Downsizing vanaf een Pioneer Kuro KRP-500M

Started by Douma, January 2, 2020, 10:35:05

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Douma

Afgelopen jaar ben ik minder film en series gaan kijken en begon ik mij steeds meer te storen aan de enorme zwarte lap in mijn kamer. Ik heb daarom besloten de Pioneer te vervangen door een kleiner model. De vraag is alleen welke. Ik heb mij al jaren niet meer bezig gehouden met tv's. Kunnen jullie mij wat tips geven op basis van de volgende zaken:

Mijn budgetbandbreedte is €800 - €1200. Zowel nieuw als tweedehands is prima. Een afmeting tussen de 42" en 50", maar 46" zou voor mij de mooiste maat zijn.

Belangrijk:
- Dunne rand
- Zwartweergave (ik ben mij bewust dat OLED afvalt ivm de afmeting en dat ik niet de zwartweergave van mijn Kuro kan verwachten)
- Bewegingsscherpte

Niet belangrijk:
- Smart
- 4k
- 101 aansluitmogelijkheden

Alvast bedankt voor jullie reacties!
"Nothing lasts, but nothing is lost."

Richi

Je schrijft dat OLED afvalt vanwege de maat, daar heb je vast onderzoek naar gedaan.  ;)  Maar ik wilde wel even meegeven dat ik onze Philips OLED zeer goed vind qua zwart waardes. En wij komen van een Pio 5090 (die nu de zolder opsiert). De Philips is een 55" die even groot is als de Pio was, vanwege de super dunne rand van de OLED in vergelijking met de dikke rand van de Pio.

Mijn ouders hebben een recente Panasonic LED, maar daarvan vind ik het grote nadeel dat je off-axis meteen aan scherpte en kleurechtheid inlevert. Daar hebben wij met onze OLED totaal geen last van. Als je van een KURO komt, vind ik OLED zeer goed te pruimen.
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus XLR / William Tell ZERO • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

MechanicalAnimal

Quote from: Richi on January  2, 2020, 10:43:26
Je schrijft dat OLED afvalt vanwege de maat, daar heb je vast onderzoek naar gedaan.  ;)

in de maatvoering die TS aangeeft is er geen OLED te koop  :nopompom:
SONY Bravia XR-65X95L- PM11S3 - Denon Heos Link - Galactica MKII/Avalon Isis

Tabcam

Klopt, de OLED modellen beginnen pas bij 55".  Qua LCD TV's heb ik de Sony's altijd erg gewaardeerd. Wel lastig, 46" lijkt geen courante maat meer te zijn, wel 43" en 49".
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

Douma

ik waardeer je input richi, maar dit soort post probeerde ik nou juist te voorkomen door in mijn ogen duidelijk te zijn over de maat. Ik wil kleiner in zowel scherm als rand. :)

Quote from: TabCam on January  2, 2020, 10:57:30
Klopt, de OLED modellen beginnen pas bij 55".  Qua LCD TV's heb ik de Sony's altijd erg gewaardeerd. Wel lastig, 46" lijkt geen courante maat meer te zijn, wel 43" en 49".
Ik denk dat mijn voorkeur eerder naar 49" dan 43" gaat, maar ik zal de komende dagen eens een stuk karton tegen mijn muur plakken met de maat.
"Nothing lasts, but nothing is lost."

Douma

En ik weet dat ik er niet helemaal aan ontkom, maar ellenlange omzwervingen over het net om mezelf een beeld te geven van de verschillende types (en kwaliteitsklasses) per merk, daar zit ik niet zo op te wachten. Vroeger vond ik dat leuk, nu doe ik die eerste schifting graag op basis van advies en ervaringen van anderen. :)
"Nothing lasts, but nothing is lost."

jahtari

Zijn er in je ruimte misschien andere mogelijkheden om de "grote zwarte lap" te verbergen?
Jahtari's 7.2.2 HT - Powergrip YG-1. Nvidia Shield. DenonX4500H. LCR: Martin Logan Motion 4/6. Atmos: Dali Oberon On Wall. LG77C3 TV. 2x Monoprice Monolith 15 v2. Crown XLS1502 + JBL 4281F.
Stereo setup: Powergrip YG-1. Bluesound Node 2i. MiniDSP SHD Studio. Dutch & Dutch 8m. Dual subs.
Woonkamer: Kef LS60
Studeerkamer: Focal CMS 65. Focal CMS Sub

