Het Tactile Response en BEQ topic

Started by maximus79, December 29, 2019, 13:01:33

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

RalphH

Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

morca

Ff 1 ding
Je laad die beq file in je minidsp.
Maar je gebruikt die minidsp ook al voor afstelling vd sub.
Wat gebeurd er met de afstelling  die  je er zelf in gemaakt hebt mbv meten en inregelen?

Corrigeert die beq je bestaande setting.

Of laad hij alleen de beq file.
Dat laatste  is niet goed imo

maximus79

Quote from: morca on January  2, 2020, 13:57:52
Ff 1 ding
Je laad die beq file in je minidsp.
Maar je gebruikt die minidsp ook al voor afstelling vd sub.
Wat gebeurd er met de afstelling  die  je er zelf in gemaakt hebt mbv meten en inregelen?

Corrigeert die beq je bestaande setting.

Of laad hij alleen de beq file.
Dat laatste  is niet goed imo

Ik zelf gebruik de minidsp puur voor BEQ, want ik laat Dirac mijn sub corrigeren. Maar volgens mij als ik het goed begrijp, (dan zal je zelf er even dieper in moeten duiken ook) laad je de BEQ in de input en je correctie voor de je sub(s) kunnen in de output.
7.1.4 | Lexicon Mc-10 | 3x A*BNB Eindtrap| LCR: 3x A*BNB Cinemax18 actief | 4x M&K 750 surrounds | JVC N5 | KINGPIN Velvet Framed Screen VFS270-2:35.1 | 4x Boston Acoustics A25 (atmos) | Subs: A*BNB 2x 2x10 en Hoverboss | DIY Envy | Xbox Series X | Sony 4k X800 | Shield | ATV4k | Dune | TV: Sony 65x8505c | Bluesound Node 2

maximus79

Hoeveel mensen hebben hier hun sub "te hard" staan, dat gebeurd ook niet zonder reden, omdat we lekker laag willen hebben. BEQ is hier een veel betere oplossing in. Je moet ook opletten dat je sub niet TE hot staat als je BEQ gebruikt of als je een enorme house curve hebt.
7.1.4 | Lexicon Mc-10 | 3x A*BNB Eindtrap| LCR: 3x A*BNB Cinemax18 actief | 4x M&K 750 surrounds | JVC N5 | KINGPIN Velvet Framed Screen VFS270-2:35.1 | 4x Boston Acoustics A25 (atmos) | Subs: A*BNB 2x 2x10 en Hoverboss | DIY Envy | Xbox Series X | Sony 4k X800 | Shield | ATV4k | Dune | TV: Sony 65x8505c | Bluesound Node 2

HJ

Ik heb al een deel van je link gelezen maar het is best

Het enige dat de BEQ doet is het sub laag onder de 80hz opkrikken lijkt mij.
veel.
Alleen begrijp ik niet aan de hand waarvan dit gebeurd. Je zou toch ook een algemene boost van zeg +10db op 15hz oid kunnen aanhouden?
Want je hebt nu per film een aparte instelling nodig.

maximus79



Quote from: hans. on January  2, 2020, 14:44:17
Ik heb al een deel van je link gelezen maar het is best

Het enige dat de BEQ doet is het sub laag onder de 80hz opkrikken lijkt mij.
veel.
Alleen begrijp ik niet aan de hand waarvan dit gebeurd. Je zou toch ook een algemene boost van zeg +10db op 15hz oid kunnen aanhouden?
Want je hebt nu per film een aparte instelling nodig.

