Testresultaten extra demping in luisterruimte

Started by kuiperik, January 4, 2020, 22:32:15

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

kuiperik

Aangezien we bezig zijn om op de bovenverdieping wat extra isolatie aan te brengen staan er 4 pakken rockwool Rocksono Solid in huis. Dit zijn wat stevigere platen met een massa van 45kg/m3.
Nu was ik benieuwd wat dit mogelijk zou toevoegen als extra "hoekdemping" in de woonkamer. Standaard is de ruimte al middels een verlaagd akoestisch plafond en zware gevoerde gordijnen flink gedempd en heeft een prettige akoestiek. Meer informatie daarover is te vinden in topic in handtekening.

Uit nieuwsgierigheid de (nog ingepakte) pakken in de hoeken van de woonkamer geplaatst. Hieronder het vergelijk van de nagalm voor en na toevoegen van de pakken aan de ruimte.

Toch nog best wel een verbetering wat dit geeft op roommode van 34Hz.
Dream Theater in opbouw, zelfbouwspeakers: Scan Speak Event (TL), Hatt mkIII, Focal TL Sub en wat apparatuur om ze te laten zingen.

RalphH

#1
Mooi dat de reverb getemperd wordt, maar je hebt toch geen roommode op die frequentie?
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

kuiperik

Was op zich wel verrast door het resultaat van die 4 pakken, had verwacht dat hier meer pakken voor benodigd zouden zijn.

De ruimte is 5 x 4,6 x 2,8 meter (lxbxh). De lengtemaat van 5 meter geeft een mode op ~34 Hz.

Overigens wel vreemd dat het bijna geen invloed heeft op de uitloper rond de 67Hz. Zou dat komen doordat er nog plastic om de pakken zit?
Dream Theater in opbouw, zelfbouwspeakers: Scan Speak Event (TL), Hatt mkIII, Focal TL Sub en wat apparatuur om ze te laten zingen.

RalphH

#3
Het deed bij mij (ook) nagenoeg niks, anders dan enkel wat reverb in het laag weg nemen.

Maar waar zie jij het resultaat van die mode (piek/dio)? Of is die gevlakt door eq?
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

kuiperik

Klopt wat je schrijft, het verschil op de geluidssterkte is minimaal. De piek die daar normaal zit is reeds middels EQ op beide subs gedempt.

Zou ook nog wel benieuwd zijn wat een PSI Audio AVAA c20 toevoegd. Het is dat die dingen zo kostbaar zijn, anders zou ik daar graag een keer mee experimenteren.

Dream Theater in opbouw, zelfbouwspeakers: Scan Speak Event (TL), Hatt mkIII, Focal TL Sub en wat apparatuur om ze te laten zingen.

Dirk

Je kan hem ook bij Thomann bestellen...en is het niks stuur je hem binnen de 30 dagen (na ontvangst) terug, dan weet je tenminste of het bij jou werkt.
Als er nu één shop is waarbij ik dat zonder schuldgevoel wel eens doe is het wel bij hen, omdat ze er ook zo expliciet mee uitpakken, zeker met dit soort apparatuur.

hier dan wel ff je ervaringen posten hé  ;)
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

bert stoltenborg

Quote from: kuiperik on January  5, 2020, 09:52:44
Was op zich wel verrast door het resultaat van die 4 pakken, had verwacht dat hier meer pakken voor benodigd zouden zijn.

De ruimte is 5 x 4,6 x 2,8 meter (lxbxh). De lengtemaat van 5 meter geeft een mode op ~34 Hz.

Overigens wel vreemd dat het bijna geen invloed heeft op de uitloper rond de 67Hz. Zou dat komen doordat er nog plastic om de pakken zit?

Nee, dat plastic doet daar niks.
Hoe/waarmee heb je dat gemeten?
Ik bazel maar wat.

kuiperik

Quote from: bert stoltenborg on January  5, 2020, 11:47:13
Nee, dat plastic doet daar niks.
Hoe/waarmee heb je dat gemeten?

