Nieuwe Epson beamers op komt in 2020?

Started by FireStarter, December 30, 2019, 22:39:21

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Mkloppie

#50
Quote from: angelo41 on January  7, 2020, 18:03:42
ik was in de running voor een 9400,en na dit topic te zien heb ik zaterdag 1 besteld bij centralpoint. en vandaag is ie netjes geleverd geweest.

Verstuurd vanaf mijn oneplus 7t pro met Tapatalk

Mooie projector zeg  :wub:

camilo

Vorige week in de winkel besteld (HIFI Klubben) voor de prijs van Central Point. Aanbetaling gedaan, levering eind deze maand, garantie 5 jaar. Verkoper controleerde de aanbieding nog. Op de site van Klubben staat de TW9400 nog voor "de volle mep". Dus even in de winkel vragen.

Nico111

Meerdere keren kalibreren voor een beamer met lamp is echt een must. Zelf was ik nog wat sceptisch hoeveel het verscheel nu eigenlijk zou zijn. Maar ik was echt verbaasd hoeveel de kleuren verlopen.
Zelf mijn vrouw die geen kritische kijker is valt het meteen op.
Arendal 1723s: towers, centre, bookshelf en sub 1V, Marantz SR6010, Epson TW7300, Apple TV 4K, PS4, Pro-Ject RPM Carbon

angelo41

Quote from: Nico111 on January  8, 2020, 19:26:45
Meerdere keren kalibreren voor een beamer met lamp is echt een must. Zelf was ik nog wat sceptisch hoeveel het verscheel nu eigenlijk zou zijn. Maar ik was echt verbaasd hoeveel de kleuren verlopen.
Zelf mijn vrouw die geen kritische kijker is valt het meteen op.
zeker waar. word ook weer gecalibreerd se de epson. [emoji106]

Verstuurd vanaf mijn oneplus 7t pro met Tapatalk


donaldk

LASER 3LCD Epson vanaf nu leverbaar ten minste in de VS. EF-100 de Streaming projector 0,59"1280x800 LCDs 2000 lumens, $999.-. Dus niet waar jullieop hoopten, maar Epson heeft nu laser aan de onderkant van de markt en aan de top, maar niets er tussenin, of is de 10500 nog nieuw te koop?

J.A.F._Doorhof

Streaming projector ?
Sorry.... Maar met zo een resolutie zijn ze zeker nog blijven hangen in de tijd dat YouTube alleen maar kattefilmpjes liet zien in lage resolutie.

Breng dan een 1080p unit uit.
Tegenwoordig is steeds meer content op streaming platforms 4k en eigenlijk minimaal 1080p

Maak hem dan 100-200 duurder met 1080p panelen.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Nico111

Arendal 1723s: towers, centre, bookshelf en sub 1V, Marantz SR6010, Epson TW7300, Apple TV 4K, PS4, Pro-Ject RPM Carbon

camilo

Inmiddels de TW9400 een week in huis. Keurig geleverd door HIFI Klubben voor die 2031 euro van Central Point. De eigenlijk enige reden voor mij om van de TW9200 over te stappen was de lens memory. Ik projecteer namelijk vanuit een aangrenzende ruimte en dat was telkens een heel gedoe om zoom, focus en beeldpositie te veranderen van 1.80 naar 2.35 en omgekeerd. Afgezien van meer licht (zoveel zelfs dat ik de lichtstroom, zelfs in eco-stand, een beetje moet knijpen!) zie ik eigenlijk geen wezenlijk verschil in de kwaliteit van het beeld tussen de 9200 en de 9400, in ieder geval niet voldoende om de overstap financieel te rechtvaardigen (dus afgezien van de gemotoriseerde lens dus). De TW9200 mag op zoek naar een nieuw baasje.

