Elektrisch projectiescherm tot ~80 inch gezocht

Started by Vampire, December 19, 2019, 10:42:40

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Vampire

Beste forummers,

We zijn bezig met het ontwerp voor een in de woonkamer geïntegreerde 'thuisbioscoop'. Daar krijgt m.n. de stereo een mooi plekje, maar ik wil dit toch graag gaan combineren met projectie  :)
Op dit moment stoeien we met een meubelmaker om een een mooi afgewerkt geheel van te laten maken.
Het huidige ontwerp ziet er zo uit:



Jullie begrijpen; dat is niet het soort scherm dat ik in gedachten had.. Dat is geen probleem, dan stuur ik gewoon op hoe ik het wèl zou willen zien.
Dus ik op zoek naar een projectiescherm met een kokerbreedte van maximaal 195 cm... Maar dat blijkt nog wel lastiger dan gedacht, zeker bij elektrische schermen.
Ik zie inmiddels door de bomen het bos niet meer  :nopompom:
Het scherm moet in het nisje passen, dus de breedte van de koker is bepalend, niet de scherm-/kijkmaat. Maar die moet natuurlijk wél zo groot mogelijk zijn. Diagonaal wordt dan zo'n 80" (dat resulteert in een schermbreedte van 177 cm, plus 5 cm zwarte randen = 187cm, dus dat wordt al krap).
Van sommige schermen is de kokermaat niet eens te vinden, en veel producenten lijken geen 16:9 schermen kleiner dan 92 inch te maken.

Dus. Mocht er iemand een tip hebben voor een relatief klein rolscherm met een compacte koker? Ik hoor het graag!

Als het ontwerp wat concreter is, zal ik nog wel een apart topic openen over de vorderingen!
Pro-ject Debut II met Grado Gold | Cambridge Audio Evo 75 |  KEF LS50
Epson EH TW-650
Grado SR80

Minimalism: it's the least you can do.

Kjelt

Er zijn wat issues met je wensen:
- De buismotor heeft een bevestiging aan beide kanten van enkele cm's in de koker.
- Daarnaast wil je bij een rolscherm eigenlijk ook tabtensioning en dat kost ook de nodige cm's.

Als je kast toch custom designed is/wordt, dan kun je zelf je koker wel maken desnoods van hout, dan heb je een buis, buismotor met opname en montagematerialen nodig en een los scherm.
Aan de bovenkant een afdekplank tegen het stof en klaar.

darkrunner

#2
80"  is dat wel de moeite om te projecteren haal je beter een tv imo ben je ook ineens van al het gedoe vanaf wat bij een projector komt: grijze balken bij 21:9 materiaal, projector plaatsing, fan geluid, crappy Hdr enz

Hivilux heeft 60/70/80 ″ enz motor/manuele schermen, evt golven moet je er wel bij nemen.


Heb je geen mogelijkheid om tegen het plafond een koker te maken die langer is waar je het scherm achter hangt en die je voor je meubel laat omlaag komen?

Vampire

Quote from: Kjelt on December 19, 2019, 11:02:16
Er zijn wat issues met je wensen:
- De buismotor heeft een bevestiging aan beide kanten van enkele cm's in de koker.

Wat bedoel je daar precies mee? Ik zag wel al dat electroschermen een stukje breder zijn qua koker dan handmatige, ik neem aan van de motor.

Quote from: Kjelt on December 19, 2019, 11:02:16
- Daarnaast wil je bij een rolscherm eigenlijk ook tabtensioning en dat kost ook de nodige cm's.

Eigenlijk wel, maar vanwege de beperkte breedte, heb ik die wens al laten varen...  ;)
Het wordt natuurlijk geen dedicated ruimte. Dus 'goed genoeg' is voor mij nu 'goed genoeg'. Maar dan moet het wel goed genoeg zijn, als je begrijpt wat ik bedoel. Een krullende rand neem ik wel voor lief. Een hobbelend en bobbelend scherm.. is een ander verhaal  ;)

Quote from: Kjelt on December 19, 2019, 11:02:16
Als je kast toch custom designed is/wordt, dan kun je zelf je koker wel maken desnoods van hout, dan heb je een buis, buismotor met opname en montagematerialen nodig en een los scherm.
Aan de bovenkant een afdekplank tegen het stof en klaar.

Kijk, dát is interessant. Even gegoogled maar kon niet direct iets nuttigs hierover vinden. Zal er eens een avond aan besteden. Of heb jij concrete tips?

Quote from: darkrunner on December 19, 2019, 11:06:44
80"  is dat wel de moeite om te projecteren haal je beter een tv imo ben je ook ineens van al het gedoe vanaf wat bij een projector komt: grijze balken bij 21:9 materiaal, projector plaatsing, fan geluid, crappy Hdr enz

Het is zeker de moeite. Ik wil graag projecteren zodat ik van die lelijke tv af ben. Alles mooi geïntegreerd in een boekenkast, zodat het zo min mogelijk opvalt. Stereo is prioriteit.
En als er dan een avondje ge-Netflixt-and-chilld moet worden, er gewoon een fatsoenlijk plaatje neergezet kan worden.
Dat is misschien wel belangrijk om te melden: we zijn geen fervent film-kijkers. We kijken af en toe een serie op Netflix en/of een uitzending NPOplus.

Balken bij 21:9 zal niet zo veel voorkomen.
Projector-plaatsing is geen probleem. Die gaat gewoon tegen het plafond met een beugeltje.

Quote from: darkrunner on December 19, 2019, 11:06:44
Hivilux heeft 60/70/80 ″ enz motor/manuele schermen, evt golven moet je er wel bij nemen.

