Tripath Stereo amplifier

Started by Kingpin, December 11, 2019, 16:50:56

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Tabcam

#100
Quote from: katwax on January  5, 2020, 11:56:57
Pfff, stond er veel op je NAS? Wie steelt er nu een nas.
Veel muziek, films en foto's. Helaas kost het gewoon moeite omdat ik niet één volledige backup had maar meerdere losse en niet alles even recent (het minst belangrijke). Ik gok dat ze of bang zijn voor potentiële beveiligingsbeelden of schijven los gaan verkopen.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

Tabcam

Quote from: doorofnight on January  4, 2020, 21:51:43
Tabcam, zou je de verschillen in het laag nog kunnen toelichten? Hoor je die t.o.v. je vorige LS, of beschrijf je gehoorde verschillen tussen versterking?

En nu je weer met je Anthem speelt, hoor je niet meer wat je hoorde met de Tripath?

Ik ben zelf erg te spreken over mijn Lyngdorf voor- en eind versterking. Ik zou die ook weleens mee willen nemen voor op jouw razend interessante open baffles? Alleen als je dat interessant vindt.
Het zijn verschillen die ik hoor t.o.v. De PAP Quintet 15 Horn1, ofwel de verschillen die ik hoor tussen de Anthem I225 en Kingpin's Tripath PNLP Versterker.

Qua Lyngdorf uitproberen, graag! Wel probeer ik eerst mijn NAS en andere zaken op orde te krijgen zodat testen een stuk handiger wordt dan met Kingpin's PureNaturalListeningPleasure Versterker.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

DofN

#102
Ik heb geen haast. Succes met je NAS. Als je NAS gestolen is uit je huis, dan is dat niet het enige geweest?

We moeten dat met de Lyngdorf wel goed voorbereiden, want ik geloof in de voordelen van een volledig digitale keten, dwz: streamer digitaal in VV, digitaal naar EV. Geen DAC. Ik kan eventueel ook mijn VV en een streamer meenemen.

You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

Tabcam

Gisteravond was het dan eindelijk zover, Kingpin kwam langs om de Tripath met de Purifiversterker te vergelijken en om te kijken of de brom bij mij minder dan wel niet aanwezig zou zijn. De vorige keer hebben we de Tripath aan de PAP Quintet horn1 gehangen. In de tussentijd heb ik én de Purifiversterker erbij gekocht én de hoorns door de Lii Audio units vervangen.

Zoals altijd de opmerking dat we niet objectief hebben geABXt, niet binnen 0.1 à 0.2 dB volumegelevelt hebben én niet binnen 7 seconden gewisselt. Wel hebben we een beiden de MLP bezet en diverse favoriete vergelijkingsnummers verschillende keren gespeeld.

We zijn begonnen met de al aangesloten Purifiversterker en speelden klassiekers van James Blake (Limits to your Love), Melanie DiBiasio (No Deal),  Maria Mena (habits), Eva Cassidy (Ain't no Sunshine) Joey DeFrancesco (Danny Boy) en Fink (Pilgrim) maar ook relatief voor ons nieuw materiaal van Chris Botti (The book of love), Denison Witmer (American Foursquare) Mick Flannery (Come find me), Yosi Horikawa ([/i]Timbres[/i]) en nog meer moois.

Dat de Purifiversterker een flinke stap omhoog was wist ik al. Dat de Lii Audio units ook een flinke stap omhoog zijn werd vanavond ook bevestigd. Er is nog een kleine siblance  te horen waarvan ik niet weet, zit het in de voorversterker (Chord Hugo), streamer (Raspberry Pi met PiCorePlayer en Allo Nirvanavoeding) of ook met ruimte-invloeden van de harde kamer? Het valt op als je er gefocust naar gaat luisteren, dus wel een potentieel verbeterpuntje.

