Cambridge Audio 851N vs HiRes

Started by Arno P, December 23, 2019, 17:17:19

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Arno P

Met een old-school HiFi verleden (en heden) van huizenversterkers, hoornluidsprekers en veel vinyl ben ik de uitdaging aangegaan om mijn CD speler een digitale kompaan te geven in de vorm van een DAC/Netwerk streamer. Ook heb ik mijn buizenDAC met een traantje aan de kant gezet en de Cambridge Audio 851N als DAC laten fungeren.

Vandaan de ethernetkabel doorgetrokken en de boel speelt en heb ik als streaminggroentje nog enkele vragen die de ervaren streamers (of mede-eigenaren van een 851N) wellicht kunnen beantwoorden.

Via TIDAL heb ik een aantal opnamen in mijn lijst gezet en daarbij ook wat Master-files, files met in de titel 96kHz en 192kHz. Met de app op de iPhone de files gestart maar ongeacht de file blijft er op het display van de 851N 44.1kHz en 16Bit staan (ik nam even aan dat via de ethernetkabel voldoende bandbreedte ter beachikking staat om ook de hogere res te kunnen sturen.

Dus, poging2. De USB2 Audio ingang aangesloten op mijn macbook USB uitgang (met een USB2-kabel). Files afgespeeld en in het scherm verschijnt alvast iets meer, namelijk 96kHz. Hoopvol maar het zal toch niet zo zijn dat ik er altijd een USB-kabel aan moet hangen?

Nu vraag ik mij af of een NAS voor dit een oplossing zou bieden als de Hi-Res files hier eerst opgeslagen worden en de 851N hiervan af af speelt en dan wel (zonder de USB-Kabel truuc) de hogere resoluties afspeelt en deze hoger res ook weergeeft op het display van de 851N.

Heel wat vragen, maar ik hoopt dat iemand mij weer een stap verder kan helpen.

Arno

german

Ik heb een CXN en die speelt alle high res. files probleemloos vanaf een nas tot DSD64.
Pathos Ethos geïntegreerde versterker. Audio-GD-D77 dac. Atrium Initio luidsprekers. SVS SB3000.
ROON Rock.

Arno P

Quote from: german on December 26, 2019, 11:45:22
Ik heb een CXN en die speelt alle high res. files probleemloos vanaf een nas tot DSD64.

Ik begrijp dat dit voor op de NAS opgeslagen files is en dat is iets dat ik wel zou verwachten dat het werkt.
Maar....zou het ook rechtstreeks kunnen streamen en de NAS als een soort laptopfunctie gebruiken zodat het pad Internet/Tidal->NAS->USB kabel?->Netwerkspeler/CA is?

Op die manier is er alleen de controller iPad/iPhone nodig om de NAS een instructie te geven en er toch Hi-Res files naar de CA gaan.

Op dit moment is het zo dat de CA wel met ethernet/modem Tidal heeft en als je dan via de draadloze iPhone/ipad muziek selecteert het altijd maximaal CD kwaliteit zal zijn (Ethernet is toch geen beperking om dit ook voor HiRes te doen die van de Tidal-server komt?)

german

Ik heb helaas nooit Tidal gebruikt, voor high res. vind ik dat gewoon erg duur. Dus hiermee kan ik je helaas niet verder helpen.

"Its wireless options include NAS Drive / UPnP compatibility, internet radio, Qobuz, Tidal, Spotify Connect, and Apple Airplay."

Zoals ik het bovenstaande lees, is dat via wifi, mogelijk dat dit een beperking is?
Pathos Ethos geïntegreerde versterker. Audio-GD-D77 dac. Atrium Initio luidsprekers. SVS SB3000.
ROON Rock.

Tabcam

#4
Quote from: Arno P on December 23, 2019, 17:17:19
Met een old-school HiFi verleden (en heden) van huizenversterkers, hoornluidsprekers en veel vinyl ben ik de uitdaging aangegaan om mijn CD speler een digitale kompaan te geven in de vorm van een DAC/Netwerk streamer. Ook heb ik mijn buizenDAC met een traantje aan de kant gezet en de Cambridge Audio 851N als DAC laten fungeren.

Vandaan de ethernetkabel doorgetrokken en de boel speelt en heb ik als streaminggroentje nog enkele vragen die de ervaren streamers (of mede-eigenaren van een 851N) wellicht kunnen beantwoorden.

Via TIDAL heb ik een aantal opnamen in mijn lijst gezet en daarbij ook wat Master-files, files met in de titel 96kHz en 192kHz. Met de app op de iPhone de files gestart maar ongeacht de file blijft er op het display van de 851N 44.1kHz en 16Bit staan (ik nam even aan dat via de ethernetkabel voldoende bandbreedte ter beachikking staat om ook de hogere res te kunnen sturen.

Dus, poging2. De USB2 Audio ingang aangesloten op mijn macbook USB uitgang (met een USB2-kabel). Files afgespeeld en in het scherm verschijnt alvast iets meer, namelijk 96kHz. Hoopvol maar het zal toch niet zo zijn dat ik er altijd een USB-kabel aan moet hangen?

Nu vraag ik mij af of een NAS voor dit een oplossing zou bieden als de Hi-Res files hier eerst opgeslagen worden en de 851N hiervan af af speelt en dan wel (zonder de USB-Kabel truuc) de hogere resoluties afspeelt en deze hoger res ook weergeeft op het display van de 851N.

Heel wat vragen, maar ik hoopt dat iemand mij weer een stap verder kan helpen.

