Isolatie materiaal om muur te doden, heb ik wel de juiste?

Started by oeli, December 10, 2019, 10:23:22

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

oeli

Ik ben gisteren begonnen met het opvullen van de baffle wall met isolatie materiaal. Ik heb dit spul gehaald:

https://www.karwei.nl/assortiment/isover-isolatieplaat-glaswol-120x60-cm-dikte-4-5-cm-rd-1-2/p/B604667

Het is niet te dik zodat ik er makkelijk een driehoekige ruimte mee kan vullen. Nu zit er een soort papier/vlies aan 1 kant van de panelen. In de omschrijving zeggen ze daarover "De plaat is aan één zijde voorzien van een glasvlies bekleding voor een prettige verwerking."

Het verwerkt inderdaad prettig want de panelen blijven daardoor lekker goed staan:

Maar als ik straks 5 lagen dik heb in de buitenste hoeken dan zit er dus 5 keer zo'n vlies tussen. Is dat slecht voor het dempende effect? Of juist niet?

(Het idee is dat alle geluid dat de speakers aan de zij en achterkant afstralen zoveel mogelijk verdwijnt, en dat de wand geen holle resonerende kast wordt, en als neveneffect dat het op de dikste plekken ook een stukje bass trap is).

Ik had het op avsforum ook gevraagd maar het meeste spul daar is zonder dit soort vlies terwijl het hier bijna overal op zit. Dus misschien hier meer lokale kennis erover.

ruud2

niet allerlei moeilijke vragen stellen over theoretisch geneuzel en dan voor het goedkoopste gaan....... ;)

rockwool 221  55kg/m3.  (als je er tenminste aan kan komen).

Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

oeli

Dat is rigide materiaal, maar ik begreep dat voor een 'super volume' je juist beter los en zacht materiaal kunt gebruiken vandaar dat ik uitkwam bij wat ze in de VS 'fluffy pink' noemen.

En het hoeft zeker niet het goedkoopste te zijn, maar ook niet duurder dan nodig. Goedkoopste dat het probleem adequaat oplost.


Sent from my iPhone using Tapatalk

bert stoltenborg

Als je je zorgen maakt maak je er gaten in.
Als het echt glasvlies is is er niks verkeerds aan.
Als het (tamelijk dik) papier is eigenlijk ook niet maar je kunt het perforeren.
Verder heb je gelijk; als je dikkere lagen gebruikt om laag te absorberen is lichter spul met een lage gas flow resistivity relatief beter en ook goedkoper.
Ik bazel maar wat.

ruud2

Quote from: oeli on December 10, 2019, 11:55:09
Dat is rigide materiaal, maar ik begreep dat voor een 'super volume' je juist beter los en zacht materiaal kunt gebruiken vandaar dat ik uitkwam bij wat ze in de VS 'fluffy pink' noemen.

En het hoeft zeker niet het goedkoopste te zijn, maar ook niet duurder dan nodig. Goedkoopste dat het probleem adequaat oplost.


Sent from my iPhone using Tapatalk

in AM hebben ze waarschijnlijk iets grotere ruimten en derhalve meer ruimte voor dikke " fluffy " isolatie.  ;D
Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

oeli

Overigens bizar hoe je na 2 lagen op alleen de voormuur al een totaal andere ruimte krijgt qua akoestiek.


Sent from my iPhone using Tapatalk

RalphH

Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

oeli

Ik heb de 1e laag omgedraaid zodat het glasfiberpapier tegen de muur zit en ik met een laag fluffy stuff eindig.

bert stoltenborg

Meet je al die stappen die je aan het nemen bent ook?
Ik bazel maar wat.

oeli

Quote from: bert stoltenborg on December 10, 2019, 20:07:34
Meet je al die stappen die je aan het nemen bent ook?

Dat was wel mijn ambitie maar uiteindelijk had ik de oude installatie al afgekoppeld voor de eerste meting. Dus de eerste meting doe ik zodra de front speakers op hun plek staan dus als de muur wat verder is.


Sent from my iPhone using Tapatalk