Bridge camera Panasonic of Sony 🤔

Started by Xander32, December 20, 2019, 17:15:07

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Xander32

Ik ben voornemens om een andere camera te kopen, een bridge camera.
Mijn oog is gevallen op de Panasonic Lumix DMC-FZ2000. Niet de nieuwste, maar m.i. erg veel camera voor de huidige vraagprijs.

Heeft er iemand ervaring met deze camera, is het een aanrader?
Zijn er betere alternatieven in diezelfde prijscategorie? Ik heb ook een mooie variant van Sony voorbij zien komen maar die is weer aanzienlijk prijziger.


De camera zal worden ingezet tijdens onze reis naar Sri Lanka in 2020 en verder draag ik altijd een camera mee wanneer ik ga wandelen.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Xander32

#1


Het is bovenstaande camera geworden. Ik heb nog even de mark III en IV tegenhanger van Sony in overweging genomen, echter betreft specs verschillen ze weinig, maar het prijsverschil met de mark III is al > €400 ...


De Pana DMC FZ2000 is weer een step up komende van een Nikon Coolpix b500.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Erik

De mark 3 is berucht om de slechte AF bij bewegend object dan moet je al de 4 pakken.

Denk dat je goede keuze hebt gemaakt 1 inch sensor en goede zoom mogelijkheid
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

HuubF

Hoe bevalt de camera en voor welke prijs heb je 'm bemachtigd?
Roon Rock server, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Atlas Mavros, Wireworld en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

Xander32

Ik heb hem enkel nog maar uitgepakt; gisteren aan het eind van de middag heb ik hem in ontvangst genomen. Gisteren avond/vannacht had ik voorts andere activiteiten 😉

De prijzen van verschillende aanbieders heb ik een tijdje gevolgd en ik ben niet voor de goedkoopste camera gegaan (Bol.com, daar was de camera tot gisteren €719 maar zojuist alweer €799), maar voor het meest aantrekkelijke totaalpakket (incl. tweede accu, tas, twee snelle geheugenkaartjes en een gratis tripod). Voor de camera heb ik uiteindelijk 749 afgetikt.

Wanneer ik voor de goedkoopste aanbieder van sec de camera was gegaan en voorts de andere zaken elders had gekocht, was ik evenveel of zelfs iets duurder uit geweest. Maar alles vanaf 1 adres had mijn voorkeur.


Quote from: HuubF on January  1, 2020, 16:33:31
Hoe bevalt de camera en voor welke prijs heb je 'm bemachtigd?
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

LittleNinja

Nice. Ik zie het voordeel voor de veel duurdere Sony's ook niet. Het is exact dezelfde Sony sensor in de body.

Wees wel voorzichtig met (teveel) vocht. Ik weet niet hoe goed deze versie er tegen bestand is. De FZ1000 was dit niet namelijk...
"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

Xander32

Op reis stop ik in de cameratas altijd meerdere silicagel zakjes




Quote from: LittleNinja on January  1, 2020, 19:48:35
Nice. Ik zie het voordeel voor de veel duurdere Sony's ook niet. Het is exact dezelfde Sony sensor in de body.

Wees wel voorzichtig met (teveel) vocht. Ik weet niet hoe goed deze versie er tegen bestand is. De FZ1000 was dit niet namelijk...
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

RonG

Heb de voorganger gehad, de fz1000, erg mooie foto's mee gemaakt.

Erik

Quote from: LittleNinja on January  1, 2020, 19:48:35
Nice. Ik zie het voordeel voor de veel duurdere Sony's ook niet. Het is exact dezelfde Sony sensor in de body.

Wees wel voorzichtig met (teveel) vocht. Ik weet niet hoe goed deze versie er tegen bestand is. De FZ1000 was dit niet namelijk...
Betere lenzen waarschijnlijk. Sensor is maar 1 onderdeel van de keten. Jammer genoeg is 20 x optische zoom de max bij 1 inch. 30 x zou nog leuker zijn.
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

Xander32

Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Erik

#10
Alleen spec vergelijking waarschijnlijk door computer gegenereerd maar niks over kwaliteit lenzen en de fotos die ze maken. Zegt weinig zinvols dus.
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

Xander32

Vanmiddag heb ik een aantal eerste plaatjes geschoten met de Pana en met de kwaliteit ben ik super content.
Een flinke stap vooruit t.o.v. de Nikon.

Sommigen klagen over de bediening, dat die complex zou zijn, maar dat herken ik niet. Prima point and shoot camera voor mij, ik kan weer ff vooruit.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

LittleNinja

Quote from: Xander32 on January  4, 2020, 23:44:09
Vanmiddag heb ik een aantal eerste plaatjes geschoten met de Pana en met de kwaliteit ben ik super content.
Een flinke stap vooruit t.o.v. de Nikon.

Sommigen klagen over de bediening, dat die complex zou zijn, maar dat herken ik niet. Prima point and shoot camera voor mij, ik kan weer ff vooruit.

