Philips test unit voor tot stand brengen van het Compact Disc format

Started by ll0ll, December 25, 2019, 10:53:51

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

ll0ll

Na lang zoeken eindelijk de electronica van het Philips Pinkeltje prototype gevonden!
Fantastisch om te zien dat dit überhaupt  nog bestaat, alhoewel je dat eigenlijk ook wel zou verwachten.

Deze electronica hoorde bij het Philips Pinkeltje, de prototype cdspeler waarmee Philips in maart 1979 het compact disc systeem in Eindhoven aan de wereldpers presenteerde. Het Pinkeltje prototype bevatte enkel het loopwerk electronica, vandaar de compacte afmetingen. Onder de tafel echter stond een flinke unit met daarin de signal processing electronica.

Ik denk dat deze electronica van onschatbare historische waarde is.



Ok, het blijkt dat de informatie mbt deze unit net even iets anders ligt.
Het gaat hier helaas niet om de electronica van het Pinkeltje prototype. Het gaat hier om een unit wat Philips in de meetings met Sony in de periode van 1979 t/m 1980 heeft gebruikt om samen met Sony tot een overeenstemming mbt de verwerkingstechnieken van het Compact Disc systeem te komen.

Om Harry Mons (1 van de mede-ontwikkelaars van het Compact Disc systeem) te citeren:

QuoteIn deze kast zat het volledige signaalpad, niet alleen het DAC subsysteem.
Het hoogfrequent signaal wat van de fotodiode versterker kwam ging in deze kast eerst door een filter, gevolgd door de EFM demodulator (print DEM), de error correctie (printen C11, C12, C2B, RAM), het interpolatie en mute filter (DOC INT en DOC MUT) gevolgd door de DA converter.

Desalniettemin een prachtig apparaat met en nog mooier verhaal! :)

Pinkeltje (alleen loopwerk electronica):



De unit met de signal processing en encoding electronica:




Meer foto's:
https://www.dutchaudioclassics.nl/Philips-test-unit-compact-disc-format/

Fijne feestdagen!
Philips LHH1000 | Marantz Project D1 | Philips LHH A200 | Philips LHH300r | Shure SHR1540
http://www.dutchaudioclassics.nl

Teejoo


naish123

Werkt het ook?

Verstuurd vanaf mijn SM-T550 met Tapatalk


John Wx

Versterking: TEAC  /  Bron: Xiaomi tv box - Pro-Ject - PC
Luidsprekers: Chario  /  Kabels: Norstone / Oehlbach / Silent Wire / In-Akustik / Monster
Software: Spotify - YouTube Music - Internet
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

ll0ll

Philips LHH1000 | Marantz Project D1 | Philips LHH A200 | Philips LHH300r | Shure SHR1540
http://www.dutchaudioclassics.nl

Rowdy

Is het loopwerk geschikt voor 12 cm CD's of voor 11cm CD's waar Philips mee bezig was, voordat ze gingen samenwerken met Sony.

NewHT


Fox


Jack_D

Tof, dat hoort eigenlijk in een museum thuis......... heel leuk...... :thumbs-up:
Speelt ie nog?

Kingpin

#9
Geweldig ... werkt het geheel ook nog?
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Kjelt

Mooi hoor heb je deze van een oud natlabber overgenomen?
Zoiets hoort IMO inderdaad tzt in het Philips museum te Eindhoven terecht te komen maar ik snap dat je hem ook weer niet weg doet.
Misschien een legaat tzt, mooi stukje geschiedenis van een Philips product / uitvinding dat voor de verandering wel een wereldwijd succes is geworden.

RalphH

Leuk! Ooit nog een paar jaar rondgelopen op t natlab en best wat verhalen van oudgedienden gehoord toen, ook over de cd introductie.
Goed om te bewaren dit historische spul.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

KillerbeeNL

wat supergaaf dit !!!

Verstuurd vanaf mijn SM-A505FN met Tapatalk

Tools: i1pro en Chromapure Professional -- Audio: JBL SB400 soundbar+SUB -- TV: LG 47PW4500 LED -- Game: PS3 en een Wii voor de jeugd ;-)

ll0ll

#13
Het verhaal in de openingspost iets aangepast. Het blijkt om een ander unit te gaan dan in 1e instantie veronderstelt was.

Overigens, voor de duidelijkheid, ik heb deze unit niet in mijn bezit. De huidige eigenaar die deze unit in zijn bezit heeft. heeft mij de foto's aangeleverd met toestemming deze foto's oa op mijn website te gebruiken.

Blijft een mooi stukje historie! :)
Philips LHH1000 | Marantz Project D1 | Philips LHH A200 | Philips LHH300r | Shure SHR1540
http://www.dutchaudioclassics.nl

Kjelt

Blijft supercool.
Het zou fantastisch zijn als hij de individuele print proto kaarten eens er uit haalt en op de plaat vastlegt.
Die zijn volledig discreet opgebouwd dan krijg je een beter idee wat een enorm werk dat is geweest.

Tabcam

Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i