Na al dat moois was het tijd om versterkers te wisselen. Gelukkig geen duidelijke brom maar wel een beetje ruis uit de hooggevoelige full range Lii Audio units. De muziek aangezet maar... geen geluid. Alles twee keer gecontroleerd tot ik door kreeg dat ik de rca voor HT gebruik en de Chord Hugo normaal met XLR op de Purifiversterker aan sluit. Snel een andere interlink opgehaald en nu kwam er wel geluid uit. En wat voor geluid! Rust is een goede eigenschap van de Purifiversterker maar ook de Tripathversterker Hetzelfde gemak hoor ik nu ook. Na een kwartiertje opwarmen lijken we meer detail te horen. Altijd een valkuil qua volumeverschil en focus! Ook lijkt er meer basdruk aanwezig maar ook hier dezelfde valkuil.

Kleine details in de achtergrond lijken meer hoorbaar. Het geluid met de Purifiversterker was al heel natuurlijk maar de Tripathversterker lijkt nog een tikje natuurlijkheid erbovenop te kunnen doen! Ook mooi zijn de kleine klopjes, verplaatsen van vingers over snaren, manier van plukken, plekken waar een drumvel wordt aangeslagen, noem maar op.

Ik zou (nog niet) mijn hand in het vuur durven steken dat er verschillen zijn bij een volumegematchte vergelijking. Ik hoor ook iets minder siblance. En klinkt het nu zuiverder? Ik pak er een paar andere nummers bij, Chocolate van Tool en Jazz Variants van O-Zone Percussion Group. Vooral bij het laatste nummer valt de enorme zuiverheid en natuurlijkheid op. Naarmate het nummer vordert val niet alleen de zuiverheid op, mar ook hoe mooi alles te volgen is maar ook een geheel vormt. Het einde is opzwepend denderend bombastisch en het begint erop te lijken dat er een winnaar van deze vergelijkingsslag is.

Is er een enorm verschil. zoals ze hier in Twente wel eens zeggen, Njoah :tounge2:. Aan de ene kant zijn het hele vergelijkbare versterkers en steken flink boven de versterkers die ik heb beluisterd uit. Aan de andere kant lijkt de Tripath een iets dynamischer karakter met meer aanweizge bas en tevens meer detail en natuurlijkheid te hebben.

Waar ik bovenal van onder de indruk ben is hoe de PAP Quintet Lii Audio Crystal 10 zich houdt! Goede vervormloze versterking heeft echt een enorme impact en elke verandering lijkt hoorbaar. Nu nog in de zomervakantie mooie baffles maken want zoals ze er nu uit zien doet absoluut geen recht aan hoe ze zelf klinken en hoe de Tripathversterker klinkt.

Chapeau, Kingpin, je hebt een krachtpatser gemaakt met een verderlichte hand die alle soorten muziek bijzonder genietbaar maakt!




Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

Rob_Dingen

Welke input buffer zit er in de Purifi?

Rob

Tabcam

Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

toetertje

Quote from: chansig on January  5, 2020, 11:16:17
Mooie ervaringen in beide sets. Leuk om te lezen. Waardering voor de bouwer zo te lezen.

Wat kost zo'n apparaat nu aan materiaal ?

Gr. Hans

Hier is geen antwoord op gekomen, maar ik ben er ook best nieuwsgierig naar.  :blush:

jellejanssen

Wauw. Goede recensie en nu dat ik de purifi n heel klein beetje ken, moét dit echt n top versterker zijn! Chapeau! Heb nog niet alle details doorgelezen, maar komen ze ook in elkaars richting qua prijs, more or less?? Zo een nóg geweldigere prestatie zijn nml!

