Lens memory function

Started by darkrunner, January 10, 2020, 18:02:43

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

darkrunner

Net wat filmpjes beken ivm  Lens memory function waaronder deze 2:
https://www.youtube.com/watch?v=Jd0SwLKHDWw&t=491s
https://www.youtube.com/watch?v=8WCk1PqZ4HQ&t=309s

Heb je dat nu altijd dat het beeld een stukje op de zwarte randen valt of staan die gewoon slecht afgesteld?

williams

Ik heb zelf een JVC en hier gaat dat altijd goed ,moet wel zeggen dat er steeds meer aspect ratio's bijkomen .
JVC NP-5   Marantz Cinema 40  ,B&W ct 7.5 /klipsch  atmos / REL ht1508
Stewart Studio Tech 130 G4  21/9 with masking  ,HTPC madVR  ,Apple TV4K
Dune HD solo 4k ,  Chord spm2400 ,Panasonic DMP-UB9000 ,Sony 55xe9305 ,Sonos playbar , Zidoo Zx9 , Pioneer CLD 925 , Panamorph DCR, Bluesound Node 2.

darkrunner

Maar je krijgt al die Widescreen aspect ratio's zo gezoomd dat er niks van beeld op je kader valt?

williams

Ik heb standaard een 235/1 scherm dus daar passen alle aspect ratio's in .
Ik heb daarin tegen maar drie memory slots gebruikt 1 voor 16/9  , 1voor 21/9 en dan 1 voor netflix en de rest valt daar dan ergens tussen .
Maar ik projecteer nooit geen zichtbaar beeld over mijn doek en ook de subs zet ik altijd in het zichtbare beeld .
JVC NP-5   Marantz Cinema 40  ,B&W ct 7.5 /klipsch  atmos / REL ht1508
Stewart Studio Tech 130 G4  21/9 with masking  ,HTPC madVR  ,Apple TV4K
Dune HD solo 4k ,  Chord spm2400 ,Panasonic DMP-UB9000 ,Sony 55xe9305 ,Sonos playbar , Zidoo Zx9 , Pioneer CLD 925 , Panamorph DCR, Bluesound Node 2.

darkrunner

Dan lijkt het dat de projectors van die 2 filmpjes slecht zijn op/afgesteld ik zou zenuwen krijgen als men 2:35:1 beeld op de kader projecteert want het valt zo te zien toch wel op

williams

QuoteDan lijkt het dat de projectors van die 2 filmpjes slecht zijn op/afgesteld ik zou zenuwen krijgen als men 2:35:1 beeld op de kader projecteert want het valt zo te zien toch wel op 

Heb het filmpje een klein stukje gezien en  zo te zien is dit een epson ,maar neem aan dat een kwestie van afstelling is .
Heb zoals ik zei  een JVC en dit gaat goed en dit gaat ook automatische i.c.m. madVr die de aspect ratio bekijkt en vervolgens een macro commando stuurt naar de lens memory .
Jaren terug heb ik zelfs nog een isco lens gehad om toen mijn beeld met 235/1 vullend te krijgen ,later kwam dus lens memory en heb toen ook de isco verkocht.

Zou zelf ook niet blij worden als iedere keer het beeld er een stuk onder af boven zou staan.
JVC NP-5   Marantz Cinema 40  ,B&W ct 7.5 /klipsch  atmos / REL ht1508
Stewart Studio Tech 130 G4  21/9 with masking  ,HTPC madVR  ,Apple TV4K
Dune HD solo 4k ,  Chord spm2400 ,Panasonic DMP-UB9000 ,Sony 55xe9305 ,Sonos playbar , Zidoo Zx9 , Pioneer CLD 925 , Panamorph DCR, Bluesound Node 2.

darkrunner

Die Madvr is toch wel top als ik lees wat dat zoal allemaal kan enkel heel die setup is chinees voor me heb er nochtans een ideale pc ervoor ik game niet meer (Evga 1070Ti met watercooling en een Ryzen 2600X)

williams

QuoteDie Madvr is toch wel top als ik lees wat dat zoal allemaal kan enkel heel die setup is chinees voor me heb er nochtans een ideale pc ervoor ik game niet meer (Evga 1070Ti met watercooling en een Ryzen 2600X) 

Zo je hebt alle hardware al in huis zo te zien ,het is zonde om dit stof te laten happen .
Maar madVR is zeker geen plug and play en heeft een hoog tweak gehalte maar daar hebben we een mooi topic voor hierzo op het forum met een aantal slimme jongens die je door de set up helpen.
Waar draai je op dit moment mee ?
JVC NP-5   Marantz Cinema 40  ,B&W ct 7.5 /klipsch  atmos / REL ht1508
Stewart Studio Tech 130 G4  21/9 with masking  ,HTPC madVR  ,Apple TV4K
Dune HD solo 4k ,  Chord spm2400 ,Panasonic DMP-UB9000 ,Sony 55xe9305 ,Sonos playbar , Zidoo Zx9 , Pioneer CLD 925 , Panamorph DCR, Bluesound Node 2.

