i1profiler software, Intel graphics & laptop calibratie

Started by alexeiboris, December 21, 2019, 17:13:43

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

alexeiboris

Ik heb een i1display pro met daarbij de i1profiler software. Ik heb het meetapparaat al gebruikt icm HCFR voor het calibreren van mijn samsung tv en dell 30" monitor. Beide apparaten hebben alle mogelijkheden daarvoor, dus rgb gain/offsert, RGBCMY hue/saturation etc. en ik ben erg content met de resultaten.

Nu heb ik een nieuwe Lenovo T490 laptop van de zaak, met integrated Intel graphics, en daar kan ik niet bovengenoemde controls in terugvinden:



Je kunt dus alleen voor het totaal, of voor r, g en b apart, 'helderheid' en 'contrast' instellen... is dat hetzelde als gain/offset?
Hoe gebruik ik deze manier van instellen met bijv. HCFR?

Wat ik nu voor de laptop maar even gedaan heb is een geautomatiseerde meting gedaan met i1profiler; deze genereert in de simpelste vorm, zonder verdere tussenkomst of instellingen een profiel wat je dan in kunt laden in (bijv) Windows. Maar ook hier kun je kiezen om zelf aan de contrast/brightness/rgb knoppen te draaien als je iets uitgebreider wilt calibreren, echter... de i1profiler software draait fullscreen als die eenmaal loopt, en als je dan bijv. naar het Intel Graphics control center wilt, dan gaat dat niet... dus moet je de software eerst weer stoppen, instelling doen, starten.... erg onhandig. Ik zou dus liever met bijv. HCFR of displaycal etc werken en een 'echte' calibratie doen ipv een profiel, maar dan moet ik wel weten hoe ik dus met de Intel settings moet omgaan?

Iemand die begrijpt waar ik het over heb? :D

Ik zal zometeen eens met HCFR continue meten op de primaries, bijv. rood, en dan eens proberen wat die intel hd settings doen.

Sjaak_Banaan

Is het niet zo dat je bij die Intel controls softwarematig je rgb aanpast?
Ik denk dat je bij een laptop niet echt kan kalibreren, enkel een profieltje maken met iProfiler en eventueel een target helderheid instellen.
Mocht het anders kunnen dan hoor ik het ook graag, maar geloof niet dat het verschil maakt als jij in de Intel software gaat schuiven.
Klipsch KL-650-THX® Ultra2 • Klipsch RF-83 • Klipsch RB-81 II • Klipsch RS-62 II • 21" DIY sub 18Sound • dual Klipsch SPL-150  •  dual XTZ Cinema 3x12 • Marantz SR7013 • Marantz UD7007 • Sony KDL-55HX850 • JVC X5900BE • 3m DIY screen

Bouw HT in kelder

alexeiboris

Daar zou je best wel eens gelijk in kunnen hebben... op zich is het profieltje al een aardige verbetering.

alexeiboris

Het is onmogelijk om met i1profiler te meten én tegelijk de intel settings te bedienen... dus maar even een grayscale en primaries/secundaries gemeten met hcfr, met het eerder gemaakt i1profiel geactiveerd. De grayscale is acceptabel recht, gamma niet helemaal ok en de primaries... laten we het daar maar niet over hebben ;) ik heb nog een continuous meting gedaan om te zien wat effect is van de intel settings, maar het geeft alleen verslechtering.

Er zal best nog wel wat meer te tweaken zijn, maar ik vind het wel goed zo. Het is tenslotte geen laptop voor echt grafisch werk, en het beeld is zichtbaar beter in balans.

Zijn er uberhaupt wel laptops met uitgebreide afstelmogelijkheden, bijv. 11 punts gamma en/of losse rgb gain/offset instellingen? Bij monitoren zie je het best regelmatig, ook bij de goedkopere (even afgezien of het goed werkt) maar bij laptops?

alexeiboris

Weet iemand of het mogelijk is om onder Windows 10, igv 1 of 2 externe schermen naast het laptop scherm, voor ieder scherm een (ander) icm profiel te gebruiken?

alexeiboris

Niemand? Ik had toch wel meer calibratie-kenners verwacht op dit forum... jammer.