Ok best, maar als je de info goed bekeken heb kan dit niet je conclusie zijn. Nee standaard boost lijk mij niet wenselijk. Het gebeurt aan de hand van de film, deze word uitgelezen en aan de hand daarvan word het laag aan gepast. Heb je naar de film grafieken gekekenen? Daar zie je precies wat er gebeurd met het signaal, het is niet simpel weg het signaal opkrikken vanaf 80hz.
7.1.4 | Lexicon Mc-10 | 3x A*BNB Eindtrap| LCR: 3x A*BNB Cinemax18 actief | 4x M&K 750 surrounds | JVC N5 | KINGPIN Velvet Framed Screen VFS270-2:35.1 | 4x Boston Acoustics A25 (atmos) | Subs: A*BNB 2x 2x10 en Hoverboss | DIY Envy | Xbox Series X | Sony 4k X800 | Shield | ATV4k | Dune | TV: Sony 65x8505c | Bluesound Node 2

HJ

Als ik je voorbeelden bekijk dan stacken ze 5 a 6  +6db filters op elkaar.
Ze zijn in de genoemde voorbeelden eigenlijk telkens op 25hz.(bij die hard nog één op 10hz).

Ik heb zelf ook gemerkt dat het laag vaak afwezig is onder de 20hz, de BK reageert dan niet.
Ik heb mijn  BK maar weer eens aangesloten om eea te proberen.
In eerste instantie wil ik proberen om audyssey te laten boosten (+12db op 20hz is max) maar ik weet niet of die filters kan stacken, anders heb ik nog een oude behringer die dit wel kan.

Ik wil een vaste instelling(Q en Hz) gebruiken en volume variëren.
Dit is voor mij veel makkelijker omdat ik geen pc/laptop wil gebruiken en ook niet per film iets wil instellen.
Het volume kan op de processor via de AB, dat is prima te doen.

Enige wat ik eigenlijk nog niet begrijp, waar komt de geluids informatie van het ontbrekende laag vandaan?
Of is dat een terug (software) beredenering/berekening van de lijn  vanaf 0hz - 40hz?

morca

Quote from: maximus79 on January  2, 2020, 14:42:44
Hoeveel mensen hebben hier hun sub "te hard" staan, dat gebeurd ook niet zonder reden, omdat we lekker laag willen hebben. BEQ is hier een veel betere oplossing in. Je moet ook opletten dat je sub niet TE hot staat als je BEQ gebruikt of als je een enorme house curve hebt.
Ik zet alleen mijn bandpass harder.
En die werkt juist onder 40 hz.
Werkt ook prime.
Al ik hem niet vaak harder hoef te zetten.

Quote from: hans. on January  4, 2020, 02:31:36
Als ik je voorbeelden bekijk dan stacken ze 5 a 6  +6db filters op elkaar.
Ze zijn in de genoemde voorbeelden eigenlijk telkens op 25hz.(bij die hard nog één op 10hz).

Ik heb zelf ook gemerkt dat het laag vaak afwezig is onder de 20hz, de BK reageert dan niet.
Ik heb mijn  BK maar weer eens aangesloten om eea te proberen.
In eerste instantie wil ik proberen om audyssey te laten boosten (+12db op 20hz is max) maar ik weet niet of die filters kan stacken, anders heb ik nog een oude behringer die dit wel kan.

Ik wil een vaste instelling(Q en Hz) gebruiken en volume variëren.
Dit is voor mij veel makkelijker omdat ik geen pc/laptop wil gebruiken en ook niet per film iets wil instellen.
Het volume kan op de processor via de AB, dat is prima te doen.

Enige wat ik eigenlijk nog niet begrijp, waar komt de geluids informatie van het ontbrekende laag vandaan?
Of is dat een terug (software) beredenering/berekening van de lijn  vanaf 0hz - 40hz?

Als het niet helemaal weggefiltert is.
Regel je het weer terug naar het org level.
Zoals voordat ze die hpf toepaste met afmixen vsn het geluid van de BD.
Vraag me alleen af wat dat aan vermogen kost.. 

