Tenet (2020)

Started by i2Paq, August 27, 2020, 09:41:33

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Job

#25
Quote from: reza on September  6, 2020, 19:22:27
Gelukkig niet van die ontzettend harde muziek deze keer.
Waar zag jij 'em dan? Muziek (of eigenlijk de hele mix) was superdynamisch en kneiterhard.

ppeter

Een snelle actiefilm die nooit stil valt, maar.....was halverwege de draad kwijt en werd maar erger naar het einde toe.
Na de film stelde ik mij de vraag, wtf heb ik naar zitten kijken? 🤔
Algemeen gevoel na de film was verward en zat ik met veel vragen? As ik hem in de cinema zou hebben gezien, had ik hem niet kunnen uitleggen aan mijn vrouw. Misschien moet ik hem (ooit) een 2de keer kijken, om het beter te begrijpen?

Ik had er hard naar uitgekeken, en beeld en geluid was dik ok.
Maar voor mij was het een Flopper de flop!
JVC DLA-N5 * iVision TabTensioned 4K Cinema Screen 230 * Panasonic OLED TX-55GZ1500 * Panasonic DMP-UB900/UHD/4K * Marantz Cinema 40 - 5.1.2 * Focal Chora 826 - Chora Center - Chora 806 + Cambridge Minx 22 ATMOS Rear High + Sub Klipsch R-112SW * Nvidia Shield TV Pro 2019 * Apple TV 4K 2022 *
 ** iPad Pro 11-inch 2020 * iPhone 12 Pro 2020 * MacBook Pro ** Apple Watch Ultra **

J.A.F._Doorhof

Gaaf. Gaaf....
Eigenlijk weinig aan.

Als je al de geniale effecten, geluid, mind fucks etc weg haalt blijf je zitten met het brandende verlangen "als iemand dit beter uit werkt kan het een gaaf concept zijn"

Waar ik inception nog steeds geniaal vind en ook goed te volgen (behalve dat je niet weet wat wat is) vond ik TenneT soms gewoon veel te ver doorgeschoten tussen de vraag "is dit nu echt een film of een demonstratie van wat kan als je probeert iets "unieke" neer te zetten"

We hebben ons vermaakt
En erna zal hij niet ooit nog een keer bekeken worden
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

TopGun2010

Nu voor 2 euro te huur op Amazon Prime
HT: Yamaha - B&W - LG - Sony - Apple - Synology # Stereo: Denon - B&W - Samsung - Microsoft # PC/MAC: Teac - Audioengine - Sennheiser # Head-fi: Samsung - Sony

For those with an eye for the finer details, we salute you...

Teejoo

#29
Ik ga Tenet niet eens kijken. Ik vond Dunkirk al vreselijk door die harde 'muziek', maar als ik dan lees dat Nolan dit ook nog allemaal expres doet om artistiek te doen haak ik echt af: https://screencrush.com/why-is-christopher-nolan-dialogue-hard-to-understand/

squeek

Quote from: Teejoo on January  2, 2021, 10:53:12
Ik ga Tened niet eens kijken. Ik vond Dunkirk al vreselijk door die harde 'muziek', maar als ik dan lees dat Nolan dit ook nog allemaal expres doet om artistiek te doen haak ik echt af: https://screencrush.com/why-is-christopher-nolan-dialogue-hard-to-understand/

Tja, als je zo films beoordeeld dan kan je beter geen films meer kijken denk ik dan. Je kan toch pas maar een oordeel vellen als je er zelf naar gekeken hebt of niet?! Ik heb nog nooit een film links laten liggen vanwege een review.

Trouwens, ik begrijp die hele hetze dus niet vanwege de harde muziek. Wat is er zo 'hard' aan vraag ik me af. Tis toch een actiefilm?
Onkyo TX-RZ50| Panasonic DP-UB424 | Epson tw9200 | Projecta | PS5 | Monitor audio Silver 7G 500 fronts, 100 surrounds,  AMS atmos | SVS pc13 Ultra |

Kjelt

Ik kan Teejoo wel begrijpen.
Tegenwoordig "knallen" alle films behoorlijk.
Tegen het absurde aan. Heel jammer dat je op een pre/pro nietvde sfx wat zachter kunt zetten zonder dat de spraak ook lager gaat. Lijkt wel tendens te volgen van concerten en dancings, zonder oordopjes krijg je een gehoorbeschadiging net als degenen die het volume aan het afregelen zijn , ook compleet doof.

Job

#32
Quote from: Kjelt on January  2, 2021, 12:26:03
Ik kan Teejoo wel begrijpen.
Tegenwoordig "knallen" alle films behoorlijk.
Tegen het absurde aan. Heel jammer dat je op een pre/pro nietvde sfx wat zachter kunt zetten zonder dat de spraak ook lager gaat.
Statistisch gezien klopt dat niet. De dynamiek is lager geworden, vooral omdat bioscopen steeds zachter zijn gaan afspelen (onder de afgesproken norm). Nolan is daar juist als enige sterk tegenin aan het gaan.
Wel is alles veel 'dikker' en de densiteit groter.
Het lijkt me niet de bedoeling van een pre/pro (of enig audioreproductieapparaat) dat je zelf de film (of muziek) gaat zitten remixen.
De nachtstand van Dolby kan wel helpen (ben ik ook niet voor, maar ik snap dat 't soms nodig kan zijn).

reza

Quote from: Job on December 30, 2020, 20:21:10
Waar zag jij 'em dan? Muziek (of eigenlijk de hele mix) was superdynamisch en kneiterhard.

