4k kabel werkt niet op receiver?

Started by Chester, December 21, 2019, 20:13:54

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Chester

Hoi allen,

Ik heb een vraag, if dit normaal/bekend is. Ik heb recentelijk de nieuwe projector Epson TW 9400, met. 4K resolutie. Daarna popcorn Transformer gekocht, ook met 4k. De popcorn is verbonden met mijn Pioneer receiver sclx73 die geen 4k pass through heeft. Alles werkt nog op HD.

Vervolgens de oude hdmi kabel tussen popcorn en receiver vervangen voor een 4K kabel. Alles werkt nog. Zojuist de HDMI kabel vervangen tussen receiver en projector door een 4K kabel en tot mijn verrassing gaat het HDMI lampje op de receiver direct uit zodra ik de nieuwe kabel inplug. Is dit een bekend fenomeen?

Dit wordt dus alleen opgelost door een nieuwe receiver met 4K pass through?
Denon AVC-X4700H 4k/8k receiver, Pioneer BDP-LX54 Blu Ray,Tannoy Profiles 638, Tannoy Revolution RC1, Tannoy Mercury M1, SVS SB12-PLUS/2.
Zappiti One SE 4K, Epson TW9400 4K projector, Beamax 244 x 138.
Samsung UE40C7700 LED 3D TV, Samsung Blu Ray

RalphH

#1
Rotte kabel?
En....4k hdmi kabel bestaat niet, als je een high speed hdmi kabel had/hebt/koopt, zou je doorgaans tot een meter of 7 a 10 geen problemen moeten hebben. Daarboven kun je signaalverlies gaan krijgen en dus uitval/artefacts.
Dus waarom heb je je kabel precies vervangen? ;D
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

RalphH

Aanvulling:
Van https://en.m.wikipedia.org/wiki/HDMI

Standard HDMI Cable – up to 1080i and 720p
Standard HDMI Cable with Ethernet
Standard Automotive HDMI Cable
High Speed HDMI Cable – 1080p, 4K 30 Hz, 3D and deep color
High Speed HDMI Cable with Ethernet

Werkt t met de oude kabel trouwens wel weer als je die inprikt? Zou ik de nieuwe kabel weer retour zenden, die lijkt sowieso niet OK.
En als je dan een keer een 4k receiver koopt, en je huidige kabel is standard hdmi en geen high speed (specs checken) koop je dan alsnog wat nieuws en voor een langere lengte een optische van een paar tientjes.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

denoontje

Quote from: RalphH on December 21, 2019, 21:08:36
Rotte kabel?
En....4k hdmi kabel bestaat niet, als je een high speed hdmi kabel had/hebt/koopt, zou je doorgaans tot een meter of 7 a 10 geen problemen moeten hebben. Daarboven kun je signaalverlies gaan krijgen en dus uitval/artefacts.
Dus waarom heb je je kabel precies vervangen? ;D


10 meter via hdmi 4k lukt niet per high speed draadkabel. Daarvoor moet je naar optisch gaan en die hoeven niet heel duur te zijn.




Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

denoontje

Kabel direct op weergeven geprobeerd vanuit de bron?
Kan idd als biet de hele keten nu 4k is dat ondanks dat je alleen hd wil uitsturen niet wil werken.
Ik had een oude hd apple tv op een hd projector ...geen probleem.

Toen uhd projector..zegt apple tv dat ie een highspeed hdmi kabel ingeprikt wil zien[emoji854]. Ondanks dat ik hd uitstuurde.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

RalphH

Zn vorige zogenaamde "niet 4k" kabel, deed het wel.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

Chester

Bedankt! En excuses voor de late reactie, ik kreeg geen melding van nieuwe posts.
Ik was inderdaad vergeten te melden dat alvorens ik de nachtmerrie was ondergaan van het groter uitboren van de gaten in de vloer voor deze dikke vette 4k 60hz high speed (overigens 15m!) ik hem natuurlijk rechtstreeks op de bron had aangesloten om te testen en hij daar perfect op werkte! Super scherp beeld, dus de lengte en kabel lijken geen probleem.