Tabcam

Ik heb tegenwoordig een LG omdat er toen nog geen betaalbare Sony's waren. De Sony KD-49XF8599 lijkt een koopje, €681,- in die categorie.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

darkrunner

#8
Sony KD-49XG9005 of de Samsung 49" Q7

Beide Fald/Direct led

MechanicalAnimal

#9
Quote from: Douma on January  2, 2020, 11:04:18
En ik weet dat ik er niet helemaal aan ontkom, maar ellenlange omzwervingen over het net om mezelf een beeld te geven van de verschillende types (en kwaliteitsklasses) per merk, daar zit ik niet zo op te wachten. Vroeger vond ik dat leuk, nu doe ik die eerste schifting graag op basis van advies en ervaringen van anderen. :)

hey Douma,

daar is het filter van de tweakers pricewatch erg geslaagd voor  :D


€800-€1200
LCD
40"-t/m 50"

https://tweakers.net/categorie/621/televisies/producten/#filter:PcsxCoAwEETRu0wdZA0G4x7AzspSLIIsElAJKiJK7i7bWA0P_rxIYZY-PgJ2ZJD2OEkXbnBp6XfcwF55JJnauJyyH-AXJTVWd9UAFRUEg1XfcIps4GunxRUW8ADrXYUx5_wB


daar zie ik in elk geval al de :
https://tweakers.net/pricewatch/1329688/samsung-49q70r-zwart.html
https://tweakers.net/pricewatch/1316482/panasonic-tx-49gxw904.html

De panasonic is het topmodel van 2019 en ook in 43 inch verkrijgbaar.
https://www.homecinemamagazine.nl/2019/02/panasonic-2019-lcd-led-tv-line-up-met-gxw904-topmodel/

review
https://www.hifitest.de/test/fernseher/panasonic-tx-49gxw904_17763


De samsung lijkt mij een midrange model
https://www.homecinemamagazine.nl/2019/02/samsung-presenteert-2019-qled-en-lcd-led-tv-line-up/

review
https://www.flatpanelshd.com/review.php?subaction=showfull&id=1560322947

Altijd panasonic plasma's gehad en nu mijn eerste Sony (KDL-65W855C) waarvan de besturing hemeltergend traag is.
Mijn broertje heeft een 50" pana LCD (ik geloof een 700 serie) en dat geeft echt een heel fraai plaatje. Tijdens vergelijkingen vind ik samsung meestal wat aan de harde kant blijven qua beeld, en nee, niet alleen op winkelmodus.

Moest ik nu een andere TV kopen (65 inch LCD) kocht ik meteen de Panasonic 904.



SONY Bravia XR-65X95L- PM11S3 - Denon Heos Link - Galactica MKII/Avalon Isis

palmspar

Lg zou 48 inch oleds gaan maken, weet nog niet wanneer ze beschikbaar zullen zijn.

Douma

Top , dank voor de reacties mensen! Daar kan ik eerst wel even gericht naar kijken.

Nog iets wat voor mij niet belangrijk is en ik zelfs storend kan vinden: het moet geen lichtkanon zijn. Of in ieder geval de mogelijkheid te hebben dit te dempen zonder dat er teveel kleurverschuivingen optreden. Mijn huidige Pioneer zet ik soms al wat terug in contrast.

Quote from: palmspar on January  2, 2020, 11:37:27
Lg zou 48 inch oleds gaan maken, weet nog niet wanneer ze beschikbaar zullen zijn.
Interessant, waar heb je dit gelezen?
"Nothing lasts, but nothing is lost."

Marcel.B

#12
https://www.flatpanelshd.com/news.php?subaction=showfull&id=1559553128

Ze weten alleen niet wanneer precies ze uitkomen.
Samsung QE85QN95B, Arcam SA30,  Kef R11 ,HTPC Streacom F12  ,RTX 4070, VU+ Duo se 4K, Audioquest Rocket 11,

Douma

Quote from: jahtari on January  2, 2020, 11:08:09
Zijn er in je ruimte misschien andere mogelijkheden om de "grote zwarte lap" te verbergen?
Jammer genoeg niet. Dat is inderdaad iets waar ik als eerste naar gekeken heb. Bijvoorbeeld op wieltjes zetten. Maar dan nog is het ding veel te groot, een echte sta-in-de-weg.
"Nothing lasts, but nothing is lost."

Teejoo

#14
En zo'n Samsung the frame? Dan heb je tenminste geen last van een zwart vlak? Geen idee hoe die TV's verder zijn.

