Tripath Stereo amplifier

Started by Kingpin, December 11, 2019, 16:50:56

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Rob_Dingen

Het is gewoon mechanische brom die je hoort heb het hier thuis ook met bepaalde trafo's.
Of het dan echt slecht gewikkeld is is natuurlijk de vraag.
Ik vind van wel maar als je een zuivere 50Hz 230V aanbied hoor je nagenoeg niets.

Kingpin soms hoor ik het als er een DC blokker tussen zit in negatieve zin.
Je zou eens kunnen luisteren en kortsluiten of er tussen uit halen, leuke oefening.

Kingpin

#151
Quote from: Rob_Dingen on August  7, 2020, 11:04:35
Het is gewoon mechanische brom die je hoort heb het hier thuis ook met bepaalde trafo's.
Of het dan echt slecht gewikkeld is is natuurlijk de vraag.
Ik vind van wel maar als je een zuivere 50Hz 230V aanbied hoor je nagenoeg niets.
Het verschilt inderdaad. Op bepaalde tijdstippen meer en minder brom, ook bij anderen waar ik 'm mee heb genomen verschilt het.
Moet wel zeggen dat de brom naarmate wel erger werd, tot paar week geleden, niet normaal, toen was ik er wel klaar mee.

Quote
Kingpin soms hoor ik het als er een DC blokker tussen zit in negatieve zin.
Je zou eens kunnen luisteren en kortsluiten of er tussen uit halen, leuke oefening.
Laat de DC blokker je trafo brommen ?

De DC blokker doet in mijn geval niets met het geluid, wel verminderd het de brom van de trafo door de offset met max ~1.1V te verlagen.
Vage is dat ik zelfs 1 keer heb geconstateerd bij mij thuis dat er toch nog wat brom doorkwam, dat zou betekenen dat bij mij thuis toch veel last van asymetrische belasting heb, wat heel goed zou kunnen ... alles bromt bij mij thuis, tl, meterkast etc ...
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

katwax

Als het nu met de vervanger wel in orde is zou het knagen toch moeten verdwijnen :)
Enige vraag die mij nog zou resten is of het ging over pech of is deze fabrikant niet betrouwbaar voor wat kwaliteit betreft.
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

Kingpin

Quote from: katwax on August  7, 2020, 11:39:56
Als het nu met de vervanger wel in orde is zou het knagen toch moeten verdwijnen :)
Jawel, maar betrap me erop dat wanneer ik de switch overhaal ik in gedachten eerst een brom te horen krijg .... ;D

Quote
Enige vraag die mij nog zou resten is of het ging over pech of is deze fabrikant niet betrouwbaar voor wat kwaliteit betreft.
Geen idee, heb 2x wat bij deze afgenomen, eerste betrof een klein trafootje, verder prima, misschien pech met de vorige.
De huidige die er nu inzit doet het prima.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

kermy

Quote from: Kingpin on August  7, 2020, 11:42:18
Jawel, maar betrap me erop dat wanneer ik de switch overhaal ik in gedachten eerst een brom te horen krijg .... ;D
Geen idee, heb 2x wat bij deze afgenomen, eerste betrof een klein trafootje, verder prima, misschien pech met de vorige.
De huidige die er nu inzit doet het prima.

Ja, maar deze is wel hoger en groter in diameter, dat doet mij toch vermoeden dat het een andere trafo is dan die je eerst had.


Met vriendelijke groet,

Kermy

Kingpin

Quote from: kermy on August  7, 2020, 11:43:42
Ja, maar deze is wel hoger en groter in diameter, dat doet mij toch vermoeden dat het een andere trafo is dan die je eerst had.
Mij ook terwijl de specs aan de buitenkant hetzelfde vertonen.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

katwax

Quote from: Kingpin on August  7, 2020, 11:42:18
Jawel, maar betrap me erop dat wanneer ik de switch overhaal ik in gedachten eerst een brom te horen krijg .... ;D
Veel luisteren is mogelijk een oplossing voor dit "fantoom"  ;D
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

Kingpin

Quote from: katwax on August  7, 2020, 14:29:28
Veel luisteren is mogelijk een oplossing voor dit "fantoom"  ;D
:music: :headbanging:
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Rob_Dingen

Quote from: Kingpin on August  7, 2020, 11:37:28

Laat de DC blokker je trafo brommen ?

De DC blokker doet in mijn geval niets met het geluid
Nee hij laat hem niet brommen het tegendeel.
Maar soms klinkt het beter zonder DC blokker.

Rob

Kingpin

Quote from: Rob_Dingen on August  7, 2020, 20:12:21
Nee hij laat hem niet brommen het tegendeel.
Maar soms klinkt het beter zonder DC blokker.

Rob
Ok, duidelijk. Hier merk ik er niets van. Misschien omdat ze vrij ruim bemeten zijn met een lage esr en hoge ripple current van de C's.
Maar je kan deze ook makkelijk achter een schakelaar zetten zodat je deze aan/uit kan zetten ... zou een mooie optie zijn.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

m9

Quote from: Kingpin on August  7, 2020, 11:37:28
Het verschilt inderdaad. Op bepaalde tijdstippen meer en minder brom, ook bij anderen waar ik 'm mee heb genomen verschilt het.
Moet wel zeggen dat de brom naarmate wel erger werd, tot paar week geleden, niet normaal, toen was ik er wel klaar mee.
Laat de DC blokker je trafo brommen ?