Ik heb hem in de bioscoop gezien.
Na Dunkirk en Interstellar heb ik nog meer last gekregen van mijn tinitus en bij deze film viel het gelukkig dus wel mee.
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

Job

Quote from: reza on January  2, 2021, 14:54:19
Ik heb hem in de bioscoop gezien.
Na Dunkirk en Interstellar heb ik nog meer last gekregen van mijn tinitus en bij deze film viel het gelukkig dus wel mee.
Ik had dat bij Dunkirk niet (BFI Imax London) maar Interstellar (en Mad Max Fury Road) zag ik in de Imax Arena in Amsterdam, en heb toen gezworen daar nooit meer heen te gaan.
Level is één ding, de kwaliteit van de weergave maakt ook veel uit, in mijn ervaring.

reza

#35
Ik heb Interstellar ook in Imax gezien.
Dunkirk volgens mij ook, ze stonden echt allebei veels te hard.
Maar goed, Nolan houd wel van een beetje harde 5.1 soundtrack volgens mij.
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

Teejoo

Quote from: squeek on January  2, 2021, 12:16:56
Tja, als je zo films beoordeeld dan kan je beter geen films meer kijken denk ik dan. Je kan toch pas maar een oordeel vellen als je er zelf naar gekeken hebt of niet?! Ik heb nog nooit een film links laten liggen vanwege een review.

Trouwens, ik begrijp die hele hetze dus niet vanwege de harde muziek. Wat is er zo 'hard' aan vraag ik me af. Tis toch een actiefilm?
Ik baseer me op mijn eerdere ervaring met zijn films, met name op de laatste met Dunkirk. Dat ging helemaal nergens meer over qua herrie. En als ik nu lees dat hij bewust ook nog de dialogen zacht afmixt slaat het echt nergens meer op. Het lijkt het tegenovergestelde van Disney wel met hun gebrek aan sublaag de laatste jaren.

Ik ben juist echt wel van de actiefilms met een flinke dynamiek, maar dat is hier wellicht wel het probleem. Het is gewoon 1 muur van geluid zonder enige nuance.

reza

Ik ben het helemaal met je eens Teejoo.
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

Job

Quote from: reza on January  2, 2021, 16:00:52
Ik heb Interstellar ook in Imax gezien.
Dunkirk volgens mij ook, ze stonden echt allebei veels te hard.
Maar goed, Nolan houd wel van een beetje harde 5.1 soundtrack volgens mij.
Er is dus ooit een standaard bedacht. Films worden volgens die standaard gemixt. De meeste bioscopen in NL houden zich daar niet aan en vertonen de films op een lager volume. Veel filmmakers gaan daarom juist weer wat harder mixen. De loudness-war in de cinema.
Indien Imax Arena: ik vond het daar zo scherp en naar klinken dat ik het ook niet trok. Ik heb ook zeer luide films/sequenties in zeer goede zalen gezien, waar ik dat prima trok.

Teejoo

Quote from: Kjelt on January  2, 2021, 12:26:03
Ik kan Teejoo wel begrijpen.
Tegenwoordig "knallen" alle films behoorlijk.
Tegen het absurde aan. Heel jammer dat je op een pre/pro nietvde sfx wat zachter kunt zetten zonder dat de spraak ook lager gaat. Lijkt wel tendens te volgen van concerten en dancings, zonder oordopjes krijg je een gehoorbeschadiging net als degenen die het volume aan het afregelen zijn , ook compleet doof.
Ik vind dat toch lang niet bij alle films. Loop er pas echt tegenaan bij Nolan is een van de weinigen, en dan pas vanaf interstellar die net nog ging. Dark Night was bijvoorbeeld top. Maar nu begrijp ik het ook omdat hij het blijkbaar bewust doet. Terwijl spraak toch echt wel essentieel is lijkt me zo.

Teejoo

Quote from: Job on January  2, 2021, 16:05:55
Er is dus ooit een standaard bedacht. Films worden volgens die standaard gemixt. De meeste bioscopen in NL houden zich daar niet aan en vertonen de films op een lager volume. Veel filmmakers gaan daarom juist weer wat harder mixen. De loudness-war in de cinema.
Indien Imax Arena: ik vond het daar zo scherp en naar klinken dat ik het ook niet trok. Ik heb ook zeer luide films/sequenties in zeer goede zalen gezien, waar ik dat prima trok.
Deels mee eens, het wordt idd allemaal erg compressed en allemaal luid. Dat verklaard echter niet het probleem bij de Nolan films: daar maakt hij een bewuste keuze om de dialoog zacht te mixen. Anders zou de verstaanbaarheid ook geen issue zijn, omdat het center kanaal ook gewoon harder zou zijn.

