniveau van het volume aanpast aan de gekozen ingang.
NAD M10 V2
Elac FS247

Joske007

Ik dacht al dat je de versie zonder HDMI had :)

Met de Harmony heb ik al liggen spelen, maar door de vele vertragingen die ik moest toepassen was het niet echt meer fijn te bedienen.
Ook de presets helpen daar niet echt veel bij :(

Ik hoopte hier gebruikerservaringen te vinden bij degene die een PowerNode met Hdmi ARC hebben, maar acht de kans precies vrij klein.
Showcase: Relaxed Room link!
Showcase: HT verhuisd link

MartijnR

Quote from: Joske007 on January 10, 2020, 21:04:13

Iemand enig idee hoe dit via HDMI ARC op de PowerNode gaat en welke voordelen deze ingang nog heeft?

Inmiddels al weer een paar weken in het bezit van de pokernode HDMI, dit in combinatie met een LG oled. Ik heb deze aangesloten middels HDMI Arc. Het volume van de tv is dan regelbaar via de remote van de LG. Ik heb wel het idee dat het geluid van de tv wat meer opengedraaid moet worden dan muziekgeluid.

Martijn
Bluesound Pokernode 2i | Audio Physic Sittara | LG oled 55"

BJF

Klopt, dat is een bekend 'issue' dat niet alleen bij BlueSound speelt. Het uitgangssignaal van een tv is domweg lager.
Veel info over BlueSound c.q. BlueOS vind je hier.
NAD M10 V2
Elac FS247

Joske007

Als ik het goed samenvat is het laag volume van de Tv niet op te lossen door deze op HDMI ARC aan te sluiten.
Kortom, lijkt een upgrade van mijn PowerNode 2i niet de moeite waard om de overstap naar de versie met HDMI.
Showcase: Relaxed Room link!
Showcase: HT verhuisd link

Fr@nk

Rotel Michi P5 & S5 - Technics SL1210GR (Ortofon 2M Black) - Audiolab 6000CDT - Quadral Aurum Vulkan IX - Synology DS918+ - Bluesound Node 2I -  Qobuz - AQ - QED.
Headfi:  RME ADI-2 FS DAC - HiFiman HE 1000 V2 Stealth - Sennheiser HD 58X Jubilee - HD600 Avantgarde - HD650 - HD 660s -  Amiron Copper Wireless - Denon D7200.