Kingpin

Mooie recensie TabCam en goede onderbouwing waar ik me zeker bij aansluit.
Was weer een leuke avond met leuke nieuwe muziek ontdekkingen.
Wat betreft het vergelijk. Mijn eerste ingeving was dat het laag (laagste laag) meer aanwezig was bij de Tripath, in die zin, niet overheersend maar meer 'pakkend' met behoud van detail en snelheid.
Het mid en hoog vond ik vloeiender, natuurlijker zoals jij het omschrijft.
Ook hier is een vergelijk moeilijk omdat je idd niet level matched en niet gelijk kunt switchen.
Maar dat er verschillen waren is me wel duidelijk, dat is niet te ontkennen. Ik denk ook dat je het goed hebt omschreven waar ik weinig aan kan toevoegen.

Wat betreft prijzen doe ik geen uitspraak over. Het printje met de Tripath kost de wereld niet, maar alles eromheen om tot dit resultaat te komen heeft zo z'n prijs, voornamelijk het voedingsgedeelte.
Pluggen etc kan je net zo duur maken als je wilt (hoe ver wil je gaan), ik vond gezien de prijs de gebruikte WBT terminals en de Furutech RCA's een goede verhouding.
Al met al loopt dit ook aardig in de papieren kan ik zeggen. Je verkijkt je vaak op de randzaken die erbij komen.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

kermy

En wat vond Kingpin er zelf van?

Die genoemde ruis, betekent dit dat de Tripath niet zo stil is als de Purify, iets wat op hoogrendements spul natuurlijk gelijk opvalt.


Met vriendelijke groet,


Kermy

Kingpin

Even terugkomend op de set van TabCam die ik in eerdere fases ook heb gehoord, kan ik zeggen dat er zeer grote sprongen zijn gemaakt. De PAP's spelen nu met de Lii Audio units heel erg goed vind ik, wat een verschil.
Ook mooi dat je verder bezig bent met het finetunen van het filter.
Ik denk dat je heel goed op weg bent naar een top set. De verbeterde units verbloemen minder waardoor ook veel meer 'verschillen' worden blootgelegd.
Dat kan natuurlijk financieel gezien ook als een nadeel werken ;D
Maar top, je set blijft 'indrukwekkend' overkomen, maar speelt heel erg aangenaam zonder greintje hardheid om hele avonden heerlijk naar te kunnen luisteren.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Kingpin

Quote from: kermy on July 14, 2020, 21:58:40
En wat vond Kingpin er zelf van?

Die genoemde ruis, betekent dit dat de Tripath niet zo stil is als de Purify, iets wat op hoogrendements spul natuurlijk gelijk opvalt.
Ja de 'ruis' was wat ik mij meen te herinneren meer aanwezig bij de Tripath als bij de Purifi.
Mijn Naim 'ruist' meer op mijn 86dB speakers dan de Tripath op de 98dB.
Met je hoofd op de unit hoor je idd ruis (geen brom).
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

kermy

Quote from: Kingpin on July 14, 2020, 22:09:23
Ja de 'ruis' was wat ik mij meen te herinneren meer aanwezig bij de Tripath als bij de Purifi.
Mijn Naim 'ruist' meer op mijn 86dB speakers dan de Tripath op de 98dB.
Met je hoofd op de unit hoor je idd ruis (geen brom).

Dus als je hem op een hoorn zet met een driver die aan de 112dB rendement komt, dan ga je hem op de luisterplek horen.

Ik denk er namelijk nog steeds aan om een aantal van die Topping Tripath amps te kopen, bruggen voor het laag, en voor mid en hoog ieder een stereo versterker. Maar dat komt allemaal op drivers die bijna in het geval van het laag, en zeker boven de 100dB rendement hebben voor mid en hoog. Nu hoor ik ook wel wat als ik mijn oor in de hoorn stop, maar dat is met SE buizen.

Het zit nog steeds in mijn hoofd om een keer iets dergelijks te proberen, of een set Fusion amps met filter en DSP. En daarom houdt ik ook zo de onderwerpen in de gaten waar Kingpin mee bezig is. Ook hij kan de vergelijking trekken tussen Tripath en buizenversterker, ik heb recent zo'n zelfde versterker thuis gehad. Die zou ik niet ruilen met mijn SE Sun, maar hij was dan ook voor een vriend van mij, en omdat hij hier toch was heb ik hem ingezet op het midhoog.

