Author Topic: LFE en High Level tegelijk gebruiken bij sub  (Read 611 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline sonsan

LFE en High Level tegelijk gebruiken bij sub
« on: December 20, 2019, 11:12:35 »
Ik kwam deze film tegen van REL waarin men adviseerd om de High Level en LFE ingang tegelijkertijd te gebruiken:

https://relsupport.zendesk.com/hc/en-us/articles/115004486987-What-is-a-High-Level-Connection-

Zij adviseren dus om de speakers in te stellen als full range (large), de receiver op main+LFE en dan LFE en High Level tegelijkertijd aan te sluiten op je sub.

https://relsupport.zendesk.com/hc/en-us/articles/115004486987-What-is-a-High-Level-Connection-

REL zegt dat deze combinatie de beste optie is voor zowel muziek als film.

Mijn sub (BK P12-300SB-PR) heeft ook een mogelijkheid om de high level en LFE tegelijkertijd te gebruiken bij b.v. een surroundreceiver voor film (LFE) en een stereo versterker voor muziek high level.
Ik heb een Marantz receiver SR7007 met een 7.1 speakerset.

Aan te bevelen of gewoon alleen de LFE blijven gebruiken?

Dit zegt BK waar ik deze vraag ook heb gesteld:

The inputs on the REL are the same as the inputs on our subwoofers, so if it works on the REL it will also work on the BK
Using both inputs is only useful if you are using Pure Direct Mode

Offline quattronl

• HT forum legend group
  • Trade Count: (+40)
  • Total likes: 25
  • Audiofiel geneuzel
Re: LFE en High Level tegelijk gebruiken bij sub
« Reply #1 on: December 20, 2019, 12:28:06 »
Ik heb een soortgelijke situatie.

Als het goed is komt er niet op beide inputs van je sub tegelijkertijd een signaal.
Als je stereo amp op power amp direct staat dan schakelt ie, bij mij althans, de sub output uit. Zodoende krijgt je sub alleen input van je receiver.
Andersom, als je alleen stereo luistert dan zal je reciever uit staan c.q. geen sub signaal uitsturen.

Correct me if I'm wrong  8)
Living: Amp's: Marantz PM15S2-LE+Marantz SR7012 - Speakers: Totem Arro (front) - Dreamcatcher (4x surround) - Model One Signature (center) - BK XXLS400 - TV: Panasonic 65GZW954 OLED - Sources: Zappiti 4k ONE SE HDR - SBT+BOTW - Marantz UD7007 - Storage: Synology DS918+ 18Tb - Cables: RUConnected, JIB, Nordost, Furutech - Tweaks: 2x Crusade Audio Diamond 2 plate (amp+sub) - Audiogroep
Bedroom: Marantz PM6004, Totem Staff, SB Duet

Offline Jack_D

« Reply #2 on: December 20, 2019, 13:53:33 »
Ik draai al 20 jaar op deze manier met mijn REL sub, zowel High als LFE beide aangesloten op mijn versterker en alle speakers behalve mijn center op groot. Werkt naar volle tevredenheid.

In de praktijk met 2.0 stereo gaat alles naar mijn hoofdspeakers en die worden aangevuld(qua frequentie bereik) met wat extra laag door de Sub welke mijn hoofdspeakers niet halen(qua frequentie). En bij mij klinkt het het best als ik er klein beetje overlap instel dus mijn sub geeft ook nog iets laag af wat ook mijn hoofd speakers nog kunnen weergeven(qua frequentie). De luidheid is dan weer een kwestie van eigen smaak zou ik zo zeggen, zeker met film.

En in 5.1 werkt dit het zelfde, maar dan komt er het .1(LFE) kanaal nog bij. En omdat het .1 kanaal niet altijd alleen maar laag van de andere kanalen weergeeft maar soms ook zorgt voor een apart laag effect puur voor de sub alleen ben ik zeer tevreden over zowel High als de LFE beiden aan te sluiten. Geeft net wat extra "dynamiek" in het weergeven van het laag. In deze situatie krijgt de sub dus signaal vanuit de High al mede de LFE aansluiting.

Weet natuurlijk niet of dit voor alle Rel's even goed werkt maar voor mijn setup werkt dit het beste, heb er weken mee geŽxperimenteerd wat ik nu wel/niet het beste vond. Maar je moet wel je Sub goed afstellen, anders krijg je te veel lelijk onnatuurlijk laag of een "gat" in je laag. En het een en ander hangt denk ik ook af van je hoofdluidsprekers, als deze wat kleiner zijn en niet heel laag kunnen(qua frequentie) is het adviseerbaar om in je versterker een hogere afkapfrequentie te kiezen en al het laag via het .1 kanaal naar je sub te sturen, dus zonder de high aansluiting op je sub.

Maar dit is maar mijn ervaring welke opgaat voor mijn setup, met andere apparatuur en andere ruimte(akoestiek) zou ik zeggen, lekker een weekje experimenteren. Het gaat er uiteindelijk om wat jij fijn vind klinken.
 :popcorn:

Ik kwam deze film tegen van REL waarin men adviseerd om de High Level en LFE ingang tegelijkertijd te gebruiken:

Zij adviseren dus om de speakers in te stellen als full range (large), de receiver op main+LFE en dan LFE en High Level tegelijkertijd aan te sluiten op je sub.

REL zegt dat deze combinatie de beste optie is voor zowel muziek als film.

Mijn sub (BK P12-300SB-PR) heeft ook een mogelijkheid om de high level en LFE tegelijkertijd te gebruiken bij b.v. een surroundreceiver voor film (LFE) en een stereo versterker voor muziek high level.
Ik heb een Marantz receiver SR7007 met een 7.1 speakerset.

Aan te bevelen of gewoon alleen de LFE blijven gebruiken?

Dit zegt BK waar ik deze vraag ook heb gesteld:

The inputs on the REL are the same as the inputs on our subwoofers, so if it works on the REL it will also work on the BK
Using both inputs is only useful if you are using Pure Direct Mode
« Last Edit: December 20, 2019, 13:56:14 by Jack_D »

Offline sonsan

« Reply #3 on: December 20, 2019, 14:20:08 »
Dat klinkt positief, de moeite waard om daar eens wat uurtjes aan te gaan besteden. Ik heb de complete Mezzo serie van Mordaunt Short, behalve de sub, die is van BK. Als front heb ik de Mezzo 8 (35Hz - 22kHz), deze kunnen wel wat laag weergeven.

Moet ik nu Audessy opnieuw gaan draaien na het aansluiten van de high level of kan je die op "het gehoor" afstellen? De set heb ik met LFE wel al door Audessy laten afregelen.

Offline toetertje

• HT forum donateur
  • Junior member
  • Trade Count: (0)
  • Total likes: 7
  • I love the HTforum
« Reply #4 on: December 20, 2019, 20:08:56 »
In de marantz receivers, kun je lfe + main instellen. Dit kan niet bij alle surroundversterkers,
waardoor in pure direct mode , je sub niet meedraait. Ik denk dat daar deze manier van aansluiten
voor bedoelt is. Bij de marantz is dit dus overbodig.

Online Ralf67

• HT forum legend group
  • Trade Count: (+5)
  • Total likes: 171
  • I love the HTforum
« Reply #5 on: December 20, 2019, 20:30:49 »
Bij de Denon x4300 kan LFE+main ook.

Verder hier dezelfde BK P12-300-PR subwoofer en fronts die tot 35 hz gaan.

LFE en High level beide in gebruik.