Tripath Stereo amplifier

Started by Kingpin, December 11, 2019, 16:50:56

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Pjotr27

Quote from: Kingpin on December 28, 2019, 15:09:43
Tja dat van die Topping had ik ook al eens gelezen.
Aan de andere kant zij maken voor een schijnbedrag heel goede dacs die zich meten met de beste dacs van dit moment.

Is dat zo? Welke type's heb je het dan over? Ik ben niet kapot van ESS dac's.
Maar het klinkt interessant, een Topping DX3 (met AKM) chip) kost in Indonesia slechts 125 euro...
Sansui Au-8500, Spring Audio 2a3 versterker, Pel luidsprekerkabels, Ocos kabels, Pel Interlinks, AudioMaat stekkerblok, Aurel Bryan field coil speakers, Spring Audio 1540 dac, M-Way netkabels, Ilusi Audio hoofdtelefoonversterker, Audio Technica ATH-W1000X hoofdtelefoon.

Kingpin

Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

frank2

Topping meetwaarden uitstekend,  klank steriel, clean vlgs een test
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

op eigen verzoek verwijderd.

En jij bent natuurlijk een autoriteit wat betreft Chinese DAC's...

:music:

Kingpin

Vandaag twee testen gedaan met de Tripath versterker om te kijken hoe deze zich verhoud in een andere configuratie.
Bewust 2 uitersten genomen om duidelijkheid te verkrijgen wat de versterker doet onder deze omstandigheden.

Allereerst een test bij het aansturen van de PAP Quintets om te kijken hoe de versterker zich houdt bij het 'onder controle houden' van 8x 15" speakers (ja je leest het goed  ;D).

foto ter illustratie


Daar kunnen we kort over zijn. Met 2x 70W meer dan voldoende om hard te gaan maar vooral de overbemeten voeding die z'n werk doet om de 15" speakers retestrak te houden ... geen krimp!
We hebben bewust getest met elektronische muziek waarin een elec.bass zat die doorgaat tot onder de gehoorgrens waarbij het geheel zeer mooi overeind blijft zonder een spoortje van vervorming is te horen.

Na diverse muziekstylen kon ik concluderen dat de overall sound erg schoon is en de diverse lagen in de muziek zeer goed bloot worden gelegd zonder dat het geheel 'digitaal' of 'kil' overkomt, verre van zelfs.


De tweede test was om te kijken hoe de versterker zich zou verhouden tot een echt goede eindversterker, de Plinius SA103 getest in mode A/B.



Ook hier vallen dezelfde kernmerken op, zuiver, controle, gelaagdheid, vloeiend en geen spoor van kilheid, al zij het veel minder qua verschillen als bij de eerste test.
'Grootste' verschil vond ik in het laag, dat was 'strakker' met mijn eindversterker maar kwam daardoor ook iets minder 'vol' over.
Ik denk dat wanneer je de twee eindversterkers onafhankelijk had gehoord dat het nog verekt lastig is om een keuze te maken.
Eerlijk gezegd ben ik met het resultaat heel erg blij al had ik niet kunnen dromen dat de versterker zich met deze Plinius kon meten.


Daarnaast waren er nog twee opmerkelijke bevinden w.b.t. ruis en brom.
Ruis ... helemaal niets, dead silence met het oor op de tweeter bij beide systemen, hieruit kan ik concluderen dat mijn Naim ruist in de pre sectie.
Al is het helemaal niet veel, maar weet nu wel waar het vandaan komt.
Dit is overigens totaal niet hoorbaar op de luisterplek, maar toch ...

Idem voor de brom. Ik denk dat ik thuis toch enige last heb van een soort dc op m'n net want bij beide testen zat er nagenoeg geen mechanische (dus niet over de speakers) brom in, dan moest je je oor letterlijk op de behuizing leggen.

