Tripath Stereo amplifier

Started by Kingpin, December 11, 2019, 16:50:56

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Kingpin

Vanmorgen het voedingsgedeelte compleet uitgebouwt en aan de hand van wat praktische tips iets aangepast maar heeft niet geholpen.
Onbelast bromt de trafo al ... belast een tikkie meer, ik houd het op de trafo.
Binnenkort maar eens een losse dc blokker erbij  inbouwen want dat hielp wel.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

kermy

Quote from: Kingpin on December 27, 2019, 13:32:47
De Cayin heeft geen pre-outs dus dat wordt dan een andere voortrap.
Wat ik zou kunnen doen is de Touch als pre gebruiken en de dac op de eindtrap aansluiten.
Even nadenken nog of dat kan, volgens mij wel, dan regel ik het volume via de Touch (digitaal uit naar de Metrum).

Ik ben reuze benieuwd naar dit experiment. kwam deze trouwens nog tegen op een site, https://www.audiophonics.fr/en/integrated-amplifier/topping-tp60-stereo-amplifier-tripath-ta2022-class-t-2x80w-4-ohm-p-10101.html

Kun je bijna niet voor bouwen.


Met vriendelijke groet,

Kermy

Kingpin

Quote from: kermy on December 27, 2019, 14:19:10
Ik ben reuze benieuwd naar dit experiment. kwam deze trouwens nog tegen op een site, https://www.audiophonics.fr/en/integrated-amplifier/topping-tp60-stereo-amplifier-tripath-ta2022-class-t-2x80w-4-ohm-p-10101.html

Kun je bijna niet voor bouwen.


Met vriendelijke groet,

Kermy
Zeg maar gerust dat je het er niet voor kunt bouwen ;)
Als ik voor de Amplimo trafo was gegaan was ik alleen voor de trafo dit al kwijt !
Sterker nog, m'n WBT's en Furutech in- en uitgangen waren al zo duur.
Alle waar naar z'n geld, maar dit is een nobrainer.

Heb nog wat feedback gekregen voor eventuele upgrades in de toekomst, daar heb ik ondertussen al wat van doorgevoerd, blijft staan:
- 5V reg vervangen voor een TPS7A of beter LT3045,
- alle caps vervangen voor betere exemplaren.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Kingpin

Even terugkomend op de 0 aftakking:

Zonder deze aan aarde te hebben aangesloten loopt het ruisniveau letterlijk mee naargelang het volume omhoog gaat, dat is echt te horen op de luisterplek zelfs !
Ook is het hoog en laag beduidend minder 'nauwkeurig' heb ik zojuist ondervonden.

Ik heb de 0 draad weer verbonden met steraarde en ervaar nu veel strakkere bass en absoluut geen versmering in het hoog, dit is echt geen klein verschil en bovenal ik kan nu het volume opschroeven waarbij de ruis niet hoorbaar is.

Zou dit dan toch te maken hebben met pin3 (tevens shielding van de Tripath)?

Wbt de montage van de trafo, deze heb ik nu 'ontkoppeld' van het chassis en tevens een extra dempend materiaal aan de onderkant aangebracht, hierdoor is de brom door het chassis ook beduidend minder.

Ik luister nu weer een tijdje maar dit klinkt toch wel heel erg lekker zeg, echt verbaast had het niet gedacht.
Als ik weer een bestelling moet doen maak ik gelijk een dc blokker erin en dan vind ik het wel goed:)
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

kermy

Quote from: Kingpin on December 27, 2019, 16:35:56
Even terugkomend op de 0 aftakking:

Zonder deze aan aarde te hebben aangesloten loopt het ruisniveau letterlijk mee naargelang het volume omhoog gaat, dat is echt te horen op de luisterplek zelfs !
Ook is het hoog en laag beduidend minder 'nauwkeurig' heb ik zojuist ondervonden.

Ik heb de 0 draad weer verbonden met steraarde en ervaar nu veel strakkere bass en absoluut geen versmering in het hoog, dit is echt geen klein verschil en bovenal ik kan nu het volume opschroeven waarbij de ruis niet hoorbaar is.

Zou dit dan toch te maken hebben met pin3 (tevens shielding van de Tripath)?

