Tripath Stereo amplifier

Started by Kingpin, December 11, 2019, 16:50:56

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

Kingpin

De winter staat op komst en dan begint het altijd weer te kriebelen om wat te bouwen  :)
Aan de hand van deze thread/bevindingen ga ik proberen een goede Tripath versterker te bouwen (en dat is al heel wat jaartjes geleden ;D) op basis van een bestaande TA2022 die als eindversterker dienst gaat doen op mijn Naim Unitiqute2.
De meeste componenten zijn al binnen waarop niet bezuinigd is. De voeding wordt linear met 12x2200μF buffer/afvlak, een naar mijn specs custom transformator met aardscherm, softstart en zeer goede EMI/RFI filtering aan de ingang.

Het board



Mundorf



Het 'hart' 



Custom trafo en softstart



Panasonic DC speaker protection circuit



Alle interne bekabeling van UP-OCC



Interne speakerkabel



Kabel verbindingen met Mundorf krimp



WBT binding posts



Furutech RCA ingangen



Het chassis is volledig zwart aluminium met een 10mm geborsteld zwart front waarin een pushbutton komt (duo led indicator).
Op paar kleine dingetjes na is alles binnen. Nog wat freeswerk en dan monteren ...
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Martin!!!

Mooi proect weer Eric, succes  :worship:
mainly British stuff

holco

<a href="http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=150715.0">My Showcase, click</a>
Auralic Aries G1 (hoer-wege PSU) / Audio-GD R8 (2021) DAC / Hattor The Big preamp / Purifi Audio 1ET400A (SPARKOS LABS SS3602 Dual) / Daudio C1 speakers met ASP / Rythmik F18 subwoofer / Duelund DCA12GA-DCA16GA bi-wire speakerkabel / CANARE L-2T2S XLR kabels / VDH Ultimate USB kabel / Power regenerator AG1500S / Supra LoRad Power cables.

Tabcam

Leuke foto's, geeft een goede indruk van de TRipath chip. Erg benieuwd hoe het gaat klinken :clapping:!
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

mijkie

#4
Ik heb me altijd verbaasd over een tripath versterker(tje), heb er meerdere gehad maar, ik verwacht dat dit toch een ander kaliber wordt !

Leuk project weer Eric, leuk dat je het met ons deelt !
Focal Alpha 50 * Eversolo DMP-A6

katwax

Veel plezier met bouwen en testen/luisteren :)
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

Kingpin

Hier even een post dupliceren aangezien het misschien wat vragen oproept, dan doe ik dat liever hier dan in mijn showcase ...


Quote from: Barbapappa on December 12, 2019, 07:56:09
Leuk project! Ik heb zelf jaren met Tripath gespeeld en de prijs kwaliteit verhouding is extreem goed. Had zelf de voorkeur voor de ta2021 chip, maar die heeft wel een stuk lager vermogen. Als ik nu iets zou moeten bouwen zou ik de moderne variant aanraden, zoals in de tpa31xx range. Voor mij was de stap van ta2021 naar tpa3116 behoorlijk! Draai tegenwoordig met een op ucd gebaseerde fabrieksversterker, maar het kriebelt hier ook om weer wat leuks te knutselen!
De reden dat ik voor de Tripath ben gegaan en geen klasse D (vb tpa31xx) is dat de vervormingswaarden (THD+N(%)) over het gehele bereik redelijk gelijk blijven (nagenoeg linear) in het voordeel van de Tripath.
Kijk bv ook eens naar vervormingscijfers vs uitgangsvermogen (bij 4 ohm), dan zie je dat de TPA bij 5W (20% van het uitgangsvermogen bij 4 ohm) al richting de 10% schiet in tegenstelling tot de Tripath bij 4 ohm op 0.04% ligt (wat ook nog eens de maximale uitsturing van de Tripath is).

TA2022 - gemeten bij ongeveer 70% uitsturing bij 4 ohm!




TPS3116 - gemeten bij ongeveer 20% uitsturing bij 4 ohm!




Klasse T monitort dmv processing voortdurend het inkomende signaal welke voortdurend de schakelingen bijstuurd.
De taktfrequentie ligt daarom ook niet vast (wat ook weer een nadeel is wbt emc/rfi).