Zijn er dan wat dingen te verbeteren ...?
Dat denk ik wel. De versterker voor mijn woonkamer bouw ik alleen nog een dc blokker in en dan voldoet deze meer dan prima.
Een vervolg zal een upgrade krijgen op het pcb board, dat wordt dan de overtreffende trap.
Aan de hand van wat feedback blijkt dat de lineaire regelaar die erop zit kan worden vervangen voor een uiterst nauwkeurige ldo.
De bufferelco's vervangen voor betere exemplaren liefst met verschillende waarden voor betere filter werking.
Een bypass switch voor het ingangsfilter, alhoewel het geen belemmering is qua kwaliteit of dynamiek hebben we geconstateerd.
Hierdoor kan men zelf bepalen of je gefilterd of ongefilterd wil spelen.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

kermy

Wat voor driver zit er eigenlijk achter die hoorn van de PAP Quintets?


Met vriendelijke groet,

Kermy

Kingpin

Even uit m'n hoofd, volgens mij Voxativ drivers.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

kermy

Quote from: Kingpin on January  4, 2020, 20:37:16
Even uit m'n hoofd, volgens mij Voxativ drivers.

Net even gezocht, die Voxativ kan ook, maar is een breedbander, de andere mogelijkheid is een Heil airmotion driver, en op de hoorn zit een 1,4" compressie driver met een polymeer membraan.


Met vriendelijke groet,

Kermy

Tabcam

Quote from: kermy on January  4, 2020, 20:30:52
Wat voor driver zit er eigenlijk achter die hoorn van de PAP Quintets?


Met vriendelijke groet,

Kermy

Quote from: Kingpin on January  4, 2020, 20:37:16
Even uit m'n hoofd, volgens mij Voxativ drivers.
Het is een speciaal voor PureAudioProjects gemaakte Beyma Compression Driver. Hij is niet zo breedbandig als de Voxativ maar een stuk breedbandiger dan de Heil.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

Kingpin

Als je ze voor het eerst ziet is het wel .... eh IMPRESSIVE, haha.
Mooi om te zien ook, even wennen maar geeft ook een mooi beeld/stage.
Is wel m'n eerste kennismaking met een open baffle systeem.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

kermy

Quote from: Kingpin on January  4, 2020, 20:52:00
Als je ze voor het eerst ziet is het wel .... eh IMPRESSIVE, haha.
Mooi om te zien ook, even wennen maar geeft ook een mooi beeld/stage.
Is wel m'n eerste kennismaking met een open baffle systeem.

Ha ha, ja dat begrijp ik, en dan ook nog een hoorn die het meeste van het spectrum weergeeft. Trouwens wel benieuwd hoe die speakers en de hoorn klinken.


Met vriendelijke groet,

Kermy

Tabcam

#86
Vandaag was Kingpin dus op bezoek, en voor mij helaas "slechts' op bezoek want de Tripathversterker klinkt een stuk beter dan de Anthem I225. Helaas hadden we wat opstartproblemen. Op zich viel het installeren nog mee, maar mijn NAS is helaas gestolen en alles terugzetten blijkt nog niet zo eenvoudig. Ik heb ook tijdelijk Tidal maar die wil soms erg lastig doen, vooral op zaterdagochtenden :nopompom:.

Eerst hebben we een aantal bekende nummers even op de Anthem geluisterd. Daarna opbouwen, juiste netpolariteit bepalen en zachtjes gaan spelen. Al snel blijkt dat zachtjes niet nodig is en hebben we een aantal bekende nummers de revue laten passeren.

Nee, we hebben niet volume gelijkgeschakeld, binnen 7 sec. van versterker gewisseld, dit was een eenvoudige eerste test. Voor een echte ABX test moeten we een automatische schakelkast hebben en die heb ik in ieder geval (nog) niet. Wel kan ik, als ik voor mezelf spreek, zeggen dat er duidelijk aan te wijzen verschillen zijn. Voor iemand zegt dat dat niet kan, ik denk ook dat de versterkers verschillend zullen meten. Wie weet iets voor de toekomst.

