Welk onderdeel van een buizenversterker is het meest storing gevoelig.

Started by batavier, December 5, 2019, 18:47:21

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Thanatos

Ik lees nog niet terug of met wisselen van de luidsprekers van L-R R-L het fenomeen aan dezelfde kant blijft of mee verhuist.

Als je de kabels omzet en je klacht blijft aan dezelfde kant zijn het je luidspreker. Oscillatie / tweeter doorgebrand. Dan vind een techneut ook niks aan je versterker.

Aan de andere kant als het wel je versterker is dan ziet elke technieker direct kanaal verschil/onbalans.

Mijn advies, even je bron en luidsprekers definitief uitsluiten. Dan als het je versterker is deze bij een goed adres inbrengen voor service (importeur). Kanaal verschil of onbalans moet niet zo lastig zijn om te herleiden.

Tjeb

Quote from: batavier on December  7, 2019, 10:47:39
Mijn AudioNote versterker maakt gebruik van twee 6sn7 buisjes, misschien is het ook nog verstandig om te melden dat mijn versterker het eerst toen ik hem kocht het wel goed heeft gedaan ✅
Maar dat de problemen pas zijn begonnen toen ik een stel andere 6sn7 buisjes die ik nog had liggen van mijn vorige SUN Audio 2a3.
Met de eerste klanken van de muziek hoorde ik dat de muziek aan 1 kant in een storten.
Net alsof de glans opeens was verdwenen, en die is nog steeds niet terug gekeerd.
Dus er blijkbaar een onderdeel binnen in versterker beschadigd, en ik probeer er nu op dit forum er achter te komen " wat is er eventueel beschadigd " .
Want de versterker is door een tweetal experts door gemeten, en men kan niks vinden.
Terwijl ik het hier thuis wel degelijk een verschil hoor tussen de linker en de rechter luidspreker.

Dan zou ik toch eens kijken naar andere 6SN7 buisjes, het aanbod staat nog steeds..

Rob_Dingen

Als je wil kun je langs komen met je versterker meet ik hem door en kunnen we hier even aansluiten en luisteren.

Rob

batavier

Quote from: Pjotr27 on December  7, 2019, 11:32:14
Vreemd probleem. Alle nieuwe buisjes geprobeerd? By the way, heb je de Sun Audio 2A3 nog?

Ik heb ander buisjes geprobeerd, maar sinds ik de buisjes van Sun Audio op de Conqueror heb gedaan blijft het probleem gewoon weg bestaan.
Ook doe ik er andere buisjes er in.

Ik heb de Sun Audio versterker ingeruild bij de Groef Audio in Groningen.
Dus die is niet meer in mijn bezit..
Ja, je merkt het... met een Jadis maakt het alles veel duidelijker :)

batavier

Quote from: Thanatos on December  7, 2019, 11:42:07
Ik lees nog niet terug of met wisselen van de luidsprekers van L-R R-L het fenomeen aan dezelfde kant blijft of mee verhuist.

Als je de kabels omzet en je klacht blijft aan dezelfde kant zijn het je luidspreker. Oscillatie / tweeter doorgebrand. Dan vind een techneut ook niks aan je versterker.

Aan de andere kant als het wel je versterker is dan ziet elke technieker direct kanaal verschil/onbalans.

Mijn advies, even je bron en luidsprekers definitief uitsluiten. Dan als het je versterker is deze bij een goed adres inbrengen voor service (importeur). Kanaal verschil of onbalans moet niet zo lastig zijn om te herleiden.

Het wisselen van zowel de luidsprekers als de kabels lost niks op, alleen als ik achterop de versterker de kabels omwissel dan gaat het probleem naar de andere luidspreker 🔊
Ik ben trouwens van plan om versterker naar een andere service monteur te brengen.
Maar eerst wou ik er graag achter komen welk onderdeel het eventuweel zou kunnen zijn.
Zodat ik het met hem zou kunnen overleggen of hij ook instaat is om dit door te kunnen meten.
Ja, je merkt het... met een Jadis maakt het alles veel duidelijker :)

Barry2001

Dan komt het dus uit je versterker. Ik zou een sinus 1kHz op de ingang aanbieden, en de uitgang meten met een RMS meter. Dit op beide kanten, als het goed is zie je dan verschil, dan heb je bewijs. Nr 1 verdacht zijn de buizen zelf natuurlijk. Als het meten voor jou abracadabra is, er zullen veel mensen zijn die dit voor je kunnen doen.

Trafo's, condensatoren (misschien elco's, maar dat geeft weer andere problemen) en weerstanden kunnen m.i. jou probleem niet veroorzaken, ook omdat het wel goed is geweest.

