advies vervanging Epson EH TW9300

Started by marco73, September 10, 2023, 10:17:10

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

marco73

Ik lees al jaren met veel plezier dit forum.
nu voor het eerst wat posten...
ik kijk al jaren met veel plezier "op" mijn Epson Beamer.
Echter wordt het tijd voor wat nieuws.
ik kijk in mijn woonkamer op 160" en wil dit graag blijven doen.
alleen zit ik dan aan Epson gebonden ivm met de projectie afstand.
heeft iemand ervaring met de Epson LS 11000 en de lS 12000.
aangezien er nu een aanzienlijk prijsverschil is, zit ik aan de 11000 te denken.
Alleen de zwartwaardes schijnen een stuk minder te zijn.
dus graag jullie hulp......
TV:LG43"led, LG c1 55" oled Philipsch 65"led, Hisense 75"led| Beamer Epson  ls11000 | Scherm: 160"| Receiver: Marantz Cinema 40| Streamer: Eversolo DMP-A6 Master Edition | Stereo voorversterker: Naim nac-n272 | Eindversterker: Mark Levinson 533H| Blu Ray speler: Panasonic DP-UB9004 | Front: Klipsch RF7MK3| Center: Klipsch RC64 | Surrounds: Klipsch 402S | Rear Surrounds: Klipsch Rf82MK2 | Front Height: Klipsch RB41 | Rear Height: Klipsch RB41 | Subwoofers front: Dual Klipsch R115SW | Console: Sony PS5 | Xbox X

J.A.F._Doorhof

Ook al ergens anders gezegd
Ls11000 net flink in prijs verlaagd bij ons en een echte upgrade.

Je mag ons altijd appen of mailen voor een scherpe offerte met calibraties etc.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

marco73

TV:LG43"led, LG c1 55" oled Philipsch 65"led, Hisense 75"led| Beamer Epson  ls11000 | Scherm: 160"| Receiver: Marantz Cinema 40| Streamer: Eversolo DMP-A6 Master Edition | Stereo voorversterker: Naim nac-n272 | Eindversterker: Mark Levinson 533H| Blu Ray speler: Panasonic DP-UB9004 | Front: Klipsch RF7MK3| Center: Klipsch RC64 | Surrounds: Klipsch 402S | Rear Surrounds: Klipsch Rf82MK2 | Front Height: Klipsch RB41 | Rear Height: Klipsch RB41 | Subwoofers front: Dual Klipsch R115SW | Console: Sony PS5 | Xbox X

J.A.F._Doorhof

Annewiek heeft de offerte naar je gestuurd.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

marco73

Ik heb de offerte ontvangen.
ik heb de 11000 naast de 12000 tegelijkertijd zien spelen.
en de verschillen in de zwartwaardes zijn niet klein maar aanzienlijk.
zo erg zelfs dat ik misschien nog even doorspaar voor de 12000.
in het gesprek gaf ik aan dat er bij metingen nauwelijks verschil is.
maar bij Grobi gaven ze aan dat er bij hun metingen in de zwartwaardes, er wel degelijk verschillen zijn.
en dat de projectoren niet exact hetzelfde zijn.
meten ze anders dan jij hebt gedaan?
want wat ik net al aangaf het verschil is naast elkaar echt groot.
en dat is alleen in de zwartwaardes.
voor de rest kon ik geen verschil zien.
tevens zat iemand anders naar de benq 4000i te kijken, en die beamer verraste mij aangenaam.
wat een heerlijk soepel beeld.
niet dat ik die ooit overweeg, maar ik wilde het gewoon even kwijt :)
TV:LG43"led, LG c1 55" oled Philipsch 65"led, Hisense 75"led| Beamer Epson  ls11000 | Scherm: 160"| Receiver: Marantz Cinema 40| Streamer: Eversolo DMP-A6 Master Edition | Stereo voorversterker: Naim nac-n272 | Eindversterker: Mark Levinson 533H| Blu Ray speler: Panasonic DP-UB9004 | Front: Klipsch RF7MK3| Center: Klipsch RC64 | Surrounds: Klipsch 402S | Rear Surrounds: Klipsch Rf82MK2 | Front Height: Klipsch RB41 | Rear Height: Klipsch RB41 | Subwoofers front: Dual Klipsch R115SW | Console: Sony PS5 | Xbox X

pameijer

Welkom hier en succes met je keuze! Weet dat je thuis altijd tevreden zult zijn met je beamer, verschillen zie je vaak alleen in directe vergelijking. 