Arno
Ik zie nergens staan dat de Cambridge Audio CX851N MQA ondersteund/gecertificeerd is. Dan moet het via een laptop gebeuren en niet via de iphone.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

Arno P

Quote from: german on December 26, 2019, 15:17:40
Ik heb helaas nooit Tidal gebruikt, voor high res. vind ik dat gewoon erg duur. Dus hiermee kan ik je helaas niet verder helpen.

"Its wireless options include NAS Drive / UPnP compatibility, internet radio, Qobuz, Tidal, Spotify Connect, and Apple Airplay."

Zoals ik het bovenstaande lees, is dat via wifi, mogelijk dat dit een beperking is?

De CA is gekoppeld via een vaste ethernetkabel om wifibeperkingen te voorkomen.
Hoe jij het gebruikt is dus enkel om reeds opgeslagen bestanden naar de CA te streamen ipv streamen rechtstreeks van internet? (Spotify of iets anders)?

Arno P

Even een praatplaatje bijgevoegd

Arno P

Fig1 is de simpelste optie maar met enkel CD resolutie en mooi het artwork op het LCD zichtbaar.
Fig2 rekt de resolutie tot 96kHz maar er is een macbook/Ipad nodig en nog het ergste...een onhandige USB kabel
Fig3: deze vroeg ik mij dus af. Kun je een NAS zo inzetten (zonder opgeslagen files af te spelen) om de functie van de Laptop in Fig2 te vervangen? Op die manier zou de NAS via ethernetkabel aan het modem hangen, TIDAL files van internet afhalen en zou een macbook/Ipad/Iphone enkel de controller zijn om de NAS het juiste te laten doen.

Of is er zelfs een mogelijkheid om dichtbij de netwerkspeler gewoon een iPad met een USB-kabel eraan te hangen en de IPAD vervolgens draadloos (met iPhone oud) te kunnen besturen?

Tabcam

Voor zover ik weet kan je niet zomaar muziekbestanden van TIDAL op je NAS opslaan. Ik heb niet precies gekeken maar meen dat TIDAL daar wel controle over houdt. Het probleem zit hem in het MQA decoderen en dat kan alleen met gecertificeerde apparatuur voor zover ik weet. Anders zou elke squeezeboxversie dit al ingebouwd hebben denk ik, maar wie weet leer ik hier weer wat :lookaround:.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

Arno P

Quote from: TabCam on December 29, 2019, 17:52:34
Voor zover ik weet kan je niet zomaar muziekbestanden van TIDAL op je NAS opslaan. Ik heb niet precies gekeken maar meen dat TIDAL daar wel controle over houdt. Het probleem zit hem in het MQA decoderen en dat kan alleen met gecertificeerde apparatuur voor zover ik weet. Anders zou elke squeezeboxversie dit al ingebouwd hebben denk ik, maar wie weet leer ik hier weer wat :lookaround:.

Het gaat mij juist niet om van Tidal iets op te slaan. Wel om Tidal vanaf een NAS aan te spreken om te streamen

mijkie

dit al gelezen ?

Does the TIDAL update support MQA playback?

There are currently no plans to integrate MQA support into any of our current products as this would require a hardware modification to install a Full MQA Decoder.

As MQA files are packaged inside any lossless container such as FLAC, WAV or Apple Lossless, this enables them to be played from your PC or Mac via a USB Audio connection to a Cambridge Audio Network Player even though a Full MQA Decoder is not built into the unit.

As the Decoder is not built in, these files will play at a maximum of 24 Bit/96 kHz. This can still be up-scaled to a superior 24 Bit/384 kHz within the 851N and CXN however.



The Tidal Music desktop app can also be played from your PC or Mac through a USB Audio connection to your Cambridge Audio network player. This will also give access to the Tidal Masters service and access to MQA content, which is currently unavailable through the mobile app.

To enable playback, connect a USB A to B cable between your PC or Mac and the Cambridge Audio network player and select "USB Audio" as the desired digital input through the network players interface.

Although we cannot guarantee MQA's Decoders or Renderers will be implemented into future products, we are looking into the possibility of this.
Focal Alpha 50 * Eversolo DMP-A6

Arno P

Allemaal bekend maar dat was niet mijn vraag helaas. Misschien is er iemand met IT ervaring en/of zelf een NAS met USB gekoppeld aan een netwerkspeler?

Pjotr27

Quote from: Arno P on December 29, 2019, 18:51:08
Het gaat mij juist niet om van Tidal iets op te slaan. Wel om Tidal vanaf een NAS aan te spreken om te streamen

Een NAS is een opslagapparaat en geen computer of streamer. Heb je een hele dure NAS met veel geheugen en een snelle processor dan kan je een app downloaden die streamen mogelijk maakt. Maar dan wel met de bestanden die op de NAS staan. Tidal is een online streaming dienst. Je moet daarvoor of een geschikte streamer (met TIDAL mogelijkheid) of een computer gebruiken. Wat jij wilt lijkt me niet zo makkelijk. Wellicht kan het maar het klinkt erg onlogisch...
Sansui Au-8500, Spring Audio 2a3 versterker, Pel luidsprekerkabels, Ocos kabels, Pel Interlinks, AudioMaat stekkerblok, Aurel Bryan field coil speakers, Spring Audio 1540 dac, M-Way netkabels, Ilusi Audio hoofdtelefoonversterker, Audio Technica ATH-W1000X hoofdtelefoon.