Mij is dan even onduidelijk waarom de uitloper op 67 Hz eigenlijk niet veel korter wordt. Mogelijk dat het akoestisch plafond (incl 10cm steenwol) al voldoende demping verzorgt en dat daardoor het verschil kleiner lijkt?

Voor de metingen gebruik ik een Behringer UPhoria UMC22 USB audio kaart icm een ECM8000 microfoon op standaard.

Dream Theater in opbouw, zelfbouwspeakers: Scan Speak Event (TL), Hatt mkIII, Focal TL Sub en wat apparatuur om ze te laten zingen.

katwax

Quote from: kuiperik on January  5, 2020, 10:52:30

Zou ook nog wel benieuwd zijn wat een PSI Audio AVAA c20 toevoegd. Het is dat die dingen zo kostbaar zijn, anders zou ik daar graag een keer mee experimenteren.
Had ook een active bass trap als tip gekregen van iemand bij Kii, wel van ander merk (moet het navragen terug). Dit zou zeer goed preseteren en voor een woonruimte veel minder opvallend dan een goede basstrap.
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

kuiperik

Quote from: Dynky on January  5, 2020, 11:32:44
Je kan hem ook bij Thomann bestellen...en is het niks stuur je hem binnen de 30 dagen (na ontvangst) terug, dan weet je tenminste of het bij jou werkt.
Als er nu één shop is waarbij ik dat zonder schuldgevoel wel eens doe is het wel bij hen, omdat ze er ook zo expliciet mee uitpakken, zeker met dit soort apparatuur.

hier dan wel ff je ervaringen posten hé  ;)

Geeft me niet helemaal een prettig gevoel, maar dat zou natuurlijk ook een optie zijn.

Voor de muziekweergave alleen zou het me overigens niet waard zijn. Wat ik wel merk is dat passerende auto's soms een soort van "dreun" in het huis achter kunnen laten. Heb hier al wel eens aan gemeten, en je ziet dat hier wel eens de roommodes aangesproken worden en dat er op die frequenties een laagfrequente "druk" ontstaat. Het zou prettig zijn als dit hiermee verminderd kan worden.
Dream Theater in opbouw, zelfbouwspeakers: Scan Speak Event (TL), Hatt mkIII, Focal TL Sub en wat apparatuur om ze te laten zingen.

bert stoltenborg

Quote from: kuiperik on January  5, 2020, 12:02:20
Mij is dan even onduidelijk waarom de uitloper op 67 Hz eigenlijk niet veel korter wordt. Mogelijk dat het akoestisch plafond (incl 10cm steenwol) al voldoende demping verzorgt en dat daardoor het verschil kleiner lijkt?

Voor de metingen gebruik ik een Behringer UPhoria UMC22 USB audio kaart icm een ECM8000 microfoon op standaard.

Is dat REW? Kun je die mdad eens posten? Ik vind het ook vreemd, ik zou daar niet veel verwachten van die wol, je opmerking dat het stoorgeluid is kan wel eens heel juist zijn.
Ik bazel maar wat.

Dirk

Quote from: kuiperik on January  5, 2020, 12:09:45
Geeft me niet helemaal een prettig gevoel, maar dat zou natuurlijk ook een optie zijn.

ik doe dit ook nergens, enkel wel bij hen...en wel omwille van dit duidelijke statement op hun website;

Trying out without commitment: our Money Back Guarantee
Before you can know that an instrument or piece of equipment is really right for you, you have to try it out. And that's exactly what you can do for 30 days, worry free, and right at home. If an item doesn't fully satisfy you, just send it back to us under our Money Back Guarantee. In most cases, even the return postage is free. So feel free to shop online with us, secure in the knowledge that you don't have to commit to anything you don't really want.
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

kuiperik

Quote from: bert stoltenborg on January  5, 2020, 12:13:39
Is dat REW? Kun je die mdad eens posten? Ik vind het ook vreemd, ik zou daar niet veel verwachten van die wol, je opmerking dat het stoorgeluid is kan wel eens heel juist zijn.

