Het Tactile Response en BEQ topic

Started by maximus79, December 29, 2019, 13:01:33

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

HJ

Quote from: RalphH on January  4, 2020, 16:46:45
Maakt toch niet uit waar de beq zit? Al zou je m op de bron toepassen, dat boeit niet.
Dirac/audyssey/trinnov corrigeert je speaker response in de ruimte,  beq doet een aanpassing op het in/uitgangssignaal van een bron die niets met de kamer response te maken heeft.
Dus het maakt niet uit of je beq toepast op de (gecorrigeerde)sub out of op de (ongecorrigeerde) sub out?

morca

Quote from: maximus79 on January  4, 2020, 17:11:43
Maar laten we de BOSS niet vergeten he!
Dat is op subwoofer gebied voor mij de beste upgrade ooit! Als ik moet kiezen draai ik liever zonder sub dan zonder BOSS.

Reza en misschien William komen over een paar weken op bezoek, ik ben echt benieuwd wat hun er van vinden!!
Jammer genoeg laat mijn rug het niet toe.
Ik was graag even komen luisteren,voelen en ff ouwehoeren .
Ik ben ook wel benieuwd hoe dit voelt tov van mijn bandpass sub die de vloer laat golven bij een leuke lfe film .

maximus79

Quote from: morca on January  4, 2020, 17:25:45
Jammer genoeg laat mijn rug het niet toe.
Ik was graag even komen luisteren,voelen en ff ouwehoeren .
Ik ben ook wel benieuwd hoe dit voelt tov van mijn bandpass sub die de vloer laat golven bij een leuke lfe film .

Ja balen man! Sterkte.
7.1.4 | Lexicon Mc-10 | 3x A*BNB Eindtrap| LCR: 3x A*BNB Cinemax18 actief | 4x M&K 750 surrounds | JVC N5 | KINGPIN Velvet Framed Screen VFS270-2:35.1 | 4x Boston Acoustics A25 (atmos) | Subs: A*BNB 2x 2x10 en Hoverboss | DIY Envy | Xbox Series X | Sony 4k X800 | Shield | ATV4k | Dune | TV: Sony 65x8505c | Bluesound Node 2

LS2

#103
Quote from: morca on January  4, 2020, 15:34:41
Dat pakt wel uit zoals bedoeld is.


Je gebruikt dirac of whatever om je normale response goed te krijgen.

Daarna speell je die film af met hpf ingemixt.

Daarna maakt minidsp die hpf ongedaan door hem reverse te liften.

Its simple.

De mini dsp hoort idd op de subuitgang.
Anders werkt het beq niet goed.
En je moet dirac elke keer draaien....

:bigsmile: :bigsmile: :bigsmile:
Ik snap dat nog steeds niet haha.

Wat jij zegt en wat ik ook bedoel is dat dirac niet afhankelijk is van het bronsignaal maar dat vervolgens ook onveranderd laat. Dat laatste vind ik lastig te begrijpen. Niet ten aanzien van het bronsignaal, ik snap dat daar niets aan verandert. Maar het signaal naar de luidsprekers is wel anders na dirac want jij zegt dirac verandert de response van de ruimte. En stuurt daarmee toch wel een aangepast signaal naar de luidsprekers? Waarbij bijvoorbeeld een door de ruimte ontstane dip bij 20hz wordt gecorrigeerd?
Vervolgens zeggen jullie, dan komt er nog BEQ overheen die gebaseerd is op het oorspronkelijke bronsignaal en dan is de uitkomst uiteindelijk ook optimaal. Want BEQ is afhankelijk van de film en dirac van de ruimte en de speakers. Wat ik ook heel logisch vind.

Dus als ik jullie redenatie volg dan snap ik dat nu en vind ik die goed en onderbouwd
Maar als ik mijn redenatie volg dan klopt die naar mijn mening ook.
En dat klopt niet

Ik ga nog maar eens goed kijken wat dirac dan precies doet en hoe. Misschien zie ik dan dat mijn redenatie niet klopt
Waarom makkelijk doen als het moeilijk kan..

LS2

Quote from: maximus79 on January  4, 2020, 17:11:43
Maar laten we de BOSS niet vergeten he!
Dat is op subwoofer gebied voor mij de beste upgrade ooit! Als ik moet kiezen draai ik liever zonder sub dan zonder BOSS.

Reza en misschien William komen over een paar weken op bezoek, ik ben echt benieuwd wat hun er van vinden!!
Zeker heel interessant!! Top dat je dit topic hebt aangemaakt en je ervaringen deelt.
Waarom makkelijk doen als het moeilijk kan..

maximus79

#105
Quote from: LS2 on January  4, 2020, 17:42:10
:bigsmile: :bigsmile: :bigsmile:
Ik snap dat nog steeds niet haha.

Wat jij zegt en wat ik ook bedoel is dat dirac niet afhankelijk is van het bronsignaal maar dat vervolgens ook onveranderd laat. Dat laatste vind ik lastig te begrijpen. Niet ten aanzien van het bronsignaal, ik snap dat daar niets aan verandert. Maar het signaal naar de luidsprekers is wel anders na dirac want jij zegt dirac verandert de response van de ruimte. En stuurt daarmee toch wel een aangepast signaal naar de luidsprekers? Waarbij bijvoorbeeld een door de ruimte ontstane dip bij 20hz wordt gecorrigeerd?
Vervolgens zeggen jullie, dan komt er nog BEQ overheen die gebaseerd is op het oorspronkelijke bronsignaal en dan is de uitkomst uiteindelijk ook optimaal. Want BEQ is afhankelijk van de film en dirac van de ruimte en de speakers. Wat ik ook heel logisch vind.

Dus als ik jullie redenatie volg dan snap ik dat nu en vind ik die goed en onderbouwd
Maar als ik mijn redenatie volg dan klopt die naar mijn mening ook.
En dat klopt niet

Ik ga nog maar eens goed kijken wat dirac dan precies doet en hoe. Misschien zie ik dan dat mijn redenatie niet klopt

Ik begrijp wat je zegt, maar een dip kan je sowieso niet corrigeren en moet je geen energie in steken. Maar wat je ook corrigeert van te voren,  je krijgt nog steeds alleen maar een volle bandbreedte signaal dat niet geboost is. Maw de 20 hz is zoal hij had moeten zijn.....
7.1.4 | Lexicon Mc-10 | 3x A*BNB Eindtrap| LCR: 3x A*BNB Cinemax18 actief | 4x M&K 750 surrounds | JVC N5 | KINGPIN Velvet Framed Screen VFS270-2:35.1 | 4x Boston Acoustics A25 (atmos) | Subs: A*BNB 2x 2x10 en Hoverboss | DIY Envy | Xbox Series X | Sony 4k X800 | Shield | ATV4k | Dune | TV: Sony 65x8505c | Bluesound Node 2

maximus79

Quote from: LS2 on January  4, 2020, 17:43:20
Zeker heel interessant!! Top dat je dit topic hebt aangemaakt en je ervaringen deelt.
Thanx
7.1.4 | Lexicon Mc-10 | 3x A*BNB Eindtrap| LCR: 3x A*BNB Cinemax18 actief | 4x M&K 750 surrounds | JVC N5 | KINGPIN Velvet Framed Screen VFS270-2:35.1 | 4x Boston Acoustics A25 (atmos) | Subs: A*BNB 2x 2x10 en Hoverboss | DIY Envy | Xbox Series X | Sony 4k X800 | Shield | ATV4k | Dune | TV: Sony 65x8505c | Bluesound Node 2

RalphH

#107
Quote from: hans. on January  4, 2020, 17:24:05
Dus het maakt niet uit of je beq toepast op de (gecorrigeerde)sub out of op de (ongecorrigeerde) sub out?

Lijkt mij niet. Beide doe e om een andere reden
De roomcorrectie doe je voor de (bass)response op de ruimte, slecht vs goed geluid.
Beq is een toevoeging aan de bass inhoud van je bron, geen geluid vs wel geluid.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

morca

Quote from: LS2 on January  4, 2020, 17:42:10
:bigsmile: :bigsmile: :bigsmile:
Ik snap dat nog steeds niet haha.

Wat jij zegt en wat ik ook bedoel is dat dirac niet afhankelijk is van het bronsignaal maar dat vervolgens ook onveranderd laat. Dat laatste vind ik lastig te begrijpen. Niet ten aanzien van het bronsignaal, ik snap dat daar niets aan verandert. Maar het signaal naar de luidsprekers is wel anders na dirac want jij zegt dirac verandert de response van de ruimte. En stuurt daarmee toch wel een aangepast signaal naar de luidsprekers? Waarbij bijvoorbeeld een door de ruimte ontstane dip bij 20hz wordt gecorrigeerd?
Vervolgens zeggen jullie, dan komt er nog BEQ overheen die gebaseerd is op het oorspronkelijke bronsignaal en dan is de uitkomst uiteindelijk ook optimaal. Want BEQ is afhankelijk van de film en dirac van de ruimte en de speakers. Wat ik ook heel logisch vind.