Dura

Quote from: palmspar on January  2, 2020, 11:37:27
Lg zou 48 inch oleds gaan maken, weet nog niet wanneer ze beschikbaar zullen zijn.

Dat is ook het eerste waar ik aan dacht. Als mede-plasma kijker zou ik zelf niet gelukkig worden van de in mijn ogen onnatuurlijke kleuren van LCD, en daarom zou ik als mijn Pana het begeeft sowieso een OLED kopen.
Harbeth P3ESR, Powernode N330, LG G3 55"

paaj

#16
48" OLED worden als het goed is deze maand nog aangekondigd op CES, even geduld!

met beetje geluk vanaf juni te krijgen?
Harbeth M30.1 || NAD M33 || Roon Rock
Apple TV 4K || LG 42C2

MechanicalAnimal

Quote from: paaj on January  2, 2020, 13:06:45
48" OLED worden als het goed is deze maand nog aangekondigd op CES, even geduld!

met beetje geluk vanaf juni te krijgen?

bron?


LG Display heeft vorig jaar aangegeven te beginnen met het maken van panelen voor 48"-oled-tv's in 2020. Of er ook een oled-tv van dat formaat op de CES te zien is, is nog niet bekend. In de aankondiging zegt de fabrikant daar niets over.


bron:
https://tweakers.net/nieuws/161700/lg-presenteert-volgende-week-oled-tv-die-van-boven-naar-beneden-uitrolt.html

SONY Bravia XR-65X95L- PM11S3 - Denon Heos Link - Galactica MKII/Avalon Isis

paaj

#18
Precies, als ze komen horen we dat waarschijnlijk volgende week. En áls ze dan komen zijn ze er waarschijnlijk tegen de zomer.


net gevonden:
https://www.theverge.com/2020/1/2/21046294/lg-rollable-tv-ceiling-48-inch-oled-airplane-car-oled-displays
Harbeth M30.1 || NAD M33 || Roon Rock
Apple TV 4K || LG 42C2

Douma

Quote from: Teejoo on January  2, 2020, 12:06:30
En zo'n Samsung the frame? Dan heb je tenminste geen last van een zwart vlak? Geen idee hoe die TV's verder zijn.
Grappig concept. Die kende ik nog niet. Het lijkt dat er een apart kastje bij nodig is, dat is niet iets waar ik op zit te wachten. Maar de plek waar ik de tv neer ga zetten is onder een schilderij. Dan liever gewoon iets wat op een tv lijkt eronder, dan een schilderij onder een schilderij. :D

Een 48" oled klinkt interessant, maar ik wil liever niet nog een half jaar wachten tot de prijzen bekend worden en de eerste reviews komen.

Ik heb inmiddels de nodige reviews en forumdiscussies gelezen en neig op dit moment naar de Sony 49XF9005, dus een 2018 model. Dan blijf ik netjes onder de €1000. Ik wil eventueel best meer uitgeven als het voor mij ook daadwerkelijk een voordeel biedt.
"Nothing lasts, but nothing is lost."

Douma

Ik lees nu dat je bij die Samsung the frame een subscriptie nodig hebt voor het tonen van kunst en dat zelfs de 2019 modellen wat beeldkwaliteit niet aan de "standaard" qled range kunnen tippen.

Ik laat deze optie schieten.
"Nothing lasts, but nothing is lost."

darkrunner

#21
 49XF9005 ga je geen spijt van hebben., XG is het 2019 model

Zeker ook eens bij Tvsmits informeren top winkel voor tv"s

MechanicalAnimal

Quote from: darkrunner on January  2, 2020, 17:27:37
49XF9005 ga je geen spijt van hebben., XG is het 2019 model

Zeker ook eens bij Tvsmits informeren top winkel voor tv"s

ook een goede tip, ik denk dat Douma met een XW904, XG/XF9005 of een mooie samsung qled een mooie vervanger weet te vinden.

SONY Bravia XR-65X95L- PM11S3 - Denon Heos Link - Galactica MKII/Avalon Isis

Douma

Dank voor de tip darkrunner!

Uit reviews en forumdiscussie heb ik opgemaakt dat de verschillen tussen de 2018 XF9005 en de 2019 XG9005 minimaal zijn. En ook nog eens op een gebied die ik minder interessant vind. Vandaar mijn keus voor de XF9005.

De Panasonic GXW904 is afgevallen vanwege de lagere paneel refresh rate.
"Nothing lasts, but nothing is lost."