Betreft inderdaad metingen in REW, zie attachment.
Dream Theater in opbouw, zelfbouwspeakers: Scan Speak Event (TL), Hatt mkIII, Focal TL Sub en wat apparatuur om ze te laten zingen.

bert stoltenborg

Ik zie verder geen rare dingen dus ik denk dat je conclusie klopt.

Waar komt die gigantische dip tussen 30 en 70 Hz vandaan?
Heb je de speakers lekker ver van de voorwand staan?  ;D
Ik bazel maar wat.

kuiperik

Quote from: bert stoltenborg on January  5, 2020, 14:13:46
Ik zie verder geen rare dingen dus ik denk dat je conclusie klopt.

Waar komt die gigantische dip tussen 30 en 70 Hz vandaan?
Heb je de speakers lekker ver van de voorwand staan?  ;D

Dank voor je controle en fijn dat er verder geen rare zaken te zien zijn. Waarschijnlijk brengt dan idd het plafond al best flinke demping, meen ik me overigens ook wel te herinneren van de metingen destijds voor/na woloplage.

Scherp wat betreft de speakers ;) . Was juist daar mee aan het experimenteren en heb deze ongeveer een maand geleden van 1,2m naar 0,4m verplaatst. Indien de testen goed uitvallen, kan het eventueel interessant zijn om een voorzetwand met daarin de speakers verzonken te bouwen. Wel is te merken dat de (mid)laagweergave van de speakers nu een stuk voller is, heb hiervoor zelfs de bafflestep correctie in het filter moeten aanpassen.

Het laag wordt overigens weergegeven door 2 gesloten 15" subs welke beiden in de hoeken staan geplaatst. Luisterplek staat momenteel op 2/3 van de lengte, dus met 1,7m achter tot de achterwand. EQ op de subs is nog niet geoptimaliseerd op deze luisterafstand, maar weet bijna zeker dat op het "dip" gebied geen EQ is toegepast.
Dream Theater in opbouw, zelfbouwspeakers: Scan Speak Event (TL), Hatt mkIII, Focal TL Sub en wat apparatuur om ze te laten zingen.

kuiperik

Quote from: katwax on January  5, 2020, 12:07:59
Had ook een active bass trap als tip gekregen van iemand bij Kii, wel van ander merk (moet het navragen terug). Dit zou zeer goed preseteren en voor een woonruimte veel minder opvallend dan een goede basstrap.

Er is maar weinig aanbod van actieve basstraps, dus ben wel benieuwd naar de tip vanuit Kii.
Dream Theater in opbouw, zelfbouwspeakers: Scan Speak Event (TL), Hatt mkIII, Focal TL Sub en wat apparatuur om ze te laten zingen.

bert stoltenborg

Quote from: kuiperik on January  5, 2020, 14:44:13
Dank voor je controle en fijn dat er verder geen rare zaken te zien zijn. Waarschijnlijk brengt dan idd het plafond al best flinke demping, meen ik me overigens ook wel te herinneren van de metingen destijds voor/na woloplage.

Scherp wat betreft de speakers ;) . Was juist daar mee aan het experimenteren en heb deze ongeveer een maand geleden van 1,2m naar 0,4m verplaatst. Indien de testen goed uitvallen, kan het eventueel interessant zijn om een voorzetwand met daarin de speakers verzonken te bouwen. Wel is te merken dat de (mid)laagweergave van de speakers nu een stuk voller is, heb hiervoor zelfs de bafflestep correctie in het filter moeten aanpassen.

Het laag wordt overigens weergegeven door 2 gesloten 15" subs welke beiden in de hoeken staan geplaatst. Luisterplek staat momenteel op 2/3 van de lengte, dus met 1,7m achter tot de achterwand. EQ op de subs is nog niet geoptimaliseerd op deze luisterafstand, maar weet bijna zeker dat op het "dip" gebied geen EQ is toegepast.

Als je wilt meten/luisteren wat een baffle doet kun je gewoon een paar stukken stijf karton om de speaker plakken.