Als Kingpin die Tripath gaat verkiezen boven zijn Cayin, dan gaat er hier waarschijnlijk ook een experiment volgen.


Met vriendelijke groet,

Kermy


Rob_Dingen

Schatting van de prijs om zoiets te bouwen.
Met het klein materiaal kun je los gaan zoveel je wil.
Je moet de trafo laten wikkelen dus kan iets duurder zijn maar verwacht niet veel.
Als je 10 man bij elkaar kunt krijgen word de trafo een stuk goedkoper.
Versterker €100
Trafo        €100
Kast         €100
Klein spul €150
Dus laat zeggen tussen de €450 en €550

Rob

Tabcam

Quote from: kermy on July 14, 2020, 23:06:05
Dus als je hem op een hoorn zet met een driver die aan de 112dB rendement komt, dan ga je hem op de luisterplek horen.

Ik denk er namelijk nog steeds aan om een aantal van die Topping Tripath amps te kopen, bruggen voor het laag, en voor mid en hoog ieder een stereo versterker. Maar dat komt allemaal op drivers die bijna in het geval van het laag, en zeker boven de 100dB rendement hebben voor mid en hoog. Nu hoor ik ook wel wat als ik mijn oor in de hoorn stop, maar dat is met SE buizen.

Het zit nog steeds in mijn hoofd om een keer iets dergelijks te proberen, of een set Fusion amps met filter en DSP. En daarom houdt ik ook zo de onderwerpen in de gaten waar Kingpin mee bezig is. Ook hij kan de vergelijking trekken tussen Tripath en buizenversterker, ik heb recent zo'n zelfde versterker thuis gehad. Die zou ik niet ruilen met mijn SE Sun, maar hij was dan ook voor een vriend van mij, en omdat hij hier toch was heb ik hem ingezet op het midhoog.

Als Kingpin die Tripath gaat verkiezen boven zijn Cayin, dan gaat er hier waarschijnlijk ook een experiment volgen.


Met vriendelijke groet,

Kermy
Die Topping Tripaths zijn denk ik aanmerkelijk minder door ondergedimensioneerde voeding en geen goede filtering. Zou hier wel graag een keer naar een buizenversterker luisteren :coffee:
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

Kingpin

#115
Quote from: Rob_Dingen on July 14, 2020, 23:17:57
Schatting van de prijs om zoiets te bouwen.
Met het klein materiaal kun je los gaan zoveel je wil.
Je moet de trafo laten wikkelen dus kan iets duurder zijn maar verwacht niet veel.
Als je 10 man bij elkaar kunt krijgen word de trafo een stuk goedkoper.
Versterker €100
Trafo        €100
Kast         €100
Klein spul €150
Dus laat zeggen tussen de €450 en €550

Rob
.
Voor de onderdelen die ik gebruik ga je dat zeer zeker niet redden.
Trafo alleen is al 215 euro (4 uitgangen met statisch scherm), filter 70, kast 150 (incl freeswerk etc) , goede softstart, dc filter. WBT klemmen, Furutech RCA's, monocrystal bedrading, klein spul etc zit je zo aan 1k.

Voor 10 man kun je idd 'stunten' maar ik heb er geen handeltje in.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Tabcam

Quote from: Kingpin on July 14, 2020, 23:38:49
Grapje.
Voor de onderdelen die ik gebruik ga je dat zeer zeker niet redden.
Trafo alleen is al 215 euro (4 uitgangen met statisch scherm), filter 70, kast 150 (incl freeswerk etc) , goede softstart, dc filter. WBT klemmen, Furutech RCA's, monocrystal bedrading, klein spul etc zit je zo aan 1k.
Liever kwaliteismateriaal :worship:!!!
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

