HT op zolder

Started by timster, December 27, 2019, 13:35:53

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

bert stoltenborg

Quote from: RalphH on January 12, 2020, 22:06:20
Wellicht verstandig om hier over na te denken als je nog niet helemaal klaar bent. Grootste fout die gemaakt heb om akoestiek te "vergeten" tijdens de bouw. Nog altijd spijt van..

My 2 cents

Ach twee of drie schilderijtjes van Rivasono met 3 cm demping erin, een kleedje van de Ikea op de vloer en klaar  ;D ;D
Ik bazel maar wat.

reza

#126
Grappig. Ik heb precies het tegengestelde gedaan :D
Eerst gebouwd, daarna aangepast :baaa:
Er is nog niemand geweest die heeft gezegd:
" Stom van je, je had eerst moeten meten, nu klinkt het voor geen meter".
Iedereen is altijd wel onder de indruk van mijn zoldertje :thumbs-up:



Quote from: RalphH on January 12, 2020, 22:06:20
Wellicht verstandig om hier over na te denken als je nog niet helemaal klaar bent. Grootste fout die gemaakt heb om akoestiek te "vergeten" tijdens de bouw. Nog altijd spijt van..

My 2 cents
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

timster

Mijn gevoel zegt ook dat het nu nog niet zoveel zin heeft, omdat de zolder nu nog open is. Zal heel anders klinken wanneer deze volgende week dicht is gemaakt. Ik leg er ook vloerbedekking in dus dat zal ook al anders klinken. Daarbovenop komt nog een stuk tapijt. Filmposters komen ook nog aan de muur.

Vandaag is de muur goed opgedroogd. Zie resultaat.

RalphH

Je kunt mazzel hebben inderdaad.

Bij ons is vooral het laag een probleem, en wellicht reflecties van een glazen achterwand.
Aan beiden weinig meer te doen zonder heel de boel om te gooien.
Vooral een strakke laagweergave zonder nulls vind ik voor zowel muziek als film echt een dingetje. En als je daar uitdagingen hebt, los je ze niet op met een tapijtje helaas.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

timster

Nu heb ik de muur antraciet geverfd, maar er blijft een lichtgevende rand omheen. Vooral erg vervelend om te zien bij een 21:9 film. Iemand enig idee waar het vandaan komt en nog belangrijker. Hoe krijg ik het weer weg ;-)

Hopelijk is het te zien op de foto.

RalphH

Waar projecteer je op dan? Lijkt net of het op de muur zelf is zo op de foto.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

timster

Dat klopt! Is nu nog op de muur. Wil straks op een scherm projecteren zonder rand, maar als ik dan een rand er omheen heb ga ik me daar aan storen.

RalphH

Waarom zonder rand?
De rand is juist wat het strooilicht opvangt en het contrast verhoogt tov een muur (als die niet al het licht absorbeert).
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

timster

Mijn voorkeur gaat uit naar de xyscreen black cystal hg. Ik dacht dat deze alleen zonder rand kwam, maar ik zie nu op de website dat ze ook een dikke rand er omheen kunnen plaatsen.

RalphH

Ah mooi.
Maar ging je de ruimte niet donker maken meer? Waarom een alr scherm dan? Waarschijnlijk heb ik er overheen gelezen..
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

timster

Zoals het er nu uitziet niet. De achterwand waar het scherm komt wordt antraciet en de houten latjes ook (misschien lastig te zien op de foto). Daarom heb ik wat samples besteld om te zien wat het beste past. Als ik nu een mooi plaatje tover op de Black crystal HG en ik hoef dan niet de hele zolder te verven dan ga ik daarvoor. 

darkrunner

Eens op Yt kijken naar: Alr Dark room

timster

Quote from: darkrunner on January 13, 2020, 20:09:35
Eens op Yt kijken naar: Alr Dark room

Heel veel van gezien al ;D

timster

De samples zijn binnen. Zal straks proberen wat foto`s te uploaden. De gewone black crystal haakt in ieder geval af. De black crystal hg is sterk in kleuren, maar vrij donker tijdens licht scenes. De 4k White pro valt me ook niet tegen, maar bij donkere scenes zijn de kleuren weer erg washed out. Straks maar even de 3 beste opties naast elkaar hangen.

Ik ben ook nog enorm aan het twijfelen over de beamer. Ben er zeer tevreden mee qua kwaliteit, maar door het ontbreken van een goede lenshift ben ik genoodzaakt om de beamer net iets boven de bank te hangen achter mij. Op die positie zou je dus nooit kunnen zitten en het geluid blaast in je oor. Volgende week donderdag komen ze de zolder bij mij dicht maken en dan moet ik beslissen of ik een kleine koof (1) maak waar ik de beamer in zet of ik moet een beamer halen met dusdanige lensshift dat ik hem naast de muur kan hangen (2). De koof kan maar slechts 15 centimeter worden anders kunnen we de trap niet meer op die er achter zit.