Wat voor verschillen meende ik dan te bespeuren(, ik blijf een wetenschappelijk georiënteerd scepticus die ook weet dat zijn oren en hersenen hem kunnen bedriegen)? Bij een nummers met veel bas als "Limit to your love" van James Blake zit een dikke vette generator. Nu hoorde ik veel duidelijker dat er een dubbel geluidje in de bas zit die even erna veranderd. Hij lijkt ook iets lager door te lopen. Dat was goed te horen met nummers als "Koala" van Oliver Heldens en "Pop the Trunk" van Yelawolf.  Dat zouden we met REW vast moeten kunnen stellen :angel:. Ook bij een akoestische opname als "Tango Till The're Sore" van Holly Cole hoor ik meer bas, zelfs tot op het punt dat de ruimte misschien wel teveel is. Niet veel teveel zoals met de Ushers, maar meer dan ik verwacht van een contrabas.

Verder hebben we ook diverse akoestische en pop opnames beluisterd. Bij complexe muziek zoals "Jigsaw Falling Into Place" van Radiohead valt een andere presentatie op. Het lijkt schoner, zuiverder. Wat lastig blijft is dat de ruimte nog steeds meedoet maar veel instrumenten klinken natuurlijker.

Diepteafbeelding blijft een lastig puntje in mijn ruimte. Ik zou de bank naar voren moeten zetten maar ik ben al erg blij dat het er fijn op lijkt dat de PAP Quintets mogen blijven staan en niet onthoofd worden tot Trio's. Bij een opname van Fink, "Berlin Sunrise" van het "Fink meets the Royal Concertgebouw Orchestra" klinken de kuchjes van het publiek verder weg.

Valide test, nee, maar als ik kijk naar de bouwkwaliteit en wat de versterker presteert kan ik alleen maar zeggen; "Chapeau, petje af!!!" Wat een dijk van een versterker! En Kingpin, het was een genoegen om je op bezoek te krijgen!

paar typefouten hersteld
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

DofN

Interessant verslag, vooral wat je schrijft over het laag.
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

Kingpin

Erg mooi verwoord Tabcam en sluit me volledig aan je bevindingen.
Heb je PAP's een paar keer mogen meemaken en blijf het indrukwekkende speakers vinden met een mooie afbeelding die elk onderdeel in je keten blootlegd (en daar ligt ook het upgrade gevaar :D).
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

DofN

Tabcam, zou je de verschillen in het laag nog kunnen toelichten? Hoor je die t.o.v. je vorige LS, of beschrijf je gehoorde verschillen tussen versterking?

En nu je weer met je Anthem speelt, hoor je niet meer wat je hoorde met de Tripath?

Ik ben zelf erg te spreken over mijn Lyngdorf voor- en eind versterking. Ik zou die ook weleens mee willen nemen voor op jouw razend interessante open baffles? Alleen als je dat interessant vindt.
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

Tabcam

Quote from: Kingpin on January  4, 2020, 21:47:37
Erg mooi verwoord Tabcam en sluit me volledig aan je bevindingen.
Heb je PAP's een paar keer mogen meemaken en blijf het indrukwekkende speakers vinden met een mooie afbeelding die elk onderdeel in je keten blootlegd (en daar ligt ook het upgrade gevaar :D).
'T kriebelt ineens om een of andere reden heftig op versterkergebied, toch geen upgraderitus hoop ik :angel:
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

Kingpin

#91
Quote from: TabCam on January  4, 2020, 21:54:18
'T kriebelt ineens om een of andere reden heftig op versterkergebied, toch geen upgraderitus hoop ik :angel:
Haha ... ik weet wel waar jij naar toe wilt :laugh:
Ook bijzonder mooi en ben daar ook zeer benieuwd naar !
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Tabcam

Nee hoor, je hebt er een optie bijgefietst :pompom:. Weet niet of en hoeveel de andere twee opties beter zouden zijn :angel:.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

katwax

Zeer mooi verslag van jullie beide, geweldig hoe jij "Kingpin" steeds vol verbazing bent over die eindversterker, je geloofde echt niet in deze klasse van versterkers hé :)
Ken Anthem niet van geluid, maar ik verbaas mij er niet in dat deze eindversterker een strakke controle heeft in het laag.

Quote from: Kingpin on January  4, 2020, 19:13:54

'Grootste' verschil vond ik in het laag, dat was 'strakker' met mijn eindversterker maar kwam daardoor ook iets minder 'vol' over.