Die dip kan ook nog wel eens de SBIR van de achterwand zijn, als die op 1.7 meter van de meetpositie is gesitueerd.
340/1.7=200, daar een kwartgolflengte van is 50 Hz.
Kun je uitproberen door de meetmicrofoon te verplaatsen en te kijken wat er dan gebeurt.

Of de tweede sub naar achteren en in tegenfase aansturen met een vertraging, als een soort versimpelde Double Bass Array.
Ik bazel maar wat.

katwax

Quote from: kuiperik on January  5, 2020, 14:54:09
Er is maar weinig aanbod van actieve basstraps, dus ben wel benieuwd naar de tip vanuit Kii.
Het is toch de PSI AVAA C20, heb navraag gedaan. Hij heeft deze al aan het werk mogen horen en is er van overtuigd dat indien je problemen hebt tussen 15 - 150Hz dit zeer goed werkt.
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

kuiperik

Omdat ik toch wel heel benieuwd ben naar de resultaten die de AVAA zou kunnen brengen, besloten om 2 stuks te bestellen met de optie ze alsnog te kunnen retourneren.

Vorig weekend een aantal metingen gedaan en toch wel bijzonder wat deze kastjes presteren op het sublaag. Wel is het noodzakelijk om er meerdere te plaatsen om aanzienlijk wat effect te creeeren.

Hieronder een aantal metingen die een aardige indruk geven van het effect in onze ruimte. Om de AVAA's wat extra ruimte te bieden, zijn de subs wat verder de ruimte in geschoven. Aangezien de EQ op de subs dan niet meer aansluit, is deze uitgeschakeld, maar zijn daarmee ook de roommodes wat meer inzichtelijk.
Dream Theater in opbouw, zelfbouwspeakers: Scan Speak Event (TL), Hatt mkIII, Focal TL Sub en wat apparatuur om ze te laten zingen.

kuiperik

Onderstaande Decay overzichten maken het overigens wat gemakkelijker te lezen en geven wat meer inzicht in de daadwerkelijke db's.

Wel bijzonder dat zonder AVAA na 800ms er nog steeds een 70DB op 34HZ is, terwijl met 2 avaa's de 70DB al op 300ms is gehaald. Uiteraard niet helemaal eerlijk vergelijk, omdat deze ook maar op 92db start ipv 99, maar dan nog......
Dream Theater in opbouw, zelfbouwspeakers: Scan Speak Event (TL), Hatt mkIII, Focal TL Sub en wat apparatuur om ze te laten zingen.


kuiperik

Is inderdaad een kostbare optie, maar gezien het resultaat versus ruimte die het in beslag neemt, zul je met passieve opties heel wat meer plek in je luisterruimte op moeten geven. Los nog van kosten afwerking basstraps en/of het door de WAF commissie komt :D. Maar ze zijn inderdaad niet voor niets  ;).

In dit geval was een grove schaalverdeling wel nodig, gezien de decay tijd in het sublaag en om inzicht te geven in het verschil met of zonder Avaa.

Hoe klinkt het dan? Laat ik voorop stellen dat het standaard al erg goed klinkt, ook zonder AVAA's. Beide subs (15") zijn met EQ redelijk afgestemd op de kamermodi en geven op zich al een bepaalde rust in het geluidsbeeld. Met de AVAA's erbij lijken o.a. de stemmen wat meer los te komen en er wat meer diepte onstaat in het geluidsbeeld. Moet hierbij wel zeggen dat dit sterk afhankelijk is van de opname en dat de verschillen ook niet dag en nacht groot zijn.
Dream Theater in opbouw, zelfbouwspeakers: Scan Speak Event (TL), Hatt mkIII, Focal TL Sub en wat apparatuur om ze te laten zingen.

jahtari

Quote from: kuiperik on January 19, 2021, 21:03:34
Is inderdaad een kostbare optie, maar gezien het resultaat versus ruimte die het in beslag neemt, zul je met passieve opties heel wat meer plek in je luisterruimte op moeten geven. Los nog van kosten afwerking basstraps en/of het door de WAF commissie komt :D. Maar ze zijn inderdaad niet voor niets  ;).

