Welk onderdeel van een buizenversterker is het meest storing gevoelig.

Started by batavier, December 5, 2019, 18:47:21

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

batavier

Welk onderdeel van een buizenversterker is het meest storing gevoelig?
Ik vraag dit omdat ik al een geruime tijd last heb van een geluid verschil tussen de beide luidsprekers.
Heb van alles geprobeerd wat je maar kan bedenken, maar ik kom steeds weer op het zelfde uit.
Namelijk het licht aan mijn versterker, heb deze door verschillende mensen laten doormeten.
Maar zij kunnen niks vinden, dus wil ik het proberen met deze vraag.
Om vervolgens het antwoord voor te leggen aan de experts of het ook aan dat onderdeel kan liggen.
In de hoop dat zij het onderdeel zouden willen vervangen  ::) ::)
Ja, je merkt het... met een Jadis maakt het alles veel duidelijker :)

chansig

Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Rowdy

Zijn het linker- en rechter kanaal gescheiden? Anders zou je de buizen kunnen omwisselen.
Is de bias stroom tussen linker- en rechter kanaal hetzelfde?

chansig

Volgens mij moet ik niet meer posten...gevalletje slecht lezen is een terugkomend ding vandaag.  :D

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

batavier

Quote from: Rowdy on December  5, 2019, 18:58:23
Zijn het linker- en rechter kanaal gescheiden? Anders zou je de buizen kunnen omwisselen.
Is de bias stroom tussen linker- en rechter kanaal hetzelfde?
Ik heb alle buizen al een keer omgewisseld, daar kan het niet aan liggen.
Daarnaast zijn de buizen ook al eens ná gemeten, en goed bevonden.
Ja, je merkt het... met een Jadis maakt het alles veel duidelijker :)

Rowdy

Stel:
Links is zachter dan rechts. De luidsprekerkabels van het linker luidspreker wordt aangesloten op het rechter kanaal van de versterker. Is rechts dan zachter of nog steeds links?

batavier

Quote from: chansig on December  5, 2019, 18:51:11
Voeding ?

Gr. Hans

Zou een mogelijkheid kunnen zijn, maar zou het ook kunnen liggen aan bv een condensator, diode of een transistor ?
Of een andere onderdeel in de versterker zelf ?
Ja, je merkt het... met een Jadis maakt het alles veel duidelijker :)

batavier

Quote from: Rowdy on December  5, 2019, 19:26:47
Stel:
Links is zachter dan rechts. De luidsprekerkabels van het linker luidspreker wordt aangesloten op het rechter kanaal van de versterker. Is rechts dan zachter of nog steeds links?

Het spijt me heb ik al geprobeerd, het probleem blijft bestaan.
Daarom denk ik dat het een onderdeel binnen in de versterker is wat niet goed zijn werk doet.
Maar welke, dat is juist mijn vraag.  :angel:
Ja, je merkt het... met een Jadis maakt het alles veel duidelijker :)

Tabcam

Quote from: batavier on December  5, 2019, 19:32:23
Het spijt me heb ik al geprobeerd, het probleem blijft bestaan.
Daarom denk ik dat het een onderdeel binnen in de versterker is wat niet goed zijn werk doet.
Maar welke, dat is juist mijn vraag.  :angel:
Als je de buizen van kanaal verwisseld, verwisseld het probleem dan ook van kanaal?
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

Rowdy

Quote from: batavier on December  5, 2019, 19:32:23
Het spijt me heb ik al geprobeerd, het probleem blijft bestaan.
Daarom denk ik dat het een onderdeel binnen in de versterker is wat niet goed zijn werk doet.
Maar welke, dat is juist mijn vraag.  :angel:
Verplaats het probleem van links naar rechts of blijft het links? Dat is mij niet duidelijk in je antwoord.

Tjeb

Het zit in ieder geval niet tegen in de voeding denk ik, of het ding moet dubbel mono gebouwd zijn maar dat lijkt me niet. Voor de rest kan het zowel in het voorversterker deel als in het eindversterker deel zitten..

Is een lastige op afstand dus...

Rowdy


batavier

Quote from: TabCam on December  5, 2019, 19:34:31
Als je de buizen van kanaal verwisseld, verwisseld het probleem dan ook van kanaal?

Nee hoor het probleem blijft aan de zelfde kant zitten.
Ja, je merkt het... met een Jadis maakt het alles veel duidelijker :)

batavier

Quote from: Rowdy on December  5, 2019, 19:38:12
Kan ook akoestiek zijn.

Dat zou kunnen, maar als de luidsprekerkabel aan de achterkant van de versterker omwissel dan verhuisd het probleem mee.
Ja, je merkt het... met een Jadis maakt het alles veel duidelijker :)

Tabcam

Quote from: batavier on December  5, 2019, 19:52:18
Nee hoor het probleem blijft aan de zelfde kant zitten.
Heb je een naam van de buizenversterker, foto van de versterker met open kast of een ontwerp?
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

Rowdy

De bron is goed? Linker- en rechter kanaal van de bron al omgedraaid?

batavier

Quote from: Rowdy on December  5, 2019, 20:07:20
De bron is goed? Linker- en rechter kanaal van de bron al omgedraaid?