Klasse D




Klasse T



Zoals ik al zei, ik wil eens niet de makkelijkste weg bewandelen door een UcD (Purify .. wel erg goed) te kopen.
Ben erg benieuwd wat het geheel brengt. De 'upgrade' mogelijkheden zijn er ook nog dus ik hoef me niet te vervelen  ;D
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Kingpin

En het eerste begin is er.
Gaten zijn gefreest en de achterkant is klaar.




Als je de connectoren monteert dan weet je gelijk waarom de WBT en Furutech connectoren zo duur zijn,  kwaliteit.




De RCA inlets zitten (als het goed is .. fingers crossed) op gelijke hoogte als de ingangen op het moederboard waardoor de verbindingen erg kort zijn (bewust zo gedaan).
En voordat er vragen komen dat rood/wit verkeerd om zitten, dit is bewust zo (spiegelbeeld) Rood is Rechts, Wit is Links. Als je ervoor staat is het dus goed (of ik moet aan weekend toe zijn ..  ;D).
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Tabcam

Daarom zie je ook vrij vaak dat ze onder elkaar staan i.p.v. links/rechts ;). En voor de luidsprekersaansluitingen zie je ook beide maar maakt het ook niet echt uit, er is alleen een plus en min voor de linker en rechterkant. Hoop dat je die wel goed hebt  :tongue2:

Ziet er wel echt vet mooi uit :worship:. Als ze ook zo klinken, wow!
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

fasteddie


Barbapappa

Zonder al te diep op de metingen te willen ingaan, de getoonde meting voor de TPA3116 is gebaseerd op 6V input, je krijgt er wat meer vermogen uit door wat hoger te gaan zitten (range 4.5 - 26v). Ik zelf heb de TPA3116 destijds gebruikt als monoblokjes (PBTL mode), dan krijg je nog wat meer vermogen en de amp is tot 2 ohm stabiel. Zie afbeeldingen voor hoe ik zie toen heb opgebouwd (extreem eenvoudig). Heb toen wel de caps op het board vervangen door oscon's. Voor de rest is het een standaard sure audio amp.

In zijn algemeenheid zou ik zeggen dat chip amp ontwikkeling niet stil heeft gestaan in de afgelopen jaren en dat er legio mensen zijn te vinden die net als ik de TPA (>2012) serie boven de tripath series (>2001) waarderen (bijvoorbeeld op diyaudio - jou vast wel bekend). Vind het nu jammer dat ik mijn amps niet heb behouden, dan had ik ze een keer naar je mee kunnen nemen om te luisteren  :dry:
Muziek

Kingpin

@Barbapappa, ziet er imo goed en eenvoudig uit jouw versterker!

Verschil is dat mijn opbouw wel wat anders is (lineaire voeding, emi/rfi filtering bv.) en idd chip ontwikkeling heeft zeker niet stil gestaan, vandaar dat ik hierboven als eens de Purify aanhaalde.
Ik heb de feedbacks ook op diyaudio en andere sites gelezen om tot een conclusie te komen welke chip ik zou prefereren, daar heb ik wel over nagedacht, zo maakt iedereen een keuze.

Terugkomend op het beginverhaal, het waarom, kwam omdat ik door praktische redenen geen klasse A kon maken en daardoor eens wat 'anders' wilde maken dan de doorsnee wat nu te koop is.
Vergeet niet dat als je de Purify (goed) wil maken dat dat ook aardig in de papieren gaat lopen, dat ontloopt een goede klasse A bijna niet.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Tabcam

Leuk, die zelfbouwprojecten! Inderdaad jammer dat je ze niet meer hebt @Barbapappa, altijd leuk om DIY versterkers te vergelijken.

Ben zelf een driekanaalsversterker aan het overwegen. Eerst maar eens de stereoversterker van Kingpin afwachten, ben erg benieuwd :pompom:.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

Kingpin

Quote from: TabCam on December 16, 2019, 13:41:07
Ben zelf een driekanaalsversterker aan het overwegen. Eerst maar eens de stereoversterker van Kingpin afwachten, ben erg benieuwd :pompom:.
We pluggen als ie is ingespeeld wel bij jouw achter, ben ik zelf ook benieuwd naar hoe deze zich verhoud met jouw 'grote' speakers ;D
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

kermy

Wat kost nou zoiets om te maken, en dat in vergelijk met de Klasse A bak die je initieel op het oog had?