KillerbeeNL

Quote from: Sjaak_Banaan on December 21, 2019, 17:54:41
Is het niet zo dat je bij die Intel controls softwarematig je rgb aanpast?
Ik denk dat je bij een laptop niet echt kan kalibreren, enkel een profieltje maken met iProfiler en eventueel een target helderheid instellen.
Mocht het anders kunnen dan hoor ik het ook graag, maar geloof niet dat het verschil maakt als jij in de Intel software gaat schuiven.
hier ben ik het ook mee eens wat betreft computerschermen of laptopschermen.

Verstuurd vanaf mijn SM-A505FN met Tapatalk

Tools: i1pro en Chromapure Professional -- Audio: JBL SB400 soundbar+SUB -- TV: LG 47PW4500 LED -- Game: PS3 en een Wii voor de jeugd ;-)

J.A.F._Doorhof

Laptops variëren
Sommige kun je de software uitzetten of deinstalleren. Dit is waarom ik altijd kies voor Dell of Microsoft. Beide kunnen zo ingesteld worden dat een calibratie wel mogelijk is. En beide hebben goede schermen
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Sjaak_Banaan

Zou je daar iets meer over kunnen vertellen? Dat klinkt wel interessant...
Klipsch KL-650-THX® Ultra2 • Klipsch RF-83 • Klipsch RB-81 II • Klipsch RS-62 II • 21" DIY sub 18Sound • dual Klipsch SPL-150  •  dual XTZ Cinema 3x12 • Marantz SR7013 • Marantz UD7007 • Sony KDL-55HX850 • JVC X5900BE • 3m DIY screen

Bouw HT in kelder

J.A.F._Doorhof

Gewoon alles deinstalleren dat met het scherm te maken heeft. Of een kale Windows installatie doen
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

alexeiboris

Maar... je zult toch iets van rgb gain/offset etc moeten kunnen instellen; laptops hebben geen intern OSD menu zoals losse schermen... hoe ga je daar mee om als je zelfs ook alle drivers uninstalled? Daar zitten immers soms nog wel iets van settings in?

J.A.F._Doorhof

Gewoon kiezen voor laptop scherm
Of het via je videokaart drivers doen.
Maar ik kies meestal of een cliënt profiel via calman of gewoon laptop scherm. .
Echt kritisch werk doe ik toch op een Benq monitor
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

alexeiboris

Quote from: J.A.F._Doorhof on December 26, 2019, 20:01:28
Gewoon kiezen voor laptop scherm
Of het via je videokaart drivers doen.
Nou dan snap ik niet wat je eerder bedoelde met 'gewoon alles deinstalleren wat met het scherm te maken heeft'.
Wat bedoel je nu eigenlijk? Of snap je de vraag niet?

J.A.F._Doorhof

Veel laptops hebben automatische aanpassingen
Bv Dell.
Die software maakt een goede calibratie bijna onmogelijk. Dus deinstalleren al die extra "hulpmiddelen" en calibreren via de xrite of andere software die je hebt.

Dat is vaak voor laptops het beste
Wil je een goede monitor dan pak je een lut tabel of profileren via calman.

www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

alexeiboris

#14
Maar dan nog steeds de vraag... HOE regel je rgb gain/offset etc? 2 of 10 punts grayscale aanpassingen? Niet dus blijkbaar? Gewoon alleen een icm profiel maken?

Ik vind het wel raar dat laptopschermen zo slecht af te stellen zijn; het is geen bijzondere techniek en zijn niet andere schermen dan losse monitoren of tv's tenslotte. En laptops zijn vaak het toppunt van techniek van dat moment, waarom leveren ze die schermen dan met nauwelijks tot geen instelmogelijkheden... heel vreemd.

J.A.F._Doorhof

Omdat laptops niet bedoeld zijn voor kritisch werk.
En je kan ze toch calibreren?
Alleen gaat het automatisch, niets met de hand.
Meeste monitoren hebben trouwens geen 2 punts, maar vaak 1 punts laat staan 10.

Bij PC's en Mac's moet je gewoon een goede 16 bits LUT ondersteunende monitor hebben die bedoeld is voor Adobe RGB en dan is er geen centje pijn, gewoon de software van de monitor runnen en calibreren met de aanbevolen analyzer op de aanbevolen stand en voila, werkt perfect.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"