Dat heb al een keer geprobeerd, maar het probleem blijf aan de zelfde kant.
Ook heb de luidsprekerkabels omgewisseld, dan verhuist het probleem wel !
Ja, je merkt het... met een Jadis maakt het alles veel duidelijker :)

batavier

Quote from: TabCam on December  5, 2019, 20:06:06
Heb je een naam van de buizenversterker, foto van de versterker met open kast of een ontwerp?

Het gaat om een AudioNote Conqueror.
En foto's van de binnenkant heb ik nog niet, komt ook omdat wanneer je de bovenkant er af haal.
Dan zie je een tweetal printplaten die er ondersteboven er in zitten.
Dus je ziet tegen de onderkant van de printplaten aan, hoewel er een paar transistors te zien zijn.
Voor het schema zie volgende website http://www.4tubes.com/SCHEMATICS/BY-BRAND/Audio-Note/Conqueror/conqueror.gif

Voor foto's zie de volgende website,
https://audionote.su/amplifier/power/conqueror/

Misschien heb je hier iets aan.  :angel:
Ja, je merkt het... met een Jadis maakt het alles veel duidelijker :)

oud_account_1

Kan het probleem zich ook voor de versterker bevinden?
Wat voor bron gebruik je, cd?
Wat gebeurd er als je aan de input-kant links en rechts wisselt?

Edit: is al beantwoord  ;D
"The test of the machine is the satisfaction it gives you. There isn't any other test. If the machine produces tranquility it's right. If it disturbs you it's wrong until either the machine or your mind is changed."
― Robert M. Pirsig, Zen and the Art of Motorcycle Maintenance: An Inquiry Into Values

Tabcam

Hier een verhaal op audiokarma waar iemand de versterker veranderd om van de brom af te komen. Klinkt niet eenvoudig!
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

Rowdy

Misschien zit er sluiting tussen 2 of meer wikkelingen van de uitgangstrafo.

Tjeb

Welke uitvoering heb jij, die met 1 of 2 stuurbuizen?
Het schema wat hier staat is degene met 2, als jij het type met de enkele stuurbuis hebt dan zou je een andere 6SN7 kunnen proberen. Als er 1 buis gebruikt is dan wordt de linker helft als stuurbuis voor het linker circuit gebruikt en de rechter helft voor het rechter circuit.

Bij mij is het op deze manier gemaakt, daarnaast worden er 2 buizen gebruikt als fase draaier waar er maar een halve buis gebruikt wordt per kanaal. In jouw geval is dit niet van toepassing aangezien je single ended werkt.

Ik heb er hier nog wel liggen als je dit zou willen proberen..

batavier

Quote from: Tjeb on December  7, 2019, 09:51:07
Welke uitvoering heb jij, die met 1 of 2 stuurbuizen?
Het schema wat hier staat is degene met 2, als jij het type met de enkele stuurbuis hebt dan zou je een andere 6SN7 kunnen proberen. Als er 1 buis gebruikt is dan wordt de linker helft als stuurbuis voor het linker circuit gebruikt en de rechter helft voor het rechter circuit.

Bij mij is het op deze manier gemaakt, daarnaast worden er 2 buizen gebruikt als fase draaier waar er maar een halve buis gebruikt wordt per kanaal. In jouw geval is dit niet van toepassing aangezien je single ended werkt.

Ik heb er hier nog wel liggen als je dit zou willen proberen..

Mijn AudioNote versterker maakt gebruik van twee 6sn7 buisjes, misschien is het ook nog verstandig om te melden dat mijn versterker het eerst toen ik hem kocht het wel goed heeft gedaan ✅
Maar dat de problemen pas zijn begonnen toen ik een stel andere 6sn7 buisjes die ik nog had liggen van mijn vorige SUN Audio 2a3.
Met de eerste klanken van de muziek hoorde ik dat de muziek aan 1 kant in een storten.
Net alsof de glans opeens was verdwenen, en die is nog steeds niet terug gekeerd.
Dus er blijkbaar een onderdeel binnen in versterker beschadigd, en ik probeer er nu op dit forum er achter te komen " wat is er eventueel beschadigd " .
Want de versterker is door een tweetal experts door gemeten, en men kan niks vinden.
Terwijl ik het hier thuis wel degelijk een verschil hoor tussen de linker en de rechter luidspreker.
Ja, je merkt het... met een Jadis maakt het alles veel duidelijker :)

oud_account_1

Horen anderen het ook?
Misschien is de luisteraar wel het meest storingsgevoelige onderdeel in de keten  >:D
"The test of the machine is the satisfaction it gives you. There isn't any other test. If the machine produces tranquility it's right. If it disturbs you it's wrong until either the machine or your mind is changed."
― Robert M. Pirsig, Zen and the Art of Motorcycle Maintenance: An Inquiry Into Values

Pjotr27

Vreemd probleem. Alle nieuwe buisjes geprobeerd? By the way, heb je de Sun Audio 2A3 nog?
Sansui Au-8500, Spring Audio 2a3 versterker, Pel luidsprekerkabels, Ocos kabels, Pel Interlinks, AudioMaat stekkerblok, Aurel Bryan field coil speakers, Spring Audio 1540 dac, M-Way netkabels, Ilusi Audio hoofdtelefoonversterker, Audio Technica ATH-W1000X hoofdtelefoon.