Beamer vaste plaats maar welk diagonaal?

Started by Norberto78, December 18, 2019, 14:27:04

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Norberto78

Hallo iedereen,

Ik ben nieuw hier en val gelijk met de deur in huis.

Het is altijd een droom geweest om een dedicated kamer in te richten als home-theater.
Inmiddels ben ik druk bezig met het opknappen van deze kamer, maar er rest mij een vraag waar ik niet uitkom.

Ik heb een beamer nodig die op een vaste afstand (vanaf plafond) van rond de 2 meter tot aan het scherm een diagonaal moet opleveren van 100 inch.
Het zal dan een short-throw beamer moeten worden, maar wat ik niet begrijp, hoe flexibel is deze af te stellen? Ik lees nergens in hoeverre ik tot deze verhouding tussen afstand en beeld-diagonaal kan komen. Is dit uberhaupt mogelijk?



katwax

Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

Norberto78

Yes die heb ik gebruikt, maar wat ik dan niet begrijp, ik vul 2 meter afstand in en bij een beamer zie ik dan staan 181 inch diagonaal.
Is dat dan een vaste maat? Of is dat de maximale maat? Kan ik dat naar 100 inch terugbrengen, uitzoomen ofzo?

home@the movies

Met een short throw is het mogelijk maar je bent dan wel direct vrij beperkt in keuze van projector.

BenQ heeft short throw modellen die de gewenste beeldbreedte vanop 2 meter halen.
Let wel op, dit zijn DLP toestellen met amper tot geen lesshift mogelijkheden, dat is heel erg lastig in plaatsing.
Ook is DLP niet voor iedereen weggelegd, alvorens tot aankoop over te gaan eerst even gaan kijken of dit je bevalt.

home@the movies

Quote from: Norberto78 on December 18, 2019, 15:16:36
Yes die heb ik gebruikt, maar wat ik dan niet begrijp, ik vul 2 meter afstand in en bij een beamer zie ik dan staan 181 inch diagonaal.
Is dat dan een vaste maat? Of is dat de maximale maat? Kan ik dat naar 100 inch terugbrengen, uitzoomen ofzo?

Op die manier zoeken heeft geen zin, zo ongeveer 90% van de toestellen die je gaat invullen gaan de gewenste afstand versus schermbreedte niet halen.
Neem even de benQ W1080 bvb, zet de schermafstand op 2 meter, klik op het slotje en den kan je door de zoom slider zien wat je minimaal kan halen.

Norberto78

De Benq komt in aanmerking. Is alleen niet meer leverbaar zie ik  :devil:

Norberto78

#6
Als ik de beamer aan het plafond hang, heb ik dan lensshift nodig of is keystone correctie voldoende?

home@the movies

Quote from: Norberto78 on December 18, 2019, 15:39:02
Als ik de beamer aan het plafond hang, heb ik dan lensshift nodig of is keystone correctie voldoende?

GEEN Keystone correctie gebruiken, daarmee help je de resolutie van je beeld om zeep, daarvoor is de lensshift uitgevonden  ;)
Of je dit nodig hebt en hoeveel is allemaal afhankelijk van hoe hoog de projector tov de bovenkant van je scherm hangt en vooral ook van welk toestel je gaat kiezen.
Er is niet een eenzijdig antwoord hierop te geven omdat het van teveel factoren afhangt.

Ik gaf een random vb van de benQ, die 1080 is inderdaad end of life maar er zijn nog short throw modellen.

Norberto78

Bedankt voor je antwoord. Moet ik de beamer dan op dezelfde lijn hangen als de bovenkant van het scherm?

home@the movies

Quote from: Norberto78 on December 18, 2019, 16:04:06
Bedankt voor je antwoord. Moet ik de beamer dan op dezelfde lijn hangen als de bovenkant van het scherm?

Ook dat is per toestel afhankelijk, niet iedere projector heeft dezelfde lens offset, meestal is een 10 cm boven de rand van je geprojecteerde beeld een gemiddelde maar dit is louter een vb.
Je moet dit per toestel in de spes opzoeken of in de calculator bekijken van het desbetreffende merk.

De BenQ HT2150st bvb is ook een short throw projector en heeft een offset van 102,5%

Norberto78

Volgens https://projectorcalculator.benq.com/ zou het met de TH671ST moeten lukken. Plafond mount met 102,5% V. lensshift en een afstand tot scherm tussen de 1.50 en 1.60. Die marge kan ik wel regelen.

home@the movies

Quote from: Norberto78 on December 18, 2019, 16:37:36
Volgens https://projectorcalculator.benq.com/ zou het met de TH671ST moeten lukken. Plafond mount met 102,5% V. lensshift en een afstand tot scherm tussen de 1.50 en 1.60. Die marge kan ik wel regelen.

Let op, verwar lensshift niet met offset hé, de 671 heeft GEEN lensshift, offset is iets anders.

Norberto78

Ze noemen het in de calculator 102,5% verticale lensshift  :wacko:

home@the movies

Quote from: Norberto78 on December 18, 2019, 16:57:37
Ze noemen het in de calculator 102,5% verticale lensshift  :wacko:

Dat is dus de offset,  ;)

Norberto78

Is de BenQ HT2150st niet in Europa verkrijgbaar?

Norberto78

Uiteindelijk heb ik de w1210st gekocht. Hangt aan het plafond. Zeer scherp beeld en mooie kleuren. Kwa afstelling is het nog wat lastig. Op het oog heb ik een perfect recht scherm (projecteer op een witte muur) maar als je alle kanten van het scherm eens opmeet, loopt hij toch niet helemaal recht. Ik maak geen gebruik van keystone correctie want dat is te veel, het verschil is daarvoor te klein, het wordt dan met keystone - of + juist alleen maar erger. Als ik ooit een vast scherm wil heb ik dus een probleem, want 100% binnen de kaders projecteren zal lastig worden. Iemand enig idee waar dit verschil door komt? De muur niet recht? Beamer niet haaks op de muur? Beamer is wel waterpas horiz. en vert. en volgens mij ook wel haaks.

denoontje

Hoi je noemt zelf alle mogelijke zaken die afwijkingen kunnen geven.
Plaatsing haaks op scherm is stap 1. Liefst in het midden.
En liefst niet op maximale zoom draaien zidat je zoveel mogelijk alleen het midden van de lens gebruikt.

En Iedere lens zal toch afwijkingen hebben.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk