zekering automaat springt eruit

Started by johannusm, December 28, 2019, 10:56:52

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

johannusm

Goedemorgen,

Gisteren avond was ik aan kijken wat het sluip verbruik was. opzich niet veel 156 watt en dan staat er in huis toch wel wat dingen aan. (vijver beluchting- led tuin verlichting - vriezer AA+ - 2x koelkast ) modem meterkast - wifi router etc de gebruikelijke huishoudelijke dingen)

Nu was ik dus benieuw wat met TV / receiver / humax decoder / ps4 / switch /  dect telefoon. Vebruikte..in stand-by modus

Dus met de slimme meter app .. mee lezen met actueel verbruik. En stekker van netfilter blok (waar boven staande op zit) eruit trekken.

Pats zekering eruit ? zo weer terug erin gezet maar vond wel merkwaardig. Gevalletje van ??

Iemand idee?

Ps : mocht er al een topic zijn hierover dan heb ik deze niet gevonden en excuus dan voor forum vervuiling.

Kjelt

Ik denk dat de aardlek afschakelde niet de zekering.
Heb je een losse aardlekschakelaar met losse automaatzekeringen of heb je een combineen aardlekautomaat in je meterkast?

Een automaat of zekering slaat af bij een kortsluiting van 16A je hoort een flinke knal of vonk.
Een aardlekautomaat schakelt af als er ergens meer dan 30mA weglekt, meestal naar aarde.

johannusm

Quote from: Kjelt on December 28, 2019, 11:07:40
Ik denk dat de aardlek afschakelde niet de zekering.
Heb je een losse aardlekschakelaar met losse automaatzekeringen of heb je een combineen aardlekautomaat in je meterkast?

Een automaat of zekering slaat af bij een kortsluiting van 16A je hoort een flinke knal of vonk.
Een aardlekautomaat schakelt af als er ergens meer dan 30mA weglekt, meestal naar aarde.

Daar zeg je wat..

De automaat betreft inderdaad een combi automaat... dus aardlek die eruit valt..
Nu heeft de tv en receiver geen randaarde stekker. Alleen de PS4 en Humax.

Kjelt

Tja aardlek blijft lastig heb ik de afgelopen maanden ervaren.
30mA is niet veel, kan zomaar gebeuren.
Bij mij bleek het uiteindelijk de cv ketel te zijn waarbij isolatieharnas rond de ontsteker in de loop der jaren krom getrokken was en zo nu en dan een keer per week bij het branden er net een vonkje over sloeg  :-X
Heeft me twee maanden, een Megger a €250 en het verwijderen en afsluiten van alle tuin en buitenverlichting gekost om het op te lossen  :D

Dus prijs jezelf gelukkig dat je al weet wat de oorzaak was dat maakt het makkelijk.

Je had het over een netfilter blok ? Heb je een schema of weet je wat er in zit?
Je zou eens kunnen proberen als alle verbruikers uit je blok verwijderd zijn of je puur en alleen bij het verwijderen van dit blok de aardlek al triggert. En zo niet eens met devtv en humax. Die laatste twee hebben vaak een coax stekker waarvan de mantel wel degelijk aan aarde ligt ook bij dvb-c tenzij je een ethernet stekker hebt.
Aan de andere kant zou ik me als de automaat normalitair nooit afslaat me helemaal niet druk maken, dit kan gewoon gebeuren.

johannusm

Quote from: Kjelt on December 28, 2019, 11:37:08
Tja aardlek blijft lastig heb ik de afgelopen maanden ervaren.
30mA is niet veel, kan zomaar gebeuren.
Bij mij bleek het uiteindelijk de cv ketel te zijn waarbij isolatieharnas rond de ontsteker in de loop der jaren krom getrokken was en zo nu en dan een keer per week bij het branden er net een vonkje over sloeg  :-X
Heeft me twee maanden, een Megger a €250 en het verwijderen en afsluiten van alle tuin en buitenverlichting gekost om het op te lossen  :D

Dus prijs jezelf gelukkig dat je al weet wat de oorzaak was dat maakt het makkelijk.

Je had het over een netfilter blok ? Heb je een schema of weet je wat er in zit?
Je zou eens kunnen proberen als alle verbruikers uit je blok verwijderd zijn of je puur en alleen bij het verwijderen van dit blok de aardlek al triggert. En zo niet eens met devtv en humax. Die laatste twee hebben vaak een coax stekker waarvan de mantel wel degelijk aan aarde ligt ook bij dvb-c tenzij je een ethernet stekker hebt.
Aan de andere kant zou ik me als de automaat normalitair nooit afslaat me helemaal niet druk maken, dit kan gewoon gebeuren.

Gelukkig was het slechts eenmaal ivm uit trekken van de stekker uit stopcontact. Ervoor nooit gebeurd. Dus last heb ik er niet van.. was puur benieuwd wat het sluimer verbruik was van deze apparaten. En feit dat je je receiver / tv niet uit ken zetten (slechts stand-by) LG oled en Denon receiver)

Net even op grond gekeken en foto gemaakt. Betreft een Powergard surge suppresor/noise filter. Deze heb ik al denk 10 jaar ingebruik. Geen schema of dergelijke meer van eigenlijk. Ontdekte net wel dat het controle ledje (niet dat ik er ooit op kijk achter de tv meubel) dat deze niet meer werkt. Zowel niet als (groen ok! ) als (rood fault)

Alles is overigens Ethernet LAN aangesloten. Ieder apparaat. En de humax inderdaad als coax (kabel)

Maar ik ga wel eens kijken apparaat per apparaat en slechts pokergard om te zien welke het veroorzaakt.




johannusm

#5
Update :


aardlek valt eruit als je stekker uit stopcontact trekt van de powergard. (misschien leeftijd ? ) iedere geval opzoek naar nieuwe verdeel blok zo te merken. Let wel ... alleen bij gebruik stand-by killer (of stekker handmatig eruit ) dus spanning van de hifi aansluitingen dan pas last ervan. Tijdens bedrijf nooit geen storingen.

Pallenmans

beste .... het telkens spanningsloos maken van je apparaten is niet goed voor je apparatuur . de condensatoren en de interne accu's / batterijen zullen Veel sneller kapot gaan   

het trippen van de aardlek komt waarschijnlijk doordat er nog apparaten in je stekker blok zit . en omdat in je blok ook een  condensatoren  zitten, deze kunnen ook een te groot verschil geven tussen fase en de nul en hierdoor zal je aardlek trippen ...

Sonus faber sonetto 5 / gato dia 250 / Roon / Project draaitafel / kabels RIcabel

Kjelt

#7
Quote from: Pallenmans on January 13, 2020, 10:19:41
beste .... het telkens spanningsloos maken van je apparaten is niet goed voor je apparatuur . de condensatoren en de interne accu's / batterijen zullen Veel sneller kapot gaan   
Beetje achterhaald idee uit de tijd van de lineaire voedingen. Enigste dat er nu gebeurt bij een schakelende voeding is dat de bus elco even een piekje voor zijn kiezen krijgt en daar is hij uiteindelijk voor designed (als het goed is).
Ik maak mijn installatie al 25 jaar compleet spanningsloos en dat heeft veel voordelen behalve energiebesparing namelijk zwaar verminderde kans op schade bij bliksem (beste uiteraard ook nog een overspanningsbeveiliging op je systeem te plaatsen) en verminderde kans op brand. (standby apparatuur die in brand vliegt is ook een risico). Daarnaast wil ik best de discussie aangaan of het 300 keer per jaar aanzetten van je apparatuur slechter is voor je buselco over een periode van tien jaar dan hem continu warm in standby laten staan.
Waar dit wel een issue is , is bij apparaten die veertig keer per dag aan uit gaan zoals bewegingsmelders, ledlampen e.d. Vooral ledlampen hebben inderdaad behalve de normale 20000+ uur brandtijd nog een beperking voor het aantal inschakelmomenten, die ligt op 5000.
Verschil met een goedkope ledlamp en een duur ht apparaat is dat de voeding wat mag kosten en niet meteen bij het inschakelen de vollast hoeft te leveren. Veel apparatuur gaat dan ook eerst naar standby, dus softe opstart.
Zelfs als je 5000 inschakelmomenten terugrekent naar een stereo of ht installatie dan heb je het dus over dik dertien jaar, en ik wil best eens zien of hij dertien jaar standby de elco er beter uit zal komen  ;)