Kleine opmerking: in het Nederlands starten we zinnen met een hoofdletter. Dat leest wel zo prettig voor iedereen!
Anthem MRX1120 | Sony UBP-X800M2 | Technics SL2000 + NAD PP2i | Apple TV 4K en Nvidia Shield en Vero V | Vu+ Duo2 | LG OLED55C7 | JVC X7900 met HDFury Integral2 en iVisions Cinema 4K 260 cm | AVI ADM9.1RS actieve speakers front en center + AVI DM5 surrounds en rears + 4x Micca M-8C Atmos + Rythmik E15HP sub en héél veel muziek!

J.A.F._Doorhof

#6
Heb verschillende 11000 en 12000 naast elkaar gehad. De 12000 heeft iets betere metingen maar het ligt enorm dicht tegen elkaar. Bij de eerste exemplaren kon ik totaal geen verschil meten.

De volgende machines waren de 12000 iets beter qua contrast waarde maar zeker geen dag en nacht. Hooguit in bepaalde scènes een verschil wat je naast elkaar moet zien.

Ik meet altijd op dezelfde manier en heb er meer belang bij de 12000 te verkopen maar ben gewoon eerlijk, het verschil is zichtbaar erg klein. Daarnaast is ook niet elke 11000 of 12000 hetzelfde dus ik vind het moeilijk, het ligt gewoon enorm dicht tegen elkaar

Waren de units daar gecalibreerd op dezelfde stand ?
De 12000 heeft een iets andere licht weg waardoor het zwart beter zou moeten zijn, maar zoals gezegd het is subtiel. 

Als je Annewiek antwoord kun je altijd even de prijs van de 12000 vragen die leveren we ook :)
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

marco73

https://youtu.be/0x_F4_y5azQ?si=gyZ3IOf4aWm-XmZk

Als je deze beoordeling bekijkt, zie je precies wat ik ook zag.
Ik kijk niet op een contrast scherm...
En dat verschil vond ik heel goed zichtbaar.
TV:LG43"led, LG c1 55" oled Philipsch 65"led, Hisense 75"led| Beamer Epson  ls11000 | Scherm: 160"| Receiver: Marantz Cinema 40| Streamer: Eversolo DMP-A6 Master Edition | Stereo voorversterker: Naim nac-n272 | Eindversterker: Mark Levinson 533H| Blu Ray speler: Panasonic DP-UB9004 | Front: Klipsch RF7MK3| Center: Klipsch RC64 | Surrounds: Klipsch 402S | Rear Surrounds: Klipsch Rf82MK2 | Front Height: Klipsch RB41 | Rear Height: Klipsch RB41 | Subwoofers front: Dual Klipsch R115SW | Console: Sony PS5 | Xbox X

J.A.F._Doorhof

Als je alleen naar de lucht kijkt bij de scènes zie ik in ieder geval al een flink kleur verschil. Wat niet zou mogen als beide gecalibreerd zijn. Zelfde met huidstinten en gezichten. De 12000 lijkt op veel scènes zelfs wat uitgeblazen.

Dit kan ook aan de opname liggen, maar had dan de camera afgesteld op het helderste beeld.

Ik ben nu in het buitenland en kijk het op mijn telefoon zonder geluid en dan zie ik veel meer verschillen tussen de 2 dan alleen zwart ;)

Ik kan alleen zeggen dat in het verleden dit soort testen ook online kwamen en Epson later ook aangaf dat beide unit exact gelijk waren. Ik heb toen ook maanden gehoord dat ik fout zat.

De ls12000 heeft wel zoals aangegeven een aangepaste lichtweg waardoor het een iets hoger contrast geeft. Maar ik heb ze hier beide regelmatig naast elkaar gehad en het verschil is minimaal.

Bij de video die je laat zien zie je absoluut verschil. Maar zoals gezegd ook in de kleuren en als je echt wil vergelijken zul je mijn inziens ook beide exact gelijk moeten calibreren.