Zou het ook nog helemaal anders kunnen doen en de opstelling verplaatsen/draaien en gaan voor onderstaand scherm (3)

https://esmart.de/tv-heimkino/leinwaende-fuer-beamer/grossbild-leinwand/esmart-germany-faltrahmen-beamer-leinwand-mimobi-266-x-149-cm-120-16-9-144874349.html


Keuzes Keuzes :-X

oeli

Zou je niet juist boven de trap kunnen (4) ipv in de leuning:


darkrunner

Moeilijk om sampels te vergelijken want voor goed te zijn zou je telkens op een ander doek moeten herkalibireren

timster

Quote from: oeli on January 17, 2020, 08:50:31
Zou je niet juist boven de trap kunnen (4) ipv in de leuning:



Helaas niet. Dat was mijn oorspronkelijke plan, maar die kant gaat donderdag helemaal dicht gemaakt worden.

timster

Quote from: darkrunner on January 17, 2020, 09:30:37
Moeilijk om sampels te vergelijken want voor goed te zijn zou je telkens op een ander doek moeten herkalibireren

Klopt, maar dat gaat wel een hels karwei worden denk ik  :sigh:

oeli

Quote from: timster on January 17, 2020, 10:00:46
Helaas niet. Dat was mijn oorspronkelijke plan, maar die kant gaat donderdag helemaal dicht gemaakt worden.

Kunnen ze niet gelijk een nisje erin maken als ze toch bezig zijn? Of een dubbel plafonnetje

timster

Quote from: oeli on January 17, 2020, 10:20:02
Kunnen ze niet gelijk een nisje erin maken als ze toch bezig zijn? Of een dubbel plafonnetje

Jawel maar dat steekt uit in het trapgat als ik deze beamer wil behouden. Ook als ik een andere beamer zou nemen zou er een gedeelte uitsteken in het trapgat. Dan praat je bij de optoma al gauw over 30 cm en bij bijv de 9400 over 50 cm

timster

We gaan het over een hele andere boeg gooien. Ik ga de zolder op een andere manier dicht maken. Zo heb ik een veel langere projectieafstand en nergens geen lichtinval meer. Mijn vrouw heeft een groot gedeelte voor haar eigen hobby (de was) en ik zit afgesloten van de rest ;D :clapping: Wanneer dit klaar is laat ik alles met zwart vliesbehang behangen, waarvan 2 muren met fotobehang. donkere vloerbedekking er in en dan zijn we alweer een heel eind.


reza

Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

timster

As donderdag gaan ze de zolder dicht maken met gipsplaten van 9.5 mm aan beide zijden. Wanden worden geïsoleerd. Nu heb ik de optie om dubbele gipsplaten te plaatsen eventueel voor nog betere geluidsisolatie naar beneden. De prijs is wel een heel flink stuk duurder. Ik heb echter geen idee in hoeverre het geluid geïsoleerd wordt bij een enkele wand. Is er iemand die ervaring hiermee heeft en weet in hoeverre het geluiddicht is bij een enkele wand?

oeli

Enkele laag gipsplaat zal niet al te veel tegenhouden.  Dubbel is beter. Dubbel met een laag green glue ertussen is nog beter.

Maar je gaf aan niet alles tegelijk te kunnen / willen doen dus je kunt die tweede laag ook later nog een keer er tegenop zetten.

Maar het is een niet al te grote muur en er zit nog een deur in en je vloer is ws een houten vloer? Dan is de vraag of die dubbele laag zoden aan de dijk zet. Het isoleert wel beter maar als het dan via je vloer en deur alsnog 'lekt', dan heb je er niet heel veel aan gehad.

bert stoltenborg

#149
Quote from: timster on January 19, 2020, 15:02:58
As donderdag gaan ze de zolder dicht maken met gipsplaten van 9.5 mm aan beide zijden. Wanden worden geïsoleerd. Nu heb ik de optie om dubbele gipsplaten te plaatsen eventueel voor nog betere geluidsisolatie naar beneden. De prijs is wel een heel flink stuk duurder. Ik heb echter geen idee in hoeverre het geluid geïsoleerd wordt bij een enkele wand. Is er iemand die ervaring hiermee heeft en weet in hoeverre het geluiddicht is bij een enkele wand?

Wat bedoel je met aan beide zijden?
En hoe wordt dat geïsoleerd? Wat bedoel je daarmee?
Wat bedoel je met een enkele wand?

Als je een gipsplaat neemt om een gat dicht te maken heeft dat voor lage frequenties (waar je bij muziek het meest last van hebt) weinig effect
Een dubbele plaat doet het beter, maar niet bij echt lage frequenties.
Als tussen de platen een spouw zit en de platen ontkoppeld van elkaar zijn bevestigd met minerale wol in de spouw wordt het nog beter, maar bij lage frequenties blijft het behelpen.

En dan heb je nog flankerende geluidsoverdracht waarbij bijvoorbeeld een zijwand in trilling wordt gebracht die zoveel geluid overdraagt dat de andere, te realiseren wand op een gegeven moment geen enkele zin meer heeft.

Kijk (een beetje sarcastisch maar volgens mij wel relevant): zeggen dat luidsprekers die een meter van de wand staan in een keiharde ruimte goed klinken omdat er een van der Hull kabel aanzit is één ding.
Geluidsisolatie is een ander ding en iemand die last heeft van jouw geluid verandert niet die mening omdat jij een jitterbug in de signaalweg zet.  ;D ;D

Dus ik zou er even goed naar laten kijken.   

Oeli was me voor  :worship:
Ik bazel maar wat.