Pjotr27

Quote from: batavier on December  7, 2019, 16:22:58
Het wisselen van zowel de luidsprekers als de kabels lost niks op, alleen als ik achterop de versterker de kabels omwissel dan gaat het probleem naar de andere luidspreker 🔊
Ik ben trouwens van plan om versterker naar een andere service monteur te brengen.
Maar eerst wou ik er graag achter komen welk onderdeel het eventuweel zou kunnen zijn.
Zodat ik het met hem zou kunnen overleggen of hij ook instaat is om dit door te kunnen meten.

En als je de kabels van de bron (cd speler of zo) omwisselt? Dus links naar rechts, wat gebeurd er dan?
Daar zou het ook nog in kunnen zitten..

Sansui Au-8500, Spring Audio 2a3 versterker, Pel luidsprekerkabels, Ocos kabels, Pel Interlinks, AudioMaat stekkerblok, Aurel Bryan field coil speakers, Spring Audio 1540 dac, M-Way netkabels, Ilusi Audio hoofdtelefoonversterker, Audio Technica ATH-W1000X hoofdtelefoon.

Pjotr27

Quote from: batavier on December  7, 2019, 15:59:31
Ik heb ander buisjes geprobeerd, maar sinds ik de buisjes van Sun Audio op de Conqueror heb gedaan blijft het probleem gewoon weg bestaan.
Ook doe ik er andere buisjes er in.

Ik heb de Sun Audio versterker ingeruild bij de Groef Audio in Groningen.
Dus die is niet meer in mijn bezit..

Jammer... die had je nooit moeten verkopen.... ;)
Sansui Au-8500, Spring Audio 2a3 versterker, Pel luidsprekerkabels, Ocos kabels, Pel Interlinks, AudioMaat stekkerblok, Aurel Bryan field coil speakers, Spring Audio 1540 dac, M-Way netkabels, Ilusi Audio hoofdtelefoonversterker, Audio Technica ATH-W1000X hoofdtelefoon.

batavier

Quote from: Pjotr27 on December  7, 2019, 17:00:52
En als je de kabels van de bron (cd speler of zo) omwisselt? Dus links naar rechts, wat gebeurd er dan?
Daar zou het ook nog in kunnen zitten..

Als ik de kabels van de DAC naar de versterker omwissel dan blijft het probleem aan de zelfde kant zitten.
Ja, je merkt het... met een Jadis maakt het alles veel duidelijker :)

batavier

Quote from: Rob_Dingen on December  7, 2019, 15:51:54
Als je wil kun je langs komen met je versterker meet ik hem door en kunnen we hier even aansluiten en luisteren.

Rob

Ik kan dit overwegen, ik weet niet waar je woont, als het voor mij niet te ver is.
Want  ik woon in de omgeving van Heerenveen.

Jan.
Ja, je merkt het... met een Jadis maakt het alles veel duidelijker :)

Tabcam

Ben bang dat ik ook al te ver woon (1:28), en ik gok Noord Brabant ook.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

batavier

Quote from: TabCam on December  7, 2019, 18:13:00
Ben bang dat ik ook al te ver woon (1:28), en ik gok Noord Brabant ook.

:angel: Je hebt goed gegokt, dat is voor mij inderdaad wat te ver.
In iedergeval bedankt voor het aanbod. 👍🏻
Ja, je merkt het... met een Jadis maakt het alles veel duidelijker :)

Leeuwarden

Quote from: batavier on December  7, 2019, 18:02:47
Ik kan dit overwegen, ik weet niet waar je woont, als het voor mij niet te ver is.
Want  ik woon in de omgeving van Heerenveen.

Jan.

Pfff Heerenveen is ook echt in the middle of nowhere... Je zou eens hier kunnen informeren: http://techgraphix.nl/

Dat is de site van Kees uit Appelscha. Normaliter doet hij CNO klussen maar heeft ook een bovengemiddelde kennis van buizenversterkers. Misschien dat hij een klusje als die van jou wil oppakken...

batavier

Quote from: Leeuwarden on December  7, 2019, 19:24:10
Pfff Heerenveen is ook echt in the middle of nowhere... Je zou eens hier kunnen informeren: http://techgraphix.nl/

Dat is de site van Kees uit Appelscha. Normaliter doet hij CNO klussen maar heeft ook een bovengemiddelde kennis van buizenversterkers. Misschien dat hij een klusje als die van jou wil oppakken...

Bedankt voor de tip, ik zal er over nadenken.
Ja, je merkt het... met een Jadis maakt het alles veel duidelijker :)

Leeuwarden


batavier

Quote from: Barry2001 on December  7, 2019, 16:28:54
Dan komt het dus uit je versterker. Ik zou een sinus 1kHz op de ingang aanbieden, en de uitgang meten met een RMS meter. Dit op beide kanten, als het goed is zie je dan verschil, dan heb je bewijs. Nr 1 verdacht zijn de buizen zelf natuurlijk. Als het meten voor jou abracadabra is, er zullen veel mensen zijn die dit voor je kunnen doen.