Dit gevoel had ik ook eerste keer dat ik een klasse D als eindversterker hoorde in het laag, alsof er te weinig "bass" was, echter kwam ik snel tot de conclusie dat dit "meer"(vol) gewoon kwam door minder controle waardoor er minder lage waar te nemen zijn en dus het laag meer door elkaar loopt (versmeerd). Dit lijkt dan voller, maar eigenlijk mis je gewoon lage in het laag (mijn mening natuurlijk) :)
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

Kingpin

Quote from: katwax on January  4, 2020, 23:25:00
Zeer mooi verslag van jullie beide, geweldig hoe jij "Kingpin" steeds vol verbazing bent over die eindversterker, je geloofde echt niet in deze klasse van versterkers hé :)
Nee absoluut niet, wat dat betreft moet ik m'n 'vooroordelen' wel even bijstellen ;D
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

holco

Leuk om te lezen dit, en gefeliciteerd met het resultaat Kingpin ;D

Ook hier soort gelijke ervaringen met de overstap van een niet misselijke Class a/b eindversterker (Audio-GD Master 3) naar Class D-Ncore, passief vs actief weliswaar maar
je hoort gewoon dat er een autoriteit speelt waar je niet aan hoeft te twijfelen!! en dan te bedenken dat het qua gewicht een factor 40 lichter weegt  :wacko:
<a href="http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=150715.0">My Showcase, click</a>
Auralic Aries G1 (hoer-wege PSU) / Audio-GD R8 (2021) DAC / Hattor The Big preamp / Purifi Audio 1ET400A (SPARKOS LABS SS3602 Dual) / Daudio C1 speakers met ASP / Rythmik F18 subwoofer / Duelund DCA12GA-DCA16GA bi-wire speakerkabel / CANARE L-2T2S XLR kabels / VDH Ultimate USB kabel / Power regenerator AG1500S / Supra LoRad Power cables.

Kingpin

Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

frank2

#97
Gisteren kwam Kingpin op bezoek om zijn nieuwe versterker te laten beluisteren. En een vergelijk te hebben met de Plinius 103 in AB bedrijf. We hebben eerst naar mijn eigen set geluisterd omdat sinds Kingpin hier de laatste keer was geweest er wel wat veranderd was en om een beter vergelijk te kunnen maken. Nadat we enkele nrs beluisterd hadden op mijn set hebben we de Kingpin versterker achter de Plinius voorversterker gehangen en dezelfde nrs  en nog wat extra muziek, nogmaals gespeeld.
Verbazingwekkend is de Kingpin versterker wel. (had ook eigenlijk niets anders verwacht van Kingpin, wat hij maakt is gewoon zeer goed)
Gelijkwaardig aan de Plinius 103 in AB setting is de diepe bass, de diepte in t beeld, de openheid in t hoog, detaillering en wegsterven van bijv instrumenten.
Daar houd de vergelijking dan ook op, verder waren er best wel verschillen:
Waar de Plinius voller klinkt, met "passie" "beleving" is dat bij de Kingpin versterker juist niet, deze is zeer schoon, strak. Ik miste zelfs voor mijn gevoel midbass. Ik zou de Kingpin versterker als zeer neutraal omschrijven, en de Plinius als buisachtig omschrijven.

Maar een zeer goede versterker en met wat aanpassingen zoals wat meer warmte in t geluidsbeeld (filter aan en uit vlgs Kingpin) en bijv hifituning stekkers dfie wat warmer klinken, heb je wel een zeer goede versterker staan die zich kan meten aan een dure high end versterker. Toch wel een hele prestatie. Het is dat ik de Plinius al heb , anders........

Top product Kingpin.
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

chansig

Mooie ervaringen in beide sets. Leuk om te lezen. Waardering voor de bouwer zo te lezen.

Wat kost zo'n apparaat nu aan materiaal ?

Gr. Hans
Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

katwax

Quote from: TabCam on January  4, 2020, 21:15:47
maar mijn NAS is helaas gestolen en alles terugzetten blijkt nog niet zo eenvoudig. Ik heb ook tijdelijk Tidal maar die wil soms erg lastig doen, vooral op zaterdagochtenden :nopompom:.

Pfff, stond er veel op je NAS? Wie steelt er nu een nas.
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543