Aansturing van Acoustic Energy AE1 monitoren

Started by audiotechneut, December 21, 2019, 09:54:04

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

audiotechneut

Eindelijk heb ik de door mij fel begeerde Acoustic Energy AE1 luidsprekers in huis. Prachtige Engelse monitoren die begin 90-er jaren op de markt kwamen en het merk Acoustic Energy in een keer op de kaart zette. Nu is de vraag hoe deze optimaal aan te sturen zijn. Ze lusten best wel wat vermogen dus alleen een buizenversterker wordt lastig denk ik. Ik zit te denken om een hybride voorversterker te combineren met mijn MA240 eindversterker van Myryad. Wie heeft ervaring met deze luidsprekers en kan wellicht een tip geven?
Totem Model 1, Proac Response ER one actieve sub,
Myryad MP100 voor, MA240 eind, MCD200 cd, Creek Evolution Tuner, Cambridge 851n streamer, Sony MDS-JB930 Minidisc. Bekabeling Nordost Red Dawn LS kabels en v.d.Hul interlinks

Ralf67

Lijkt me een kwestie van testen.
Andere eindversterker kan altijd nog.

Denk aan Musical Fidelity.

Knor

Het ligt ook aan de versie AE1. Ik heb zowel 1 als 2 gehad en 2 is welbewust veel versterkervriendelijker gemaakt. Zo te zien is dit zeker geen originele versie 1. Niettemin zou ik zomaar geen buizen nemen. Bij mij werkte die proef destijds niet.
Je hebt niet eens heel veel vermogen nodig. 80-100W is genoeg, maar wel met genoeg stroomlevering.
Overigens proficiat! Als je m aan het zingen en goed kunt opstellen krijgt is het feest. Succes!
Ik kan alles geloven,
op voorwaarde dat het ongelofelijk is.

audiotechneut

Het is de MK1 versie van de AE1.
Quote from: Knor on December 21, 2019, 11:24:31
Het ligt ook aan de versie AE1. Ik heb zowel 1 als 2 gehad en 2 is welbewust veel versterkervriendelijker gemaakt. Zo te zien is dit zeker geen originele versie 1. Niettemin zou ik zomaar geen buizen nemen. Bij mij werkte die proef destijds niet.
Je hebt niet eens heel veel vermogen nodig. 80-100W is genoeg, maar wel met genoeg stroomlevering.
Overigens proficiat! Als je m aan het zingen en goed kunt opstellen krijgt is het feest. Succes!
Totem Model 1, Proac Response ER one actieve sub,
Myryad MP100 voor, MA240 eind, MCD200 cd, Creek Evolution Tuner, Cambridge 851n streamer, Sony MDS-JB930 Minidisc. Bekabeling Nordost Red Dawn LS kabels en v.d.Hul interlinks

Knor

#4
Quote from: audiotechneut on December 21, 2019, 11:45:46
Het is de MK1 versie van de AE1.

Okee... ik meende dat die een geheel vlakke voorkant had. Dus geen verdiepte baffle voor het doekje...

In dat geval dubbel proficiat! De mk2 bleek niet meer van dezelfde grote klasse als de originele eerste versie. De commercie had toegeslagen: hij moest versterkervriendelijker worden, maar verloor daarmee veel van de originele excellence...
Ik heb aangestuurd met Krell KS50 en Scylla 80s. Veel stroom. Waanzinnig 3d plaatje  en dynamiek, dat ik daarna alleen wist te overtreffen (of evenaren) met fullrange ribbon speakers van Apogee. Heb toch nog spijt dat ik de ae1 niet kon houden toen, maar ja... kiezen.

Oh ja, een goede zware stand is ook cruciaal. Geen mdf zwabberspul eronder zetten, anders geen 3d meer...
Spikes tot op het beton is m.i. de beste optie.
Ik kan alles geloven,
op voorwaarde dat het ongelofelijk is.

audiotechneut

Ik hed al zo'n vermoeden dat de MK1 het beste zou zijn. Leuk om te constateren. Ik heb er zware Target stands onder staan, afgevuld met vogelzand. Dat rust dan zonder spikes op een houten vloer. Inmiddels heb ik een Primare A30.2 als eindversterker  aangesloten en stuur het aan met een MP100 voorversterker van Myryad. Nu nog even voor gaan zitten.
Totem Model 1, Proac Response ER one actieve sub,
Myryad MP100 voor, MA240 eind, MCD200 cd, Creek Evolution Tuner, Cambridge 851n streamer, Sony MDS-JB930 Minidisc. Bekabeling Nordost Red Dawn LS kabels en v.d.Hul interlinks