CinéHome

Inderdaad. Als er een high pass filter is toegepast die ervoor zorgt dat alle info vanaf bvb 40Hz gradueel wegvalt met bvb 24db per octaaf, dan kan je deze 'correctie' ongedaan maken door een boost toe te passen die recht evenredig is met de eerdere vermindering.
In mijn voorbeeld zou alle output die er is op 20Hz dus 24db verminderd zijn. Vrijwel niets tussen 40Hz en 20Hz zou nog hoorbaar zijn met dergelijke filtering.
Het terughalen zal je sub harder doen werken, maar heeft niet noodzakelijk een vermogen-vretend-effect volgens mij. Als je genoeg power hebt om een film weer te geven die niet zo'n 'voorzichtigheidscurve' gebruikt, dan moet hij de herstelde curve in deze gevallen ook kunnen weergeven.

En nu ik eraan denk, als je gebruik maakt van een dsp amp zoals bvb de FA modellen van Hypex, dan kan je in je presets 3 verschillende curves zetten. 1 zonder correctie voor films die niet gemixt werden om het laag voortijdig te laten afvallen, 1 met bvb een inverse HPF van 12db en een 2e van 24db. Daarmee moet je wel alles kunnen coveren denk ik.
CinéHome Whatsapp +32(0)495475580 - info@cinehome.be
Specialist in "high mid end" hifi aan "real world" prijzen :-) & Home to A*Brand NewBox speakers & subs
Officieel dealer van oa. Arcam, Bryston,  Denon, Marantz, M&K Sound, Dali, Monitor Audio, Audiovector, Elipson, Q-Acoustics, Atoll Electronique, Pro-Ject, MoFi, EAT Audio, Earthquake subs & more, Atlas Cable, Supra, QED en WireWorld.
PrePro: Acurus, Trinnov en Storm Audio.

maximus79

#59
Quote from: hans. on January  4, 2020, 02:31:36
Als ik je voorbeelden bekijk dan stacken ze 5 a 6  +6db filters op elkaar.
Ze zijn in de genoemde voorbeelden eigenlijk telkens op 25hz.(bij die hard nog één op 10hz).

Ik heb zelf ook gemerkt dat het laag vaak afwezig is onder de 20hz, de BK reageert dan niet.
Ik heb mijn  BK maar weer eens aangesloten om eea te proberen.
In eerste instantie wil ik proberen om audyssey te laten boosten (+12db op 20hz is max) maar ik weet niet of die filters kan stacken, anders heb ik nog een oude behringer die dit wel kan.

Ik wil een vaste instelling(Q en Hz) gebruiken en volume variëren.
Dit is voor mij veel makkelijker omdat ik geen pc/laptop wil gebruiken en ook niet per film iets wil instellen.
Het volume kan op de processor via de AB, dat is prima te doen.

Enige wat ik eigenlijk nog niet begrijp, waar komt de geluids informatie van het ontbrekende laag vandaan?
Of is dat een terug (software) beredenering/berekening van de lijn  vanaf 0hz - 40hz?


Dan hun meerdere filters gebruiken maakt niet uit, het gaat hier om een signaal te herstellen en niet bijvoorbeeld om een dip in een subwoofer curve te boosten.

Lijkt mijn gevaarlijk wat je wil gaan doen? In ieder gevaarlijker dan wat er gebeurd met BEQ per film.
Als jij standaard 20hz gaat boosten met bijvoorbeeld 10db en je komt een film tegen waar 20hz nog op volle sterkte is dan kan je volgens mij je spullen beschadigden....

Het ontbrekende materiaal zoals michel ook aan geeft komt gewoon van de bron en staat er alleen te zacht op en word weer op oorspronkelijk nivo gebracht.
7.1.4 | Lexicon Mc-10 | 3x A*BNB Eindtrap| LCR: 3x A*BNB Cinemax18 actief | 4x M&K 750 surrounds | JVC N5 | KINGPIN Velvet Framed Screen VFS270-2:35.1 | 4x Boston Acoustics A25 (atmos) | Subs: A*BNB 2x 2x10 en Hoverboss | DIY Envy | Xbox Series X | Sony 4k X800 | Shield | ATV4k | Dune | TV: Sony 65x8505c | Bluesound Node 2