Dus als ik jullie redenatie volg dan snap ik dat nu en vind ik die goed en onderbouwd
Maar als ik mijn redenatie volg dan klopt die naar mijn mening ook.
En dat klopt niet

Ik ga nog maar eens goed kijken wat dirac dan precies doet en hoe. Misschien zie ik dan dat mijn redenatie niet klopt
Je hebt wel een punt.
Mocht de output  onder 30 hz al slecht zijn in je ruimteakoestiek.
En je laat dirac hier veel boosten(wat afgeraden word)
En je laad dan ook nog die beq file....
Dan word het te gek misschien.

Het is wel een must idd dirac niet ook 10 db of meer te laten boosten daar

maximus79

Quote from: morca on January  4, 2020, 20:12:42
Je hebt wel een punt.
Mocht de output  onder 30 hz al slecht zijn in je ruimteakoestiek.
En je laat dirac hier veel boosten(wat afgeraden word)
En je laad dan ook nog die beq file....
Dan word het te gek misschien.

Het is wel een must idd dirac niet ook 10 db of meer te laten boosten daar
Volgens mij maken jullie een denk fout, afgezien of je onnodig boost met je room eq, BEQ boost niet, hij brengt het waar het al hoort te zijn.
7.1.4 | Lexicon Mc-10 | 3x A*BNB Eindtrap| LCR: 3x A*BNB Cinemax18 actief | 4x M&K 750 surrounds | JVC N5 | KINGPIN Velvet Framed Screen VFS270-2:35.1 | 4x Boston Acoustics A25 (atmos) | Subs: A*BNB 2x 2x10 en Hoverboss | DIY Envy | Xbox Series X | Sony 4k X800 | Shield | ATV4k | Dune | TV: Sony 65x8505c | Bluesound Node 2

RalphH

Idd, er wordt iets toegevoegd wat er op de disc in volume niet/nauwelijks is (maar wel hoort te zijn), je sub blijft gewoon hetzelfde niveau uitsturen. Het moet echt losgezien worden van roomcorrectie.
Is een non-discussie/hersenkraker. "There is no spoon" ;D
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

maximus79

Quote from: RalphH on January  4, 2020, 21:57:02
Idd, er wordt iets toegevoegd wat er op de disc in volume niet/nauwelijks is (maar wel hoort te zijn), je sub blijft gewoon hetzelfde niveau uitsturen. Het moet echt losgezien worden van roomcorrectie.
Is een non-discussie/hersenkraker. "There is no spoon" ;D
Juist.
7.1.4 | Lexicon Mc-10 | 3x A*BNB Eindtrap| LCR: 3x A*BNB Cinemax18 actief | 4x M&K 750 surrounds | JVC N5 | KINGPIN Velvet Framed Screen VFS270-2:35.1 | 4x Boston Acoustics A25 (atmos) | Subs: A*BNB 2x 2x10 en Hoverboss | DIY Envy | Xbox Series X | Sony 4k X800 | Shield | ATV4k | Dune | TV: Sony 65x8505c | Bluesound Node 2

morca

Quote from: maximus79 on January  4, 2020, 21:44:16
Volgens mij maken jullie een denk fout, afgezien of je onnodig boost met je room eq, BEQ boost niet, hij brengt het waar het al hoort te zijn.
Idd
Met dat ik poste  dacht ik al....er klopt  iets niet in wat ik zeg :thumbs-up:  :D

HJ

Maar stel:
Op 20hz heb je een mega bult door room gain en dirac regelt dat in met een -20db filter zodat het geluid technisch mooi vlak is. Dan gebruik je voor de beq toch een signaal dat 20db te laag is?

RalphH

#114
Nee, want, stel....

Zonder beq zit r in de film op 20Hz een volume van 5dB
Zonder dirac zou dit 25dB zijn —> klopt niet met de bron
Met dirac is het weer netjes 5dB

Met beq is de 20Hz opgekrikt naar de 75 (of whatever)dB
Zonder dirac is dit 95dB —> klopt niet met bron
Met dirac is het dan toch weer netjes 75dB...?

Beq kijkt niet naar dirac of welke andere room correctie, het is een apart filter puur gericht op de bron, de blu ray dus.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

maximus79

Quote from: hans. on January  4, 2020, 23:06:49
Maar stel:
Op 20hz heb je een mega bult door room gain en dirac regelt dat in met een -20db filter zodat het geluid technisch mooi vlak is. Dan gebruik je voor de beq toch een signaal dat 20db te laag is?
Draai het om, nu pas je die -20db niet toe.......en dan heb je een 20db bulk......en die bult heb je nog steeds na BEQ, maar niet als je de -20db toe gepast heb. Ik snap niet dat dit zo moeilijk is. Ik blijf in herhaling vallen maar zie room eq nou eens los van BEQ.
7.1.4 | Lexicon Mc-10 | 3x A*BNB Eindtrap| LCR: 3x A*BNB Cinemax18 actief | 4x M&K 750 surrounds | JVC N5 | KINGPIN Velvet Framed Screen VFS270-2:35.1 | 4x Boston Acoustics A25 (atmos) | Subs: A*BNB 2x 2x10 en Hoverboss | DIY Envy | Xbox Series X | Sony 4k X800 | Shield | ATV4k | Dune | TV: Sony 65x8505c | Bluesound Node 2

maximus79

Quote from: RalphH on January  4, 2020, 23:15:16
Nee, want, stel....

