HT op zolder

Started by timster, December 27, 2019, 13:35:53

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

reza

#75
Ik zie op de foto ook geen lichtgevende rand??
Misschien staat er iets niet helemaal goed in je PC?
Maar ik zie niks geks?
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

Kerre

#76
Off-topic: Ff gemeten vanaf mijn iPhone, wel op de foto geklikt. Kom ik op een 1,5 cm x 5,3 cm scherm formaat uit :P :hehe:

On-topic: Lichtere balken boven en onder duiden volgens mij op ander formaat dan 16:9.

Edit: bij de tweede foto zie ik de randen beter. Hoe of wat weet ik niet.
Beeld: Epson TW7300 - Xtrem screen 106" 0.9 ALR - TV Sony 49X8505 - Apple TV 4K HDR Cinemike - AQ Cinnamon HDMI
Geluid: NAD T758v3 - GhentAudio 4ch Hypex NC122mp [5.1.4] - 2x Sonus Faber Sonetto V - 2x Sonetto I - Sonetto Center II - 4x Dali Altecos C-1 Atmos - XTZ 12.17 Edge - Gaia III - AQ Chicago
Analoog: Pro-ject RPM 1 Carbon 2M Red - Cambridge CP1 - AQ Forrest
Power: Supra Lorad MD06 Black stekkerdoos & Supra Lorad Silver SPC kabel

timster

Quote from: reza on January  8, 2020, 17:55:16
Jij vraagt aan ons de maat van jouw scherm??

Haha ik formuleer het verkeerd. Ik bedoel welke rand moet ik aanhouden. Alleen het beeld dat ik zie of ook de lichtgevende rand er omheen. Verdwijnt deze bijv bij een donkere achtergrond?

angelo41

of in de beamer bij aspect ratio. ik heb hier een 16.9 scherm hangen. beamer gebruikte ik met de htpc ook. (madvr)

Verstuurd vanaf mijn oneplus 7t pro met Tapatalk


angelo41

welk scherm wil je trouwens? 16.9 of cinescoop?

Verstuurd vanaf mijn oneplus 7t pro met Tapatalk


Sjaak_Banaan

Denk dat hij misschien doelt op de exacte beeldverhouding, aangezien hij waarschijnlijk 16:9 heeft en toch grijze balkjes ziet.
Ik vermoed dat die film gewoon niet een 16:9 verhouding heeft dan.

Mocht je op die computer MPC-HC gebruiken, dan kun je met het numeriekgedeelte (9 inzoomen en 1 uitzoomen) van je toetsenbord een beetje zoomen zodat die rand weg is.
Klipsch KL-650-THX® Ultra2 • Klipsch RF-83 • Klipsch RB-81 II • Klipsch RS-62 II • 21" DIY sub 18Sound • dual Klipsch SPL-150  •  dual XTZ Cinema 3x12 • Marantz SR7013 • Marantz UD7007 • Sony KDL-55HX850 • JVC X5900BE • 3m DIY screen

Bouw HT in kelder

oeli

Nee denk dat hij de lichtgevende rand helemaal rondom bedoelt. (Als je contrast hoog genoeg staat zie je hem op de tweede foto).

Als je uitzoomt krijg je dan meer beeld erbij? Dan moet je idd zoomen. Als het beeld zelf helemaal precies past (op onder en boven na want dat zijn de cinemascope balkjes), dan is het ws 'lekkend' licht. Houdt er even iets mat zwarts voor. Als het dan genoeg wegvalt zal de zwarte muur hetzelfde doen.

reza

De film die je op het fotootje ziet is een 21.9 film ( cinescoop ) zo zijn 85% van films geschoten.
Jouw paneel van je beamer is 16.9. Hierdoor krijg je altijd met een 21.9 film grijze balken boven en onder.
Als je een 16.9 scherm neemt heb je dit ''probleem'' altijd. Daarom raad ik je aan om een cinescoop scherm te kopen.
Dan heb je met een 16.9 film grijze balken aan de zijkanten maar dit komt veel minder voor dan andersom.
Aks je heel veel series kijkt en minder films zou ik voor een 16.9 scherm gaan.
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

reza

Quote from: oeli on January  8, 2020, 19:34:22
Nee denk dat hij de lichtgevende rand helemaal rondom bedoelt. (Als je contrast hoog genoeg staat zie je hem op de tweede foto).