Trafo's, condensatoren (misschien elco's, maar dat geeft weer andere problemen) en weerstanden kunnen m.i. jou probleem niet veroorzaken, ook omdat het wel goed is geweest.

Bedankt 😊 voor de tip hier kan ik in iedergeval iets mee.
Als het de bovenstaande niet is, dan vraag ik mij af welk onderdeel blijft er dan nog over.???
Waar kan het dan aan liggen dat mijn versterker zo reageert?
Ja, je merkt het... met een Jadis maakt het alles veel duidelijker :)

gizmo2

ik heb ooit een keer een vergelijkbaar probleem gehad, links slechter/zachter dan rechts, het probleem lag bij toen aan een gebrekkig stekkerblok (er zaten dingen binnen in los) alles toen weer vastgedraaid en het het probleem was weg....moet er bij vertellen dat ik toen twee monoblokken aangesloten had.

of draai de stekker eens 180 graden om of zet alle apparaten in de juiste fase....je weet maar nooit.
alles high-end verantwoord.

mijn audio setje....Showcase :thumbs-up:

batavier

Quote from: gizmo2 on December  8, 2019, 18:18:47
ik heb ooit een keer een vergelijkbaar probleem gehad, links slechter/zachter dan rechts, het probleem lag bij toen aan een gebrekkig stekkerblok (er zaten dingen los) alles toen weer vastgedraaid en het het probleem was weg....moet er bij vertellen dat ik toen twee monoblokken aangesloten had.

of draai de stekker eens 180 graden om....je weet maar nooit.

Bedankt voor de tip Gizmo2, ik zal het proberen.
Ja, je merkt het... met een Jadis maakt het alles veel duidelijker :)

batavier

Quote from: batavier on December  8, 2019, 18:28:55
Bedankt voor de tip Gizmo2, ik zal het proberen.

Ik heb het vandaag geprobeerd, heb de stekker 180 graden gedraaid.
Maar helaas het mocht niet baten  :-\
Dus ik denk dat nog steeds de versterker is die het probleem veroorzaakt.
Ja, je merkt het... met een Jadis maakt het alles veel duidelijker :)

Ralf67


Rob_Dingen

Je weet nu dat het in de versterker zit.
Je zou de buisjes kunnen wisselen van links naar rechts en dan hou het wel op.
Er moet echt iemand naar kijken die er verstand van heeft.
Zo kun je geen problemen oplossen.

Rob

jantje112

Quote from: Rob_Dingen on December  7, 2019, 15:51:54
Als je wil kun je langs komen met je versterker meet ik hem door en kunnen we hier even aansluiten en luisteren.

Rob

Van dat aanbod zou ik gelijk gebruik maken, zelfs op de fiets is het nog de moeite om van Heereveen het HT van Rob te aanschouwen.. Draai je nog "steeds" met de SIM DLP?

Rob_Dingen


batavier

Quote from: Rob_Dingen on December 23, 2019, 19:36:50
Je weet nu dat het in de versterker zit.
Je zou de buisjes kunnen wisselen van links naar rechts en dan hou het wel op.
Er moet echt iemand naar kijken die er verstand van heeft.
Zo kun je geen problemen oplossen.

Rob

Je hebt inderdaad gelijk er moet echt iemand naar kijken die er verstand van heeft.
Daarom ben ik gisteren naar Arjan Stoker van" Stoker Audio "geweest in Emmeloord, hij zit daar nog maar heel kort.
Voorheen zat hij in Almere, dus nu is het voor mij een stuk dichterbij.
Hij heeft mijn mijn versterker doorgemeten met oscilloscoop, in het begin kon ook hij niks vinden....
Maar toen hij de lagere frequentie ging meten, werdt het verschil toch zichtbaar.
Daarna heeft hij de verschillende onderdelen met een multimeter door gemeten, maar alle meettingen gaven aan dat alles goed was.
Pas toen hij de buisvoetien  van de voorversterkerbuisjes ging doormeten vond hij een verschil.
De linkerkant waren de bedradingen niet op de juiste manier vastgesoldeerd.
Er komen nu betere buisvoetjes in, en daarna zal hij de boel weer doormeten om te kijken of dat het probleem was.
Ik ben in iedergeval blij dat door metingen met een oscilloscoop zichtbaar is gemaakt, iets wat ik al een hele tijd heb gehoord.
Nu kunnen we werken aan oplossingen  :angel: ;)

Jan.
Ja, je merkt het... met een Jadis maakt het alles veel duidelijker :)