Laat ik duidelijk zijn ik wil niemand afvallen, en er zit absoluut een verschil tussen de 2 qua opbouw en qua metingen (je kan dit in mijn reviews terug zien).

Uiteindelijk leveren we ze allebei en maak je me altijd veel blijer als je de duurdere koopt :)

Ik vind persoonlijk alleen het verschil geen 500+ euro waard. Ik zou dan doorsparen naar de vw5000 bv die wel echt een flinke stap is.

www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

J.A.F._Doorhof

Ps
Na het lezen van de opmerkingen (dit soort dingen zit me niet lekker zoals je snapt) zie je ook daar mensen aangeven dat er een groene cast in de ls12000 zit. Het uitblazen zoals gezegd kan door de camera instellingen komen dus dat kan je niet met zekerheid zeggen, wat wel aangeeft dat de ls1200 op de video meer licht geeft.

Echter als je meer groen in het beeld zet is automatisch de licht output een flink stuk hoger aangezien we het meest gevoelig zijn voor groen. Dat de lucht daarom cyaan word ipv van blauw komt daarmee overheen aangezien cyaan tussen blauw en groen ligt. Dus druk je groen omhoog zal de lucht van licht blauw naar cyaan lopen.

Het is sowieso bijna onmogelijk dit op een video te beoordelen. Maar dat valt me echt direct op. Direct als de video start zie je dat ze absoluut niet gelijk staan qua calibratie. En dan vindt ik elk vergelijk eigenlijk nutteloos. Dit is mede waarom ik nooit fotos of videos van de projectoren maak.

Mensen beoordelen op een sRGB niet gecalibreerd scherm een opname van een camera die ook weer een eigen witbalans en kleurspace heeft en door compressie gaat een projector met een grotere kleurspace en een hoger dynamisch bereik dan de meeste cameras.

Dit blijft een moeilijk punt.
Naast elkaar zien en beide goed gecalibreerd is de enige optie en dan is het verschil aanwezig maar subtiel.

En zoals gezegd met de prijsdaling van de ls11000 vind ik het verschil op dit moment absoluut het geld niet meer waard.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

J.A.F._Doorhof

#10
https://www.avsforum.com/threads/epson-ls11000-vs-ls12000-comparison.3242361/

Eerste post. Qua fotos komt dit volledig overeen met wat ik zie.
Wat ze aangeven qua brightness ook
De ls12000 is iets helderder MAAR als je ze beide op 100% zet en dan naast elkaar heeft de ls11000 weer iets beter zwart.

Het is niet zo dat als je de laser harder zet het zwart op hetzelfde niveau blijft jammer genoeg.

De ls12000 is de betere projector absoluut. Maar hoeveel .... ik vind te weinig voor het prijs verschil tenzij je de extra features nodig hebt.


Let wel.
En misschien schiet ik mezelf in de voet ;)
Maar er zit gewoon meer marge op een duurdere projector. Wij leveren alle types en merken maar probeer wel altijd gewoon 100% open en eerlijk te zijn. SOMMIGE reviews MISSCHIEN niet altijd. Ik kan het verschil ook best opblazen maar ik vind dat gewoon niet reëel aangezien je niet in een lab film kijkt maar in een real life ruimte. En die kleine verschillen zijn dan ineens als sneeuw voor de zon weg.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

marco73

Ok top bedankt voor de heldere uitleg.
TV:LG43"led, LG c1 55" oled Philipsch 65"led, Hisense 75"led| Beamer Epson  ls11000 | Scherm: 160"| Receiver: Marantz Cinema 40| Streamer: Eversolo DMP-A6 Master Edition | Stereo voorversterker: Naim nac-n272 | Eindversterker: Mark Levinson 533H| Blu Ray speler: Panasonic DP-UB9004 | Front: Klipsch RF7MK3| Center: Klipsch RC64 | Surrounds: Klipsch 402S | Rear Surrounds: Klipsch Rf82MK2 | Front Height: Klipsch RB41 | Rear Height: Klipsch RB41 | Subwoofers front: Dual Klipsch R115SW | Console: Sony PS5 | Xbox X