Het Tactile Response en BEQ topic

Started by maximus79, December 29, 2019, 13:01:33

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.


maximus79

Quote from: morca on January 25, 2021, 10:28:37
Toch maar eens een minidsp op de kop tikken.
Will hier eens mee testen
Er zijn ook een paar remux demo clips te downloaden met 2 audio tracks, 1 met en 1 zonder beq. Dan kun je switchen en het verschil horen.
7.1.4 | Lexicon Mc-10 | 3x A*BNB Eindtrap| LCR: 3x A*BNB Cinemax18 actief | 4x M&K 750 surrounds | JVC N5 | KINGPIN Velvet Framed Screen VFS270-2:35.1 | 4x Boston Acoustics A25 (atmos) | Subs: A*BNB 2x 2x10 en Hoverboss | DIY Envy | Xbox Series X | Sony 4k X800 | Shield | ATV4k | Dune | TV: Sony 65x8505c | Bluesound Node 2

AVfan

Quote from: Sjaak_Banaan on November 25, 2020, 11:31:55
Zal het vanavond nog eens proberen als ik tijd heb, ook even een export of kopie van mijn huidige settings doen.
Zo'n BEQ file zal de delays dan ook aanpassen verwacht ik? Die moet ik dan even handmatig herstellen.
lees het topic op AVSforum eens (1e pagina) en loop door de stappen. Het staat in detail uitgelegd hoe en wat. Ik zie dat je 6x12" gebruikt en daarmee is het een doodzonde om zonder echte LFE te spelen en dus zonder BEQ.

AVfan

#303
Quote from: AVfan on January 25, 2021, 09:31:52
Voor de sceptici onder ons is de volgende test een must. Gebruik de RTA functie van REW en speel een bepaalde scene af zonder en met BEQ, bijvoorbeeld de club scène uit John Wick. Sla de RTA metingen op en gebruik de overlay functie om te vergelijken. Het zal direct duidelijk laten zien wat  BEQ doet. Zonder BEQ zal de LFE bij 35hz gaan afvallen en met BEQ loopt de LFE mooi door in de enkele cijfers wat ook duidelijk in de RTA metingen te zien is.
onderstaand een screenshot van de RTA/Spectrogram tijdens de John Wick badhuis / club scène. Hier is duidelijk te zien dat elk schot doorloopt tot zo'n 5 á 6hz. Hierdoor voel je niet alleen de chest punch (duidelijk te zien op 40 & 51hz) maar voel je ook de druk van de extra laag LFE onder de zeg 20hz.




morca

Quote from: maximus79 on January 25, 2021, 10:33:15
Er zijn ook een paar remux demo clips te downloaden met 2 audio tracks, 1 met en 1 zonder beq. Dan kun je switchen en het verschil horen.
Ga ik even opzoeken. Thanks  :)

maximus79

Quote from: maximus79 on December 29, 2019, 13:13:57
Hier een voorbeeld van BEQ, kijk naar het plaatje hoe snel het laag al gefilterd word, de stippellijn. De doorgetrokken lijn is het hersteld laag.

Hier een link naar een test clip van atomoc blond, 2 tracks 1 met en 1 zonder BEQ.

https://mega.nz/#!9EcnmSzI!HKi40Y0TiPGkyh4dNOmiV4DqT9v7ltzvPzvC6xg_yfg
Deze bijvoorbeeld
7.1.4 | Lexicon Mc-10 | 3x A*BNB Eindtrap| LCR: 3x A*BNB Cinemax18 actief | 4x M&K 750 surrounds | JVC N5 | KINGPIN Velvet Framed Screen VFS270-2:35.1 | 4x Boston Acoustics A25 (atmos) | Subs: A*BNB 2x 2x10 en Hoverboss | DIY Envy | Xbox Series X | Sony 4k X800 | Shield | ATV4k | Dune | TV: Sony 65x8505c | Bluesound Node 2

HJ

Quote from: AVfan on January 25, 2021, 09:31:52
Hier ook een fanatieke BEQ user. Films kijken zonder BEQ is er niet meer bij. Voor de sceptici onder ons is de volgende test een must. Gebruik de RTA functie van REW en speel een bepaalde scene af zonder en met BEQ, bijvoorbeeld de club scène uit John Wick. Sla de RTA metingen op en gebruik de overlay functie om te vergelijken. Het zal direct duidelijk laten zien wat  BEQ doet. Zonder BEQ zal de LFE bij 35hz gaan afvallen en met BEQ loopt de LFE mooi door in de enkele cijfers wat ook duidelijk in de RTA metingen te zien is. Dus een sub die lekker meet tot 10hz of lager met REW geeft geen garantie voor sub LFE onder de 20 á 30hz tijdens het film kijken.
Je laatste zin zegt alles [emoji6]

morca

#307
Quote from: maximus79 on January 25, 2021, 17:00:14
Deze bijvoorbeeld
Die mkv speelt niet op mijn dune en mijn comp.