J.A.F._Doorhof

Heb je hem wel gecalibreerd ?
Na calibratie moet je toch echt een wezenlijk verschil zien tussen een 9200 en 9400

Anders zou ik toch eens checken wat er aan de hand is.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

camilo

#59
Als je onder calibreren verstaat het naar eigen smaak instellen, dan ja, dan heb ik de TW9400 gecalibreerd. Maar dat kwam er op neer dat de fabriekinstellingen vrijwel allemaal optimaal waren en zijn.  Soms heb ik het idee dat het met het alsnog calibreren net is als met homeopathie: als je er in gelooft, dan heb je er baat bij!
Die TW9200 kocht ik destijds inclusief calibratie door de dealer. Laat dat apparaat al bij levering een lelijke rode pixelfout hebben gehad, vrijwel midden in het beeld. Gecalibreerd, hoezo dan, vraag je je af. Die pixelfout, ondanks de calibratie, niet gezien, hoe kan dat? Afijn, deze TW9200 werd door tussenkomst van de dealer rechtstreeks door Epson vervangen, dus zonder dealer calibratie. En met dit dus niet gecalibreerde vervangende apparaat ben ik bijna zes jaar/>2700 uur perfect tevreden geweest, met uitzondering dan van het handmatig moeten instellen van het objectief.
Op het gebied van beamers ben ik bepaald geen beginner. Vanaf 1996 heb ik LCD beamers gehad, te weten een Eiki (gemaakt door Sanyo), een Philips LC 2000 (identiek aan de Vidikron Crystal One), een Sony (de eerste 1.80 beamer), een Hitachi TX 100,  een tweetal Sanyo's Z2000 en Z700) en dan tot slot de TW9200 en dan nu de TW9400.
Draaien aan de fabrieksinstellingen van de TW9400 komt neer op, wat de Duitsers zo mooi zeggen, verschlimmbesseren, oftewel: blijf er liever van af. Het zou toch eigenlijk ook te gek voor woorden zijn indien Epson zijn apparaten, zeker in dit segment, in "hulpbehoevende toestand" de markt zou opgooien!

Trouwens, niet dat dát Duitse tijdschrift de bron van alle wijsheid en kennis is, publiceerde AUDIOVISION  in uitgave nummer 3 van 2019 de aanbevolen instellingen voor de TW9400  en concludeerde daarbij dat nauwelijks behoeft  te worden afgeweken van de fabrieksinstellingen.  In afwijkingen van die aanbevelingen draai ik enkel op de eco-stand (ruim voldoende om een mat wit scherm van 2,65 meter breedte uit te lichten).

mancaver

Quote from: camilo on January 25, 2020, 13:49:59
1 Als je onder calibreren verstaat het naar eigen smaak instellen, dan ja, dan heb ik de TW9400 gecalibreerd. Maar dat kwam er op neer dat de fabriekinstellingen vrijwel allemaal optimaal waren en zijn.  Soms heb ik het idee dat het met het alsnog calibreren net is als met homeopathie: als je er in gelooft, dan heb je er baat bij!
Die TW9200 kocht ik destijds inclusief calibratie door de dealer. Laat dat apparaat al bij levering een lelijke rode pixelfout hebben gehad, vrijwel midden in het beeld. Gecalibreerd, hoezo dan, vraag je je af. Die pixelfout, ondanks de calibratie, niet gezien, hoe kan dat? Afijn, deze TW9200 werd door tussenkomst van de dealer rechtstreeks door Epson vervangen, dus zonder dealer calibratie. En met dit dus niet gecalibreerde vervangende apparaat ben ik bijna zes jaar/>2700 uur perfect tevreden geweest, met uitzondering dan van het handmatig moeten instellen van het objectief.
2 Op het gebied van beamers ben ik bepaald geen beginner. Vanaf 1996 heb ik LCD beamers gehad, te weten een Eiki (gemaakt door Sanyo), een Philips LC 2000 (identiek aan de Vidikron Crystal One), een Sony (de eerste 1.80 beamer), een Hitachi TX 100,  een tweetal Sanyo's Z2000 en Z700) en dan tot slot de TW9200 en dan nu de TW9400.
Draaien aan de fabrieksinstellingen van de TW9400 komt neer op, wat de Duitsers zo mooi zeggen, verschlimmbesseren, oftewel: blijf er liever van af. Het zou toch eigenlijk ook te gek voor woorden zijn indien Epson zijn apparaten, zeker in dit segment, in "hulpbehoevende toestand" de markt zou opgooien!
Door de 1e opmerking twijfel ik aan de 2e.....

camilo

Ik besef dat voor sommigen het calibreren ("wat weet de fabrikant er nou eigenlijk van") een soort religie is, voor anderen een stukje broodwinning* . Maar ik hou niet van beamers, maar van films kijken. Een beamer is voor mij slechts een middel naar dat doel. Mijn beamer staat ook daar om niet in mijn home theatre, maar is onzichtbaar opgesteld in een aangrenzende ruimte. Ik ben de tel al lang kwijt, maar ik denk zo'n 3000, misschien 4000 dvd's, blu-ray's en (opa vertelt!) laserdiscs te hebben. Ik geloof dat voor 99,9 % van die collectie dat allerlaatste stukje calibratie niets uitmaakt; het beeldmateriaal zelf is de beperkende factor en daar kun je niets aan verbeteren.