Als je uitzoomt krijg je dan meer beeld erbij? Dan moet je idd zoomen. Als het beeld zelf helemaal precies past (op onder en boven na want dat zijn de cinemascope balkjes), dan is het ws ‘lekkend’ licht. Houdt er even iets mat zwarts voor. Als het dan genoeg wegvalt zal de zwarte muur hetzelfde doen.

Dit kan indd nog wat strooi licht zijn. Daarom hebben schermen altijd zwarten randen rondom..
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

oeli

Mits je in dat laatste geval even zoomt, anders heb je ipv zwarte balken aan de zijkant, juist extra beeld boven en onder je scherm :)

Ik weet niet of je projector motor zoom heeft anders moet je handmatig aan de lens draaien om tussen 16:9 en 21:9 te switchen. Wil je dat niet, dan is een 16:9 scherm handiger (en dan heb je wat je nu ziet bjj cinemascope films).

Als je veel Netflix kijkt, daar zijn nogal wat series met wisselende aspect ratio van scène tot scène. Met een cinemascope screen is dat erg onhandig.

reza

Euuhh, nee hoor :D

Mijn advies is ook om altijd te masken.
Ik heb een cinescoop scherm en heb CIH.
Dus voor mij maakt het niet uit welk aspect ratio er is want ik mask de zijkanten breder of smaller.

Je kan natuurrijk ook een 16.9 scherm masken maar dan heb je met films dus een smaller beeld.
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

timster

Quote from: oeli on January  8, 2020, 19:34:22
Nee denk dat hij de lichtgevende rand helemaal rondom bedoelt. (Als je contrast hoog genoeg staat zie je hem op de tweede foto).

Als je uitzoomt krijg je dan meer beeld erbij? Dan moet je idd zoomen. Als het beeld zelf helemaal precies past (op onder en boven na want dat zijn de cinemascope balkjes), dan is het ws 'lekkend' licht. Houdt er even iets mat zwarts voor. Als het dan genoeg wegvalt zal de zwarte muur hetzelfde doen.

Heb er even iets zwarts voor gehouden en dan is het weg idd. Tijd om de muur zwart te gaan verven dus ;)

Dan is enkel nog de vraag welk scherm het beste past. Zoals ik nu kan projecteren zal het een 110 inch worden. Had de beamer in een koof/nis willen plaatsen, maar dat gaat niet mooi worden. Achterkant steekt dan uit in het trapgat en dan gaat het er niet mooier op worden.

Stel dat ik een 110 inch ALR screen neem van xyscreens is het dan nog verstandig om de zolder een andere kleur te geven of zou ik de wanden dan wit kunnen laten? Of heb ik betere kwaliteit bij een 110 inch scherm van Hivilux en alles zwart/donker grijs te verven? 

oeli

Quote from: reza on January  8, 2020, 19:48:22
Euuhh, nee hoor :D

Mijn advies is ook om altijd te masken.
Ik heb een cinescoop scherm en heb CIH.
Dus voor mij maakt het niet uit welk aspect ratio er is want ik mask de zijkanten breder of smaller.

Je kan natuurrijk ook een 16.9 scherm masken maar dan heb je met films dus een smaller beeld.

