Welke stof voor zelfbouw absorptie panelen?

Started by oeli, January 10, 2020, 19:53:15

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

ruud2

#25
denk je bij de keuze van het materiaal wel even aan de brandveiligheid?
Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

oeli

Quote from: ruud2 on January 12, 2020, 10:39:20
denk je bij de keuze van het materiaal wel even aan de brandveiligheid?

Ik overweeg om de stof brand vertragend te behandelen met impregneer middel, heeft dat invloed op de akoestische eigenschappen?

ruud2

Quote from: oeli on January 12, 2020, 10:52:02
Ik overweeg om de stof brand vertragend te behandelen met impregneer middel, heeft dat invloed op de akoestische eigenschappen?

m.i. verwaarloosbaar
Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

bert stoltenborg

Quote from: oeli on January 11, 2020, 23:28:11
Ongeveer 6,5 bij 4

Volgens de EBU en ITU aanbevelingen moet je richten op 40 -48 m^2 dempingsmateriaal.
En maak het niet te dun want dan krijg je een onevenwichtige demping over het frequentiespectrum.
Ik bazel maar wat.

oeli

Denk je dat ik de demping achter de baffle wall daarin mee kan tellen? Of niet, omdat daar nog een solide wand voor zit?

bert stoltenborg

Quote from: oeli on January 12, 2020, 14:53:19
Denk je dat ik de demping achter de baffle wall daarin mee kan tellen? Of niet, omdat daar nog een solide wand voor zit?

Nee, die demping achter de baffle wall telt helaas niet mee.
Ik bazel maar wat.

Rob_Dingen

Hoi Bert,

Wat houd in het kort die EBU en ITU in.
Waar komt dan ongeveer de RT60 op uit?
Lijkt mij erg veel demping bijna 2 keer het vloeroppervlak.
Wat hoort er dan op de vloer bijv?

Rob

bert stoltenborg

#32
Niks op de vloer.
Er zijn wel pogingen gedaan om de vloerreflectie (die een dip in de frequentiekarakteristiek veroorzaakt) te dempen, maar blijkbaar vinden veel audio engineers die dip prettiger dan wanneer hij er niet is. Men beweert wel dat dat met psycho-akoestiek te maken heeft, maar dat is wat mij betreft niet genoeg onderbouwd. (Men heeft het over dat we altijd een vloerreflectie ondervinden omdat we op de grond staan, maar dat wordt niet echt onderbouwd, Blauert bijvoorbeeld heeft hier ook niks over geschreven, voor zover ik weet).
In (oudere) studio's waar grote mengtafels de norm zijn werd die vloer reflectie sowieso voor een groot deel onder de tafel gevangen.
EBU en ITU zijn normeringen, net zoiets als DIN.
Daar zijn papers over die de voorwaarden beschrijven om aan de norm te voldoen.
Bij een ruimte zoals die van Oeli komt de RT op .28 of zo, ik weet het niet precies, maar iig ruim onder de .3 seconde.
Ik heb daar een beetje een probleem mee omdat je in dit soort ruimten niet een RT hebt omdat er geen diffuus soundfield is.
Ik vind het beter om de ETC in octaafbanden te bekijken; als die voor frequenties boven de 1kHz -20 dB bedraagt heb je een ruimte die aan die voorwaarden voldoet.
Ik vind zelf ook dat ruimten die zo zijn gebouwd (ik probeer het ook zo te doen) altijd fijn klinken, mits de speakers zijn gebaffeld in de wand of in een laag absorptie.

Je hebt ook ruimten die naast dat er gigantische hoeveelheden absorptie worden gebruikt helemaal diffuus zijn, zoals de Black Bird Studio's.
https://www.blackbirdstudio.com/studio-c
Het laag wordt hier helemaal geabsorbeerd en het mid en hoog is helemaal diffuus.
Eric Desart (waar ik veel van heb geleerd) is wel eens in die studio geweest, waarschijnlijk om te kijken of dit een principe is voor de Galaxy studio's in Mol die hij ontwierp.
Hij wilde me nooit zeggen hoe hij die Black Bird studio precies vond omdat hij had beloofd er zijn mond over te houden, maar als ik dan echt begon te drammen zei hij altijd dat ik de Galaxy in de gaten moest houden; als daar zo'n controleruimte zou worden gebouwd dan wist ik dat het een superruimte is. :-).
Later zei hij dat die ruimte issues heeft, maar welke wilde hij weer niet zeggen. Maar ik denk dat ik wel weet wat hij bedoelde.
Ik heb zijn bibliotheek (fysiek en digitaal) gekregen toen hij overleed maar hij had dit soort informatie (metingen etc) gewist. Potdoome!  ;D 

Ik bazel maar wat.