Wbt de montage van de trafo, deze heb ik nu 'ontkoppeld' van het chassis en tevens een extra dempend materiaal aan de onderkant aangebracht, hierdoor is de brom door het chassis ook beduidend minder.

Ik luister nu weer een tijdje maar dit klinkt toch wel heel erg lekker zeg, echt verbaast had het niet gedacht.
Als ik weer een bestelling moet doen maak ik gelijk een dc blokker erin en dan vind ik het wel goed:)

Nu alleen nog een shootout tussen de Cayin en de Tripath.


Met vriendelijke groet,

Kermy

Kingpin

Quote from: kermy on December 27, 2019, 16:57:34
Nu alleen nog een shootout tussen de Cayin en de Tripath.
Daar heb ik 'm niet voor gebouwd, maar is wel een mooi vergelijk.
We gaan 'm eerst testen op de grote PAP's met 8x 15"! Of Tabcam moet er ondertussen 4x 15" van hebben gemaakt ;) dan nog een mooie uitdaging.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

frank2

Een mooie uitdaging zou ook kunnen zijn de versterker laten opnemen tegen de plinius 103 in ab bedrijf.
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

Kingpin

Quote from: frank2 on December 27, 2019, 17:43:50
Een mooie uitdaging zou ook kunnen zijn de versterker laten opnemen tegen de plinius 103 in ab bedrijf.
Die uitnodiging staat Frank, dat zou zeker een mooie test zijn.
Ik denk dat je verrast zult zijn hoe 'airy' dit speelt.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

frank2

Ik wacht af, zonder vooraf al te oordelen, das nogal kortzichtig
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

Tabcam

Quote from: Kingpin on December 27, 2019, 17:11:09
Daar heb ik 'm niet voor gebouwd, maar is wel een mooi vergelijk.
We gaan 'm eerst testen op de grote PAP's met 8x 15"! Of Tabcam moet er ondertussen 4x 15" van hebben gemaakt ;) dan nog een mooie uitdaging.
Ze zijn inmiddels weer in volle glorie volledig 8x15" met de optie om de Quintets te onthoofden mocht mijn vriendin dat besluiten. Hoop echter dat hoe langer ze er van geniet, hoe moeilijker het wordt om tetug te stappen naar de Trio :angel:.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

Tabcam

Quote from: kermy on December 27, 2019, 14:19:10
Ik ben reuze benieuwd naar dit experiment. kwam deze trouwens nog tegen op een site, https://www.audiophonics.fr/en/integrated-amplifier/topping-tp60-stereo-amplifier-tripath-ta2022-class-t-2x80w-4-ohm-p-10101.html

Kun je bijna niet voor bouwen.


Met vriendelijke groet,

Kermy
Deze hebben ze doorgemeten op audiosciencereview en hij kwam niet door de ballotage heen :nopompom:.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

kermy

Quote from: TabCam on December 27, 2019, 22:54:18
Deze hebben ze doorgemeten op audiosciencereview en hij kwam niet door de ballotage heen :nopompom:.

Dat ziet er inderdaad niet zo puik uit, we wachten nog eve met bestellen. ;D


Met vriendelijke groet,

Kermy

Tabcam

Quote from: kermy on December 28, 2019, 11:44:11
Dat ziet er inderdaad niet zo puik uit, we wachten nog eve met bestellen. ;D


Met vriendelijke groet,

Kermy
Die van Kingpin meet vast heel veel beter, totaal andere voeding :pompom:.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

kermy

Quote from: TabCam on December 28, 2019, 11:46:35
Die van Kingpin meet vast heel veel beter, totaal andere voeding :pompom:.

Niet helemaal waar, ook de Topping maakt gebruik van twee lineaire voedingen, maar de uitvoering ervan is natuurlijk maar de vraag.


