Epson 9400 ideale afstand

Started by darkrunner, December 19, 2019, 17:21:46

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

darkrunner

Vermits het film/serie kijken op tv toch wat tegenvalt na de verhuis terug een projector

Ga nog een paar maanden met men Benq 1110w projecteren (eerst nieuw scherm kopen)

Naar alle waarschijnlijkheid zal de opvolger voor men Benq een Epson 9400 worden, met dit in het achterhoofd wil ik nu daar al rekening mee houden bij de aankoop van men scherm.

Ik kan tot een 5 meter gaan qua plaatsing.
Woonkamer met enkel de muur waar het scherm hangt donker de rest is wit, ruimte kan wel volledig verduisterd worden zodat er geen omgeving licht meer is.

wat is nu voor de 9400 de ideale plaatsafstand van scherm tot achterkant projector, en de ideale scherm breedte tot het punt dat je zichtbaar beeld kwaliteit verlies gaat waarnemen?

alvast bedankt.

ppeter

Onze 9300 hangt op een afstand van scherm tot achterkant projector op 4,50m.
En kijken op een scherm van 2,40cm.
JVC DLA-N5 * iVision TabTensioned 4K Cinema Screen 230 * Panasonic OLED TX-55GZ1500 * Panasonic DMP-UB900/UHD/4K * Marantz Cinema 40 - 5.1.2 * Focal Chora 826 - Chora Center - Chora 806 + Cambridge Minx 22 ATMOS Rear High + Sub Klipsch R-112SW * Nvidia Shield TV Pro 2019 * Apple TV 4K 2022 *
 ** iPad Pro 11-inch 2020 * iPhone 12 Pro 2020 * MacBook Pro ** Apple Watch Ultra **

RalphH

Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

darkrunner

Estimated Image Brightness

Hoeveel nits hoe je hier best aan dan?


RalphH

Volgens mij zijn dit alle ideale waarden. En vanaf daar kun je zelf gaan schuiven met de schuifjes om t op jouw situatie te leggen.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

Teejoo

Quote from: darkrunner on December 19, 2019, 17:21:46
Vermits het film/serie kijken op tv toch wat tegenvalt na de verhuis terug een projector

Ga nog een paar maanden met men Benq 1110w projecteren (eerst nieuw scherm kopen)

Naar alle waarschijnlijkheid zal de opvolger voor men Benq een Epson 9400 worden, met dit in het achterhoofd wil ik nu daar al rekening mee houden bij de aankoop van men scherm.

Ik kan tot een 5 meter gaan qua plaatsing.
Woonkamer met enkel de muur waar het scherm hangt donker de rest is wit, ruimte kan wel volledig verduisterd worden zodat er geen omgeving licht meer is.

wat is nu voor de 9400 de ideale plaatsafstand van scherm tot achterkant projector, en de ideale scherm breedte tot het punt dat je zichtbaar beeld kwaliteit verlies gaat waarnemen?

alvast bedankt.
Ik zou in een witte woonkamer ook even nadenken over het type doek. Je kunt de ruimte wel verduisteren maar het licht van de projector reflecteert natuurlijk even hard via wanden en plafond terug op het scherm.

darkrunner

Ga sowieso voor een Alr doek gaan.

rkonings

Ik heb een reference grey doek van Adeo Screens.
Hier ook een compleet witte ral9016 woonkamer.
Werkt goed!
Marantz 7013, MA Gold&Silver; Shield; Epson Tw9400

Teejoo


Kerre

#9
antiAmbient Light Reflective. Dus licht van de zijkanten wordt geblokt door het scherm. Soort jaloezie principe. Scheelt veel weerkaatsing. Persoonlijk kan ik het alleen maar aanraden, zeker in combinatie met witte muren.
Beeld: Epson TW7300 - Xtrem screen 106" 0.9 ALR - TV Sony 49X8505 - Apple TV 4K HDR Cinemike - AQ Cinnamon HDMI
Geluid: NAD T758v3 - GhentAudio 4ch Hypex NC122mp [5.1.4] - 2x Sonus Faber Sonetto V - 2x Sonetto I - Sonetto Center II - 4x Dali Altecos C-1 Atmos - XTZ 12.17 Edge - Gaia III - AQ Chicago
Analoog: Pro-ject RPM 1 Carbon 2M Red - Cambridge CP1 - AQ Forrest
Power: Supra Lorad MD06 Black stekkerdoos & Supra Lorad Silver SPC kabel

darkrunner

Ook met zwarte muren, heb zelf gezien hoe Alr het beeld kan opwaarderen in een volledige zwarte kamer.

Voor men Benq scheelde dit veel in die kamer voor de Epson 9300 wat minder die had zo een doek eigenlijk niet nodig in die kamer je zag wel een positief verschil, in een niet lichte kamer gaat de Epson daar meer baat bij hebben.


Dirk

Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

darkrunner

Net nog wat liggen projecteren op de muur daarnet schermmaat gaat 110/112" worden.

Op 110" heb ik bij de calculator:
Throw Distance  450
Image Size        110″ 
Zoom range:     1.76x     
165 nits

Zoom ik dan beter uit naar: Zoom range 2.10x, Throw Distance wordt dan 377cm en nits 188?




J.A.F._Doorhof

We adviseren meestal op 75% van de maximale afstand.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"