Ik vind Panasonic juist vrij eenvoudig in de bediening. Maar het hangt er misschien ook vanaf hoe je schiet.. als je in P schiet, ofwel automatisch, dan hoef je weinig te zoeken. :D
"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

LittleNinja

Je mag trouwens best een foto posten. 8)
"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

wil

Gaaf, nu ik een voor de tweede maal - nu ná Corona - een Afrika-reis voor de boeg heb, heb ik besloten om voor een uitgebreidere bridgecamera te gaan. En zelfs nu in 2023 is het deze geworden. Een oudje? Zeg het maar, welk was binnen hetzelfde budget een betere keus geweest.
Nu vooral het systeem aan het leren kennen, en tegelijkertijd  :-X aan het ervaren wat fotograferen in RAW voor meerwaarde heeft. Een wereld gaat voor me open.

Groeten, wil

Pathos Logos
Lector CDP-603
Marantz DV7600
Sonus Faber Cremona M
VPI Scout | AT-OC9XML | Pro-Ject Phono Box MkII
Funk BS2 | Nordost Blue Heaven | Lapp Öllflex | Concept & Design
Panasonic TH42PV60

LittleNinja

Welke is het geworden? De Pana of de Sony?
Het zijn prima camera's en ik denk voor zo'n reis is vooral het bereik belangrijk. De sensor is gelijk (dezelfde Sony sensor). Software er achter en wat van de overige hardware is natuurlijk wel afwijkend.
"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

wil

Het is de pana geworden. Het prijsverschil met de RX-10IV is me te groot om het verschil tussen 480mm en 600mm te rechtvaardigen, al is het wel jammer dat de pana niet stofdicht is itt de sony. Voor je zover er op kan vertrouwen dat de sony wel stofdicht is, is dat echt zo?

wil

Pathos Logos
Lector CDP-603
Marantz DV7600
Sonus Faber Cremona M
VPI Scout | AT-OC9XML | Pro-Ject Phono Box MkII
Funk BS2 | Nordost Blue Heaven | Lapp Öllflex | Concept & Design
Panasonic TH42PV60

LittleNinja

Quote from: wil on May  9, 2023, 23:34:34Het is de pana geworden. Het prijsverschil met de RX-10IV is me te groot om het verschil tussen 480mm en 600mm te rechtvaardigen, al is het wel jammer dat de pana niet stofdicht is itt de sony. Voor je zover er op kan vertrouwen dat de sony wel stofdicht is, is dat echt zo?

wil

Ja het prijsverschil is echt wel heel groot.

Er is een vrij bekende Sony fotograaf (Gustav Kiburg) die hem door weer en wind getrokken heeft die camera en die doet het nog perfect. Ik ga er dus vanuit dat het wel ergens op gebaseerd is.

"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

Xander32

Mooie keuze, ga je geen spijt van krijgen  :thumbs-up:

Quote from: wil on May  9, 2023, 23:34:34Het is de pana geworden. Het prijsverschil met de RX-10IV is me te groot om het verschil tussen 480mm en 600mm te rechtvaardigen, al is het wel jammer dat de pana niet stofdicht is itt de sony. Voor je zover er op kan vertrouwen dat de sony wel stofdicht is, is dat echt zo?

wil
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

wil

Quote from: LittleNinja on May 10, 2023, 01:31:10Ja het prijsverschil is echt wel heel groot.

Er is een vrij bekende Sony fotograaf (Gustav Kiburg) die hem door weer en wind getrokken heeft die camera en die doet het nog perfect. Ik ga er dus vanuit dat het wel ergens op gebaseerd is.


Dat is dan wel weer cool van de Sony.
De winkel waar ik de Panasonic (of heet t een Lumix?) kocht - ja, gewoon fysieke winkel met veel aandacht en advies - adviseerde om met een doekje of met je hand even langs de schacht van de lens te vegen voor je m uitzet zodat stof niet makkelijk naar binnen getrokken kan worden. Vond ik best een slim advies. Maar is er ervaring hier met risico op stof in een dergelijke camera?

Groeten,
wil

Pathos Logos
Lector CDP-603
Marantz DV7600
Sonus Faber Cremona M
VPI Scout | AT-OC9XML | Pro-Ject Phono Box MkII
Funk BS2 | Nordost Blue Heaven | Lapp Öllflex | Concept & Design
Panasonic TH42PV60

LittleNinja

#20
Quote from: wil on May 10, 2023, 18:54:48Dat is dan wel weer cool van de Sony.
De winkel waar ik de Panasonic (of heet t een Lumix?) kocht - ja, gewoon fysieke winkel met veel aandacht en advies - adviseerde om met een doekje of met je hand even langs de schacht van de lens te vegen voor je m uitzet zodat stof niet makkelijk naar binnen getrokken kan worden. Vond ik best een slim advies. Maar is er ervaring hier met risico op stof in een dergelijke camera?

Groeten,
wil

Zodra het een probleem vormt zal hij open gemaakt moeten worden. Dan gaan ze de lens schoonmaken. Dit gebeurt ook wel met zoomlenzen.

Verder trekt de sensor altijd stof aan omdat deze statisch wordt. Bij een bridge camera heb je hier veel minder snel last van omdat de lens nooit verwisseld wordt. Bij DSLR en systeemcamera's heb je dit nog vrij regelmatig (ook in the field helaas).
"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"