DIY Interlinks, wat is het beste?

Started by Madhouse, June 25, 2010, 19:09:11

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Madhouse

Ik ben een beetje aan het expirimenteren met DIY interlinks. Dit gaat me goed af maar heb toch een aantal vragen wat het beste is om te doen.

- Er word gezegd dat het het beste is om een mantel aan 1 kant bij het retour signaal te solderen aan de bron kant. Maar er word ook gezegd helemaal de mantel niet mee te solderen.
- Is zilversoldeer het beste voor optimale geleiding?
- Welk vloeimiddel is het beste te gebruiken in combinatie met zilversoldeer?

Er zijn hier zat mensen die DIY interlinks hebben gemaakt of er kennis van hebben en ik ben benieuwd hoe jullie over het bevenstaande denken.
Set: Sony 65XF9005 TV met Sonos ARC, One SL's & Sub

solitaire

Niet dat ik een ervaren soldeer ... man uh soldeerderaar (?) ben, zeker niet, maar mij werd door zoveel mensen met ervaring Mundorf 'zilver' aangeraden, dat ik die ben gaan gebruiken. Ik heb zelf nooit iets vergeleken. Papagaaien ... Het is prima verwerkbaar spul !

Via Strassacker bv.: "solder with with soldering flux 95,5% Sn, 0,7% Cu, 3,8% Ag"



Ben zelf ook signaalkabels aan het maken ... ben ondertussen bij versie 'vier' van hetzelfde ontwerp ... waar imo. veel winst in te behalen is, maar dit is vast ontwerp afhankelijk, is een uitgekiende, en consequent/uniform toegepaste, geometrie van de geleiders ...



succes !!


Wolf
Hinterm Horizont geht's weiter.

Madhouse

Thnx voor de tip! Welk vloeimiddel gebruik je, of gebruik je helemaal niets?

(edit: zie het al, with soldering flux)  :blush:



Mijn soldeer is toch op, zijn er ook nog sponsoren die dit leveren?
Set: Sony 65XF9005 TV met Sonos ARC, One SL's & Sub

Nahpets

Ik vind de DIY kabels van Erik van Voorst altijd erg mooi om te zien. Geen idee hoe het klinkt (volgens Erik waanzinnig uiteraard), maar echt een genot om naar te kijken
I love everybody!
Some I love to be around,
some I love to avoid,
and all others I would love to punch in the face.

Madhouse

Zijn er ook bouw foto's ed. van de projecten van Erik van Voorst?


Ik heb mijzelf gisteren ook maar een nieuwe soldeerbout cadeau gedaan aangezien ik een brakke had en nieuw zilver soldeer  ;D

Rest me nog wel een vraag:
- Er word gezegd dat het het beste is om een mantel aan 1 kant bij het retour signaal te solderen aan de bron kant. Maar er word ook gezegd helemaal de mantel niet mee te solderen.
Set: Sony 65XF9005 TV met Sonos ARC, One SL's & Sub

erik s.

Quote from: Madhouse on June 26, 2010, 08:20:32
Zijn er ook bouw foto's ed. van de projecten van Erik van Voorst?


Ik heb mijzelf gisteren ook maar een nieuwe soldeerbout cadeau gedaan aangezien ik een brakke had en nieuw zilver soldeer  ;D

Rest me nog wel een vraag:
- Er word gezegd dat het het beste is om een mantel aan 1 kant bij het retour signaal te solderen aan de bron kant. Maar er word ook gezegd helemaal de mantel niet mee te solderen.

van den Hul monteert de afscherming aan de bronzijde aan de retour.
<a href="http://www.jouwhifi.com"></a> Vanaf 50 euro gratis verzending binnen Nederland, vanaf 100 euro gratis naar Belgie en Duitsland[/B

Madhouse

Quote from: erik s. on June 26, 2010, 09:34:45
van den Hul monteert de afscherming aan de bronzijde aan de retour.

Dat is mooie info! Had ook al zoiets begrepen maar je hoort ook wel eens andere verhalen, vandaar ff de vraag.
Set: Sony 65XF9005 TV met Sonos ARC, One SL's & Sub

Nahpets

Quote from: Madhouse on June 26, 2010, 08:20:32
Zijn er ook bouw foto's ed. van de projecten van Erik van Voorst?

Weet je wel hoe groot die topics over Erik zijn fröbelpraktijken zijn?  :o :o :o (ik zou overigens willen dat ik 10% van de fröbelpraktijken van Erik kon uitvoeren, helaas...)

