Optisch HDMI of HDMI versterker? 15 meter 4k HDMI lukt niet

Started by Menno_M, January 9, 2020, 23:01:19

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Menno_M

Beste forummers,

Heb een probleem met 4k van mijn Eminent 7680 Kodi naar mijn Epson TW9400. Krijg daar geen beeld.


  • Het betreft deze kabel: Equip HDMI 2.0 CABLE 30AWG 15m HDMI, 18Gb high speed dus
  • Direct de kabel aangesloten tussen beamer en Eminent dus niet via receiver
  • 1080p werkt wel
  • 4k werkt prima naar mn tv met korte kabel
  • 4k werkt prima naar mn Epson, met een korte 18Gb kabel van 1 meter
  • 4k werkt niet naar zowel mn TV en mn Epson met de 15m kabel
  • 4k werkt nooit, ook niet soms en heb alle refresh rates geprobeerd

Mijn conclusie is dat het aan de kabel ligt, ook in lijn met andere berichten die ik op het forum hier heb gelezen.

Zag in dit topic: https://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=174118.0 dat er ook wordt gezegd dat lange kabel problemen kan geven en hier wordt gesproken over een optische HDMI kabel en dat deze niet duur hoeven te zijn. Verder lees ik berichten over HDMI versterkers.

Ik twijfel tussen deze twee opties. Wat is aan te bevelen? Ik heb optisch niet echt een voordelige optie kunnen vinden. Verder gebruik ik mn Epson voor gamen en wil ik een lage inputlag. Beïnvloedt een versterker dit negatief?


Is dit iets?

https://www.onlinekabelshop.nl/maxtrack-actieve-hdmi-ultra-hd-4k-kabel-met-coolux-chipset-15-meter




denoontje

#1


Deze gebruik ik...via de duitse winkelsite[emoji6]


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

PascalP

Ik had zelf ook problemen met mijn 15m lange kabel, 4K lukte wel, maar dan alleen in 8bit en 4:2:2 zo ff uit mijn hoofd, en enkel SDR.
Dezelfde kabel in 10/12m werkte prima, dus is echt de lengte van de koperkabel.

Je kunt dus bij wijze van test proberen de settings in de Eminent te verlagen, en ook bijvoorbeeld de GUI op 24Hz te zetten ipv 60Hz.
Maar wil je het goed hebben gewoon een optische kabel en klaar, de kabel die jij linkt is zoals ik zie nog steeds een koper kabel maar dan met ingebouwde versterker.
Lees hier op het forum ook goede dingen over de HiViLux kabals die op Amazon.de staan, maar je kunt natuurlijk ook kijken bij de (duurdere) merken zoals Supra, Atlas, Audioquest etc.
Video: JVC DLA-N7 Cinemike Stufe Performance - HiViLux 21:9 310cm breed
Audio: Bryston SP4 processor + 4x Parasound JC1 (L/R/Rear Surrounds) - Parasound A51 (Center + Atmos) - Parasound A21 (Side Surrounds)
Speakers: 3x MK Sound S300 (LCR) - 2x MK Sound MP300 (Side Surround) - 2x MK Sound S300 (Rear Surround) - 4x MK Sound MP150 (Atmos) - 4x Ken Kreisel DXD-12012
Sources: Oppo UDP-203 Cinemike Stufe 2 - Apple TV 4K 2021 - Technics SL-1210MK2 + Ortofon Bronze + Parasound Zphono

denoontje

Quote from: denoontje on January  9, 2020, 23:34:28


Deze gebruik ik...via de duitse winkelsite[emoji6]

12m ru connected high speed deed het idd niet en is retour gegaan.

Optisch was ook goedkoper.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk



Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

audiofly

Iets waar je op moet letten is dat optische kabels voeding gebruiken vanaf de hdmi poort, en niet ieder apparaat met hdmi kan voldoende spanning leveren om de kabels goed te laten werken. Beste is dus om optische kabels te nemen die je (optioneel) apart via usb kunt voeden, zoals deze van Celerity Tek: https://www.centralpoint.nl/hdmi-cables/celerity-technologies/purelink-ct-series-hdmi-4k-fiber-extender-detachable-set-10-6m-35ft-art-ct-dfo-035p-num-11702507/

Ook kun je hier de hdmi stekker los van halen zodat de kabel makkelijk door buizen etc. getrokken kan worden.