Nou ja, niet echt dus.. Dan kom je bij een 70" scherm uit, aangezien het 80" scherm een koker heeft van 2018 mm.


Quote from: darkrunner on December 19, 2019, 11:06:44
Heb je geen mogelijkheid om tegen het plafond een koker te maken die langer is waar je het scherm achter hangt en die je voor je meubel laat omlaag komen?

Nee. Daar hangen ventilatiebuizen, en het is bovendien te hoog (3100 mm).
Voor het idee, dit is een foto van de huidige situatie:

De Chario's zijn al vervangen voor iets kleiners  ;)
Pro-ject Debut II met Grado Gold | Cambridge Audio Evo 75 |  KEF LS50
Epson EH TW-650
Grado SR80

Minimalism: it's the least you can do.

darkrunner

De manuele van Hivilux 80"  heeft een case lengte van 1930mm

darkrunner

En je zo scherm hier plaatsen en er een behuizing in kast kleur laten rond maken?

Kjelt

Quote from: Vampire on December 19, 2019, 11:44:24
Wat bedoel je daar precies mee? Ik zag wel al dat electroschermen een stukje breder zijn qua koker dan handmatige, ik neem aan van de motor.
Dan wil je even op YT ofzo kijken hoe zo'n rolluik of elektrisch rolgordijn gemonteerd wordt.
even kort door de bocht: Je hebt een buismotor die schuif je in een buis, die steek een cm of wat uit want daarmee wordt hij aan de ene kant vastgezet tegen de koker (het vaste deel dus) en daar zitten ook de eindstops (draaiknopjes die de max in en uitrol mechanisch/elektrisch begrenzen zodat je niet tever af of oprolt) en de draad. Reken zeker 5cm misschien zelfs meer dan moet ik het opmeten en hangt ook van type motor af.
Aan de andere kant zit er een soort dop in de buis met daaruit stekend een pin die je in de andere bevestiging stop dat is het draaibare deel.
Wat de motor dus doet is ronddraaien tov zijn vaste deel. Even op YT kijken dan snap je het wel.


QuoteEen krullende rand neem ik wel voor lief. Een hobbelend en bobbelend scherm.. is een ander verhaal  ;)
Ja de tabtensioning is voor rechttrekken van de zijkanten. In jouw geval volstaat dan een metalen staaf in de onderste plooi van het scherm en de zwaartekracht  ;)

QuoteKijk, dát is interessant. Even gegoogled maar kon niet direct iets nuttigs hierover vinden. Zal er eens een avond aan besteden. Of heb jij concrete tips?
Ja kijk eens bij de zonwerings en rolluik websites.
Voor de motoren zou ik zelf Somfy kiezen dat is gewoon het bekendste en beste merk, wel prijzig.
Als je een RTS versie neemt kun je met een RF remote control het scherm bedienen, werkt prima.
Mocht je het willen automatiseren (met een trigger) dan zul je zelf iets moeten knutselen, bij een home automation website hebben ze vast wel iets, en een niet-RTS buismotor kiezen.
Motor type hangt simpel gezegt van twee parameters af: de kracht van de buismotor in Nm en de diameter van de buismotor (moet passen bij de buisdiameter die je gaat kiezen.

voor rol projector schermen zou ik een niet te dunne buis nemen aangezien je dan minder kans op kreuken krijgt. Het is wel van belang dat het rustig en stabiel loopt (denk aan 10-20rpm) en dat de bevestiging op de buis glad is (dubbelzijdige tape bv) en dat je als hij helemaal is afgerold nog enkele slagen scherm op de buis hebt zitten zodat er geen mechanische kracht op de bevestiging komt.

Als het allemaal teveel werk is kun je wellicht een kant en klare oplossing kopen en daar de kast af halen maar dan wil je inderdaad weten hoelang het een en ander is.

Vampire

Quote from: darkrunner on December 19, 2019, 11:52:08
De manuele van Hivilux 80"  heeft een case lengte van 1930mm

Dat zou een optie kunnen zijn! Thnx! Elektrisch heeft wel de voorkeur.  :angel:

Quote from: darkrunner on December 19, 2019, 12:04:22
En je zo scherm hier plaatsen en er een behuizing in kast kleur laten rond maken?


Ook over gedacht. I.v.m. esthetiek liever niet. Dan wordt het weer zo'n obvious blok in de kamer, en dat is juist wat we niet willen... Een beetje een stealth-cinema is het doel  :)

Quote from: Kjelt on December 19, 2019, 12:18:01
Als het allemaal teveel werk is kun je wellicht een kant en klare oplossing kopen en daar de kast af halen maar dan wil je inderdaad weten hoelang het een en ander is.

Dat is nog niet eens zo'n slecht idee wellicht! Dat zou toch wel een paar cm kunnen/moeten schelen..
Pro-ject Debut II met Grado Gold | Cambridge Audio Evo 75 |  KEF LS50
Epson EH TW-650
Grado SR80

Minimalism: it's the least you can do.

home@the movies

Waarom niet gewoon een scherm kopen van een merk dat effectief de schermen op maat maakt? zo kn je tot op de mm bepalen hoe breed de koer moet zijn.

Adeo, Xtrem screen enz , zijn allemaal merken die dit doen, uiteraard dit duurder zijn maar daarvoor is het dan ook maatwerk.

Edliver

LG 55B6V,JVC X7900,Marantz SR7013,Panasonic UB 820 ,Himedia Pro Q10,B&W 600 serie,Q Acoustic 2010.