Als je interesse hebt is het ws. sneller om hem even een PM te sturen.
I love everybody!
Some I love to be around,
some I love to avoid,
and all others I would love to punch in the face.

solitaire

Als je met de forum-zoekfunktie "mantel antenne" ingeeft, en de resultaten doorloopt, vindt je verschillende discussies over of en hoe (aan welke kant bv.) je bij signaalkabels de mantel zou moeten bevestigen. (als je dat al niet gedaan had ... ;))




W.
Hinterm Horizont geht's weiter.

phmeijer

Quote from: Madhouse on June 25, 2010, 20:51:55
Mijn soldeer is toch op, zijn er ook nog sponsoren die dit leveren?

Kijk eens bij ons in de shop, verschillende soorten soldeer leverbaar.
www.hifisupply.nl: Amphony, Audio Selection, AudioQuest, Canare, The Chord Company, Dodocus, Fisch, Furutech, Goldkabel, HS Cable, Hidiamond, HiFi-TUNiNG, Inakustik, Kemp, SolidTech, Soundcare, Valhalla Technology, ViaBlue, WBT

Audiofiel

Quote from: Madhouse on June 26, 2010, 08:20:32
Rest me nog wel een vraag:
- Er word gezegd dat het het beste is om een mantel aan 1 kant bij het retour signaal te solderen aan de bron kant. Maar er word ook gezegd helemaal de mantel niet mee te solderen.

Als je de mantel aan geen enkele kant vastmaakt, heeft deze ook geen functie. Sterker nog, het kan dan alleen maar een negatief (parasitair) effect hebben... Of de beste kant aan de bronkant is, blijft een discussiepunt. Een betere theorie lijkt het vastleggen van de mantel aan de voorversterkerkant. Zo heb je namelijk slechts 1 gezamenlijk aardpunt. Maar het is theorie, de praktijk kan weerbarstiger zijn met apparaten die ook aarde maken via de contactdoos... ::)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

phmeijer

Quote from: Audiofiel on June 26, 2010, 22:05:14
Als je de mantel aan geen enkele kant vastmaakt, heeft deze ook geen functie. Sterker nog, het kan dan alleen maar een negatief (parasitair) effect hebben... Of de beste kant aan de bronkant is, blijft een discussiepunt. Een betere theorie lijkt het vastleggen van de mantel aan de voorversterkerkant. Zo heb je namelijk slechts 1 gezamenlijk aardpunt. Maar het is theorie, de praktijk kan weerbarstiger zijn met apparaten die ook aarde maken via de contactdoos... ::)

Hangt er weer vanaf of die geaard is natuurlijk...
www.hifisupply.nl: Amphony, Audio Selection, AudioQuest, Canare, The Chord Company, Dodocus, Fisch, Furutech, Goldkabel, HS Cable, Hidiamond, HiFi-TUNiNG, Inakustik, Kemp, SolidTech, Soundcare, Valhalla Technology, ViaBlue, WBT

Madhouse

Quote from: phmeijer on June 26, 2010, 21:50:07
Kijk eens bij ons in de shop, verschillende soorten soldeer leverbaar.

Had het al gezien ja! Inmiddels een metertje gekregen van een vriend dus even expirimenteren. Als ik meer nodig heb dan weet ik je te vinden  ;)

Quote from: Audiofiel on June 26, 2010, 22:05:14
Als je de mantel aan geen enkele kant vastmaakt, heeft deze ook geen functie. Sterker nog, het kan dan alleen maar een negatief (parasitair) effect hebben... Of de beste kant aan de bronkant is, blijft een discussiepunt. Een betere theorie lijkt het vastleggen van de mantel aan de voorversterkerkant. Zo heb je namelijk slechts 1 gezamenlijk aardpunt. Maar het is theorie, de praktijk kan weerbarstiger zijn met apparaten die ook aarde maken via de contactdoos... ::)

Precies mijn gedachte! Bedankt voor de bevestiging  ;)
Set: Sony 65XF9005 TV met Sonos ARC, One SL's & Sub

Hifi Addict

Het lijkt mij het beste de mantel vast te leggen aan de kant met de laagste impedantie, dan heb je de snelste afvoer van rommel richting aarde, anders gaat het. De vraag is wat de laagst impedante kant is, in de regel de uitgang, dus inderdaad aan de bron kant. IMHO ;)