De DC blokker doet in mijn geval niets met het geluid, wel verminderd het de brom van de trafo door de offset met max ~1.1V te verlagen.
Vage is dat ik zelfs 1 keer heb geconstateerd bij mij thuis dat er toch nog wat brom doorkwam, dat zou betekenen dat bij mij thuis toch veel last van asymetrische belasting heb, wat heel goed zou kunnen ... alles bromt bij mij thuis, tl, meterkast etc ...

zit er toch niks los in de meterkast dan?
ooit een keer bij iemand de aardlekschakelaar vervangen maar deze bleef er dus na vervanging nog steeds telkens uitklappen, uiteindelijk bleek het een nuldraad in de meterkast te zijn die simpelweg losgetrild was na zovelen jaren, na aandraaien was het euvel verholpen.

heb uiteraard alles zeer vast aangedraaid nadien (kon bijna alle boutjes wel een klein beetje vaster draaien).

ook een keer de passchroeven vervangen bij iemand (stoppen in de schuur sprongen iedere keer) bleken deze passchroeven dus helemaal zwartgeblakerd te zijn omdat ze ook na zovele jaren ietsjes losgetrild waren.

Kingpin

Dat zal ik na mn vakantie eens ff bekijken, bedankt!
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

m9

Quote from: Kingpin on August  9, 2020, 11:31:00
Dat zal ik na mn vakantie eens ff bekijken, bedankt!

nog naar gekeken of lag hier het probleem niet?

Kingpin

Quote from: m9 on September 19, 2020, 12:07:49
nog naar gekeken of lag hier het probleem niet?
Eerlijk ... ik heb er niet naar gekeken maar ook niet meer aan gedacht sinds ik een nieuwe trafo heb ingebouwd die niet meer bromt.

Ben wel bezig geweest met Dirac er tussen te zetten die nu tot 265Hz de correcties doet.
Heb de DDRC met de nieuwe firmware geflashed zodat Dirac 3 nu ook werkt.
Alles valt nu steeds meer op z'n plaats. Het laag is zo enorm opgeknapt, ook omdat ik geen andere mogelijkheid heb met de plaatsing van de sub.
Het geheel klinkt nu naar mijn gehoor heel erg aangenaam, totaal in evenwicht en heel goede 3D weergave met microdetail in diepte die ik hier beneden nog niet eerder heb gehad zonder dat het analytisch wordt.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Kingpin

In navolging van m'n Tripath avontuur ben ik bezig om een andere versie te bouwen voor iemand.
Met wat extra opties waaronder XLR inputs.
Ben ik blij dat ze het schema erbij hebben geplaatst want de XLR schema stond in stereo mode mooi in tegenfase van elkaar !!
Dat daar nog nooit iemand over is gevallen.
Heb Audiophonics tijdje geleden hierover ingelicht en zie zojuist dat ze het hebben aangepast.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Richi

Erg leuk om te lezen wat met een flink stuk kennis, geduld en kunde uit een Tripath te halen valt.  8)
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus XLR / William Tell ZERO • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

jellejanssen

In lekemans termen, wat moet ik dan met m'n audiophonics (laten) doen?

Quote from: Kingpin on September 24, 2020, 12:05:23
In navolging van m'n Tripath avontuur ben ik bezig om een andere versie te bouwen voor iemand.
Met wat extra opties waaronder XLR inputs.
Ben ik blij dat ze het schema erbij hebben geplaatst want de XLR schema stond in stereo mode mooi in tegenfase van elkaar !!
Dat daar nog nooit iemand over is gevallen.
Heb Audiophonics tijdje geleden hierover ingelicht en zie zojuist dat ze het hebben aangepast.

Kingpin

Quote from: jellejanssen on September 27, 2020, 22:41:21
In lekemans termen, wat moet ik dan met m'n audiophonics (laten) doen?
De + en - van 1 XLR kanaal omwisselen.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

oud_account_1

Quote from: jellejanssen on September 27, 2020, 22:41:21
In lekemans termen, wat moet ik dan met m'n audiophonics (laten) doen?
Waarschijnlijk niets, als het in tegenfase zou staan, hoor dat je dat echt wel...
"The test of the machine is the satisfaction it gives you. There isn't any other test. If the machine produces tranquility it's right. If it disturbs you it's wrong until either the machine or your mind is changed."
― Robert M. Pirsig, Zen and the Art of Motorcycle Maintenance: An Inquiry Into Values

Leeuwarden

Quote from: Kingpin on September 28, 2020, 07:00:18
De + en - van 1 XLR kanaal omwisselen.

Quote from: squadra on September 29, 2020, 18:14:45
Waarschijnlijk niets, als het in tegenfase zou staan, hoor dat je dat echt wel...

:blink:

Kingpin

#170
And here we go again ...



Neutrik, Furutech, Epcos, WBT's ...



Bulletproof DC Blokker ... alle verbindingen met Mundorf krimp.



Deze week alleen de front knop met ringled inbouwen .. even de juiste weerstandje erbij zoeken voor de helderheid en dan testen :headbanging:




Niet normaal wat heb ik lang op onderdelen moeten wachten. Ook nog paar keer dat er onderdelen niet klopten en dan nog dat schema wat niet klopte met de juiste connecties (en maar te zwijgen over XLR pin 1)
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Richi

Dat ziet er super strak uit! Knap hoor, dat je dat helemaal zelf ontwerpt en bouwt.  :worship:
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus XLR / William Tell ZERO • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

kermy

Prachtig weer!


Met vriendelijke groet,

Kermy

jellejanssen


Dura

Prachtige bouwkwaliteit, zoiets zie ik vaak nog niet in de binnenwerkfoto's in reviews van commerciële apparaten met in mijn ogen absurde vraagprijzen, dan krijg je er wel een opgepimpte kast omheen maar niet dit perfectionistische vakwerk van binnen.
Harbeth P3ESR, Powernode N330, LG G3 55"