* De MediaMarkt "calibreert" tegenwoordig voor 99 euro extra je nieuwe televisie. Dat is toch eigenlijk een absurde situatie: als koper mag je er toch van uit gaan dat je nieuwe tv goed is afgesteld!

home@the movies

#62
Quote from: camilo on January 25, 2020, 19:21:44
Ik besef dat voor sommigen het calibreren ("wat weet de fabrikant er nou eigenlijk van") een soort religie is, voor anderen een stukje broodwinning* . Maar ik hou niet van beamers, maar van films kijken. Een beamer is voor mij slechts een middel naar dat doel. Mijn beamer staat ook daar om niet in mijn home theatre, maar is onzichtbaar opgesteld in een aangrenzende ruimte. Ik ben de tel al lang kwijt, maar ik denk zo'n 3000, misschien 4000 dvd's, blu-ray's en (opa vertelt!) laserdiscs te hebben. Ik geloof dat voor 99,9 % van die collectie dat allerlaatste stukje calibratie niets uitmaakt; het beeldmateriaal zelf is de beperkende factor en daar kun je niets aan verbeteren.

* De MediaMarkt "calibreert" tegenwoordig voor 99 euro extra je nieuwe televisie. Dat is toch eigenlijk een absurde situatie: als koper mag je er toch van uit gaan dat je nieuwe tv goed is afgesteld!

Tja, tegen zoveel wijsheid valt niet veel te beginnen, je zegt dat je niet van beamers houd maar van films, wel dan zou het je eerste doel moeten zijn om die films te bekijken in de meest optimale omstandigheden met een weergever die correct is afgesteld.
Heb je überhaupt al eens een calibratie meegemaakt en het verschil gezien tussen 2 dezelfde toestellen waarvan één gekalibreerd is volgens de normen, en de andere uit de doos?
Ik vermoed van niet, dan is het ook erg jammer om dit soort uitspraken te moeten lezen, broodwinning of niet, iedereen die hier al lang met Home Cinema bezig is weet wat de waarde is van een goede calibratie.

Wat weet de fabrikant ervan, wel die heef absoluut geen middelen om ieder toestel manueel per toestel op de juiste manier en onder de juiste omstandigheden af te regelen. mocht hij dat wel doen dan zou je je projector het dubbele van de prijs moeten betalen.
Het beeldmateriaal is helemaal NIET de beperkende factor, om het even welke drager je kiest, laser disc, dvd Blu Ray, al het materiaal is volgens dezelfde wereldwijde norm op die drager gezet, alles op dezelfde kleurtemperatuur, gamma curves, kleurendriehoek en enz.
Calibratie wie helemaal niet zeggen dat je het beeldmateriaal wil gaan "verbeteren" calibratie wil zeggen dat je de weergever volgens de norm afregelt zodat al het door jou opgenoemde materiaal er uitziet zoals het is bedoelt.
Maar ieder zijn ding, als jij tevreden bent dan ben ik dat ook, maar vertel aub geen zaken die pertinent onjuist zijn, daar zullen menig forum gebruikers het ook mee eens zijn.

J.A.F._Doorhof

Ik zeg
Kom hier met die projector en ik zorg dat je nooit meer dat soort onzin uitkraamt

En wil het voor 1x nog gratis doen ook.
Want blijkbaar heb je nog nooit een goede calibratie gehad en dat is doodzonde en dan hopen dat je de volgende bij ons koopt ;)
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

RalphH

Quote from: home@the movies on January 25, 2020, 20:18:04
Maar ieder zijn ding, als jij tevreden bent dan ben ik dat ook, maar vertel aub geen zaken die pertinent onjuist zijn, daar zullen menig forum gebruikers het ook mee eens zijn.