Madhouse

Quote from: Hifi Addict on July 12, 2010, 14:41:06
Het lijkt mij het beste de mantel vast te leggen aan de kant met de laagste impedantie, dan heb je de snelste afvoer van rommel richting aarde, anders gaat het. De vraag is wat de laagst impedante kant is, in de regel de uitgang, dus inderdaad aan de bron kant. IMHO ;)

Inmiddels maak ik ze nu ook zo  :bigsmile:

Heb nu al verschillende setjes gemaakt met andere pluggen en andere kabels. Ik heb een verzilverde kabel uit de VS en vind die nog het lekkerst klinken. ;)
Set: Sony 65XF9005 TV met Sonos ARC, One SL's & Sub

Tube-freak

Het schijnt ook belangrijk te zijn dat de plug stevig klemt om de RCA in en uitgangen.  Ik gebruik zelf Eichmann bullet plugs voor de interlinks en geen plugs op de speaker kabels.  Alle interlinks en speaker kabels zijn DNM kabels op mijn set.  Ik vind deze kabels het minst toevoegen aan het signaal. Althans van alles wat ik tot nu toe heb gehoort.  Verder verdoezelt het niets.  Als het met deze kabels niet goed klinkt kan het goed zijn dat er iets ander mis is in je set (bijvoorbeeld verkeerde stroom stekker/kabels).
16th generation Disciple of the Wudang San Feng pai

Madhouse

#16
Ik gebruik nu W&M pluggen die je vast moet draaien zodat hij goed vast zit. Je moet er even moeite voor doen om ze in de RCA in en uitgangen de duwen maar dat is alleen maar goed, maakt hij lekker goed contact. Voor mijn LS kabels gebruik ik ook W&M locking banana's. Maargoed, of dat wel of niet het beste is is een andere discussie.  ;)

Wil nog wel eens gaan expirimenteren met Eichmann, LOK of WBT's, kijken wat dat brengt. Feit is dat kabeltjes maken gewoon leuk is  ;D
Set: Sony 65XF9005 TV met Sonos ARC, One SL's & Sub

Hifi Addict

Quote from: Tube-freak on July 12, 2010, 14:59:25
Het schijnt ook belangrijk te zijn dat de plug stevig klemt om de RCA in en uitgangen.  Ik gebruik zelf Eichmann bullet plugs voor de interlinks en geen plugs op de speaker kabels.  Alle interlinks en speaker kabels zijn DNM kabels op mijn set.  Ik vind deze kabels het minst toevoegen aan het signaal. Althans van alles wat ik tot nu toe heb gehoort.  Verder verdoezelt het niets.  Als het met deze kabels niet goed klinkt kan het goed zijn dat er iets ander mis is in je set (bijvoorbeeld verkeerde stroom stekker/kabels).

Over eichman bullets in combinatie met wbt nextgen rca pluggen, goed opletten bij de connectie maken, ik had laats een hele vette aardebrom, bleek de negatieve pool van de bullet geen goed contact te maken met de negatieve pool van de nextgen, moest een beetje draaien en prutsen tot het contact goed was.

Tube-freak

Ik heb het niet zelf gesoldeert.   Dat heb ik bij DNM laten doen.
16th generation Disciple of the Wudang San Feng pai

aMUSEd

Furutech FP-106/108 RCA pluggen met schroefverbinding.
Erg makkelijk in gebruik en 'klinken' ook nog eens erg goed.
Bulletplugs zijn ook mooi.
DNM heb ik ook goede ervaring mee, net als 47 laboratory OTA kabel (model 4708).

HJ2

Quote from: phmeijer on June 26, 2010, 21:50:07
Kijk eens bij ons in de shop, verschillende soorten soldeer leverbaar.

Gevonden. Gelden er nog speciale forum tarieven?  ;D
If you always do what you always did, you always get what you always got...

Madhouse

Quote from: phmeijer on June 26, 2010, 21:50:07
Kijk eens bij ons in de shop, verschillende soorten soldeer leverbaar.

Quote from: HJ2 on March 28, 2020, 18:40:53
Gevonden. Gelden er nog speciale forum tarieven?  ;D

Na bijna 10 jaar werd het wel eens tijd dat je ze zou vinden....
Set: Sony 65XF9005 TV met Sonos ARC, One SL's & Sub

HJ2

#22
hahaha! Ik zit nog geen eens 10 maanden op 't forum volgens mij  ;)
Soms kom ik nog in de krochten van 't forum.
If you always do what you always did, you always get what you always got...