Edit,het was UHD  ;D
Ik ben nu 1080 aan het binnenhalen,ga zo luisteren. :popcorn:

maximus79

Quote from: morca on January 26, 2021, 20:42:53
Die mkv speelt niet op mijn dune en mijn comp.

Edit,het was UHD  ;D
Ik ben nu 1080 aan het binnenhalen,ga zo luisteren. :popcorn:
Ben benieuwd
7.1.4 | Lexicon Mc-10 | 3x A*BNB Eindtrap| LCR: 3x A*BNB Cinemax18 actief | 4x M&K 750 surrounds | JVC N5 | KINGPIN Velvet Framed Screen VFS270-2:35.1 | 4x Boston Acoustics A25 (atmos) | Subs: A*BNB 2x 2x10 en Hoverboss | DIY Envy | Xbox Series X | Sony 4k X800 | Shield | ATV4k | Dune | TV: Sony 65x8505c | Bluesound Node 2

morca

Ze spelen maar zonder  geluid......

Maar... Ik heb toch nog eens goed gekeken.
De correctie van Die hard 4 bekeken in de database
En die ong nagemaakt in de fbq
Weet niet meer welke film ik laatst getest had toen ik zei dat het teveel was.

Maar WTF ,er mist zeker info!!
Dit is echt gaaf
Nou baal ik dat ik vorig jaar een fbq gekocht heb ipv een minidsp HD ;D
Snel sparen want dit wil ik ook  :popcorn:

HJ

Quote from: morca on January 26, 2021, 22:27:50
Ze spelen maar zonder  geluid......

Maar... Ik heb toch nog eens goed gekeken.
De correctie van Die hard 4 bekeken in de database
En die ong nagemaakt in de fbq
Weet niet meer welke film ik laatst getest had toen ik zei dat het teveel was.

Maar WTF ,er mist zeker info!!
Dit is echt gaaf
Nou baal ik dat ik vorig jaar een fbq gekocht heb ipv een minidsp HD ;D
Snel sparen want dit wil ik ook  :popcorn:
Mini dsp kost de wereld niet maar maakt een wereld van verschil [emoji2] op avs loopt een flink topic hierover.

Sjaak_Banaan

Kreeg vandaag een mailtje van marktplaats dat er een 2x4hd te koop is gezet, mocht iemand nog zoekende zijn:
https://link.marktplaats.nl/m1657874946
Klipsch KL-650-THX® Ultra2 • Klipsch RF-83 • Klipsch RB-81 II • Klipsch RS-62 II • 21" DIY sub 18Sound • dual Klipsch SPL-150  •  dual XTZ Cinema 3x12 • Marantz SR7013 • Marantz UD7007 • Sony KDL-55HX850 • JVC X5900BE • 3m DIY screen

Bouw HT in kelder

maximus79

Voor mensen die willen weten wat BEQ kan doen voor je laag. Hier een link naar wat demo's.

https://www.avsforum.com/index.php?posts/56612588
7.1.4 | Lexicon Mc-10 | 3x A*BNB Eindtrap| LCR: 3x A*BNB Cinemax18 actief | 4x M&K 750 surrounds | JVC N5 | KINGPIN Velvet Framed Screen VFS270-2:35.1 | 4x Boston Acoustics A25 (atmos) | Subs: A*BNB 2x 2x10 en Hoverboss | DIY Envy | Xbox Series X | Sony 4k X800 | Shield | ATV4k | Dune | TV: Sony 65x8505c | Bluesound Node 2


maximus79

Quote from: morca on January 27, 2021, 23:48:10
Ik heb nog een Inuke liggen.
Maar eens een keer een paar woofers ergens onder gaan schroeven  :angel:
Kijk nou komen we ergens [emoji1]
7.1.4 | Lexicon Mc-10 | 3x A*BNB Eindtrap| LCR: 3x A*BNB Cinemax18 actief | 4x M&K 750 surrounds | JVC N5 | KINGPIN Velvet Framed Screen VFS270-2:35.1 | 4x Boston Acoustics A25 (atmos) | Subs: A*BNB 2x 2x10 en Hoverboss | DIY Envy | Xbox Series X | Sony 4k X800 | Shield | ATV4k | Dune | TV: Sony 65x8505c | Bluesound Node 2

maximus79

7.1.4 | Lexicon Mc-10 | 3x A*BNB Eindtrap| LCR: 3x A*BNB Cinemax18 actief | 4x M&K 750 surrounds | JVC N5 | KINGPIN Velvet Framed Screen VFS270-2:35.1 | 4x Boston Acoustics A25 (atmos) | Subs: A*BNB 2x 2x10 en Hoverboss | DIY Envy | Xbox Series X | Sony 4k X800 | Shield | ATV4k | Dune | TV: Sony 65x8505c | Bluesound Node 2

Teejoo

Ik vraag me wel af hoe het met de buren zit als je vol tot 10Hz je kamer in gaat pompen. Of valt dat mee?

fluissie

#317
nou .... denk je ook iets te hebben met je 18inch  :nopompom:

dat wordt dan toch aan de dsp ook, verdorie net een crown xti gekocht omwille van de ingebouwde dsp

AVfan

#318
Quote from: Teejoo on January 28, 2021, 09:18:59
Ik vraag me wel af hoe het met de buren zit als je vol tot 10Hz je kamer in gaat pompen. Of valt dat mee?
je kan je eigen beter afvragen of de buren last hebben van je sub(s) als je moet gaan boosten op die 20-30hz om een beetje LFE feeling te krijgen ;)
Mijn subs (dual 18") mochten na timing en impuls alignement al een 3db zachter. Met BEQ hoef je ook niet meer met house curves te werken. Poeh dual JL en ze niet laten doen wat ze kunnen is zo zonde. Mis je dan het echt LFE niet als je een film kijkt nadat je op je Trinnov scherm gezien heb dat het wel mogelijk is maar het gewoon niet ervaart?

Teejoo

#319
Quote from: AVfan on January 28, 2021, 10:25:22
je kan je eigen beter afvragen of de buren last hebben van je sub(s) als je moet gaan boosten op die 20-30hz om een beetje LFE feeling te krijgen ;)
Mijn subs (dual 18") mochten na timing en impuls alignement al een 3db zachter. Met BEQ hoef je ook niet meer met house curves te werken. Poeh dual JL en ze niet laten doen wat ze kunnen is zo zonde. Mis je dan het echt LFE niet als je een film kijkt nadat je op je Trinnov scherm gezien heb dat het wel mogelijk is maar het gewoon niet ervaart?
Ik heb helemaal geen tekort aan LFE gevoel, vandaar dat ik me ook afvroeg als dat nog meer gaat worden of dat niet voor problemen gaat zorgen. Met BEQ boost je toch ook net de frequenties die op de disc te zacht staan?

morca

Quote from: Teejoo on January 28, 2021, 10:46:59
Ik heb helemaal geen tekort aan LFE gevoel, vandaar dat ik me ook afvroeg als dat nog meer gaat worden of dat niet voor problemen gaat zorgen.
Laad eens zo.n file.
En zeg daarna wat je gevoel zegt wat er miste ;D
Want je gaat wat voelen  :music:

Teejoo

#321
Quote from: morca on January 28, 2021, 10:54:04
Laad eens zo.n file.
En zeg daarna wat je gevoel zegt wat er miste ;D
Want je gaat wat voelen  :music:
Hoi, ik geloof direct dat ik wat mis als ik de grafieken zie. De vraag is of ik het nog heftiger wil hebben. Ben wel al een file aan het downloaden. Alleen even kijken hoe ik het kan afspelen.

Maar begrijp ik het goed dat het bij oudere films dus wel correct op disc staat?

AVfan

Quote from: Teejoo on January 28, 2021, 10:46:59
Ik heb helemaal geen tekort aan LFE gevoel, vandaar dat ik me ook afvroeg als dat nog meer gaat worden of dat niet voor problemen gaat zorgen. Met BEQ boost je toch ook net de frequenties die op de disc te zacht staan?
jouw vraag zou moeten zijn of je wel weet hoe LFE klinkt als je het nog nooit ervaren hebt ;)

AVfan

#323
Quote from: Teejoo on January 28, 2021, 10:58:48
Hoi, ik geloof direct dat ik wat mis als ik de grafieken zie. De vraag is of ik het nog heftiger wil hebben. Ben wel al een file aan het downloaden. Alleen even kijken hoe ik het kan afspelen.

Maar begrijp ik het goed dat het bij oudere films dus wel correct op disc staat?
al dat geld uitgeven aan JL subs, een Trinnov en misschien wel een set M&K speakers om vervolgens er niet volledig gebruik van te maken ;)

Wat betreft de discs, er zijn zo'n 1500 BEQ files beschikbaar. Van oude tot nieuwe films. Geen Bridget Jones Diarrhea, dat dan weer wel. Maar voor elke titel (film of serie) waar het ook maar iets toevoegt is er één beschikbaar :)

Teejoo

Quote from: AVfan on January 28, 2021, 11:03:43
jouw vraag zou moeten zijn of je wel weet hoe LFE klinkt als je het nog nooit ervaren hebt ;)
Ik heb net het intro filmpje gekeken over BEQ. Al ik het goed begrijp staat het dus wel goed in de DTS mix? Daar vergelijken ze het mee. Het probleem zit hem in de nieuwe Atmos mix van in het voorbeeld War of the worlds.