Lens memory function

Started by darkrunner, January 10, 2020, 18:02:43

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

home@the movies

#50
QuoteDe dcr is eigenlijk bedoelt voor native 4k toestellen en niet voor mijn 4k eshift laser maar door de minimale afstand naar het scherm ontkom ik daar niet aan.
DCR dus... en om dat te laten werken moest er een Lumagen bij werd mij verteld, anders gaat het niet. Waarom weet ik niet maar zal vast een reden hebben.

De reden is heel simpel, alle E-Shift projectoren hebben een effectieve 16/9 aspect, de echte native 4K toestellen hebben een afwijkende aspect ratio van weg 4096 pixels ipv de 3840 (wat wel 16/9 oplevert)
De twee lenzen zijn dus afgesteld oude aspect ratio van beide toestellen om bij gebruik juist te krijgen.
Je begrijp dat een beeld op een 16/9 paneel anders moet worden behandeld door een lens die een native 4K aspect met 4096 pixels dat moet doen, vandaar dus 2 mensen die niet onderling op endere toestellen gebruikt kunnen worden.
tenzij dus met een externe lumagen die voor elk van beide lenzen zelf de ratio gaat aanpassen aan die van de lens.

darkrunner

#51
Is dat voor fabrikanten dan zo lastig om een 2:351 projector te maken?
Ik zou nog liever een 2560 x 1080p projector hebben (3444 x 1440p is uiteraard nog beter) dan een 4k 16:9 projector.

Nu zelf met een 2:35:1 projector of voorzet lens los ik men probleem niet op vanwege de grote keuze voor 16:9,  moet eens gaan nadenken in hoeverre ik de tv kan missen en een vast making scherm in de plaats neem, of gewoon 2 tab Tensions achter elkaar met beide aspects.

Ik zag in de 9400 manual op de ab de optie Blank staan heb iets soortgelijk op men Benq, hoe vaak mag je hier per dag gebruik van maken en wat is het max qua tijd je de 9400 in die stand mag laten staan?


reza

Quote from: home@the movies on January 12, 2020, 22:21:05
Daar ben ik het dan wel niet helemaal mee eens, niet met de DCR lens.
Door het gebruik van het volledige paneel gebruik je dus een hoop pixels meer, de extra lichtopbrengst van om en bij de 35% klopt wel degelijk en heb ik zelf nagemeten.
De scherpte neemt zeker niet af en kan je als scherper ervaren alweer door het feit dat je hetzelfde materiaal met meer pixels gaat weergeven. toegeven, er komt hier een scaling aan te pas maar het gehele plaatje ziet er echt wel beter uit. De kwaliteit van de DCE lens neemt zeker geen kwaliteit weg, integendeel.
Wat curved scherm bereft, dat is absoluut niet nodig bij gebruik van de DCR lens, de vervorming bij deze lens is, in de juiste afstand verwaarloosbaar klein.
De afgelopen 2 maanden ben ik bij 4 klanten langs geweest met een lens, met de afspraak dat, indien ze geen verschil zagen, ik ze gewoon terug meenam, wel, na 15 minuten was er geen sprake meer van terug meenemen, echt niet.


Ik geloof je op je blauwe ogen ;D als je zegt dat je de extra lichtopbrengst hebt gemeten.
Zoals ik schreef was het bij de andere lenzen verwaarloosbaar en de scherpte werd daar ook niet scherper. De DCR lens ken ik persoonlijk niet heel goed, behalve dat ik hem op de HCH heb gezien, waar die helaas ook ontzettend tegenviel.
Het beeld was daar met de demo ook heel donker en echt geen referentie. Maar daar ging het ook mis met het scherm begreep ik..
Dat was dus absoluut geen goed visitekaartje van de lens en de JVC.

Nogmaals, ik zou mijn centen niet aan deze lens besteden maar op een ander vlak investeren. Ieder zijn ding uiteraard.
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

home@the movies

QuoteIs dat voor fabrikanten dan zo lastig om een 2:351 projector te maken?
Ik zou nog liever een 2560 x 1080p projector hebben (3444 x 1440p is uiteraard nog beter) dan een 4k 16:9 projector.

Het gaat er niet om dat het moeilijk is om te maken, er is gewoon geen markt voor die groot genoeg is voor dit soort toestellen.
Heel wat mensen kijken in hun HT veel meer dan enkel film, zeker nu met alle streaming diensten die hoogwaardige series aanbieden die vaak (meestal zelfs) in 16/9 of een afwijkende aspect ratio worden gedraaid.
Er wordt in de States bvb ook gigantisch veel naar sportwedstrijden gekeken, en ook die zijn in 16/9.
Philips heeft ooit een tv in 2/35 op de markt gebracht, ook die heeft nooit zijn weg gevonden naar het grote publiek.
Een 16/9 scherm met making is in deze tijden zeer zeker de moeite waard om te overwegen, of een daylight scherm waarbij de "zwarte balken" veel minder hard opvallen dan bij een manwit scherm.

home@the movies

#54
.