maximus79

#60
Quote from: MichelDW on January  4, 2020, 06:02:04
Inderdaad. Als er een high pass filter is toegepast die ervoor zorgt dat alle info vanaf bvb 40Hz gradueel wegvalt met bvb 24db per octaaf, dan kan je deze 'correctie' ongedaan maken door een boost toe te passen die recht evenredig is met de eerdere vermindering.
In mijn voorbeeld zou alle output die er is op 20Hz dus 24db verminderd zijn. Vrijwel niets tussen 40Hz en 20Hz zou nog hoorbaar zijn met dergelijke filtering.
Het terughalen zal je sub harder doen werken, maar heeft niet noodzakelijk een vermogen-vretend-effect volgens mij. Als je genoeg power hebt om een film weer te geven die niet zo'n 'voorzichtigheidscurve' gebruikt, dan moet hij de herstelde curve in deze gevallen ook kunnen weergeven.

En nu ik eraan denk, als je gebruik maakt van een dsp amp zoals bvb de FA modellen van Hypex, dan kan je in je presets 3 verschillende curves zetten. 1 zonder correctie voor films die niet gemixt werden om het laag voortijdig te laten afvallen, 1 met bvb een inverse HPF van 12db en een 2e van 24db. Daarmee moet je wel alles kunnen coveren denk ik.
Goed uitgelegd Michel.

Alleen zou jouw oplossing vaak niet een goed resultaat behalen, hoe weet je van te voren wat er weg gefilterd is? Met een minidsp laad je gewoon vanuit een lijst op je pc de juiste film en deze is exact afgesteld op het weg gefilterde gedeelte.

Je kan ook een wifi dongle gebruiken dan hoef je de mindsp niet op je pc aan te sluiten met een usb kabel. Dus dan kan je hem benaderen van elke pc/laptop in huis.
7.1.4 | Lexicon Mc-10 | 3x A*BNB Eindtrap| LCR: 3x A*BNB Cinemax18 actief | 4x M&K 750 surrounds | JVC N5 | KINGPIN Velvet Framed Screen VFS270-2:35.1 | 4x Boston Acoustics A25 (atmos) | Subs: A*BNB 2x 2x10 en Hoverboss | DIY Envy | Xbox Series X | Sony 4k X800 | Shield | ATV4k | Dune | TV: Sony 65x8505c | Bluesound Node 2

HJ

Quote from: MichelDW on January  4, 2020, 06:02:04
Inderdaad. Als er een high pass filter is toegepast die ervoor zorgt dat alle info vanaf bvb 40Hz gradueel wegvalt met bvb 24db per octaaf, dan kan je deze 'correctie' ongedaan maken door een boost toe te passen die recht evenredig is met de eerdere vermindering.
In mijn voorbeeld zou alle output die er is op 20Hz dus 24db verminderd zijn. Vrijwel niets tussen 40Hz en 20Hz zou nog hoorbaar zijn met dergelijke filtering.
Het terughalen zal je sub harder doen werken, maar heeft niet noodzakelijk een vermogen-vretend-effect volgens mij. Als je genoeg power hebt om een film weer te geven die niet zo'n 'voorzichtigheidscurve' gebruikt, dan moet hij de herstelde curve in deze gevallen ook kunnen weergeven.

En nu ik eraan denk, als je gebruik maakt van een dsp amp zoals bvb de FA modellen van Hypex, dan kan je in je presets 3 verschillende curves zetten. 1 zonder correctie voor films die niet gemixt werden om het laag voortijdig te laten afvallen, 1 met bvb een inverse HPF van 12db en een 2e van 24db. Daarmee moet je wel alles kunnen coveren denk ik.
Zoiets dacht ik al te begrijpen maar jij legt het technisch duidelijk uit [emoji846]

HJ

#62
Quote from: maximus79 on January  4, 2020, 09:08:00

Dan hun meerdere filters gebruiken maakt niet uit, het gaat hier om een signaal te herstellen en niet bijvoorbeeld om een dip in een subwoofer curve te boosten.