darkrunner

Htpc met een Ryzen 3 1200 en een Sapphire Nitro + Rx 580

williams

Je maakt dus al gebruik van een htpc ,dan ben je al een eind op weg ,zeker als je al met kodi als player draait.
weet niet hoe je grafische radeon kaart zich verhoud t.o.v. je rtx1070 ti maar ik zou wel voor de laatste kiezen daar hier de meeste mee draaien en zo te lezen wat stabieler is met madVR maar pin me daar niet op vast .
Je processor is niet zo van belang daar madVr helemaal op je grafische kaart leunt en je met de gtx 1070ti voldoende kracht in huis hebt ,je kunt hier zelf fantastisch hdr( getonemaped) mee draaien .
Wat is je weergever ?
JVC NP-5   Marantz Cinema 40  ,B&W ct 7.5 /klipsch  atmos / REL ht1508
Stewart Studio Tech 130 G4  21/9 with masking  ,HTPC madVR  ,Apple TV4K
Dune HD solo 4k ,  Chord spm2400 ,Panasonic DMP-UB9000 ,Sony 55xe9305 ,Sonos playbar , Zidoo Zx9 , Pioneer CLD 925 , Panamorph DCR, Bluesound Node 2.

darkrunner

#10
De Rx580 is eigenlijk zeer goed qua beeldweergave vond beeld zelfs beter dan met men Gtx1060 (verkocht ondertussen) maar zou van wat ik lees net te min zijn om met Madvr alles aan te kunnen.

Weergaver is:

Tv: TCL U 75 C7006
Projector: Benq 1110W

De Benq gaat vervangen worden door waarschijnlijk een Epson Tw9400 of de opvolger ervan als die er dit jaar komt, een andere optie is Tv en Projector weg en een Sony KD-85XG9505 of LG 86SM9000PLA in de plaats, die beslissing neem ik rond 20ste als ik de sleutels heb van onze nieuwe woning.

Edit: Gebruik ook kodi

williams

QuoteDe Rx580 is eigenlijk zeer goed qua beeldweergave vond beeld zelfs beter dan met men Gtx1060 (verkocht ondertussen) maar zou van wat ik lees net te min zijn om met Madvr alles aan te kunnen.

Weergaver is:

Tv: TCL U 75 C7006
Projector: Benq 1110W

De Benq gaat vervangen worden door waarschijnlijk een Epson Tw9400 of de opvolger ervan als die er dit jaar komt, een andere optie is Tv en Projector weg en een Sony KD-85XG9505 of LG 86SM9000PLA in de plaats, die beslissing neem ik rond 20ste als ik de sleutels heb van onze nieuwe woning. 

Maakt niet uit wat je gaat kiezen het is allemaal top .
JVC NP-5   Marantz Cinema 40  ,B&W ct 7.5 /klipsch  atmos / REL ht1508
Stewart Studio Tech 130 G4  21/9 with masking  ,HTPC madVR  ,Apple TV4K
Dune HD solo 4k ,  Chord spm2400 ,Panasonic DMP-UB9000 ,Sony 55xe9305 ,Sonos playbar , Zidoo Zx9 , Pioneer CLD 925 , Panamorph DCR, Bluesound Node 2.

Teejoo

Het probleem wordt veroorzaakt omdat ze geen gebruik maken van masking van de beeldchip! Als je dat niet doet bij een 21:9 scherm heb je met een 21:9 film natuurlijk altijd boven en onder projectie op de randen en erboven/onder aangezien de beeldchip 16:9 is. Dat is op het 1e filmpje goed te zien. Ik game niet, en heb dus ook geen idee wat daarboven normaal te zien is. Ook zie je goed dat de rand wel goed absorbeert, maar het de muur is die reflecteert.

Door te masken op de chip los je dat op omdat er dan op dat gebied helemaal niet geprojecteerd wordt. Wel moet je de achterwand dan ook voorzien van velours, omdat je op een witte muur dan toch nog altijd het 'zwarte' vlak van het paneel zult zien.

reza

Ik heb net het filmpje ook bekeken en zie totaal niks geks???
Beeld valt toch mooi binnen het scherm?
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