Gaeje

Quote from: Teejoo on January  2, 2021, 16:07:13
Terwijl spraak toch echt wel essentieel is lijkt me zo.

Ja en nee. Film blijft een visuele vertelling dus in principe zou je een groot deel moeten kunnen volgend zonder de dialoog effectief te verstaan.

Maar je kan m toch thuis kijken en zelf zo hard of zo zacht spelen als je zelf wil. Voor zover ik me kan herinneren uit de bioscoop was niets echt onverstaanbaar (dialoog dan, onbegrijpbaar komt met momenten meer voor)

Het begint knalt inderdaad, maar een shoutout ís nu eenmaal luid. Ik vind het wel een must see als je van het spionage/james bond/mission impossible genre houdt, en dan eens níet een cgi fest

Job

#42
Quote from: Teejoo on January  2, 2021, 16:09:50
Deels mee eens, het wordt idd allemaal erg compressed en allemaal luid. Dat verklaard echter niet het probleem bij de Nolan films: daar maakt hij een bewuste keuze om de dialoog zacht te mixen. Anders zou de verstaanbaarheid ook geen issue zijn, omdat het center kanaal ook gewoon harder zou zijn.
Kwestie van balans natuurlijk. Iets is vooral hard of zacht ten opzichte van iets anders. Dialoog is vaak de referentie. Denk dat dat ook Nolans idee is. De dialoog niet te luid zodat er veel ruimte is om de rest luider te kunnen laten zijn.
Ben daar niet per se fan van, overigens, maar had bij Dunkirk en Tenet geen last. Bij Interstellar wel, maar dus eigenlijk meer door de matige weergavekwaliteit dan door het level an sich. Dark Knight Rises ging vrij goed, maar was ook al wel op het randje. Hebben ze volgens mij zelfs opnieuw gemixt vanwege klachten over verstaanbaarheid.

wolfkampf

Ik vond het geluid in de cinestar in Enschede bij de film Tenet ook echt niet om aan te horen.  Het klonk net alsof de speakers allemaal over de grens heen gingen.

In mijn eigen ht kon ik het echter wel bekoren.
Ik zet bij elke film echter ook de center speaker 2db harder om de dialoog wel goed te kunnen volgen.
Sony vpl-vw590es  ,i visions hd 4k ta8000 120" , zappiti HDR one, Denon avr-x2400 5.1.2 2x klipsch f2 synergy, klipsch rp 440 center, 2x klipsch rw10d subs
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=143215.0

Remco

In mijn set zojuist beleefd op Blu-ray. Het zal wel een smaak dingetje zijn, maar ik vond de geluidstrack echt om te smullen! Ja er zit zeker een Nolan sausje over, maar ik houd daar wel van. Dat de center te zacht stond heb ik niet zo ervaren eerlijk gezegd en de sub ging als een malle  ::). Verhaallijn is inderdaad freaky en ik begrijp er nu nog vrij weinig van na de 2e keer bekeken te hebben, maar dat mag de pret niet drukken. Ik heb me 2 1/2 uur kostelijk vermaakt!!
HT ruimte: Zolder | Sonitus Acoustics |
Versterker/Bron: Marantz SR8012 CM Stufe1 | Oppo UDP-203 CM Stufe2 |
Luidsprekers 5.2.4 : Ascendo The6-P CM | Cabasse Eole-4 | Dual JL Audio E-112 |
Beeld: Sony VPL-VW360ES CM Stufe2 | Screen Excellence Enlightor Neo 108 inch 21x9 |

RalphH

Buiten wat ik verder van dit maaksel vond, geen verstaanbaarheid negatief opgevallen eigenlijk. Al was het achteruit praten wel compleet onverstaanbaar :P
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

haythijs

Quote from: Remco on January  2, 2021, 17:05:11
In mijn set zojuist beleefd op Blu-ray. Het zal wel een smaak dingetje zijn, maar ik vond de geluidstrack echt om te smullen! Ja er zit zeker een Nolan sausje over, maar ik houd daar wel van. Dat de center te zacht stond heb ik niet zo ervaren eerlijk gezegd en de sub ging als een malle  ::). Verhaallijn is inderdaad freaky en ik begrijp er nu nog vrij weinig van na de 2e keer bekeken te hebben, maar dat mag de pret niet drukken. Ik heb me 2 1/2 uur kostelijk vermaakt!!

Hier idem. Audio-visueel vond ik het ook echt smullen. Heb de Yamaha eigenlijk niet echt teruggeschroefd want ik vond het prima te behappen maar dat er idd rake (audio)klappen vallen, was wel te merken.
Of ik het verhaal begreep, geen idee eigenlijk 😁
Maar heb ook niet de hele tijd met vraagtekens gezeten, gewoon de film ondergaan en dat beviel prima.
Samsung 55ks7000/Yamaha rx a2070/Sony ubp 800/Cambridge CXU/Kef Q150 + 3005SE/Svs Sb1000/Audioquest+ Inakustik reference+Canare

Job

#47
Voor Bluray/dvd/VOD wordt vaak een aparte mix gemaakt met (licht) gereduceerde dynamiek.
Inderdaad een enorme bak (heerlijk) laag in deze film.