Wall divider + Akoestisch absorptie

Started by Gebruiker870, January 18, 2024, 09:01:05

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Gebruiker870

Beste leden,

Ik ben al een tijdje aan het nadenken over de inrichting van onze woonkamer. Ik zou graag onze TV hoek willen afscheiden van onze bureau dmv een wand die ook de akoestiek kan verbeteren in de twee ruimtes.




Ik dacht om een wand op te bouwen met een 140mm RockSono Solid steenwol, maar deze niet te bekleden met gipskarton, maar met kaders overspannen met Akoestisch transparante stof. Zo zou langs beide kanten een goede absorptie kunnen plaatsvinden.
De technische gegevens van de steenwol heb ik hier gevonden, en daar lijk ik te begrijpen dat meest breedbandige absorptie vanaf 140mm gebeurd. Al dacht ik dat je dan minder absorberend vermogen hebt voor de hogere frequenties...

Wat denken jullie hiervan? Dom idee?

Ik ben maar net in de rabbit hole van akoestiek gevalen, be gentle :-).

Gr,

Jeroen

katwax

Dempen/absorberen is altijd goed voor de akoestiek.
Als ik kijk naar het bereik is inderdaad vanaf 140mm dat je het meest brede bereik hebt. Als je bv kijkt naar 30 mm zie je dat die vanaf 1000 begint te werken en na 4000 al terug begint af te nemen, dus zou geen goed idee zijn.
De > 140mm blijft mooi werken voorbij 4000, alleen hebben ze geen cijfers van doorboven staan, maar ik denk dat je die lijn gewoon gaat mogen blijven doortrekken.
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

ruud2

#2
leuke plaatjes , al met al geen slecht idee uit praktische overwegingen.                                                                                                                          ik neem aan dat de kleuren ook straks worden overgenomen?
visueel: de verticale kleurscheiding over de tv werkt zeer onrustig voor het oog. hou de wand in 1 kleur.
streef naar symmetrie , visueel en audio.

audio: ingebouwde tv en geluidsbalk ?  mooi.  dit icm. met demping is niet verkeerd.
maar hou ook echt rekening met reflecties m.n. op de muur achter de zitpositie.

zit links een raam ? en rechts een open ruimte ? gezien vanuit de zitpositie dan.
komen er nog meer geluidsbronnen? of is het gewoon tv kijken en het praten optimaliseren?



Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

Gebruiker870

Over de kleuren moet ik idd nog nadenken :unsure:.

Links idd een raam (waar ik nog gordijnen ga hangen), en rechts veel open ruimte.

Ik zou graag in de toekomst nog twee speakers achter/naast de zetel plaatsen, maar aangezien de zetel tegen de muur staat weet ik niet of ik die goed ga kunnen plaatsen.
Qua weerkaatsing achter de zetel dacht ik eventueel nog wat losse panelen (al dan niet met wat kunst op) te hangen. Al dacht ik het stap per stap aan te pakken en telkens te kijken hoe het klinkt.

katwax

Quote from: Gebruiker870 on January 18, 2024, 12:42:24Over de kleuren moet ik idd nog nadenken :unsure:.

Links idd een raam (waar ik nog gordijnen ga hangen), en rechts veel open ruimte.

Ik zou graag in de toekomst nog twee speakers achter/naast de zetel plaatsen, maar aangezien de zetel tegen de muur staat weet ik niet of ik die goed ga kunnen plaatsen.
Qua weerkaatsing achter de zetel dacht ik eventueel nog wat losse panelen (al dan niet met wat kunst op) te hangen. Al dacht ik het stap per stap aan te pakken en telkens te kijken hoe het klinkt.
Als je rekening houdt bij de mogelijke plaatsing van de luidsprekers bij de aanschaf, kan je kiezen voor speakers die tegen de achterwand mogen of toch zeer dicht. Btw je hebt ook nog het plafond waarop je kan absorberen.
Stap voor stap is ook beetje hoe ik het heb gedaan, zou alleen aanraden niet enkel te luisteren, maar ook te meten  ;)
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543