Ik heb een dejavu gevoel Werner ;D
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

home@the movies

Quote from: RalphH on January 25, 2020, 20:56:08
Ik heb een dejavu gevoel Werner ;D

ja, ik zal het nooit leren hé,  ;D maar dit kon ik toch niet laten hoor  ;)

angelo41

wat vind je van de beeldscherpte van de tw9400?

Verstuurd vanaf mijn oneplus 7t promet Tapatalk


camilo

@angelo41

De beeldscherpte is prima. Het aantal pixels is een vast gegeven, dus ik neem dus aan dat je doelt op het objectief.

Ik projecteer op een afstand van 6,20 m. op een 2.35 scherm met een breedte van 2,65 meter. Zowel schermvullend als maximaal ingezoomd (dus minder breed) is het objectief uitstekend: de pixels worden worden van hoek tot hoek haarscherp geprojecteerd. Wat je uiteindeljk te zien krijgt qua scherpte is natuurlijk afhankelijk van je instellingen; vooral niet overdrijven met instellingen zoals "image enhancement". De 4K instelling geeft niet meer scherpte aan blu-ray's. Ik heb er wat mee geëxperimenteerd, maar vond het beeld eerder slechter worden.


ppeter

Geen verschil tussen de TW9200 en de TW9400? 🤔
Toen ik in de running was voor een beamer, had ik de keuze tussen een ex-demo 9200 of een nieuwe 9300.
Na een vergelijking bij Cinedream tussen beide, was er toch een duidelijk verschil, vooral in de zwartwaarden en de mooie beelden met 4K E-shift! Daarom toch gekozen voor de 9300.
Heb nu 1420 uur op de teller en zou nog eens gekalibreerd moeten worden, heb ook een roze schijn in de rechter bovenhoek van het beeld?
@Werner?
JVC DLA-N5 * iVision TabTensioned 4K Cinema Screen 230 * Panasonic OLED TX-55GZ1500 * Panasonic DMP-UB900/UHD/4K * Marantz Cinema 40 - 5.1.2 * Focal Chora 826 - Chora Center - Chora 806 + Cambridge Minx 22 ATMOS Rear High + Sub Klipsch R-112SW * Nvidia Shield TV Pro 2019 * Apple TV 4K 2022 *
 ** iPad Pro 11-inch 2020 * iPhone 12 Pro 2020 * MacBook Pro ** Apple Watch Ultra **

J.A.F._Doorhof

Vandaar dat ik aangaf eenmalig een gratis calibratie te doen. Maar kreeg daar geen reactie op.
Als je serieus geen verschil ziet is er iets goed mis.

Daarnaast is trouwens een calibratie een setup volgens zeer strikte normen. Absoluut niet "doe maar wat"
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

angelo41

ik zou beter komen zeker voor een calibratie dan. want die 9400 die iknu heb vind ik (raar) maar een minder plaatje geven dan mijn optoma uhd 51 geweest.

Verstuurd vanaf mijn oneplus 7t promet Tapatalk


Idske

Die heb je mooi in de pocket Angelo. Zou er zeker gebruik van maken!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
HT: 7.1.4 | Denon X4300H + Denon PMA 1510 ae | 2 x Dali Zensor 7 | 8 x Dali Zensor 1 | Dali Zensor Vokal | XTZ 12.17 Edge | JVC X7900 | Synology NAS | Zidoo Z9X | Apple TV 4K

Huiskamer: 5.0.0 | Denon 2113 | 2 x Dali Zensor 5 | 2 x Dali Zensor 1 | Dali Zensor Vokal | Panasonic 65ST50 | xbox one s | Dune hd solo lite

angelo41

wacht reactie af[emoji23]

Verstuurd vanaf mijn oneplus 7t promet Tapatalk


home@the movies

Quote from: angelo41 on January 26, 2020, 11:05:13
wacht reactie af[emoji23]

Verstuurd vanaf mijn oneplus 7t promet Tapatalk

Ik denk dat het aanbod voor Camilo bedoeld was  ;)

angelo41

da weet ik ook wel. maar die reageerd niet. kon het maar proberen he.

Verstuurd vanaf mijn oneplus 7t promet Tapatalk