Maar dan heb je ws ook een projector met lens memory? CIH zonder lens memory is onhandig omdat je dan telkens handmatig moet zoomen. Of je moet al digitaal zoomen maar dat is verlies van kwaliteit.

oeli

Quote from: timster on January  8, 2020, 20:13:43

Stel dat ik een 110 inch ALR screen neem van xyscreens is het dan nog verstandig om de zolder een andere kleur te geven of zou ik de wanden dan wit kunnen laten? Of heb ik betere kwaliteit bij een 110 inch scherm van Hivilux en alles zwart/donker grijs te verven?

Het ligt eraan wat je wil oplossen. Een ALR scherm heeft minder last van omgevingslicht dat op het scherm landt. Het weerkaatst dat omgevingslicht ook iets minder. Het doet echter niets voor de gloed die dat omgevingslicht rechtstreeks op je muren geeft. Maw je ziet vanuit je ooghoeken de muren 'oplichten'. Misschien heb je daar helemaal geen last van (het schijnt zelfs de contrast beleving op het scherm iets te kunnen verbeteren als er wat 'ambient light' omheen is. Heb je er wel last van kun je nog altijd schilderen.

Maw kijk eerst wat het zonder schilderen doet. Schilderen kan altijd nog.

Ik heb overigens zelf wel getwijfeld over een XY screen maar omdat ik maar 1 echte review kon vinden vond ik dat te veel risico. Ik heb uiteindelijk een silver ticket scherm geïmporteerd. Maar het hangt nog niet aan de muur dus kan nog niet uit eigen ervaring zeggen of dat wat is :)


Dirk

Quote from: oeli on January  8, 2020, 20:33:14
Een ALR scherm heeft minder last van omgevingslicht dat op het scherm landt. Het weerkaatst dat omgevingslicht ook iets minder.
een ALR scherm is richting-gevoelig (voor de invalshoek vh licht) qua opbouw.

Het blocked dus (bijna) alles boven een bepaalde invalshoek...het licht wat vanuit de projector netjes loodrecht (give or take) wordt geprojecteerd op het scherm zie je bijgevolg perfect, terwijl datzelfde beeld door die specifieke folie-opbouw tegelijkertijd ook véél minder gereflecteerd wordt zoals je dat met een klassiek scherm wel altijd hebt...bij een ALR scherm zijn donkere muren om specifiek die reden dichtbij/rondom het scherm dan ook overbodig.

Alle omgevingslicht wat schuin invalt op een ALR scherm wordt sterk geblokkeerd, waardoor je hier dus veel minder last van hebt dan bij een klassiek scherm...omgevingslicht kàn maw niet zoveel reflecteren omdat het in de eerste fase al grotendeels wordt geblokkeerd, bij "ontvangst" op de folie ;)
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

reza

Quote from: oeli on January  8, 2020, 20:27:42
Maar dan heb je ws ook een projector met lens memory? CIH zonder lens memory is onhandig omdat je dan telkens handmatig moet zoomen. Of je moet al digitaal zoomen maar dat is verlies van kwaliteit.


Klopt indd.
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

timster

Ik heb idd niet zoveel last van het licht rondom het scherm. Ik zou meer last hebben van het verven van alle muren haha. Iemand toevallig enig idee van de prijs van een 110 inch ALR scherm bij XYscreens? Anders mail ik wel ff.  Ik las trouwens hier een review van iemand op het forum en die was best positief.

oeli

#92
Ja die review van @nielvm zeker? diezelfde review staat ook op avsforum. Maar vond het een beetje vreemd dat er buiten die vrijwel geen andere reviews zijn. Niet van users, niet van professionele reviewers.

Ik heb toen wel een prijs opgevraagd maar dat was van een AT scherm dus daar heb je niet zoveel aan denk ik. Ze reageerden wel snel en je kunt ook eerst een sample bij ze opvragen.

timster

Klopt idd. Ik heb van alle schermen die ze hebben een aantal samples met prijzen opgevraagd. Wel 35 dollar, maar dan heb ik een idee. Zal hier laten weten hoe het er uit ziet.