Zonder beq zit r in de film op 20Hz een volume van 5dB
Zonder dirac zou dit 25dB zijn —> klopt niet met de bron
Met dirac is het weer netjes 5dB

Met beq is de 20Hz opgekrikt naar de 75 (of whatever)dB
Zonder dirac is dit 95dB —> klopt niet met bron
Met dirac is het dan toch weer netjes 75dB...?

Beq kijkt niet naar dirac of welke andere room correctie, het is een apart filter puur gericht op de bron, de blu ray dus.
Ja dit, mijn dyslexie draait overuren in dit topic....[emoji23]
7.1.4 | Lexicon Mc-10 | 3x A*BNB Eindtrap| LCR: 3x A*BNB Cinemax18 actief | 4x M&K 750 surrounds | JVC N5 | KINGPIN Velvet Framed Screen VFS270-2:35.1 | 4x Boston Acoustics A25 (atmos) | Subs: A*BNB 2x 2x10 en Hoverboss | DIY Envy | Xbox Series X | Sony 4k X800 | Shield | ATV4k | Dune | TV: Sony 65x8505c | Bluesound Node 2

RalphH

Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

maximus79

Quote from: RalphH on January  4, 2020, 23:23:47
Gaat je goed af[emoji1787]
Thanx,

Kost mij veel moeite om lange zinnen te schrijven en dat het ook begrijpelijk blijft.....oh en ik vergeet altijd een paar woorden en moet het altijd 3x na lezen. In me hoofd weet ik het maar krijg het altijd lastig opgeschreven.
7.1.4 | Lexicon Mc-10 | 3x A*BNB Eindtrap| LCR: 3x A*BNB Cinemax18 actief | 4x M&K 750 surrounds | JVC N5 | KINGPIN Velvet Framed Screen VFS270-2:35.1 | 4x Boston Acoustics A25 (atmos) | Subs: A*BNB 2x 2x10 en Hoverboss | DIY Envy | Xbox Series X | Sony 4k X800 | Shield | ATV4k | Dune | TV: Sony 65x8505c | Bluesound Node 2


HJ

Quote from: maximus79 on January  4, 2020, 23:17:59
Ja dit, mijn dyslexie draait overuren in dit topic....[emoji23]
Ik zal me inhouden ;-)

HJ

Quote from: maximus79 on December 29, 2019, 14:31:09

Van dreunen geen last gek genoeg, alle energie gaat naar de bank denk? Ook omdat de BOSS heen SPL geeft is het best gek. Ik had bezoek en gaf een demo en had me subwoofer vergeten aan te zetten maar de BOSS stond wel aan, ik zag brede grijnzen op hem gezicht terwijl ik niet op de bank zak en voelde hoorde helemaal niets maar hun dreunde wel weg.....

Geen last van onnodig gedreun bij soundtrack, de BOSS kan je perfect laten integreren omdat je hem apart kan regelen met een behringer bijvoorbeeld. Ik laat hem mee spelen vanaf 80hz maar je zou hem ook pas vanaf 40hz laten mee doen.
Hoeveel en Welke rubberen voeten heb je precies gebruikt?

maximus79

7.1.4 | Lexicon Mc-10 | 3x A*BNB Eindtrap| LCR: 3x A*BNB Cinemax18 actief | 4x M&K 750 surrounds | JVC N5 | KINGPIN Velvet Framed Screen VFS270-2:35.1 | 4x Boston Acoustics A25 (atmos) | Subs: A*BNB 2x 2x10 en Hoverboss | DIY Envy | Xbox Series X | Sony 4k X800 | Shield | ATV4k | Dune | TV: Sony 65x8505c | Bluesound Node 2

HJ


maximus79

7.1.4 | Lexicon Mc-10 | 3x A*BNB Eindtrap| LCR: 3x A*BNB Cinemax18 actief | 4x M&K 750 surrounds | JVC N5 | KINGPIN Velvet Framed Screen VFS270-2:35.1 | 4x Boston Acoustics A25 (atmos) | Subs: A*BNB 2x 2x10 en Hoverboss | DIY Envy | Xbox Series X | Sony 4k X800 | Shield | ATV4k | Dune | TV: Sony 65x8505c | Bluesound Node 2