Lijkt mijn gevaarlijk wat je wil gaan doen? In ieder gevaarlijker dan wat er gebeurd met BEQ per film.
Als jij standaard 20hz gaat boosten met bijvoorbeeld 10db en je komt een film tegen waar 20hz nog op volle sterkte is dan kan je volgens mij je spullen beschadigden....

Het ontbrekende materiaal zoals michel ook aan geeft komt gewoon van de bron en staat er alleen te zacht op en word weer op oorspronkelijk nivo gebracht.
Klopt idd, het is niet ongevaarlijk hoe ik het net omschrijf idd. Ik heb het voor nu zo bedacht om te testen of het werkt.

Idee erachter is om met audyssey 2 subs in te meten. De ene uiteraard voor het laag goed afgeregeld en de andere "Hot" voor tactile gebruik.
Op die manier is het niet gevaarlijk, die Butkicker is sowoso niet stuk te krijgen(slaat gewoon door) en de tactile is los te regelen via de AB.

morca

Quote from: maximus79 on January  4, 2020, 09:16:59
Goed uitgelegd Michel.

Alleen zou jouw oplossing vaak niet een goed resultaat behalen, hoe weet je van te voren wat er weg gefilterd is? Met een minidsp laad je gewoon vanuit een lijst op je pc de juiste film en deze is exact afgesteld op het weg gefilterde gedeelte.

Je kan ook een wifi dongle gebruiken dan hoef je de mindsp niet op je pc aan te sluiten met een usb kabel. Dus dan kan je hem benaderen van elke pc/laptop in huis.
Exact wat ik zei maar dan korter  :D

maximus79

Quote from: morca on January  4, 2020, 11:51:36
Exact wat ik zei maar dan korter  :D
Ja inderdaad, had jouw reactie niet gezien!
7.1.4 | Lexicon Mc-10 | 3x A*BNB Eindtrap| LCR: 3x A*BNB Cinemax18 actief | 4x M&K 750 surrounds | JVC N5 | KINGPIN Velvet Framed Screen VFS270-2:35.1 | 4x Boston Acoustics A25 (atmos) | Subs: A*BNB 2x 2x10 en Hoverboss | DIY Envy | Xbox Series X | Sony 4k X800 | Shield | ATV4k | Dune | TV: Sony 65x8505c | Bluesound Node 2

morca

Quote from: maximus79 on January  2, 2020, 14:39:35
Ik zelf gebruik de minidsp puur voor BEQ, want ik laat Dirac mijn sub corrigeren. Maar volgens mij als ik het goed begrijp, (dan zal je zelf er even dieper in moeten duiken ook) laad je de BEQ in de input en je correctie voor de je sub(s) kunnen in de output.
Thanks. Volgens mij kan dat idd zoals jij zegt.


HJ

Quote from: morca on January  4, 2020, 12:04:35
Thanks. Volgens mij kan dat idd zoals jij zegt.
De sub wordt gecorrigeerd door dirac.
Maar welk signaal gebruik je dan naar de mini dsp, Want het sub signaal is dan al gecorrigeerd?
Of kun je met dirac kiezen voor een ongecorrigeerd sub signaal voor de 2e sub?

LS2

Kan de minidsp niet tussen bron en versterker? Dan krijg je het BEQ gecorrigeerde signaal dat dirac kan aanpassen aan jouw ruimte
Waarom makkelijk doen als het moeilijk kan..

maximus79

Quote from: LS2 on January  4, 2020, 12:23:20
Kan de minidsp niet tussen bron en versterker? Dan krijg je het BEQ gecorrigeerde signaal dat dirac kan aanpassen aan jouw ruimte
Nee want het BEQ signaal is nooit het zelfde.
7.1.4 | Lexicon Mc-10 | 3x A*BNB Eindtrap| LCR: 3x A*BNB Cinemax18 actief | 4x M&K 750 surrounds | JVC N5 | KINGPIN Velvet Framed Screen VFS270-2:35.1 | 4x Boston Acoustics A25 (atmos) | Subs: A*BNB 2x 2x10 en Hoverboss | DIY Envy | Xbox Series X | Sony 4k X800 | Shield | ATV4k | Dune | TV: Sony 65x8505c | Bluesound Node 2