In dit geval was een grove schaalverdeling wel nodig, gezien de decay tijd in het sublaag en om inzicht te geven in het verschil met of zonder Avaa.

Hoe klinkt het dan? Laat ik voorop stellen dat het standaard al erg goed klinkt, ook zonder AVAA's. Beide subs (15") zijn met EQ redelijk afgestemd op de kamermodi en geven op zich al een bepaalde rust in het geluidsbeeld. Met de AVAA's erbij lijken o.a. de stemmen wat meer los te komen en er wat meer diepte onstaat in het geluidsbeeld. Moet hierbij wel zeggen dat dit sterk afhankelijk is van de opname en dat de verschillen ook niet dag en nacht groot zijn.
Ben benieuwd naar een update hierover. Bevallen de actieve basstraps nog altijd?

Is 1 zo'n apparaat al duidelijk hoorbaar/meetbaar in het wegnemen van roommodes? 1 is al heel duur in vergelijking tot de rest van mijn setup, maar 2 is no go...!   :D
Jahtari's 7.2.2 HT - Powergrip YG-1. Nvidia Shield. DenonX4500H. LCR: Martin Logan Motion 4/6. Atmos: Dali Oberon On Wall. LG77C3 TV. 2x Monoprice Monolith 15 v2. Crown XLS1502 + JBL 4281F.
Stereo setup: Powergrip YG-1. Bluesound Node 2i. MiniDSP SHD Studio. Dutch & Dutch 8m. Dual subs.
Woonkamer: Kef LS60
Studeerkamer: Focal CMS 65. Focal CMS Sub

r_flagg

Movie: JVC X500; Onkyo TX-NR5008; Sony UBP-X800; Synology DS1812+ DX512 (13x3TB); Surround-11.2: sony SS-T70es (11x) sub:2x 18" DIY
Stereo-1: NAD M12;  2x Mola Mola Kaluga; Jamo R907
Stereo-2: SONY TA-E80es; 2x TA-N80es;Sony CDP-X777es; ST-S770es; TC-K950es; Sony SS-R70es speakers ( Esprit no3)

kuiperik

Quote from: jahtari on March 17, 2021, 13:00:26
Ben benieuwd naar een update hierover. Bevallen de actieve basstraps nog altijd?

Is 1 zo'n apparaat al duidelijk hoorbaar/meetbaar in het wegnemen van roommodes? 1 is al heel duur in vergelijking tot de rest van mijn setup, maar 2 is no go...!   :D

Vanwege omstandigheden afgelopen periode niet heel veel kunnen luisteren of experimenteren ermee.
Toevallig gisteravond nog een paar uurtjes zitten luisteren en merk toch zeker wel een positief verschil.
Opvallend is dat mij zelf (nog steeds) voornamelijk de veranderingen in het middengebied opvallen, meer rust, scherper in midden geplaatst en meer diepte.
Wat betreft aantallen zie je meettechnisch toch wel een flink verschil met toevoeging van de 2e avaa. Merk dat 1 stuks ook al wel stuk verbetering in de weergave geeft, daarbij heb ik eerlijk gezegd door omstandigheden nog niet heel uitgebreid getest met verschillende opstellingen.

Uit de informatie die op het www te vinden is, lees je ook wel dat het erg afhankelijk is van de ruimte, opstelling en overige optimalisaties, dus niet gemakkelijk te vertalen op bevindingen van anderen. Heb zelf in eerste instantie getest met een 4-tal pakken rocksono in de hoeken, dat gaf ook al een goede indruk van wat er mogelijk was. Deze zijn relatief goedkoop te verkrijgen bij een bouwmarkt en weer te retourneren.

Mocht je het interessant vinden, ben je ook welkom om eens te komen luisteren.
Dream Theater in opbouw, zelfbouwspeakers: Scan Speak Event (TL), Hatt mkIII, Focal TL Sub en wat apparatuur om ze te laten zingen.