Wat ik dus ook uitstuur, hd of 4k, de oude kabel werkt goed (al ga ik er vanuit dat die 11 jaar oude HDMI kabel geen 4k 60hz aan kan) en zodra ik de nieuwe kabel in de receiver prik, gaat het hdmi lampje op de receiver uit.

Toch de receiver?
Denon AVC-X4700H 4k/8k receiver, Pioneer BDP-LX54 Blu Ray,Tannoy Profiles 638, Tannoy Revolution RC1, Tannoy Mercury M1, SVS SB12-PLUS/2.
Zappiti One SE 4K, Epson TW9400 4K projector, Beamax 244 x 138.
Samsung UE40C7700 LED 3D TV, Samsung Blu Ray

Mokumer45

#7
Ik heb het net even geprobeerd uit te zoeken, maar volgens mij en de specs ondersteunt deze SC-LX73 geen 4k. Dus, als je 4k aanstuurt, gaat het niet werken op deze manier. Deze Pioneer stamt volgens mij uit het pré-4k tijdperk, dus om het zo te laten werken zal er helaas een andere AV aangeschaft moeten worden. Ik las, dat hij al in 2010 gelanceerd is en dat is idd ver voor het begin van de 4k invoering.
Maar eigenlijk zou over deze nieuwe kabel zonder probleem ook een niet-4k signaal gestuurd moeten kunnen worden, lijkt mij. Maar ik geef mijn mening graag in ruil voor een betere van een expert.
Huiskamer: AVR: Denon AVC-X4700H, Speakers: Teufel T400 Mk2, Teufel Cubycon 5.1 met bijbehorende Subw , Teufel Reflekt, 2e Subw: Sony SA-WMS535, Audio Streamer: Teufel Raumfeld Connector 2, 4K Speler: Sony UBP-X800, DAT Rec: Sony DTC-55ES, Cassette Rec: Sony TC-K630ES, DVD/Video Rec: Sony RDR-VX450, Pick-up: Dual CS-429 met Shure M97XE of Ortofon 2M Red of Audio Technica AT-VM95EN element, Phono Amp: Teufel PhonoStation 1, Media Box: UPC Pace DRC7111, div. Headphones, o.a. Sony MDR-DS6500, TV: Sony 49X8305C.
 Extra: Micro System: Sony CMT-CPX1. Slaapkamer: nog div. apparaten.

mijkie

En een bron met 2 HDMI uitgangen, kun je beeld rechtstreeks naar je beamer sturen en geluid naar je Pio

Of een HDMI-splitter werkt misschien ook wel
Focal Alpha 50 * Eversolo DMP-A6

scoc

Quote from: Chester on December 25, 2019, 00:46:42
Bedankt! En excuses voor de late reactie, ik kreeg geen melding van nieuwe posts.
Ik was inderdaad vergeten te melden dat alvorens ik de nachtmerrie was ondergaan van het groter uitboren van de gaten in de vloer voor deze dikke vette 4k 60hz high speed (overigens 15m!) ik hem natuurlijk rechtstreeks op de bron had aangesloten om te testen en hij daar perfect op werkte! Super scherp beeld, dus de lengte en kabel lijken geen probleem.

Wat ik dus ook uitstuur, hd of 4k, de oude kabel werkt goed (al ga ik er vanuit dat die 11 jaar oude HDMI kabel geen 4k 60hz aan kan) en zodra ik de nieuwe kabel in de receiver prik, gaat het hdmi lampje op de receiver uit.

Toch de receiver?

Wanneer HDMI op receiver niet werkt staat dan je input op een 4K bron? Maw als je als input je blu ray speler neemt (die ik vermoed niet upscaled naar 4K) heb je vermoed ik wel beeld?