brochure: https://www02.cp-static.com/objects/pdf/f/fec/1351146331_1_hdmi-cables-celerity-technologies-hdmi-fiber-optic-male-male-black-106m-ct-dfo-035p.pdf

Menno_M

Quote from: audiofly on January 10, 2020, 08:53:02
Iets waar je op moet letten is dat optische kabels voeding gebruiken vanaf de hdmi poort, en niet ieder apparaat met hdmi kan voldoende spanning leveren om de kabels goed te laten werken. Beste is dus om optische kabels te nemen die je (optioneel) apart via usb kunt voeden, zoals deze van Celerity Tek: https://www.centralpoint.nl/hdmi-cables/celerity-technologies/purelink-ct-series-hdmi-4k-fiber-extender-detachable-set-10-6m-35ft-art-ct-dfo-035p-num-11702507/

Ook kun je hier de hdmi stekker los van halen zodat de kabel makkelijk door buizen etc. getrokken kan worden.

brochure: https://www02.cp-static.com/objects/pdf/f/fec/1351146331_1_hdmi-cables-celerity-technologies-hdmi-fiber-optic-male-male-black-106m-ct-dfo-035p.pdf

Mm, dit ligt behoorlijk boven wat ik wil uitgeven.

Ik zag deze nog, volgens mij werd deze aangeraden hier, alleen niet op voorraad:

https://www.hivilux.de/Kabel-Adapter/HDMI-Kabel-Adapter/HiViLux-flexible-Highspeed-HDMI-Optisch-Kabel-Metal-V2-0b.html?cnid=020967a163c0ab60f92b2edcec560ab8&actcontrol=alist&lang=0&pgNr=0&cl=details&anid=8af773666a0c55996091c17039042693&varselid%5B0%5D=e6eb0c33fc9fb059be1dd1b64a844a12

En de optie van een HDMI versterker? Zijn al vanaf 30 piek. Of kan daar vertraging in komen?

denoontje

Die van mij was in de aanbieding en zelfs nog wat goedkoper. Werkt prima tussen arcam avr850 en jvc n7.

Tussen streamer/bluray wel ru connected hdmi koper van ca 1 meter.




Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

audiofly

Quote from: denoontje on January 10, 2020, 09:55:54
Die van mij was in de aanbieding en zelfs nog wat goedkoper. Werkt prima tussen arcam avr850 en jvc n7.

Tussen streamer/bluray wel ru connected hdmi koper van ca 1 meter.
Ik had een Monoprice optische HDMI van 20m tussen mijn HdFury Vertex (die weer aan de Arcam AVR850 hing) en een JVC DLA-X7500 projector, en dat werkte met 4K slechts met horten en stoten... de Vertex kon simpelweg niet genoeg power leveren op de HDMI poort voor de optische kabel. Op aanraden van HdFury eerst nog wat geprobeerd met andere usb voedingen voor de Vertex, uiteindelijk deze Celerity kabel aangeschaft met aparte usb voeding, nooit meer problemen gehad. Dus iets om even in het achterhoofd te houden.


denoontje



Menno_M

Hoop dat dit gaat werken!

Gekke is, mn huidige kabel van 15m, werkt dus wel vanaf mn Eminent 7680 in 1080p, maar 0,0 beeld met mn PS4 op dezelfde settings. Blijkbaar blaast de PS4 niet hard genoeg in het rietje, je zou toch anders verwachte van een apparaat dat qua rekenkracht en voeding veel sterker is dan mn kleine passief gekoelde eminent.


audiofly

Een gameconsole zal vaak dicht bij een tv staan, dus ze gaan bij ontwerp uit van korte kabels. Is goedkoper. Kunnen ze er de goedkoopste chinese hdmi rommelchip in zetten.

hifiman

Als je 8 bits uitstuurt en dat lost het probleem op dan is het ok toch? Verlies je niks mee t.o.v. 12 bit.

audiofly

Quote from: hifiman on January 12, 2020, 20:41:54
Als je 8 bits uitstuurt en dat lost het probleem op dan is het ok toch? Verlies je niks mee t.o.v. 12 bit.
HDR is 10 bits meen ik?

hifiman

Quote from: audiofly on January 12, 2020, 22:12:46
HDR is 10 bits meen ik?
Klopt, als je dat in de bron kunt wijzigen naar 8 dan is het probleem opgelost, maar hangt wellicht van de bron af of dat kan. Ik kijk HDR ook in 8 bits, verschil met 10 bits kleur kan het menselijk oog niet waarnemen.