Is de mainamp board een evaluation board, of is dit als kit verkrijgbaar?


Met vriendelijke groet,

Kermy

Kingpin

Quote from: kermy on December 16, 2019, 16:29:42
Wat kost nou zoiets om te maken, en dat in vergelijk met de Klasse A bak die je initieel op het oog had?

Is de mainamp board een evaluation board, of is dit als kit verkrijgbaar?


Met vriendelijke groet,

Kermy
pb
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

i2Paq

Volgmodus = On!

Succes, en leuk om dit hier te lezen  :coffee:

Woonkamer: Linn Majik DSM/2, Cambridge CXUHD, Dual 731Q, SoundStone 2x16.5
Playground: Marantz PM7000, B&W DM70

Kingpin

Zo, de onderdelen zitten erin, nu alleen nog wat bedrading en dan meten wbt de beste oplossing is voor de aarding.




Om het geheel toch passend te krijgen moest de transformator op z'n zijde ;D

Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Kingpin

Vandaag nog even de pushbutton aan de voorzijde uitfrezen.
Ben er nog niet overuit of ik deze in het centrale midden zet of toch op ongeveer 1/3 van onderen ...
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Tabcam

Ziet er niet alleen van buiten mooi uit, ook binnen ziet het er strak uit! Enige verbeterpuntJe dat ik zie is het groene printje. Die zwarte printjes en zwarte trafoshield zien er vet mooi uit! :clapping:
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

holco

<a href="http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=150715.0">My Showcase, click</a>
Auralic Aries G1 (hoer-wege PSU) / Audio-GD R8 (2021) DAC / Hattor The Big preamp / Purifi Audio 1ET400A (SPARKOS LABS SS3602 Dual) / Daudio C1 speakers met ASP / Rythmik F18 subwoofer / Duelund DCA12GA-DCA16GA bi-wire speakerkabel / CANARE L-2T2S XLR kabels / VDH Ultimate USB kabel / Power regenerator AG1500S / Supra LoRad Power cables.

Kingpin

#21
Quote from: TabCam on December 21, 2019, 12:05:06
Ziet er niet alleen van buiten mooi uit, ook binnen ziet het er strak uit! Enige verbeterpuntJe dat ik zie is het groene printje. Die zwarte printjes en zwarte trafoshield zien er vet mooi uit! :clapping:
Thanks.

Het 'groene' printje is idd een single layer .. tja meer heb je niet nodig, het is een softstart regeling die gewoon erg goed werkt. Ik gebruik deze wel vaker en nooit problemen mee gehad.
Waar ik wel benieuwd naar ben is welke verbeterpunten je ziet in het groene printje, misschien kan ik deze nog meenemen.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Tabcam

Quote from: Kingpin on December 21, 2019, 13:35:16
Thanks.

Het 'groene' printje is idd een single layer .. tja meer heb je niet nodig, het is een softstart regeling die gewoon erg goed werkt. Ik gebruik deze wel vaker en nooit problemen mee gehad.
Waar ik wel benieuwd naar ben is welke verbeterpunten je ziet in het groene printje, misschien kan ik deze nog meenemen.
Hahaha, ik bedoelde meer qua interne looks dan technisch, ofwel toch double layer en een zwarte print :hehe:.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

Kingpin

Houston ... we have power  ;D



In eerste instantie een 50Hz brom (zonder aansluiting van de ingangen).
Na wat meetwerk een extra aarde getrokken naar een geschikt punt waardoor deze nu geheel weg is.
Trafo bromt wel heel lichtjes (wikkelingen ... is geen Amplimo he  ::)) met kap erop in de kast hoor je geheel niets.



En het uiteindelijke resultaat  :)

Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Tabcam

Ziet er bijzonder fraai uit. Hoe hoog is de kast nu geworden?
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i