Rob_Dingen

De enige referentie die ik gebruikt heb zijn de RT metingen.
Denk dat voor een HT ruimte een waarde van 0,28 prima is maar voor een muziek ruimte vind ik dat persoonlijk te laag zit ergens tussen de 0,4/0,5 weet het niet meer precies.
Zal me eens in de ETC metingen verdiepen die kan ik ook wel meten.
Ga volgend jaar waarschijnlijk verhuizen dus kan ik weer aan de slag.

Rob

bert stoltenborg

Quote from: Rob_Dingen on January 12, 2020, 20:25:38
De enige referentie die ik gebruikt heb zijn de RT metingen.
Denk dat voor een HT ruimte een waarde van 0,28 prima is maar voor een muziek ruimte vind ik dat persoonlijk te laag zit ergens tussen de 0,4/0,5 weet het niet meer precies.
Zal me eens in de ETC metingen verdiepen die kan ik ook wel meten.
Ga volgend jaar waarschijnlijk verhuizen dus kan ik weer aan de slag.

Rob

Die waarden zeggen eigenlijk niks in dit soort ruimten.
Als je bijvoorbeeld in het laag een RT meet dan zitten daar, omdat RT in Nederland in 1/1 octaven wordt gemeten (in het buitenland soms in 1/3 octaven) allemaal staande golven in. De RT-meting denkt dan dat dat nagalm is terwijl het een vette resonantie  is, maar de meting verwerkt die in de RT-berekening. En die resonanties zijn nu juist waarom de ruimte niet 'deugt' maar de RT ziet dat detail niet.
Je moet echt fatsoenlijk meten en die RT-metingen die veel van die bedrijven als representatief verkopen vergeten.
Het werkt wel aardig wanneer je berekeningen doet aan de RT; als je een ruimte berekent, ook qua RT, dan pakt dat meestal wel goed uit qua wat je nodig hebt aan absorptie.   
Ik bazel maar wat.

oeli

#35
Quote from: bert stoltenborg on January 12, 2020, 14:41:21
Volgens de EBU en ITU aanbevelingen moet je richten op 40 -48 m^2 dempingsmateriaal.
En maak het niet te dun want dan krijg je een onevenwichtige demping over het frequentiespectrum.

Rivasono kwam overigens met 28m2 als advies obv de meting die ze gedaan hebben toen het nog een betonnen bak was. Maar ik laat ze nog een keer meten als de baffle wall af is.

Qua dun: ik wilde schuine panelen maken met led strips ertussen. Op het dunste punt is het dan 2cm ofzo, op het dikste punt 8 of 10. Dan heb ik dus automatisch een mix tussen dun en dik. Goed idee?


bert stoltenborg

Quote from: oeli on January 12, 2020, 21:18:19
Rivasono kwam overigens met 28m2 als advies obv de meting die ze gedaan hebben toen het nog een betonnen bak was. Maar ik laat ze nog een keer meten als de baffle wall af is.

Qua dun: ik wilde schuine panelen maken met led strips ertussen. Op het dunste punt is het dan 2cm ofzo, op het dikste punt 8 of 10. Dan heb ik dus automatisch een mix tussen dun en dik. Goed idee?

Weinig. Maar ik weet het soms ook niet meer, blijkbaar is het traditionele nu is het genoeg geweest effect ook belangrijk.
Als je maar gelukkig bent.  ;D
Ik bazel maar wat.

bert stoltenborg

Quote from: oeli on January 12, 2020, 21:18:19
Rivasono kwam overigens met 28m2 als advies obv de meting die ze gedaan hebben toen het nog een betonnen bak was. Maar ik laat ze nog een keer meten als de baffle wall af is.

Qua dun: ik wilde schuine panelen maken met led strips ertussen. Op het dunste punt is het dan 2cm ofzo, op het dikste punt 8 of 10. Dan heb ik dus automatisch een mix tussen dun en dik. Goed idee?

Vind jij Rivasono een bedrijf dat iets substantieels meet qua akoestiek?
Ik bazel maar wat.

oeli

Nee valt achteraf wat tegen maar ze hebben alleen nog een 0 meting kunnen doen en heb voor de rest al betaald dus die metingen wil ik nog wel hebben :)