Menno_M

Oh ja heb HDR nog aanstaan. Dat ga ik nog even proberen

audiofly

Quote from: hifiman on January 12, 2020, 22:14:31
Klopt, als je dat in de bron kunt wijzigen naar 8 dan is het probleem opgelost, maar hangt wellicht van de bron af of dat kan. Ik kijk HDR ook in 8 bits, verschil met 10 bits kleur kan het menselijk oog niet waarnemen.
Het gaat niet om 'kleurverschil' maar om kleurgradatie. Met 8 bits zie je een kleur duidelijk  in stappen van licht naar donker verlopen, met 10 bits is dat verschil te klein om waar te nemen. 256 stappen tov 1024. Dus ja, 10 bits is wel degelijk belangrijk. Plaatje is iets overdreven maar dit is wel het idee.

Menno_M

Quote from: audiofly on January 12, 2020, 23:02:07
Het gaat niet om 'kleurverschil' maar om kleurgradatie. Met 8 bits zie je een kleur duidelijk  in stappen van licht naar donker verlopen, met 10 bits is dat verschil te klein om waar te nemen. 256 stappen tov 1024. Dus ja, 10 bits is wel degelijk belangrijk. Plaatje is iets overdreven maar dit is wel het idee.

Idd, altijd goed te zien in scene's met wolken en zo

Menno_M

YES  :pompom:

Kabel werkt perfect. Zowel op Mediaspeler als PS4, alles hoogste settings met HDR!

Dank voor de goede tip! Erg blij mee.

denoontje

Top, en lkkr dun om weg te kunnen werken.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

jelleeelco

Dankzij Denoontje heb ik nu ook 3 van deze kabels (20meter) in mijn huis liggen....super goede kabel voor de prijs.

Al triggered een opmerking mij hier wel: de voeding die nodig is om de HDMI kabel te laten werken.. Als mijn versterker (Denon X2500H) tijdje uit is geweest, schakelt hij wel in standby maar geeft dan geen beeld of geluid door (geen enkele bron). Versterker aan- en weer uitzetten, en vervolgens is het gefixed...

Ik ga maar eens een switch ertussen zetten, zodat er altijd voldoende spanning op de kabel staat, misschien dat dat het probleem is.

Menno_M

Quote from: jelleeelco on January 15, 2020, 16:01:17
Dankzij Denoontje heb ik nu ook 3 van deze kabels (20meter) in mijn huis liggen....super goede kabel voor de prijs.

Al triggered een opmerking mij hier wel: de voeding die nodig is om de HDMI kabel te laten werken.. Als mijn versterker (Denon X2500H) tijdje uit is geweest, schakelt hij wel in standby maar geeft dan geen beeld of geluid door (geen enkele bron). Versterker aan- en weer uitzetten, en vervolgens is het gefixed...

Ik ga maar eens een switch ertussen zetten, zodat er altijd voldoende spanning op de kabel staat, misschien dat dat het probleem is.

Mmm, apart. Misschien ook anders op te lossen? Is het geen probleem van je receiver? Firmware update? Ander OUT kanaal proberen? Als je die hebt

J.A.F._Doorhof

Voor 4k horen we erg vaak problemen boven de 10mtr
Er zijn wel goedkope oplossingen die even werken maar meestal is het na een paar maanden afgelopen.

Ik zou bij 15 mtr gewoon een goede kabel aanschaffen en niet iets van 30-50 euro persoonlijk.

Uitsturen van 4:4:4 wat sommige doen heeft geen zin maar ik zou hdr absoluut niet op 8bits uitsturen.

Je mag ons altijd mailen op verkoop@hometheater.nl voor wat opties. Je kan bv ook voor cat kabels kiezen
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Teejoo

Quote from: jelleeelco on January 15, 2020, 16:01:17

Ik ga maar eens een switch ertussen zetten, zodat er altijd voldoende spanning op de kabel staat, misschien dat dat het probleem is.
Dat is idd het probleem bij optische kabels, de verbinding valt weg als aan 1 vd zijden de usb voeding wegvalt. Ik heb dat bij mijn JVC N7. Daarom een HD fury ertussen gezet zodat de receiver etc denkt dat er altijd een display aan zit. En dat is zowel bij mijn kabel van €350 euro als die van €50.

Op zich is het wegvallen van het signaal niet zo'n probleem behalve dat de verbinding weer even moet worden opgebouwd. (Dus even zwart). Maar wel dat een Apple TV van de wap raakt qua resolutie etc.