Kingpin

#117
Quote from: TabCam on July 14, 2020, 23:40:06
Liever kwaliteismateriaal :worship:!!!
Precies.
Ik zie het nu alweer met de brommende trafo, heb nu al spijt dat ik niet gewoon gelijk de Amplimo heb gekocht.
Je kan zoals Rob zegt voor pakweg 500 in elkaar knutselen, is te doen zonder de softstart en filtering.
Betwijfel het of je dan dit resultaat behaald.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Kingpin

Quote from: TabCam on July 14, 2020, 23:32:49
Die Topping Tripaths zijn denk ik aanmerkelijk minder door ondergedimensioneerde voeding en geen goede filtering. Zou hier wel graag een keer naar een buizenversterker luisteren :coffee:
Ik kan zo mn buis keer meenemen ... als het weer niet te warm is  ;D
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Rob_Dingen

Quote from: Kingpin on July 14, 2020, 23:38:49
.
Voor de onderdelen die ik gebruik ga je dat zeer zeker niet redden.
Trafo alleen is al 215 euro (4 uitgangen met statisch scherm), filter 70, kast 150 (incl freeswerk etc) , goede softstart, dc filter. WBT klemmen, Furutech RCA's, monocrystal bedrading, klein spul etc zit je zo aan 1k.

Voor 10 man kun je idd 'stunten' maar ik heb er geen handeltje in.
Denk dat het wat overdreven is wat je zegt.
Als je bij Audiophonics gaat shoppen ben je het volgende kwijt.
Hypex softstart €45
Amp €90
Trafo kap €20
Trafo voor deze amp met de juiste spanningen €60 jou optie + €155
kast €100 als je zelf de gaten boord
Filter volgens jou €70
Connectors furutec en WBT €150
Klein spul €50
Dat is €585 en jou trafo optie €740
En laat je de kast bewerkt komen €800
Meer kan ik er niet van maken.

Rob

Kingpin

Custom trafo Audiophonics kost 89,-
- extra Filtering
- DC blokker
kom je op pakweg 900,-

Te gek voor woorden dat ik me hier moet gaan verantwoorden wat dit ding heeft gekost !

Ik maak gebruik van zeer goede (ruim overbemeten) componenten en ja die kosten nu eenmaal iets meer dan het doorsnee spul.
Wat zich misschien wel vertaald in hoe goed deze amp speelt.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

StereoMike

Quote from: Kingpin on July 15, 2020, 09:22:10
Te gek voor woorden dat ik me hier moet gaan verantwoorden wat dit ding heeft gekost !
Dat is natuurlijk ook raar!
Sometimes the greatest way to say something is to say nothing at all from Justin Timberlake

Tabcam

Quote from: Kingpin on July 15, 2020, 09:22:10
Custom trafo Audiophonics kost 89,-
- extra Filtering
- DC blokker
kom je op pakweg 900,-

Te gek voor woorden dat ik me hier moet gaan verantwoorden wat dit ding heeft gekost !

Ik maak gebruik van zeer goede (ruim overbemeten) componenten en ja die kosten nu eenmaal iets meer dan het doorsnee spul.
Wat zich misschien wel vertaald in hoe goed deze amp speelt.
Moet je ook niet doen! Als Rob er zelf nou eentje maakt voor €550,- gaan we die wel vergelijken :pompom:!

Totnogtoe is de Tripath de mooiste die ik op de PAP's heb gehad! Zegt dat veel? Aan de ene kant niet want het zijn er 'maar' een stuk of vijf geweest, aan de andere kant waren twee daarvan degene die het bij de Ushers zich ook bewezen hadden als goede matches.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

jellejanssen

Daarom (omdat ik de Ushers ook heb) ben ik superrrr benieuwd !!!

Gewéldig dat het beter v misschien wel wat minder kan, top prestatie !

J

Leeuwarden

Wat maakt het nu uit, het is toch hobby. Niet dan... Zelfde als niet willen noemen welke onderdelen er gebruikt worden... Kan je dus vervolgens helemaal niets van leren...