Remco

Quote from: timster on January  8, 2020, 20:13:43
Heb er even iets zwarts voor gehouden en dan is het weg idd. Tijd om de muur zwart te gaan verven dus ;)

Dat is echt de mooiste oplossing. Maak het zo donker mogelijk.

Quote from: timster on January  8, 2020, 20:13:43
Dan is enkel nog de vraag welk scherm het beste past. Zoals ik nu kan projecteren zal het een 110 inch worden.

110 inch op 3-4 meter afstand is echt goed hoor! Ik heb een 100 inch scherm op 3,9 meter kijk afstand.

Quote from: timster on January  8, 2020, 20:13:43
Had de beamer in een koof/nis willen plaatsen, maar dat gaat niet mooi worden. Achterkant steekt dan uit in het trapgat en dan gaat het er niet mooier op worden.

Ik heb mijn timmerman daar een mooie oplossing voor laten maken, zie foto. Dat is misschien wel een idee als je de zolder toch dicht laat maken. Dan heb je ook weer iets meer zoom bereik.

Quote from: timster on January  8, 2020, 20:13:43
Stel dat ik een 110 inch ALR screen neem van xyscreens is het dan nog verstandig om de zolder een andere kleur te geven of zou ik de wanden dan wit kunnen laten? Of heb ik betere kwaliteit bij een 110 inch scherm van Hivilux en alles zwart/donker grijs te verven?

Donkere wanden is voor mij echt een must in een dedicated ruimte met een projector.
HT ruimte: Zolder | Sonitus Acoustics |
Versterker/Bron: Marantz SR8012 CM Stufe1 | Oppo UDP-203 CM Stufe2 |
Luidsprekers 5.2.4 : Ascendo The6-P CM | Cabasse Eole-4 | Dual JL Audio E-112 |
Beeld: Sony VPL-VW360ES CM Stufe2 | Screen Excellence Enlightor Neo 108 inch 21x9 |

timster

#95
Ja denk dat ik toch maar met zwart en grijs ga werken dan. Heb overal wat samples opgevraagd. Bij zowel xyscreen, Hivilux en Esmart. Xyscreen was erg snel met reageren, maar toen ik vroeg om een lijstje met prijzen was het ineens stil. Straks nog maar eens vragen.

Zoals jij het hebt gaat het bij helaas niet lukken. Had ik graag gewild, maar dan komen we de trap niet meer op  ;) ;D

Dirk

Voor respons van bij XY zal je nog ff moeten wachten, daar liggen ze nu wslk te slapen (is ginder 01:22)
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

timster

Quote from: Dynky on January  9, 2020, 18:22:47
Voor respons van bij XY zal je nog ff moeten wachten, daar liggen ze nu wslk te slapen (is ginder 01:22)

Was vanochtend om 9 uur al  ;)

wouterp79

Quote from: Remco on January  9, 2020, 17:16:19
Dat is echt de mooiste oplossing. Maak het zo donker mogelijk.

110 inch op 3-4 meter afstand is echt goed hoor! Ik heb een 100 inch scherm op 3,9 meter kijk afstand.

Ik heb mijn timmerman daar een mooie oplossing voor laten maken, zie foto. Dat is misschien wel een idee als je de zolder toch dicht laat maken. Dan heb je ook weer iets meer zoom bereik.

Donkere wanden is voor mij echt een must in een dedicated ruimte met een projector.

Mooi gedaan zo boven het trapgat!
Fronts: Arendal 1723 monitor S - Center: Arendal 1723 monitor S
Surround: Arendal 1723 bookshelf S - Back: Arendal 1723 bookshelf S
Atmos height: 4x Arendal 1723 height S - Subs: 2x SVS PC-4000
Amps: Marantz AV8805a + Rotel RMB1585 x3 - Beamer: JVC RS440 - Screen: XYscreen frame 146 inch SoundMax8K

bert stoltenborg

Akoestiek doen we niet aan, he?  :-X
Ik bazel maar wat.