Teejoo

Quote from: reza on January 11, 2020, 12:00:32
Ik heb net het filmpje ook bekeken en zie totaal niks geks???
Beeld valt toch mooi binnen het scherm?
Bij het 2e zie ik het ook niet, maar bij het eerste duidelijk:

darkrunner

#15
Het gaat niet om de zwart/grijze balken onder/boven als je op een 16:9 scherm 2:35:1 projecteert
Wel dat bij beide filmpjes het beeld op het kader projecteert aan de zijkanten bij het 2de filmpje op min 5:10 zie je het goed ik zou daar zot van worden

darkrunner

Quote from: Teejoo on January 11, 2020, 12:08:03
Bij het 2e zie ik het ook niet, maar bij het eerste duidelijk:
Dit ook dus afschuwelijk zo kan je toch geen film kijken

Teejoo

#17
Quote from: darkrunner on January 11, 2020, 12:12:52
Dit ook dus afschuwelijk zo kan je toch geen film kijken
Maar kan dus simpel worden opgelost. Maar ik begrijp eigenlijk niet wat er bij deze game boven het 21:9 beeld staat. Zijn dat scores of alternatieve hoeken of zo? Dat heb je bij een film dus ook niet. En door te masken heb je ook geen issue bij films waar het aspect ratio verspringt zoals bij IMAX scenes.


Teejoo

#18
Quote from: darkrunner on January 11, 2020, 12:10:45
Het gaat niet om de zwart/grijze balken onder/boven als je op een 16:9 scherm 2:35:1 projecteert
Wel dat bij beide filmpjes het beeld op het kader projecteert aan de zijkanten bij het 2de filmpje op min 5:10 zie je het goed ik zou daar zot van worden
Ik zie alleen maar bij het 2e filmpje op dat tijdstip dat de lijn krom is omdat de projector niet recht hangt (ook trapeze). Maar dan lijkt het ook dat hij juist niet op de zijrand van het scherm projecteert. omdat het anders kaarsrecht zou zijn. Volgens mij projecteren ze in beide filmpjes op een 21:9 scherm.

Edit, wellicht zie ik gewoon niet wat je bedoelt door mijn monitor. Maar zoals eerder aangegeven los je projectie op delen naast het scherm aan alle kanten op door electronisch te masken en juist te zoomen. Bij een 21:9 scherm heb je dan bij een 16:9 film idd wel aanvullende fysieke masking nodig L&R, net zoals je bij een 16:9 scherm dit bij een 21:9 film boven en onder nodig hebt.

darkrunner


Teejoo

Quote from: darkrunner on January 11, 2020, 12:42:52
Rechtsboven tussen de 2 rode pijtjes
https://www.mupload.nl/img/pi2yynp.jpg
Nu begrijp ik wat je bedoelt. Ik zie het heel slecht met mijn monitor naast een raam. Maar dat is dus simpel op te lossen zoals ik al heb aangeven. Hij heeft hem gewoon niet goed afgesteld en geen gebruik gemaakt van de masking. Bij mij zie je gewoon de messcherpe lijn van het velours, verder niets.

darkrunner

Als je met u projector een 2:35:1 film afspeelt op een 16:9 scherm en het film beeld naar onder verplaats zodat onderkant film op onderkant kader valt, gaat de zwart/grijze balk die je op een 16:9 scherm hebt met 2:35:1 films dan mee naar onder of verschuift die enkel het zichtbaar 2:35:1 naar beneden?

Teejoo

Quote from: darkrunner on January 11, 2020, 12:55:28
Als je met u projector een 2:35:1 film afspeelt op een 16:9 scherm en het film beeld naar onder verplaats zodat onderkant film op onderkant kader valt, gaat de zwart/grijze balk die je op een 16:9 scherm hebt met 2:35:1 films dan mee naar onder of verschuift die enkel het zichtbaar 2:35:1 naar beneden?
Alles verschuift. Het maakt niet uit welk formaat de film is. Het hele paneel verschuif je als het ware via de lens.

darkrunner

Dan ben ik totaal niks met die auto lens functie want ik ga die zwart/grijze balk dan zien buiten men scherm aan de onderkant

Kodi kan dit dus wel het beeld naar onder verschuiven zonder kwaliteit verlies en dat die de zwart/grijze onderbalk mee naar onderen verschuift
Je hebt dan aan de bovenkant wel een dubbele grote zwart/grijze balk maar dit is makkelijk weg te masken met een 2de elektrisch scherm achterste voren opgehangen voor het eerste

denoontje

Quote from: darkrunner on January 11, 2020, 13:09:33
Dan ben ik totaal niks met die auto lens functie want ik ga die zwart/grijze balk dan zien buiten men scherm aan de onderkant

Kodi kan dit dus wel het beeld naar onder verschuiven zonder kwaliteit verlies en dat die de zwart/grijze onderbalk mee naar onderen verschuift
Je hebt dan aan de bovenkant wel een dubbele grote zwart/grijze balk maar dit is makkelijk weg te masken met een 2de elektrisch scherm achterste voren opgehangen voor het eerste

of scherm met horizontale masking, is dan wel een vast scherm.
Dat gebruik ik