bomen en bos, op zoek naar andere speakers

Started by snoef, January 8, 2020, 16:19:12

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

snoef

Lange tijd hier niet geweest maar ik hoor graag jullie mening.
Ik heb jaren terug een tannoy prestige gold gehoord en laatst kwam ik die op internet weer tegen en kwam de herinnering weer boven. En ja, dan slaat het upgrade virus toe. Alleen ik heb amper budget. Misschien 300 euro. :(
Ik heb nu translator impact 2 aangevuld met een peerless sub met aparte reckhorn basversterker. Die translator vind ik verbazend goed voor de leeftijd. Hij geeft een goed doorzicht in de opname en klank van instrumenten e.d., maar is een duf ding vergeleken met die tannoy. De sub geeft een hele kleine aanvulling voor het allerdiepste laag. Overigens geen ervaring met andere tannoys.

Ik denk nu aan 2 mooie zuiltjes (waf) die dus een upgrade zijn voor de impact 2 met sub. Dus wie kent translator en de impact 2 en wat een mooie opvolger zou kunnen zijn? Eventueel zelfbouw kit.

Aangestuurd door een oude parasound voor/eind combi en met vd hul d352 kabel.
Ik stel jullie meningen en ervaringen op prijs.

op eigen verzoek verwijderd.

Ik denk dat je voor €300 niet echt heel veel beter krijgt dan wat je nu hebt...

Ik zou de filters eens na laten kijken, sommige onderdelen willen wel eens last hebben van ouderdomsverschijnselen. Vergeet ook niet dat een (onbekende) speaker die op het moment van luisteren veel indruk maakt wat betreft details bij langer luisteren wel eens doodvermoeiend kan klinken. Daarbij is jouw akoestiek waarschijnlijk totaal anders dan waar je geluisterd hebt? En een flard van een herinnering is in audio weinig betekenisvol.

Mijn andere tip, ga eens stoeien met de akoestiek. En gemakkelijker probeer eens een DSP te implementeren in je set. Dat gaat sowieso de weergave van je sub erg verbeteren.

hrcc

Is de tweeter nog in orde ? ( ferrofluid ? )
De translators die ik gehoord heb (impact 2/30/reference) klonken zeker niet duf.

snoef

Quote from: hrcc on January  8, 2020, 17:38:02
Is de tweeter nog in orde ? ( ferrofluid ? )
De translators die ik gehoord heb (impact 2/30/reference) klonken zeker niet duf.

haha zeker, ik weet nog mijn 'wauw' ervaring toen ik de impacts voor het eerst hoorde. Was vooral de doortekening en de diepte van de instrumenten. En veel helderder dan gewend. Maar in vergelijking met die tannoy prestige gold ... 
Ik weet niet of het een ferrofluid tweeter is. Zal ik eens onderzoeken maar klinkt gewoon helder verder.

snoef

@baardmannetje: ik heb geen ervaring met dsp, is nieuw voor mij.
en dat filter heb ik ook wel eens over gedacht maar is de speaker het nog waard om die investering te doen vraag ik me dan af.

op eigen verzoek verwijderd.

Over het gebruik van een DSP, het hoe en waarom is voldoende informatie te vinden. Als je er vragen over hebt kijk eens op dit forum en vragen staat natuurlijk altijd vrij.

Ik denk trouwens niet dat het de wereld kost om het scheidingsfilter van jouw speakers op te frissen. Maar ik ken het filter niet dus misschien zit ik er wel helemaal naast... En of iets het jou waard is, daarover kan er maar één beslissen.