Met vriendelijke groet,

Kermy

Tabcam

Ik vind het verschil in opbouw wel duidelijk:





Moet eerlijk zeggen dat ik niet snap waarom Topping voor twee voedingen heeft gekozen als ze hem verder niet mooi dual mono uitvoeren.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

Dirk

omdat Topping evenveel of minder betaalt (tov één trafo met 2 secundaire wikkelingen) en het er veel indrukwekkender uit ziet om "dual transformers" te gebruiken...louter commerciële zet maw ;)
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

Kingpin

Tja dat van die Topping had ik ook al eens gelezen.
Aan de andere kant zij maken voor een schijnbedrag heel goede dacs die zich meten met de beste dacs van dit moment.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Dirk

ik geloof dan ook niet zo in "metingen" aan DACs (waarmee je op talloze sites & fora om de oren wordt geslagen), imo trouwens dé meest overschatte component in vele zgn. audiofiele ketens, maar daar win je ook op dit forum geen populariteitsprijs mee, da's me wel duidelijk  ;D
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

oud_account_1

Dat de versterker van Kingpin beter zal meten is onwaarschijnlijk.
Armir heeft de datasheet vd TA chip erbij gepakt en de grafiek met vermogen vs THD erbij gezet.
Die laat ongeveer hetzelfde zien als de TP60.
Maar, 0.03% vervorming is feitelijk niet iets om wakker over te liggen (blijkt ook uit Kingpin's luisterervaring)...
"The test of the machine is the satisfaction it gives you. There isn't any other test. If the machine produces tranquility it's right. If it disturbs you it's wrong until either the machine or your mind is changed."
― Robert M. Pirsig, Zen and the Art of Motorcycle Maintenance: An Inquiry Into Values

Kingpin

Nee deze vervormingswaarden zeggen helemaal niets ;D
M'n buis heeft 10x meer vervorming ...

Het gaat om het gehele plaatje of het een totaal goed doordacht design is incl. voeding, maar ook bedrading, aarding etc etc.
Dat geheel maakt iets goed of niet.

De set staat nu al die tijd onafgebroken te draaien en klinkt in mijn oren echt werkelijk goed.
Had het niet kunnen dromen, niet omdat ik 'm zelf heb gebouwd maar dat zo'n oude chip het gewoonweg zo goed doet dat ze daar dan niet mee verder zijn gegaan.
Klasse D is de toekomst waarschijnlijk gezien de Purify wat qua meetwaardes deze chip in z'n hempie zet, maar het is maar afwachten of de Purify deze 'sound' kan reproduceren ... ik verwacht een ander 'plaatje' en ben daar ook wel benieuwd naar.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Tabcam

Quote from: Kingpin on December 28, 2019, 18:12:18
Nee deze vervormingswaarden zeggen helemaal niets ;D
M'n buis heeft 10x meer vervorming ...

Het gaat om het gehele plaatje of het een totaal goed doordacht design is incl. voeding, maar ook bedrading, aarding etc etc.
Dat geheel maakt iets goed of niet.

De set staat nu al die tijd onafgebroken te draaien en klinkt in mijn oren echt werkelijk goed.
Had het niet kunnen dromen, niet omdat ik 'm zelf heb gebouwd maar dat zo'n oude chip het gewoonweg zo goed doet dat ze daar dan niet mee verder zijn gegaan.
Klasse D is de toekomst waarschijnlijk gezien de Purify wat qua meetwaardes deze chip in z'n hempie zet, maar het is maar afwachten of de Purify deze 'sound' kan reproduceren ... ik verwacht een ander 'plaatje' en ben daar ook wel benieuwd naar.
Ik ook, misschien ook DIY te doen? Morgen maar eens informeren.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

Kingpin

#71
Quote from: TabCam on December 28, 2019, 18:22:51
Ik ook, misschien ook DIY te doen? Morgen maar eens informeren.
Zekers is die Purifi diy te doen. Volgens mij worden ze ook zo aangeboden als ik me niet vergis compleet met smps voeding zoals Bruno het voorschrijft.
Gaat aardig in de papieren lopen wat ik me zo herinner  ;)
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Tabcam

Volgens mij moet je de voeding bij Hypex halen en eventueel zelf een input buffer maken om meer dan 12.8 dB gain te creëren. Een mooie driekanaals lijkt me wel wat!
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

Kingpin

Quote from: TabCam on December 28, 2019, 19:35:21
Volgens mij moet je de voeding bij Hypex halen en eventueel zelf een input buffer maken om meer dan 12.8 dB gain te creëren. Een mooie driekanaals lijkt me wel wat!
3 kanaals?
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Tabcam

Quote from: Kingpin on December 28, 2019, 20:15:31
3 kanaals?
Als stereo + center versterking of als een WWbW (Woofer-Widebander-Woofer) actieve  "monoblok"  versterker.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i