Anders in je popcorn instellingen deze even forceren op 1080P.
Woonkamer (stereo): Aurender N20 | Devialet Expert 220 Pro | TAD ME1 | Purepower+ 1500 | Vicoustic panels
Woonkamer (tv): Apple TV 4K | Panasonic TX-55HZ1000E | Sonos Beam v2
HT: Oppo UDP-203 CineMike mod 2 | OSMC Vero 4K | Apple TV 4K | Lyngdorf MP-60 + MXA-8400 | Marantz MM7055 CineMike | ATC SCM11/C3C/SCM11 | 4 x Monitor Audio CSS230 | 2 x B&W DB3D | JVC DLA-NZ7 | Stewart Studiotek G3 | Propower 1050

Chester

Quote from: mijkie on December 25, 2019, 03:06:13
En een bron met 2 HDMI uitgangen, kun je beeld rechtstreeks naar je beamer sturen en geluid naar je Pio

Of een HDMI-splitter werkt misschien ook wel
Dat ga ik inderdaad even proberen, zou de goedkoopste oplossing zijn.

Ik weet dat de receiver ver voor het 4k tijdperk is, maar had eigenlijk wel verwacht dat het backwards compatible zou zijn en op hd zou blijven werken.

Voor wat betreft de bronnen; bij de test had ik zowel de a-400 (geen 4k) als de Transformer geprobeerd, bij beiden werkt het niet meer. Ook de Transformer zal bij het aanzetten niet direct 4k uitsturen omdat android volgens mij hooguit HD is. Pas bij het afspelen van een 4k film gaat de resolutie omhoog.

Maar los van de bronnen;
Zodra ik de kabel in een output stop van de receiver gaat het HDMI lampje uit en zegt de projector dat er geen signaal is.
Stop ik diezelfde kabel in de Transformer, dan heb ik direct beeld...

Ik ging er eigenlijk maar vanuit dat de nieuwe 4k-geschikte kabels andere pinnen of technologie gebruiken, maar ik maak uit jullie reacties op dat deze hetzelfde is bij alle kabels? Dat het hooguit aan de kwaliteit en afscherming ligt?
Denon AVC-X4700H 4k/8k receiver, Pioneer BDP-LX54 Blu Ray,Tannoy Profiles 638, Tannoy Revolution RC1, Tannoy Mercury M1, SVS SB12-PLUS/2.
Zappiti One SE 4K, Epson TW9400 4K projector, Beamax 244 x 138.
Samsung UE40C7700 LED 3D TV, Samsung Blu Ray

Tabcam

Splitter kan je proberen, maar ik geef je niet veel kans omdat die de laagste resolutie selecteert, dan wel de eerste. Kans zit erin dat je ofwel beeld en geen geluid hebt dan wel geen 4k beeld.

Receiver upgraden lijkt me de meest logische optie of een actieve splitter met ingebouwde converter. Maar die zijn weer niet goedkoop.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

Chester

Dankjewel. Ja, dat van die actieve splitter had ik gelezen, erg dure oplossing als hij tijdelijk is. Dan spaar ik liever voor een nieuwe receiver. Ik had echter gehoopt van jullie uit ervaring te horen dat dit het zeker moet zijn, een 1800 euro gokje vind ik wat risicovol :) Ik zie jullie niet nagenoeg unaniem vaststellen dat het de receiver moet zijn.

Hopelijk mag ik hem eerst 'proberen' .

Ik zal nog even laten weten wat de splitter doet, ik ben al meer als tevreden als ik daarmee voorlopig HD kan kijken.

Bedankt zover allemaal!
Denon AVC-X4700H 4k/8k receiver, Pioneer BDP-LX54 Blu Ray,Tannoy Profiles 638, Tannoy Revolution RC1, Tannoy Mercury M1, SVS SB12-PLUS/2.
Zappiti One SE 4K, Epson TW9400 4K projector, Beamax 244 x 138.
Samsung UE40C7700 LED 3D TV, Samsung Blu Ray

RalphH

Je kon toch HD kijken met je oude kabel, of lees ik wat over het hoofd?
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

Chester

Dat klopt. Maar beide kabels passen niet door het gat onder de grond door en de oude is dus verwijderd. Ik had de nieuwe tenslotte getest en had scherp beeld, dus wat kon er misgaan :)

De oude kabel ligt nu opgerold achter de kast en zal ik dus voorlopig steeds uit moeten rollen en aansluiten aan de projector die strak tegen de muur staat op een schap. Wat lastig dus...