maximus79

Quote from: hans. on January  4, 2020, 12:10:51
De sub wordt gecorrigeerd door dirac.
Maar welk signaal gebruik je dan naar de mini dsp, Want het sub signaal is dan al gecorrigeerd?
Of kun je met dirac kiezen voor een ongecorrigeerd sub signaal voor de 2e sub?
Het signaal naar de minidsp is mijn gecorrigeerde dirac signaal. Je moet sub eq en BEQ voor films los zien van elkaar. Sub doe je voor je ruimte en BEQ voor de bron, de film in dit geval.
7.1.4 | Lexicon Mc-10 | 3x A*BNB Eindtrap| LCR: 3x A*BNB Cinemax18 actief | 4x M&K 750 surrounds | JVC N5 | KINGPIN Velvet Framed Screen VFS270-2:35.1 | 4x Boston Acoustics A25 (atmos) | Subs: A*BNB 2x 2x10 en Hoverboss | DIY Envy | Xbox Series X | Sony 4k X800 | Shield | ATV4k | Dune | TV: Sony 65x8505c | Bluesound Node 2

LS2

En nog iets anders. MiniDSP heeft 2 inputs. Kun je een bron op de ene uitgang aansluiten, daar BEQ op toepassen, dat signaal via output 1 naar je av receiver sturen. Als die geen dirac heeft en je wil wel tot 3 subwoofers aansturen met de MiniDSP, kun je dan de lfe op de 2e input aansluiten en dan de overige 3 outputs gebruiken voor het optimaliseren van je subs?
Waarom makkelijk doen als het moeilijk kan..

LS2

#71
Quote from: maximus79 on January  4, 2020, 12:34:20
Nee want het BEQ signaal is nooit het zelfde.
Dat maakt toch niet uit? Het signaal van de bron is ook nooit gelijk

Waarom makkelijk doen als het moeilijk kan..

mancaver

Quote from: maximus79 on January  4, 2020, 12:34:20
Nee want het BEQ signaal is nooit het zelfde.
Ik vraag me dan echt af hoe je een BEQ kan laden en ook nog (een) gecorrigeerde sub(s) kan gebruiken 'bovenop' die BEQ. Ik heb op de DDRC's geen input waar ik de BEQ kan inladen.

LS2

Quote from: LS2 on January  4, 2020, 12:37:49
Dat maakt toch niet uit? Het signaal van de bron is ook nooit gelijk
Wat ik hierboven bedoel:
Stel dat de opname niet gedempt zou zijn en er dus geen BEQ nodig zou zijn dan krijgt je receiver van de bron toch hetzelfde signaal als wanneer de opname wel gedempt is en met minidsp en beq gecorrigeerd?
Waarom makkelijk doen als het moeilijk kan..

maximus79

Quote from: LS2 on January  4, 2020, 12:23:20
Kan de minidsp niet tussen bron en versterker? Dan krijg je het BEQ gecorrigeerde signaal dat dirac kan aanpassen aan jouw ruimte

Dan snap ik niet wat je hier bedoeld, bij zit de minidsp tussen de receiver en subwoofer. De minidsp krijgt een signaal dat is aangepast aan mijn ruimte (dirac) dus stom gezegd dan ik hier weer vlak (of een house curve) en de minidsp veranderd het signaal voor de laag optimalisatie per film.
7.1.4 | Lexicon Mc-10 | 3x A*BNB Eindtrap| LCR: 3x A*BNB Cinemax18 actief | 4x M&K 750 surrounds | JVC N5 | KINGPIN Velvet Framed Screen VFS270-2:35.1 | 4x Boston Acoustics A25 (atmos) | Subs: A*BNB 2x 2x10 en Hoverboss | DIY Envy | Xbox Series X | Sony 4k X800 | Shield | ATV4k | Dune | TV: Sony 65x8505c | Bluesound Node 2