Vraag m.b.t. het filter van de Thiel CS1.5

Started by Douma, January 10, 2020, 11:44:53

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Douma

Ik speel met het idee om de seriecomponenten in het hoogdoorlaatfilter van mijn Thiel CS1.5 te vervangen voor betere kwaliteit componenten. Bijgesloten een foto van het filter en het uitgetekende schema. Mijn vraag is de volgende:

Een van de seriecomponenten is die grote gele condensator van 1.0 uF. Is er nog iets speciaals aan deze condensator waar ik rekening mee zou moeten houden? Of kan ik deze net als de andere twee Axon True Cap condensatoren gewoon vervangen voor een betere?

Ik heb op dit moment de Jantzen Audio Superior Z-Cap in gedachten als vervangers voor de condensatoren en ik heb nog mooie Mundorf MR5 weerstanden liggen.

Edit: Filterschema geupdatet n.a.v. Rob zijn zijn opmerking, een paar post verder.
"Nothing lasts, but nothing is lost."

dre73

#1
Die kan je inderdaad allemaal vervangen.
En de Superior Z-cap mankeert ook weinig aan in ieder geval.

Prima keuze tot nu toe!

De Axon Aeon condensatoren zijn in ieder geval zeer betaalbaar. :D
Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

Douma

Top, dank je! Tja, die Axon's zijn misschien niet de goedkoopste caps, maar ze zitten/zaten wel in het budget segment.
"Nothing lasts, but nothing is lost."

Rob_Dingen

Hoi Douma,

Het filter zoals je opgetekend hebt klopt volgens mij niet.
De sectie met 5,6u 1 Ohm en 0,1mH hoort volgens mij aan de + en - van de woofer te zitten anders zou je een vervelende slinger in de impedantie krijgen.
Verder zijn de componenten niet slecht.
Ik zou de 0,8mh vervangen door koperfolie spoel en een mooie condensator bijv de Adyn Cap Reference op de plaats van de 1,1 u in het hoog.
Verder de elektrolyt 24 uf vervangen voor mkp's
Meer niet, lijkt me een leuke speaker.

Rob

Douma

Dank voor de tips Rob en het meedenken. Je hebt volledig gelijk, dat deel hoort inderdaad aan de + en - van de woofer te zitten.  :thumbs-up:
"Nothing lasts, but nothing is lost."