Ik vermoed dat de frequentie van films kijken voorlopig even afneemt...
Denon AVC-X4700H 4k/8k receiver, Pioneer BDP-LX54 Blu Ray,Tannoy Profiles 638, Tannoy Revolution RC1, Tannoy Mercury M1, SVS SB12-PLUS/2.
Zappiti One SE 4K, Epson TW9400 4K projector, Beamax 244 x 138.
Samsung UE40C7700 LED 3D TV, Samsung Blu Ray

Menno_M

Quote from: RalphH on December 22, 2019, 13:10:33
Zn vorige zogenaamde "niet 4k" kabel, deed het wel.

Precies wat ik ook had met mijn TW9400 lijkt het! En sommige apparaten zetten blijkbaar niet genoeg krachtig signaal op een koperkabel...

Zie

https://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=174335.0

Sommige

Chester

Bizar. Zo leer ik weer bij.
Weet je wat erger is; nu die nieuwe dure (en dus niet werkende kabel eindelijk met behulp van buren die onder de drassige grond zijn geweest om hem te trekken, klaar ligt, blijkt de oude en dunne kabel die ik nu even door de woonkamer afrol prima te functioneren op ALLE resoluties! Ik snap er geen snars van.
Denon AVC-X4700H 4k/8k receiver, Pioneer BDP-LX54 Blu Ray,Tannoy Profiles 638, Tannoy Revolution RC1, Tannoy Mercury M1, SVS SB12-PLUS/2.
Zappiti One SE 4K, Epson TW9400 4K projector, Beamax 244 x 138.
Samsung UE40C7700 LED 3D TV, Samsung Blu Ray

Schollaw

Hey,

Er zijn verschillende Posts die dit probleem weergeven.. ik volg wat mee.
Er worden daar ook verschillende oplossingen aangeboden. Zou bij jou hdfury iets kunnen betekenen?

Grtjes
Parasound a52- parasound hca 2205a - marantz av 7702 mkII - Dali m 375 - Dali h 80 - b&w 610 xp en velodyn spl 12 r- oppo udp 203 - panasonic txp - epson eh tw 9300

Chester

Misschien wel, maar vind ik wel een erg dure oplossing. Ik wil nog 1 of 2 dingen testen voor ik besluit wat te doen. Alle bovenstaande posts terug lezende denk ik dat RalphH het vanaf z'n eerste reactie goed had. Ik was me niet bewust dat er soms voor 4k helemaal geen nieuwe kabel nodig is. Nog steeds lijkt de oudere dunne kabel prima alles aan te kunnen.

Ik moet echter nog wel wat moed verzamelen m'n buurman voor de derde keer te vragen om de kabels te vervangen. Er lopen meerdere kabels door deze gaten heen (luidsprekers, ethernet) en die moeten er allemaal weer uit zodat de dikke connector er door past...

Ik laat weten hoe het afloopt. Bedankt allen!
Denon AVC-X4700H 4k/8k receiver, Pioneer BDP-LX54 Blu Ray,Tannoy Profiles 638, Tannoy Revolution RC1, Tannoy Mercury M1, SVS SB12-PLUS/2.
Zappiti One SE 4K, Epson TW9400 4K projector, Beamax 244 x 138.
Samsung UE40C7700 LED 3D TV, Samsung Blu Ray

vik

Wel of geen signaal is ook afhankelijk van de interne buffering van zowel het apparaat wat verzendt als het ontvangende apparaat (tv of projector).

Er bestaat geen specifieke "4K" kabel maar lengte en afscherming spelen wel een rol. De Supra HD-5 passieve kabel ondersteunt wel tot en met 10 meter. Het is een kwestie van proberen en zelfs hele oude kabels kunnen gewoon werken dat heb ik al mee gemaakt.
Mobiel: +31626102562 /WhatsApp
https://www.facebook.com/CineMikeBenelux

JVC- Sony- Barco-Trinnov- Lyngdorf- Lumagen- JBL Synthesis-JL Audio- Ascendo- Stewart- Adeo Screens-Screen Research-REL- Denon-Marantz-Arcam-Kef-M&K Sound- CineMike